Πώς κατάφερε η Ουτρέχτη να ζωντανέψει ξανά μια ολόκληρη περιοχή

Έργο που οφείλει να λειτουργήσει σαν παράδειγμα προς μίμηση.

Parallaxi
πώς-κατάφερε-η-ουτρέχτη-να-ζωντανέψει-956324
Parallaxi

Στην Ουτρέχτη της Ολλανδίας, τα τελευταία χρόνια έχει συμβεί κάτι το οποίο οφείλει να λειτουργήσει σαν παράδειγμα προς μίμηση.

Με εντολή του δήμου και στα πλαίσια του έργου “Master Plan Station Area”, μεταμορφώθηκε μια μεγάλη περιοχή της πόλης και απέκτησε πάλι ζωή. Με πυρήνα τον Σιδηροδρομικό Σταθμό, ο οποίος είναι το κέντρο του σιδηροδρομικού δικτύου και αποτελεί σημείο συνάντησης και διέλευσης των τρένων της Ολλανδίας, αποκαταστάθηκε και επαναλειτούργησε το Catharijnesingel, ένα κανάλι το οποίο είχε γεφυρωθεί με έναν αυτοκινητόδρομο δέκα λωρίδων.

Η αποκατάσταση του Catharijnesingel που βρίσκεται στο ιστορικό κέντρο της Ουτρέχτης, αποτελεί μέρος του γενικού σχεδίου που περιλαμβάνει την περιοχή του σταθμού, με στόχο τη βελτίωση της βιωσιμότητας της πόλης.

Για το σκοπό αυτό, η ιστορική υδάτινη δομή του έχει, ως εκ τούτου, αποκατασταθεί, ακόμη και με την εκταφή ενός τμήματος που είχε προηγουμένως επιχωματωθεί για την κατασκευή, μεταξύ άλλων, ενός αυτοκινητόδρομου δέκα λωρίδων.

Το έργο ξεκίνησε το 1998 και χρειάστηκε πάνω από 20 χρόνια για την ολοκλήρωσή του.

Το τελικό κομμάτι της αποκατάστασης ήταν το τμήμα από το Mariaplaats έως τη γέφυρα Bartholomeï ή Catharijnesingel-Zuid, το οποίο ολοκληρώθηκε το 2020 από την OKRA Landschapsarchitecten. Αυτή η εταιρεία με έδρα την Ουτρέχτη έχει συγγράψει σημαντικά έργα αστικής ανάπλασης στις Κάτω Χώρες και την Κίνα.

Δείτε στο βίντεο τις απίστευτες αλλαγές που έγιναν στο πέρασμα 10 χρόνων: 

Το studio OKRA, επανεξέτασε όλη την περιοχή, προκειμένου να δημιουργήσει “ένα έργο σύμφωνα με τις επιθυμίες του σήμερα και τις ανάγκες του αύριο”. Στην περίπτωση του Catharijnesingel, οι σχεδιαστές πρότειναν, ως εκ τούτου, ευέλικτους δημόσιους χώρους που μπορούν να αλλάζουν με την εποχή. Αυτή η αστική παρέμβαση, έχει επαναστατικοποιήσει τον μηχανοκίνητο δρόμο στο κέντρο της Ουτρέχτης και αποτελεί όφελος για τους πολίτες.

Πρόκειται για μια αλλαγή που βελτιώνει την ποιότητα ζωής των πολιτών και τους ανταμείβει με ορισμένες παραιτήσεις από την ευκολία των αυτοκινήτων. Η ουσία του έργου βρίσκεται στο να γίνει μια στροφή από το αυτοκίνητο  στα τρένα, στο ποδήλατο, τα κανάλια και το βάδην.

Γνωρίζοντας ότι “ένα έργο είναι επιτυχημένο μόνο αν έχει μακροπρόθεσμη προστιθέμενη αξία για το κοινό”, η αποκατάσταση του χώρου έγινε με τον σκοπό αυτό και δίνοντας βάση στην κινητικότητα. Η περιοχή του έργου έχει έναν πράσινο και επικλινή χαρακτήρα στον οποίο έχουν ενσωματωθεί προσεκτικά η οικολογία, η (υδάτινη) αναψυχή και η κυκλοφορία.

Ως αποτέλεσμα, δημιουργήθηκε ένας ευρύς χώρος αφιερωμένος στους πεζούς και τους ποδηλάτες, ενισχυμένος από ένα μονοπάτι κατά μήκος του νερού που προσκαλεί σε ψυχαγωγική και αθλητική χρήση. Δεν λείπουν οι χλοοτάπητες και κάποια αντικείμενα τέχνης που ενθαρρύνουν την αλληλεπίδραση, όπως αυτά που έχουν σχεδιαστεί γύρω από την προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή ή την ιστορία του τόπου. Σε όλα αυτά προστίθενται πολυάριθμα καθιστικά, διαφορετικοί τύποι πρασίνου για την ενθάρρυνση της βιοποικιλότητας και φυσικά η θέα στην πόλη.

Στο στυλ του Ολλανδού αρχιτέκτονα τοπίου Zocher, η γραμμή του νερού είναι μια καλλιεργημένη γραμμή στην οποία είναι ορατή η αντανάκλαση του πάρκου. Εδώ εφαρμόζονται τα ίδια στοιχεία σχεδιασμού όπως και αλλού κατά μήκος του καναλιού. Αυτά περιλαμβάνουν ροδόδεντρα, κοντοκουρεμένα λιβάδια, πρόχειρα κουρεμένα λιβάδια με άγριους βολβούς λουλουδιών, ομάδες θάμνων και τις διάσπαρτες ομάδες δέντρων.

Φυτεύσεις και χαλίκι δημιουργούν μια ευχάριστη οπτική σύνδεση με το ιστορικό κέντρο της πόλης. Ταυτόχρονα, ένας νέος ξύλινος διάδρομος, τοποθετημένος δίπλα στην παλιά προβλήτα, χρησιμεύει ως στοιχείο καθισμάτων, κερκίδα ή σκηνή.

Από την ανατολική πλευρά, ένα χαμηλότερο τμήμα προστέθηκε στην υπάρχουσα ξύλινη γέφυρα για να βελτιωθεί η χρηστικότητα του καναλιού, καθώς είναι πλέον δυνατή η περιήγηση και πάλι στο κέντρο της πόλης και ο θαυμασμός των αρχαίων λειψάνων του κάστρου Vredenburg και της εκκλησίας Hoog Catharijne. Η προβλήτα έχει γίνει κατάλληλη για τον ελλιμενισμό κανό (χαμηλότερη είσοδος και έξοδος) και τον ελλιμενισμό γαμήλιων και κηδειών και έχει γίνει προσβάσιμη για άτομα με ειδικές ανάγκες.

Το έργο του Studio OKRA για το Catharijnesingel είναι ένα εξαιρετικό παράδειγμα αναζωογόνησης των ποιοτικών χαρακτηριστικών της πόλης, που επιτυγχάνεται μέσω μιας επένδυσης στην αποκατάσταση της μπλε και πράσινης υποδομής της. Μια χειρονομία που ανταποκρίνεται απόλυτα στις προκλήσεις της εποχής μας, από την ανάγκη επανασύνδεσης με τη φύση έως την ανθεκτικότητα στο κλίμα.

Μάλιστα, το έργο είναι φιναλίστ για το Ευρωπαϊκό Βραβείο για τον Αστικό Δημόσιο Χώρο του 2022.

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα