Τεχνολογία

«No Mercy»: Ένα βιντεοπαιχνίδι που εξυμνεί το βιασμό και τον μισογυνισμό – δεν θα έπρεπε να υπάρχει

Μαζικές παγκόσμιες αντιδράσεις στα social media για το παιχνίδι που ο πρωταγωνιστής «δεν παίρνει το όχι για απάντηση»

Χρυσάνθη Αρχοντίδου
no-mercy-ένα-βιντεοπαιχνίδι-που-εξυμνεί-το-1310369
Χρυσάνθη Αρχοντίδου

Το «No Mercy» έκανε πρεμιέρα πριν από περίπου έναν μήνα στην πλατφόρμα του Steam, ένα βιντεοπαιχνίδι το οποίο αποθεώνει την κουλτούρα του βιασμού με κάθε δυνατό τρόπο, με περιεχόμενο που εμπεριέχει «μη συναινετικές σεξουαλικές πράξεις», «βία», «εκβιασμό» και «αιμομιξία».

To 3D παιχνίδι ενθάρρυνε τους παίκτες να «αποκτούν και να υποτάσσουν τις γυναίκες» και «να μη δέχονται ποτέ το όχι ως απάντηση» και – ευτυχώς – έχε προκαλέσει μαζικές παγκόσμιες αντιδράσεις και κατακραυγή στα social media.

«Σε αυτό το παιχνίδι, είτε θα γίνετε ο χειρότερος εφιάλτης κάθε γυναίκας είτε μάλλον: ο καλύτερος εραστής που θα έχουν ποτέ. Ο στόχος σου είναι απλός: να μην αφήσεις καμία χωρίς σεξ, αφού αυτό είναι το μόνο πράγμα που θέλουν όλες. Ποτέ μην δέχεσαι το “όχι” ως απάντηση», αναφέρεται στο διαφημιστικό υλικό του παιχνιδιού.

Μάλιστα, να σημειωθεί ότι η πλατφόρμα στην οποία ήταν διαθέσιμο το παιχνίδι ήταν πλατφόρμα βιντεοπαιχνιδιών για ενήλικες, στην οποία όμως έχουν τη δυνατότητα πρόσβασης έφηβοι και παιδιά.

x

Σε μια ανοιχτή επιστολή που δημοσιεύτηκε στο διαδίκτυο, η ανεξάρτητη εταιρεία που δημιούργησε το παιχνίδι, Zerat Games υπερασπίστηκε τη δημιουργία του, υποστηρίζοντας ότι είχε παραποιηθεί από τα μέσα μαζικής ενημέρωσης και τους κριτικούς. Η εταιρεία ισχυρίστηκε ότι οι αντιδράσεις βασίστηκαν σε «ψευδείς πληροφορίες» και ότι οι δημοσιογράφοι και οι ακτιβιστές χρησιμοποιούσαν τη διαμάχη στα social media για κλικ και ευκαιρίες συγκέντρωσης χρημάτων. «Οι άνθρωποι δημιούργησαν βίντεο και μίλησαν με μεγάλη πεποίθηση για πράγματα που δεν υπήρχαν [στο παιχνίδι]», έγραψε ο προγραμματιστής. «Ακόμα καλύτερα, κάντε εσείς οι ίδιοι λίγη δουλειά αντί να κυνηγάτε τυφλά τις προβολές».

Η δήλωση προσπάθησε επίσης να αποστασιοποιήσει το παιχνίδι από την γεγονότα του πραγματικού κόσμου, υποστηρίζοντας ότι τα «σεξουαλικά θέματα – αν και ακραία – αντανακλούν κοινά kinks που συναντώνται στην ψυχαγωγία ενηλίκων, όπως παιχνίδια ρόλων που περιλαμβάνουν κυριαρχία και σενάρια ταμπού».

Ωστόσο, αυτή δεν είναι η πρώτη φορά που επικρατεί σάλος για ένα παιχνίδι με τόσο αμφιλεγόμενη και φρικτή θεματολογία. Το 2019, η Valve αναγκάστηκε να αποσύρει το βιντεοπαιχνίδι «Rape Day» (Ημέρα Βιασμού), στο οποίο οι χρήστες αναλάμβαναν το ρόλο ενός κοινωνιοπαθούς χαρακτήρα που βιάζει γυναίκες κατά τη διάρκεια μιας αποκάλυψης ζόμπι.

Οι αντιδράσεις στα social media

Από την πρώτη ημέρα κυκλοφορίας του, οι χρήστες στα social media επέκρινε τόσο τους προγραμματιστές και δημιουργούς του παιχνιδιού, όσο και αυτούς που εξακολουθούσαν να παίζουν και να υποστηρίζουν το βιντεοπαιχνίδι.

«Το γεγονός ότι κυκλοφόρησε ένα παιχνίδι που ζητά από τον παίκτη να βιάσει, να αναγκάσει το χαρακτήρα να γεννήσει και μετά να σκοτώσει τη γυναίκα και το παιδί…;;!!! Πώς μπορείς να σκεφτείς κάτι τέτοιο;» σημείωσε ένας χρήστης.

