Επισκόπηση ΑΙ: Η αναζήτηση στη Google αλλάζει και επηρεάζει τις ιστοσελίδες και το digital μάρκετινγκ
Τι δείχνουν οι έρευνες, πώς έχουν επηρεαστεί τα sites που βασίζονται στην επισκεψιμότητα και τι απαντά ένας digital marketing strategist
Πόσες φορές έχεις κάνει μία αναζήτηση στη Google και πήρες την απάντηση που χρειαζόσουν μέσα από την «επισκόπηση ΑΙ»;
Πλέον, δεν χρειάζεται να κάνεις το «κλικ», να ψάξεις την πληροφορία μέσα σε ένα ολόκληρο άρθρο, καθώς η απάντηση σου «σερβίρεται» στο πιάτο από την Τεχνητή Νοημοσύνη, μέσα σε ένα πλαίσιο κειμένου, το οποίο συνοψίζει το αποτέλεσμα της αναζήτησής σου.
Νέες μελέτες μάλιστα, ήδη προειδοποιούν ότι οι συνοπτικές παρουσιάσεις του ΑΙ, προκαλούν ως και 80% λιγότερα κλικ στις ειδησεογραφικές ιστοσελίδες.
Τα Google AI Overviews έχουν αναδειχθεί γρήγορα ως ανησυχία μεταξύ των ιδιοκτητών μέσων. Μάλιστα μερικοί τα θεωρούν ως την κορυφαία υπαρξιακή απειλή για τα μέσα που στηρίζονται στην επισκεψιμότητα από τα αποτελέσματα αναζήτησης.
Αυτό το μικρό πλαίσιο πριν από τα αποτελέσματα της Google, μπορεί αν σου δώσει όλες τις πληροφορίες που αναζητάς, χωρίς να χρειαστεί να κάνεις κλικ στην αρχική πηγή του περιεχομένου. Την ίδια στιγμή, οι σύνδεσμοι των αποτελεσμάτων αναζήτησης ωθούνται πιο κάτω στη σελίδα, μειώνοντας τον αριθμό των χρηστών που τους βρίσκουν.
Νέα ανάλυση της εταιρείας analytics Authoritas βρήκε ότι μια ιστοσελίδα που προηγουμένως κατατασσόταν πρώτη στα αποτελέσματα αναζήτησης θα μπορούσε να χάσει περίπου το 79% της επισκεψιμότητάς της, αν τα αποτελέσματα εμφανίζονταν κάτω από μια συνοπτική παρουσίαση AI.
Η μελέτη διαπίστωσε επίσης ότι οι σύνδεσμοι προς το YouTube – που ανήκει στην Alphabet, μητρική της Google – ήταν πιο προβεβλημένοι σε σχέση με το κανονικό σύστημα αποτελεσμάτων αναζήτησης. Η έρευνα έχει υποβληθεί ως μέρος μιας νομικής καταγγελίας προς την αρμόδια βρετανική αρχή ανταγωνισμού σχετικά με τον αντίκτυπο των Google AI Overviews.
Εκπρόσωπος της Google δήλωσε ότι η μελέτη ήταν «ανακριβής και βασισμένη σε ελαττωματικές υποθέσεις και ανάλυση», χρησιμοποιώντας παρωχημένες εκτιμήσεις και ένα σύνολο αναζητήσεων που δεν αντιπροσωπεύουν όλα τα ερωτήματα που θα μπορούσαν να αποφέρουν επισκεψιμότητα σε ιστοσελίδες ειδήσεων.
«Οι άνθρωποι στρέφονται σε εμπειρίες που λειτουργούν με τεχνητή νοημοσύνη και τα χαρακτηριστικά AI στην αναζήτηση επιτρέπουν στους χρήστες να κάνουν ακόμη περισσότερες ερωτήσεις, δημιουργώντας νέες ευκαιρίες για να ανακαλυφθούν ιστοσελίδες. Συνεχίζουμε να στέλνουμε δισεκατομμύρια κλικ σε ιστοσελίδες κάθε μέρα, και δεν έχουμε δει δραματικές πτώσεις στη συνολική διαδικτυακή κίνηση, όπως υπονοείται», δήλωσε ο εκπρόσωπος.
Μια δεύτερη μελέτη έδειξε επίσης μεγάλη μείωση στην παραπομπή επισκεψιμότητας λόγω των Google AI Overviews. Μια έρευνα διάρκειας ενός μήνα σε σχεδόν 69.000 αναζητήσεις Google, που διενεργήθηκε από το Pew Research Center, ένα αμερικανικό think tank, διαπίστωσε ότι οι χρήστες έκαναν κλικ σε σύνδεσμο κάτω από μια σύνοψη AI μόνο μία φορά στις 100.
Εκπρόσωπος της Google δήλωσε ότι και αυτή η μελέτη χρησιμοποίησε «εσφαλμένη μεθοδολογία και ένα μεροληπτικό σύνολο ερωτημάτων που δεν αντιπροσωπεύει την κίνηση αναζήτησης».
Ανώτερα στελέχη ειδησεογραφικών οργανισμών λένε ότι η Google έχει επανειλημμένα αρνηθεί να μοιραστεί τα δεδομένα που χρειάζονται για να υπολογίσουν τον αντίκτυπο της χρήσης των συνοπτικών παρουσιάσεων AI.

Αν και τα AI Overviews αποτελούν μόνο ένα μέρος των αναζητήσεων στη Google, εκδότες έχουν ήδη δηλώσει ότι αισθάνονται τις επιπτώσεις. Η Carly Steven, στέλεχος της MailOnline, δήλωσε τον Μάιο ότι ο ιστότοπος βιώνει μεγάλη πτώση στα κλικ από αποτελέσματα αναζήτησης που περιλαμβάνουν σύνοψη AI, με τα ποσοστά κλικ να μειώνονται κατά 56,1% στην έκδοση για υπολογιστές και 48,2% σε κινητές συσκευές.
Σύμφωνα με έρευνα του Bain, το 80% των χρηστών ολοκληρώνει το 40% των αναζητήσεών του χωρίς να προχωρήσει πέρα από τη σελίδα αποτελεσμάτων αναζήτησης.
Ο Owen Meredith, διευθύνων σύμβουλος της News Media Association, κατηγόρησε τη Google ότι προσπαθεί να κρατήσει τους χρήστες «μέσα στον δικό της περιφραγμένο κήπο, παίρνοντας και εμπορευματοποιώντας πολύτιμο περιεχόμενο – συμπεριλαμβανομένων των ειδήσεων – που δημιουργήθηκε από τη σκληρή δουλειά άλλων. Η κατάσταση όπως έχει, είναι εντελώς μη βιώσιμη και τελικά θα οδηγήσει στον θάνατο της ποιοτικής πληροφόρησης στο διαδίκτυο», είπε.
Η Rosa Curling, διευθύντρια της Foxglove, δήλωσε ότι η νέα έρευνα καταδεικνύει τον «καταστροφικό αντίκτυπο που έχουν ήδη τα ‘AI overviews’ της Google στη βιομηχανία ανεξάρτητης ενημέρωσης στο Ηνωμένο Βασίλειο»: «Θα ήταν αρκετά κακό αν η Google απλώς έκλεβε τη δουλειά των δημοσιογράφων και την παρουσίαζε ως δική της. Αλλά ακόμη χειρότερα, χρησιμοποιούν αυτή τη δουλειά για να τροφοδοτήσουν τα δικά τους εργαλεία και τα κέρδη τους, ενώ ταυτόχρονα δυσκολεύουν τα μέσα ενημέρωσης να φτάσουν στους αναγνώστες από τους οποίους εξαρτώνται για να στηρίξουν το έργο τους».
