Στον Σαμ Μέντες το βραβείο του Σωματείου Σκηνοθετών – Σάρωσε στα Γκόγια ο Πέδρο Αλμοδόβαρ

Στατιστικά Όσκαρ σκηνοθεσίας και DGA “κουμπώνουν” σχεδόν πάντα.

Γιάννης Γκροσδάνης
στον-σαμ-μέντες-το-βραβείο-του-σωματεί-543996
Γιάννης Γκροσδάνης

Άλλο ένα σαββατοκύριακο βραβείων στο Χόλυγουντ (και όχι μόνο) και 15 μέρες πριν την λαμπερή απονομή των Όσκαρ κάποια πράματα μάλλον ξεκαθαρίζουν. Όπως ότι το 1917 παίρνει κεφάλι στην οσκαρική κούρσα με τη χτεσινή μεγάλη νίκη του στα DGA, δηλαδή στα βραβεία του Σωματείου Σκηνοθετών της Αμερικής. Στατιστικά Όσκαρ σκηνοθεσίας και DGA “κουμπώνουν” σχεδόν πάντα ενώ μόλις επτά φορές (περίπου μια φορά ανά δεκαετία) ο νικητής του DGA δεν κατάφερε να πάρει και το αντίστοιχο Όσκαρ. Η τελευταία φορά που έσπασε ήταν το 2012 όταν ο Μπεν Άφλεκ κέρδισε το DGA για το Argo αλλά έμεινε εκτός πεντάδας στο Όσκαρ σκηνοθεσίας και έτσι το χρυσό αγαλματάκι πήγε στον Άνγκ Λι για τη Ζωή του Πί. Έτσι ο Σαμ Μέντες, που κερδίζει για δεύτερη φορά στη καριέρα του αυτό το σπουδαίο βραβείο (η πρώτη ήταν πριν 20 χρόνια για το American Beauty), φαίνεται πως πλέον βάζει πλώρη για μια μεγάλη νίκη και στα Όσκαρ. 

Το 1917 έλαβε βέβαια χτες άλλη μια σημαντική διάκριση από το ASC (το Σωματείο Φωτογράφων) για την εξαιρετική δουλειά που έκανε ο πολύπειρος Ρότζερ Ντίκινς. Δεν υπήρχε βέβαια αμφιβολία ότι ο Ντικινς θα κέρδιζε το ASC, όπως επίσης ότι είναι το απόλυτο φαβορί για το Όσκαρ Φωτογραφίας. Φυσικά η νίκη του Μέντες και του Ντίκινς δεν σημαίνουν αυτόματα ότι το 1917 κλείδωσε και το Όσκαρ καλύτερης ταινίας. Με δεδομένη την υποστήριξη που πήραν τα Παράσιτα από την νίκη τους στα βραβεία του Σωματείου Ηθοποιών βρίσκονται μέσα στο παιχνίδι και φλερτάρουν με την έκπληξη στα Όσκαρ. Αλλά αυτά θα τα δούμε καλύτερα σε 10 μέρες, όταν και θα ολοκληρωθεί ο κύκλος των σωματειακών βραβείων. Να σημειωθεί εδώ ότι οι Φωτογράφοι τίμησαν επίσης το υπέροχο Honeyland με το βραβείο φωτογραφίας για ντοκιμαντέρ, μια σπουδαία διάκριση για την ταινία από τη Β. Μακεδονία.