«Ο Άντριου Τέιτ θα ήταν περήφανος» έγραψε άλλος.

Ένας χρήστης του Χ γράφει χαρακτηριστικά: «Όποιος έπαιξε το παιχνίδι “Νο Mercy” στο Steam πρέπει να πρέπει να διερευνηθεί μαζί με τους προγραμματιστές και τους εκδότες. Δεν είναι αρκετή στους άνδρες η κακοποίηση μας στην πραγματική ζωή, τώρα φτιάχνουν και παιχνίδια για να το φαντασιώνονται. Γιατί δεν μπορούμε εμείς, οι γυναίκες, να νιώθουμε ασφαλείς οπουδήποτε;»

Ένας άλλος χρήστης του Χ γράφει: «Αν παίζεις το “Νο Mercy” στο Steam, το οποίο είναι ένα παιχνίδι για βιασμό γυναικών, τότε πρέπει να κόψεις το π*υλί σου και να το δημοσιεύσεις»

Μία άλλη χρήστης σχολιάζει: «Οι γυναίκες δεν θα μισήσουν ποτέ τους άνδρες στο ίδιο επίπεδο που οι άνδρες μισούν τις γυναίκες επειδή υπάρχει κυριολεκτικά ένα παιχνίδι εκεί έξω αυτή τη στιγμή που ονομάζεται «no mercy» όπου οι άνδρες μπορούν να βιάσουν και να χτυπήσουν τις γυναίκες στο παιχνίδι και πολλοί από αυτούς το απολαμβάνουν»

Μετά από τις σφοδρές αντιδράσεις και την έντονη διαμάχη στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για το περιεχόμενο του παιχνιδιού που έγινε viral για όλους τους λάθος λόγους, τελικά το «No Mercy» απαγορεύτηκε σε λιγότερες από 24 ώρες στο Ηνωμένο Βασίλειο, τον Καναδά και την Αυστραλία.

Αξιοσημείωτο, ωστόσο, είναι το γεγονός ότι το παιχνίδι δεν απαγορεύτηκε στις Ηνωμένες Πολιτείες πριν την απόσυρσή του από την εταιρεία.

Η ανεξάρτητη εταιρεία Zerat Games, αφαίρεσε το παιχνίδι από την πλατφόρμα του Steam, δηλώνοντας χαρακτηριστικά: «Δεν σκοπεύουμε να πολεμήσουμε όλο τον κόσμο».

Πριν το Steam αφαιρέσει το παιχνίδι, είχε ξεκινήσει μια αίτηση στο change.org με πάνω από 70.000 άτομα να μάχονται για την απαγόρευση του παιχνιδιού και την εκκαθάρισή του από όλες τις πλατφόρμες.

Εκτός ελέγχου η βιομηχανία βιντεοπαιχνιδιών ενηλίκων

Έρευνες από το Πανεπιστήμιο του Stanford δείχνουν ότι η ενασχόληση με τέτοιου είδους περιεχόμενο – όπου οι γυναίκες εμφανίζονται ως σεξουαλικά αντικείμενα ή στόχοι βίας – ενισχύει την κουλτούρα του βιασμού και τη σεξουαλική παρενόχληση.

Ακόμα και μετά από μόλις 15 λεπτά παιχνιδιού με τέτοιο περιεχόμενο, οι παίκτες εμφανίζουν αυξημένες πιθανότητες να παρενοχλήσουν γυναίκες online.

Για ακόμα μία φορά, με την κυκλοφορία του συγκεκριμένου παιχνιδιού, έρχονται στο φως προϋπάρχοντα προβλήματα της βιομηχανίας gaming, τόσο για τη σεξουαλική κακοποίηση, τα πατριαρχικά στερεότυπα και το μισογυνισμό που προωθούν συγκεκριμένα βιντεοπαιχνίδια, όσο και για την έλλειψη φίλτρων και τους προβληματικούς ελέγχους, καθώς τέτοιο περιεχόμενο, όχι μόνο γίνεται αποδεκτό, αλλά είναι εύκολα προσβάσιμο σε παιδιά.

Η υπόθεση του «No Mercy» θα έπρεπε να λειτουργεί ως ηχηρή προειδοποίηση προς την κοινωνία, καθώς δεν πρόκειται για ένα μεμονωμένο γεγονός αλλά για την ορατή κορυφή του παγόβουνου, σε ένα πολύ πιο εκτεταμένο πρόβλημα.

Η βιομηχανία των βιντεοπαιχνιδιών, έχει αυτή τη στιγμή την ισχυρή δύναμη να διαμορφώνει τις αντιλήψεις και συμπεριφορές των επόμενων γενεών, πλάθοντας τα εφηβικά και παιδικά μυαλά, αλλά και μεστώνοντας αντιλήψεις ενηλίκων, με την ανάγκη για υπεύθυνη δημιουργία περιεχομένου, συμπερίληψη και προστασία των ευάλωτων ομάδων να είναι σήμερα πιο επιτακτική από ποτέ.

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα