Πώς τα social media σε κάνουν να ξεχνάς τις ωραιότερες στιγμές σου
Σύμφωνα με το επιστημονικό περιοδικό Journal of Experimental Social.
Κάθε μέρα, εκατοντάδες εκατομμύρια άνθρωποι και μαζί ίσως και εσύ μοιράζονται τις εμπειρίες τους στα κοινωνικά μέσα δικτύωσης, από πάρτι μέχρι τις πιο οικείες οικογενειακές στιγμές. Αυτό δείχνει εκ πρώτης όψεως «ακίνδυνο» μιας και μας δίνει την ευκαιρία να διατηρήσουμε επαφή με τους φίλους και να δημιουργήσουμε νέες σχέσεις όπως ποτέ πριν. Σκέφτηκες ποτέ, όμως, ότι αυτή η τάση δημοσιοποίησης στιγμών μπορεί να έχει τελικά κάποιο κόστος; Δυσάρεστα είναι, μάλλον, τα νέα εάν αποκαλύπτεις κάθε λεπτό της ζωής σου στα κοινωνικά μέσα.
Σε μια νέα δημοσίευση στο επιστημονικό περιοδικό Journal of Experimental Social Psychology, οι ερευνητές έδειξαν ότι όσοι μοιράζονταν τις εμπειρίες τους στα κοινωνικά μέσα, τείνουν να θυμούνται σε μικρότερο βαθμό αυτά τα γεγονότα.
Σε μια σειρά από τρεις μελέτες με επικεφαλής την Diana Tamir του Πανεπιστημίου Princeton, οι ερευνητές διερεύνησαν πώς η λήψη φωτογραφιών και βίντεο για τα κοινωνικά μέσα επηρεάζει την απόλαυση, τη δέσμευση και τη μνήμη των ανθρώπων αυτών γι’ αυτές τις εμπειρίες.
Οι συμμετέχοντες παρακολουθούσαν τις συνομιλίες του TED ή έκαναν ξεναγήσεις σε εκκλησία στην πανεπιστημιούπολη του Πανεπιστημίου του Στάνφορντ. Ζητήθηκε από αυτούς να καταγράψουν τις εμπειρίες τους με διάφορους τρόπους: να φωτογραφίζουν ή να καταγράφουν την εκδήλωση αλλά όχι να την αποθηκεύουν και να την μοιράζονται στα κοινωνικά μέσα.
Στη συνέχεια, ρωτήθηκαν πόσο απολάμβαναν την εμπειρία, πόσο διατηρούσαν την εστίασή τους ή αν το μυαλό τους περιπλανιόταν και στη συνέχεια απαντούσαν σε ένα κουίζ για να δοκιμάσουν τη μνήμη τους.
Διαβάστε επίσης: Έτσι θα προστατευτείτε από τους κινδύνους στα social media
Ο Tamir και η ομάδα του διαπίστωσαν ότι όσοι κατέγραψαν ή μοιράστηκαν τις εμπειρίες τους, είχαν περίπου 10% χειρότερα αποτελέσματα στο τεστ μνήμης σε όλα τα πειράματα.
Οι ερευνητές κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι ο πιθανός ένοχος γι’ αυτό δεν ήταν καθαρά τα κοινωνικά μέσα, διότι ακόμη και η λήψη φωτογραφιών ή συγγραφή βιωματικών σημειώσεων χωρίς αυτές να δημοσιευτούν, έδειξε τα ίδια αποτελέσματα. Αντ ‘αυτού, ήταν η πράξη της εξωτερίκευσης της εμπειρίας τους – δηλαδή, αναπαραγωγής της σε οποιαδήποτε μορφή – που φάνηκε να τους κάνει να χάσουν κάτι από την αρχική εμπειρία.
Με την άφιξη του φορητού Διαδικτύου, σχεδόν κάθε γεγονός είναι προσβάσιμο μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα. Αυτή η ευκολία δημιούργησε αυτό που ονομάζουν οι ερευνητές το “Google effect”, στο οποίο υπάρχει λιγότερη ανάγκη αποθήκευσης πληροφοριών εσωτερικά στη μνήμη μας όταν είναι τόσο εύκολο να τις ξαναβρείς αλλού.
Αυτή η διαθεσιμότητα πληροφοριών μας κάνει να παραμερίζουμε τις ίδιες τις πληροφορίες και τελικά να θυμόμαστε πού να τις βρούμε. Για παράδειγμα, μια μελέτη διαπίστωσε ότι αν οι άνθρωποι που παίζουν ένα παιχνίδι trivia πιστεύουν ότι ένας υπολογιστής αποθηκεύει κάθε ερώτηση trivia τελικά καταλήγουν να μην απομνημονεύουν τις ερωτήσεις αλλά τον τρόπο ανάκτησης αυτών μέσω υπολογιστή.
Παράλληλα, με την έλευση των smartphones και των κοινωνικών μέσων δικτύωσης, μπορούμε να εξωτερικεύσουμε όχι μόνο τη γνώση, αλλά και αναμνήσεις από τις πιο διασκεδαστικές εμπειρίες μας. Αν και αυτές οι εμπειρίες μπορεί να διατηρηθούν στις συσκευές μας, αυτό που μένει χαραγμένο στη μνήμη μας μπορεί δυστυχώς να μειωθεί.
Καταλήγοντας, παρόλο που οι άνθρωποι στη μελέτη ανέφεραν ότι ήταν εξίσου ικανοποιημένοι και αφοσιωμένοι σε κάθε τους δραστηριότητα, εκείνοι που την δημοσιοποίησαν στο τηλέφωνό τους ή σε ένα κομμάτι χαρτί φαίνεται να έχαχαν κάτι από την αρχική εμπειρία – ένα κομμάτι που δεν μπορεί να αποτυπωθεί σε ένα κοινωνικό μέσο.
Πηγή: ΤΙΜΕ