Σε αυτό το αυτοκίνητο μπορείς και να κοιμηθείς
Τα αυτοκίνητα του μέλλοντος.
Οδήγηση κάτω από τον αυτοκινητόδρομο σε ένα αυστηρό ημιαυτόνομο αυτοκίνητο, το όχημα είναι στο δικό του τροχό, βουίζει ομαλά. Αλλά βγαίνοντας από ένα ολισθηρό δρόμο το μόνο πρόβλημα είναι ότι έχετε κοιμηθεί.
Ο στόχος ενός αυτοκινήτου χωρίς οδηγό θεωρείται κορυφαία κλίμακα αυτονομίας έξι επιπέδων και οι ερευνητές πιστεύουν ότι μια μέρα θα καταστεί δυνατή η επίτευξη αυτού του στόχου. Αλλά για τώρα, τα αυτοκίνητα είναι κολλημένα στο επίπεδο της κλίμακας δύο – στην οποία ο οδηγός πρέπει να συνεχίσει να εκτελεί αρκετές βασικές πτυχές της οδήγησης – ενώ οι μηχανικοί δουλεύουν για να σπάσουν το πρόβλημα της κράτησης σε εγρήγορση των οδηγών. Oι ερευνητές λένε ότι εργάζονται σε συστήματα βασισμένα σε αισθητήρες για να δώσουν απάντηση και να προχωρήσουν προς το τρίτο επίπεδο, όπου ο οδηγός αναμένεται να είναι έτοιμος να παρέμβει όταν το ζητήσει το αυτοκίνητο.
Πρόκειται για ένα ζήτημα που έχει υπογραμμιστεί από τις πρόσφατες περιπτώσεις οδηγών που καταλήγουν σε ατυχήματα, ενώ το επίπεδο δύο τους αυτοκινήτων ήταν προφανώς στο αυτόματο. “Κάτω από το τρίτο επίπεδο δεν επιτρέπεται να κοιμηθείτε, πρέπει να είστε εκεί και να είστε σε θέση να κάνετε πράγματα. Αλλά δεν χρειάζεται να οδηγείτε όλη την ώρα. Μπορείτε να έχετε το γραφείο σας εκεί, ή να χαλαρώσετε. Στη συνέχεια, το σύστημα σας λέει, «Εντάξει, σε 10 λεπτά πρέπει να αναλάβετε», δήλωσε η Anna Anund του Σουηδικού Εθνικού Ινστιτούτου Έρευνας Μεταφορών και Μεταφορών της Σουηδίας, ο οποίος παρουσιάζει έρευνα για την αντιμετώπιση αυτού του μεταβατικού σημείου στη συνεδρίαση της Αμερικανικής Ένωσης για την Προώθηση της Επιστήμης αυτήν την εβδομάδα.
Αξιοποιώντας την κατανόηση του ύπνου, του άγχους, της έλλειψης προσοχής και του άγχους στους ανθρώπους και της γνώσης των προκλήσεων όπως ο καιρός και οι συνθήκες του δρόμου, ο Anund και οι συνεργάτες του εργάζονται σε συστήματα που βασίζονται σε αισθητήρες για να εντοπίσουν όταν η μετάβαση από το αυτοκίνητο στον οδηγό μπορεί να είναι επικίνδυνη, και να εξασφαλίσει ότι οι οδηγοί μπορούν να πάρουν το τιμόνι με ασφάλεια. Τα συστήματα, όπως φαίνεται, θα είναι πολύ εξελιγμένα. “Δεν θα ψεκάσει νερό στο πρόσωπό σας”, δήλωσε ο Anund, ο οποίος είναι επικεφαλής ενός έργου που επικεντρώνεται στην ανάπτυξη λογισμικού για τέτοια συστήματα αισθητήρων. “Αν μιλάμε για οδηγούς φορτηγών, το βασικό τους πρόβλημα είναι ότι οδηγούσαν στον αυτοκινητόδρομο για πολύ καιρό χωρίς να κάνουν τίποτα. Στη συνέχεια, το αντίμετρο θα μπορούσε να είναι να επικοινωνήσει με τον οδηγό, να τους ζητήσει να κάνουν πράγματα “, είπε. “Εάν οδηγείτε στη μέση της νύχτας, τότε τίποτα δεν θα βοηθήσει εκτός από το σταμάτημα”.
Η ιδέα απέχει πολύ από την sci-fi: Η General Motors έχει ήδη ανακοινώσει ότι η Cadillac Super Cruise θα περιλαμβάνει τεχνολογία παρακολούθησης ματιών.
Αλλά ο Anund λέει ότι τα συστήματα θα μπορούσαν να περιλαμβάνουν πολλούς τύπους αισθητήρων. “Αυτό δεν είναι μόνο φωτογραφικές μηχανές αμφιβληστροειδούς”, είπε. “Σε μια μοτοσικλέτα μπορούμε να έχουμε αισθητήρες σε προστατευτικά εργαλεία – γάντια, σακάκι, κράνος. Επίσης, μπορούμε να έχουμε αισθητήρες στο κάθισμα των οδηγών. Δεν είναι ένα πρόγραμμα που αναπτύσσει αισθητήρες. Αυτοί οι αισθητήρες υπάρχουν. Πρόκειται για τη χρήση τους. “
Εάν οι αισθητήρες εντοπίσουν ότι ένας οδηγός στα χειριστήρια είναι υπνηλία ή είναι μεθυσμένος, το σύστημα θα μπορούσε επίσης να παρακινήσει το αυτοκίνητο να αναλάβει, πρόσθεσε ο Anund. “Αυτή είναι μια κρίσιμη κατάσταση – για εσάς και για όσους σας προσκρούουν και περνάνε”, είπε.
Ο Ian Reagan, από το Ινστιτούτο Ασφαλίσεων για την Ασφάλεια των Αυτοκινητοδρόμων στις ΗΠΑ, δήλωσε ότι είναι σημαντικό να αντιμετωπιστούν τα θέματα γύρω από τα ημιαυτόνομα αυτοκίνητα.
“Οτιδήποτε λιγότερο από πλήρως αυτοματοποιημένη οδήγηση θα δημιουργήσει νέες προκλήσεις για τους ανθρώπους που ταξιδεύουν μαζί. Οι πειραματικές μελέτες αποδεικνύουν ότι οι οδηγοί δεν μπορούν να παρατηρήσουν πότε τα συστήματα φθάνουν στα όριά τους και ότι μπορεί να έχουν πρόβλημα να επαναλάβουν τον έλεγχο του οχήματος, ειδικά σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης. “
Η αυτονομία τριών επιπέδων, σημείωσε, παρουσιάζει μια εγγενή δυσκολία. “Οι οδηγοί έχουν την άδεια να στρέψουν την προσοχή τους αλλού, αλλά πρέπει να είναι έτοιμοι να πάρουν τον έλεγχο σε μια στιγμή». “Τα αυτοματοποιημένα συστήματα πρέπει να προγραμματιστούν για να βρουν μια ασφαλή κατάσταση από μόνοι τους, όπως το τράβηγμα στην άκρη του δρόμου και τη διακοπή, χωρίς να εξαρτάται από τους ανθρώπινους οδηγούς να αναλάβουν”.
Πηγή: The Guardian