https://www.youtube.com/watch?v=jfcaVNO6vr0

Στο Πόνος και Δόξα τα φετινά Γκόγια 

Βραβεία και μάλιστα αρκετά έλαβε επίσης το Πόνος και Δόξα. Η τελευταία δημιουργία του Πέδρο Αλμοδόβαρ, αναδείχθηκε σε ταινία της χρονιάς στα βραβεία Γκόγια, τα ισπανικά Όσκαρ, που απονεμήθηκαν το βράδυ του Σαββάτου (25 Ιανουαρίου 2020) σε μια ειδική τελετή στη Μάλαγα της Ισπανίας. Το Πόνος και Δόξα κέρδισε 7 Γκόγια (από τα 16 για τα οποία είχε προταθεί) ανάμεσα στα οποία καλύτερης ταινίας, σκηνοθεσίας και σεναρίου (για τον Π. Αλμοδόβαρ), Α ανδρικού (για τον Αντόνιο Μπαντέρας, ο οποίος είναι υποψήφιος και για το αντίστοιχο Όσκαρ), Β γυναικείου (για την Χουλιέτα Σεράνο) και μουσικής (για τον σταθερό συνεργάτη του Αλμοδόβαρ, τον Αλμπέρτο Ιγκλέσιας). Όσο κι αν ακουστεί περίεργο αυτή ήταν μόλις η τρίτη φορά που μια ταινία του Αλμοδόβαρ διακρίνεται ως ταινία της χρονιάς στα Γκόγια. Η πρώτη ήταν οι Γυναίκες στα Πρόθυρα Νευρικής Κρίσης το 1988 (5 Γκόγια ανάμεσα στα οποία αυτά για καλύτερη ταινία, σενάριο, Α και Β γυναικείου ρόλου) ενώ το 1999 είχε θριαμβεύσει με το Όλα για Μητέρα μου (7 νίκες μεταξύ των οποίων ταινίας, σκηνοθεσίας και Α γυναικείου). Ανάμεσα στους νικητές των φετινών Γκόγια θα βρείτε και το Θα έρθει η Φωτιά του Όλιβερ Λάσε (ο Χρυσός Αλέξανδρος του τελευταίου 60ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης), το Όσο κρατά ο πόλεμος του Αλεχάντρο Αμενάμπαρ αλλά και το animation Ο Μπουνιουέλ στο Λαβύρινθο με τις Χελώνες.

To Netflix σαρώνει στα Annie

Κι αν ο Ιρλανδός του Μ. Σκορτσέζε δείχνει να μένει κατά τα φαινόμενα με την τιμή των υποψηφιοτήτων (τελευταίες ελπίδες διάκρισης της ταινίας αποτελούν τα βραβεία για τα εφέ και το σενάριο που θα δοθούν προσεχώς από τα αντίστοιχα σωματεία) το Netflix φαίνεται πως ρεφάρει τη «χασούρα» του με μια ταινία κινουμένων σχεδίων. Ο λόγος για το Klaus, μια χριστουγεννιάτικη ιστορία – όπως φανερώνει και ο τίτλος του – το οποίο σάρωσε στα Annie Awards, τα βραβεία για τα καλύτερα animation της χρονιάς Η νίκη του Klaus – που είναι υποψήφιο και για το Όσκαρ animation – είναι εντυπωσιακή αν σκεφτεί κανείς ότι κέρδισε και στις επτά κατηγορίες που ήταν υποψήφιο. Συνήθως οι ταινίες της Ντίσνει εδώ έχουν το πρώτο λόγο και πράγματι Frozen 2 και Τoy Story 4 είχαν πλασαριστεί με αρκετές υποψηφιότητες το καθένα. Ωστόσο το Frozen 2 είχε περιορισμένη παρουσία στα βραβεία ενώ το Τoy Story 4 – που εκτιμάται ως το φαβορί για το αντίστοιχο Οσκαρ  για το animation της χρονιάς – δεν πήρε απολύτως κανένα βραβείο. Τι μπορεί να σημαίνει αυτό για την κόντρα Ντίσνει – Netflix θα το μάθουμε σε δύο εβδομάδες. Εκτός βραβείων έμεινε επίσης και ο Ευγένικός κύριος Λινκ, η ταινία που έκανε την έκπληξη πριν 20 μέρες, κερδίζοντας τη Χρυσή Σφαίρα ταινίας animation. 

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα