(Κονσταντίν Στανισλάβσκι (1863-1938)
Σκηνοθέτης, ηθοποιός και θεωρητικός του θεάτρου.
Σύμφωνα με τη μέθοδο Στανισλάβσκι, τα βασικότερα ερωτήματα που πρέπει ο κάθε χαρακτήρας να μπορεί να απαντήσει ώστε να θεωρείται ολοκληρωμένος και αληθινός, είναι: Ποιος είμαι, που είμαι, τι κάνω, τι θέλω και το μαγικό Εάν που ορίζει μια φανταστική συνθήκη).
-Ποιος είσαι;
Είμαι ο Θάνος Νίκας, γιός μια εξαιρετικής μάνας και πατέρας μια υπέροχης κόρης. Γεννήθηκα και μεγάλωσα στον Βόλο, σε μια μικρή γειτονιά που έμοιαζε κόσμος ολόκληρος. Ζω στην Θεσσαλονίκη από το 1995, είμαι σκηνοθέτης και καθηγητής υποκριτικής.
-Πού είσαι;
Μπροστά στην οθόνη του υπολογιστή μου για την ώρα, ίσως και για άλλες. Ζω στη Θεσσαλονίκη, στα ανατολικά της πόλης, σε μια από τις τελευταίες μονοκατοικίες της Μαρτίου (όχι δεν είναι δική μου) εδώ και αρκετά χρόνια.
Είμαι εκεί που είναι οι άνθρωποι μου και οι υποχρεώσεις μου. Θα μπορούσα να είμαι και άλλου, αρκεί να έχει θάλασσα. Με γοητεύει η φύση αλλά δεν θα την έκανα σπίτι μου. Ανασαίνω πιο καλά μέσα στα τσιμέντα και τους έντονους ρυθμούς, τις ώρες αιχμής που διαρρηγνύουν το σώμα της πόλης και δημιουργούν μια εκκωφαντική σιωπή. Υπάρχει μια έντιμη γύμνια σ’ αυτό. Βλέπεις αυτό που είναι, το αποδέχεσαι και πας παρακάτω. Τελευταία την βαριέμαι πολύ την Θεσσαλονίκη, μοιάζει άχρωμη και ταλαιπωρημένη αλλά τα έχουν αυτά οι μακροχρόνιες σχέσεις.
-Τι κάνεις;
Κάνω θέατρο, παρακολουθώ σινεμά και παρατηρώ εμμονικά τον ανθρώπινο ψυχισμό. Έλκομαι από τις αντιφάσεις του και αντανακλώ πάνω σε αυτές. Θαυμάζω την οργή που ανταμώνει με την εγκράτεια, ενώ τρέφω απεριόριστο σεβασμό στην ήττα. Συνήθως όμως κάνω πρόβες ή βρίσκομαι ανάμεσα σε αυτές. Με την ομάδα μου, κάνουμε παραστάσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Στην παρούσα φάση με βρίσκεις σε πρόβες για την τελευταία μας παραγωγή με τίτλο Humanitarium με την οποία συμμετέχουμε στο διεθνές φεστιβάλ EXCELSIOR στο Βουκουρέστι. Παράλληλα είμαι καθηγητής υποκριτικής στην δραματική σχολή του Ανδρέα Βουτσινά.
-Τι θέλεις;
Να μην στερέψει ποτέ η περιέργεια μου και να συνεχίσω να θέλω. Πέρα από αυτό, θέλω περισσότερη ευγένεια στην καθημερινότητά μου, την θεωρώ μια καθαρά επαναστατική πράξη. Πιστεύω πως αυτός ο άκρατος δικαιωματισμός μιας επιβεβλημένης lifestyle κορεκτίλας, προλειαίνει το έδαφος για μια καινούργια μορφή φασισμού. Προσωπικά, έχω ανάγκη έναν αστικό πολιτισμό με πιο ανθρωποκεντρικούς όρους. Θέλω να γνωρίζω ανθρώπους που να εκτιμώ και ας μην τους συμπαθώ κατ’ ανάγκη. Ένα άλλο που θέλω είναι να πέσει η τιμή της βενζίνης γιατί η μηχανή μου είναι παλιά και καίει πολύ. Τέλος, θέλω να μπορώ να λέω στους φοιτητές μου, πως δεν χρειάζεται να φύγουν από αυτήν την πόλη, για να κάνουν την δουλειά τους επάγγελμα και να είναι αλήθεια.
-Εάν…….θα…..
Εάν θα μπορούσα θα έπειθα αυτούς του meta μεγιστάνες να βάλουν λίγο το χιούμορ στην ζωή τους, γιατί λεφτά έχουν, και να κατεβάσουν τα κοινωνικά δίκτυα, όχι για πολύ, δυο- τρεις μήνες, σαν κοινωνικό πείραμα. Να μείνει ο καθένας μας με το αναλογικό του προφίλ. Εκεί να δεις επανάσταση.
Selfie:
Θάνος Νίκας-Σκηνοθέτης
Γεννήθηκε στον Βόλο. Ιδρύει το 2007 μαζί με τη Δρ. Θεατρολογίας Πηνελόπη Χατζηδημητρίου την Ομάδα Θεάτρου Ars Moriendi της οποίας είναι σκηνοθέτης και καλλιτεχνικός διευθυντής μέχρι σήμερα (2023) Η ομάδα είναι επιδοτούμενη από το ΥΠΠΟΑ με συνεχή παρουσία σε εγχώρια και διεθνή φεστιβάλ
Έχει σκηνοθετήσει τις παραστάσεις:
HUMANITARIUM της Στέλλας Παπαδημητρίου, Η εποχή του κυνηγιού βασισμένο στην ταινία του Τόμας Βίντερμπεργκ The Hunt, Ο Ξεναγός βασισμένο στο διήγημα Η Πανούκλα στο Μπέργκαμο του Γενς Πέτερ Γιάκομπσεν, ΦΑΕΘΩΝ του Δ.Δημητριάδη, ΣΑΡΑΓΕΒΟ 1914-Μου είναι μικρός αυτός ο Τάφος της Μπιλιάνα Σερμπλιάνοβιτς, Το Αριστούργημα του Christian Lollike, S(h)ame της Πηνελόπης Χριστοπούλου, Φαίδρας Έρως της Σάρα Κέην, Σαλώμη του Όσκαρ Ουάιλντ, Seven-Ένα Έργο για την Γάζα της Caryl Churchill, Μυστικός Δείπνος, βασισμένο στην ποίηση του Νίκου-Αλέξη Ασλάνογλου, Προς αυτήν την Αλόγιστη Κατεύθυνση των Δ. Δημητριάδη-Γ. Αλισάνογλου, TRANSEUROPA-Ερείπια στην Άκρη της Γλώσσας, Heartbreak Hotel βασισμένο στο «Λεωφορείο ο Πόθος» του Τέννεση Ουίλιαμς, Hamlet του William Shakespeare, Στα Ενδιάμεσα Παραμυθία του Ειρηναίου Βρούσγου, Πεθαίνω Σαν Χώρα του Δ. Δημητριάδη, Κατάλογοι 14 – Πένθη του Δημήτρη Δημητριάδη ,Φαίδρας Τόπος, βασισμένο στους «Κρήτες» του Ευριπίδη. Περιγραφή Εικόνας του Heiner Müller,Οδυσσέας του Δημήτρη Δημητριάδη