Καθώς οι περιλήψεις από την Τεχνητή Νοημοσύνη έχουν γίνει όλο και πιο συνηθισμένες αφού κερδίζουν παράλληλα και την προτίμηση των χρηστών, οι επαγγελματίες του μάρκετινγκ έχουν αρχίσει να εξετάζουν ενεργά πώς οι ιστότοποί τους μπορούν να προσελκύσουν ξανά τους ανθρώπους, θέτοντας υπό αμφισβήτηση τις καθιερωμένες στρατηγικές SEΟ, ενώ παρακολουθούν στενά και την απόδοση των επενδύσεών τους από τις διαφημίσεις.
@samogbornn google search has changed forever. AI overviews is now here. heres what you need to know and potential issues brands and websites might start to see. #google #aioverviews #seo #searchengineoptimization #chatgpt #technews ♬ original sound – sam
Ο Άγγελος Περλέγκας, στρατηγικός σύμβουλος στο digital marketing, αναλύει στην Parallaxi πώς ακριβώς λειτουργούν τα AI Οverviews στην Google και πώς επηρεάζουν την επισκεψιμότητα των sites:
«Τα AI Overviews της Google έχουν στόχο να δίνουν γρήγορες και έτοιμες απαντήσεις στους χρήστες. Αυτό σημαίνει ότι για πληροφοριακά queries, όπως ειδήσεις ή basic ενημέρωση, ο χρήστης θα παίρνει την απάντηση απευθείας μέσα στο overview χωρίς να χρειαστεί να ανοίξει κάποιο site.
Άρα, τα ειδησεογραφικά sites που βασίζονται σε informational keywords θα δουν πτώση στην επισκεψιμότητα. Το AI Overview θα παρουσιάζει μια σύντομη σύνοψη και στο τέλος θα δείχνει τις πηγές. Αν όμως ο χρήστης θεωρεί ότι η σύνοψη του αρκεί, δεν θα πατήσει στο site. Στην καλύτερη περίπτωση μπορεί απλώς να τσεκάρει κάτι γρήγορα.
Για παράδειγμα, αν ρωτήσεις τι έγινε χθες στη σύνοδο κορυφής, το AI Overview θα σου δώσει την απάντηση άμεσα. Οι πηγές θα είναι εκεί, αλλά ο χρήστης δεν έχει πια λόγο να επισκεφθεί το site για την βασική πληροφόρηση».
«Οι επαγγελματίες του marketing θα χρειαστεί να καθοδηγήσουν τους πελάτες τους και να διαχειριστούν τις νέες προσδοκίες», εξηγεί ο κ. Περλέγκας, αναφορικά με το πώς επηρεάζει η Επισκόπηση ΑΙ τους marketers:
«Η εύκολη, επιφανειακή πληροφορία πλέον θα παραδίδεται έτοιμη από τα LLMs. Δεν θα χρειάζεται ο χρήστης να μπει στο site για basic ενημέρωση. Άρα τα brands έχουν δύο επιλογές:
α) Να εμβαθύνουν στη θεματολογία τους. Να παράγουν περιεχόμενο που προσφέρει βάθος και αξία, ώστε ο χρήστης να έχει λόγο να πάει στην πηγή και να διαβάσει περισσότερα.
β) Αν είναι εμπορικό brand, να δώσουν έμφαση στα προϊόντα και στις λύσεις τους. Οι χρήστες που ψάχνουν προϊόντα ή υπηρεσίες δεν θα αρκεστούν στις σύντομες απαντήσεις ενός LLM. Θα θέλουν να δουν το brand, τις λεπτομέρειες και τις αποδείξεις που θα τους οδηγήσουν σε μια informed απόφαση».
«Οι marketers θα πρέπει να βοηθήσουν τις επιχειρήσεις να επενδύσουν περισσότερο στο branding τους, και πώς εκφράζεται αυτό στα owned, paid και earned μέσα. Αυτό είναι σημαντικό γιατί τα LLMs χρησιμοποιούν αυτά τα στοιχεία για να κατανοήσουν και να προτείνουν ένα brand ή ένα προϊόν», καταλήγει ο ίδιος.
