Πως τα τοπία της Κεντρικής Μακεδονίας προσελκύουν τους κινηματογραφιστές

Από τον Αντόνιο Μπαντέρας στη Θεσσαλονίκη, στην Αμμουλιανή και τη συνοικία Ουζιέλ

Parallaxi
πως-τα-τοπία-της-κεντρικής-μακεδονίας-409165
Parallaxi
Νησάκι Δρένια, Αμμουλιανή Χαλκιδικής

Στην ιχθυόσκαλα της Μηχανιώνας, το ξημέρωμα, μια κινηματογραφική λήψη πάνω από τον κυματοθραύστη, εκεί που αράζουν τα πλοία, φέρνει στο μυαλό εικόνες από τα γραφικά χωριά στα φιόρδ της Νορβηγίας, μαζί με την αλμύρα της θαλασσινής αύρας το πρωί. Λίγα χιλιόμετρα μακρύτερα, τα ηλιοτρόπια και τα γινωμένα στάχια δίπλα στα ψηλά κυπαρίσσια της περιοχής της Σάνης, αιχμαλωτίζουν τη ματιά του σκηνοθέτη, θυμίζοντάς του τοπία της Τοσκάνης με έντονη μεσαιωνική ατμόσφαιρα. Την αίσθηση της ιταλικής υπαίθρου συμπληρώνουν το άρωμα και το έντονο λιλά χρώμα της λεβάντας από τις απέραντες καλλιέργειες στο Μεσημέρι, σε απόσταση «αναπνοής» από την πόλη της Θεσσαλονίκης.

Αυτή τη σκηνοθετική ματιά, που φτιάχνει εικόνες και ζωντανεύει σενάρια πάνω στα τοπία και τις μεταμφιέσεις κάθε τόπου ανά εποχή, επιχειρεί να δείξει, με τον πιο παραστατικό τρόπο, το Film Office της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, κόντρα στο στενό πια σχήμα «ήλιος και θάλασσα» που μπορεί να συνόδευσε, χρόνια τώρα, το τουριστικό προφίλ της Ελλάδας στο εξωτερικό, λειτούργησε ωστόσο περιοριστικά σε πολλές ακόμη δυνατότητες.

Από το Μαϊάμι στους βάλτους του Αξιού

«Η προσπάθεια αυτή ήδη παίρνει σάρκα και οστά στην ταινία “Barracuda”, με πρωταγωνιστή τον Αντόνιο Μπαντέρας, αφού το σενάριο προβλέπει μεν ως τόπο δράσης το Μαϊάμι στην αμερικανική πολιτεία της Φλόριντα, τα γυρίσματα όμως των σκηνών θα γίνουν στους βάλτους και τα έλη του ποταμού Αξιού και τις παραλίες της Περαίας», επισημαίνει στο ΑΠΕ–ΜΠΕ ο τομεάρχης Τουρισμού της Περιφέρειας, Αλέξανδρος Θάνος. Στο ερώτημα, άλλωστε, γιατί οι υπεύθυνοι της παραγωγής επέλεξαν την Κεντρική Μακεδονία, απαντά: «Εδώ βρήκαν μια σειρά από εναλλακτικές που καλύπτουν όχι μόνο το υδάτινο στοιχείο με την έντονη βλάστηση αλλά και τοπία όπως βιομηχανικοί χώροι, παλιές εγκαταστάσεις, αλλά και αστικό περιβάλλον».

Ο κ. Θάνος κάνει λόγο για μια πολυδιάστατη δυναμική στην περιοχή καθώς υπάρχει η δυνατότητα προσομοίωσης πολλών και διαφορετικών τοπίων, επισημαίνει ότι πλέον αποδίδουν στην πράξη οι προσπάθειες που ξεκίνησαν πριν από τρία χρόνια, αναφέρει ότι ήταν μια μεγάλη πρόκληση να δημιουργηθεί η σχετική υποδομή ουσιαστικά από το μηδέν και υπογραμμίζει ότι ακριβώς αυτή η προσπάθεια έφερε στον τόπο την πρώτη κινηματογραφική παραγωγή μεγάλου βεληνεκούς.

Το χθες και το σήμερα

Μεταφέροντας, άλλωστε, μια αντίθεση στον τρόπο παρουσίασης των τοπίων της Ελλάδας στον κινηματογράφο του χθες και του σήμερα, η αν. προϊσταμένη στο Αυτοτελές Τοπικό Γραφείο Διευκόλυνσης Οπτικοακουστικών Παραγωγών (Film office) της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, Λίνα Μυλωνάκη τονίζει στο ΑΠΕ–ΜΠΕ ότι «το ελληνικό σινεμά της εποχής του ‘50 και του ‘60 κυρίως αποτύπωσε μια εντελώς τουριστική Ελλάδα».

Όπως λέει, «τα μιούζικαλ του Δαλιανίδη έδιναν έμφαση σε νησιώτικα τοπία, πολύ χαρούμενες καταστάσεις, ανθρώπους που πήγαιναν διακοπές στο νησί, κυρίως σε κοντινούς προορισμούς στην Αθήνα όπως ο Πόρος ή η Ύδρα. Την ίδια στιγμή, σε μια δύσκολη συγκυρία, το σχήμα αυτό πρόσφερε στους Έλληνες μια διέξοδο ψυχαγωγίας και διαφυγής από τις δυσκολίες, με ένα ταξίδι στη μεγάλη οθόνη. Από την άλλη πλευρά, πρώτος ο ξένος κινηματογράφος υιοθέτησε για την Ελλάδα την εικόνα αυτή για το αιώνιο καλοκαίρι με τον ήλιο, τη θάλασσα και τα νησιωτικά τοπία που προτείνεται μέσα από «Το παιδί και το δελφίνι», το «Ποτέ την Κυριακή» και τον «Αλέξη Ζορμπά». Το αποτέλεσμα ήταν να υιοθετήσει και η χώρα μας αυτό το μοντέλο, από το οποίο ήταν πολύ δύσκολο πλέον να ξεφύγει κανείς για να προβάλλει και κάτι διαφορετικό.

Τα στοιχεία αυτά παρουσίασε η κ. Μυλωνάκη και στο 33ο Συνέδριο της Ομοσπονδίας Κινηματογραφικών Λεσχών Ελλάδας που πραγματοποιήθηκε στη Νάξο, με θέμα «Η θάλασσα στον κινηματογράφο». Διατύπωσε, παράλληλα, πρόταση για τη φιλοξενία του επόμενου φεστιβάλ στη Θεσσαλονίκη, στο πλαίσιο μιας σύμπραξης και συνεργασίας των Κινηματογραφιών Λεσχών της χώρας.

Αμμουλιανή όπως Άγιος Δομίνικος, συνοικία Ουζιέλ για ταινίες εποχής

Σήμερα πλέον, η Κεντρική Μακεδονία έχει να προσφέρει μια σειρά από δυνατότητες, βασισμένες στα χίλια πρόσωπα της περιοχής καθώς μπορεί να «μετατρέψει» την Αμμουλιανή σε Άγιο Δομίνικο για να υποστηρίξει τηλεοπτικές παραγωγές παιχνιδιών επιβίωσης ή να φιλοξενήσει ταινίες εποχής στα σοκάκια της Άνω Πόλης της Θεσσαλονίκης και τη γραφική συνοικία Ουζιέλ. Μπορεί να οργανώσει γυρίσματα στη Μηχανιώνα, δίνοντας εικόνες από Νορβηγία και να μεταφέρει εικόνες Τοσκάνης από τα αγροτικά τοπία της Χαλκιδικής. «Έχουμε από τροπικές παραλίες μέχρι χιονισμένα τοπία και τα πάντα ανάμεσα σε αυτά. Χαρακτηριστικό παράδειγμα ήταν και η παραγωγή που γυρίστηκε πρόσφατα στη λίμνη Δοϊράνη και τη γύρω περιοχή, προσφέροντας υπέροχα τοπία και προβάλλοντας τα φυσικά τοπία», σχολιάζει η κ. Μυλωνάκη.

Μια μεγάλη ευκαιρία για τη Θεσσαλονίκη και την Κεντρική Μακεδονία

Από την πλευρά του, ο Τομεάρχης Τουρισμού της Περιφέρειας κάνει λόγο για μια μεγάλη κινηματογραφική ευκαιρία με πολλαπλά οφέλη για την Θεσσαλονίκη και την Κεντρική Μακεδονία, αφού, όπως εκτιμά, αν όλα εξελιχθούν ομαλά με τις παραγωγές που ξεκινούν τώρα, η περιοχή θα χρησιμοποιηθεί ως βάση για επόμενες παραγωγές. «Μπορεί να έρθει και το μισό Χόλιγουντ εδώ και αυτό δεν είναι υπερβολή, αρκεί να είμαστε συνεπείς σε αυτά που πρέπει να κάνουμε εδώ…», προσθέτει με νόημα.

Πηγή: ΑΠΕ / Π. Γιούλτση

Δείτε επίσης

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα