Το Ι.Ο.ΑΣ. «Πάνος Μυλωνάς» και η Cosmote, μέλος της Συμμαχίας «Δρόμοι στο Μέλλον» σας ενημερώνουν για το συνδυασμό οδήγησης και κινητού τηλεφώνου.
Τα τελευταία 20 χρόνια η χρήση των νέων τεχνολογιών αυξάνεται διαρκώς στη χώρα μας, γεγονός που αποτυπώνεται σε όλες τις εκφάνσεις της προσωπικής και επαγγελματικής μας ζωής. Ειδικότερα, τα πιο σύγχρονα κινητά τηλέφωνα (smartphones) χάρη στο μικρότερο μέγεθός τους, τις προηγμένες οθόνες αφής που διαθέτουν, τη δυνατότητα πλοήγησης στο διαδίκτυο και τις χρήσιμες εφαρμογές που τα συνοδεύουν, έχουν γίνει αναπόσπαστο κομμάτι στην καθημερινότητα της πλειοψηφίας των συμπολιτών μας.
Όλη αυτή η τεχνολογική «έκρηξη» με την άμεση πρόσβαση στην πληροφορία και την επικοινωνία αποτελεί ένα ιδιαίτερα χρήσιμο εργαλείο, εφόσον γίνεται συνετή και ασφαλής χρήση της. Όταν όμως η χρήση κινητού τηλεφώνου πραγματοποιείται κατά τη διάρκεια της οδήγησης, τότε, δύναται να δημιουργήσει προβλήματα καθώς αποσπάται η προσοχή του οδηγού, αυξάνοντας (έως και 4 φορές) τις οι πιθανότητες πρόκλησης τροχαίου συμβάντος.
Αυτό συμβαίνει γιατί, όταν οι οδηγοί χρησιμοποιούν το κινητό τηλέφωνο τις περισσότερες φορές έχουν:
– μειωμένα αντανακλαστικά σε πιθανό κίνδυνο (περίπου κατά μισό δευτερόλεπτο) – μειωμένη αντίληψη των συνθηκών περιβάλλοντος – δυσκολία διατήρησης του οχήματος στη σωστή πορεία – συνεχείς αυξομειώσεις στην ταχύτητα κίνησης του οχήματος Πρωταθλητές στη χρήση κινητού κατά την οδήγηση
Σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποιήθηκε το 2015 από το Γαλλικό Οργανισμό Vinci Autoroutes, οι Έλληνες αναδεικνύονται πρωταθλητές στη χρήση κινητού τηλεφώνου, και μάλιστα κατά πολύ πάνω από τον Ευρωπαϊκό μέσο όρο. Παρ’ όλα αυτά, αποτελεί ένα γεγονός που έρχεται σε πλήρη αντίθεση με τα καταγεγραμμένα στοιχεία που αποδεικνύουν πως οι Έλληνες φαίνεται να κατανοούν απόλυτα το μέγεθος του κινδύνου που διατρέχουν. Μάλιστα, την κατατάσσουν στις ακόμα πιο σημαντικές από την οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, την ταχύτητα, την κόπωση ή άλλους παράγοντες. Ενώ παράλληλα, κρίνουν την αποστολή γραπτών μηνυμάτων (sms) κατά την οδήγηση και την πραγματοποίηση τηλεφωνημάτων μέσα στις πέντε πιο επικίνδυνες συμπεριφορές στην οδήγηση.
Επιπτώσεις της χρήσης κινητού κατά την οδήγηση
Η χρήση κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση δημιουργεί προϋποθέσεις για να προκληθεί κάποιο τροχαίο συμβάν, καθώς η προσοχή του οδηγού αποσπάται και στα 3 επίπεδά της:
1. Απασχόληση των χεριών. Τη στιγμή που ο οδηγός απομακρύνει το ένα του χέρι από το τιμόνι προκειμένου να πιάσει το κινητό, να σχηματίσει τον αριθμό στην οθόνη του κινητού ή να συντάξει κάποιο μήνυμα δυσκολεύεται στη διατήρηση ελέγχου του οχήματος. Επιπλέον, πολλές φορές, ο οδηγός αποφεύγει να χρησιμοποιήσει βασικά χειριστήρια του οχήματος όπως η ένδειξη αλλαγής κατεύθυνσης (φλας), προκαλώντας έτσι πολλές φορές σύγχυση στους υπόλοιπους χρήστες του οδικού δικτύου.
2. Οπτική απόσπαση. Αν σκεφτείτε πως κινούμενοι με 60 χλμ./ώρα, το όχημά μας διανύει μια απόσταση περίπου 17 μέτρων το δευτερόλεπτο, εύκολα γίνεται αντιληπτό τι μπορεί να συμβεί σε περίπτωση που αποσπαστεί η προσοχή του οδηγού από το δρόμο για 2,3 ή περισσότερα δευτερόλεπτα ήκαι με μεγαλύτερες ταχύτητες (καθυστερημένη ακινητοποίηση του οχήματος σε περίπτωση κινδύνου).
3. Νοητική απόσπαση. Είναι επιστημονικά αποδεδειγμένα πως ο εγκέφαλός μας δυσκολεύεται να ανταποκριθεί σε δυο ταυτόχρονες εργασίες με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Εάν λάβουμε υπόψη το είδος, την ένταση της κουβέντας και πιθανότατα την ψυχολογική φόρτιση που μπορεί να προέλθει από αυτή, τότε η χρήση κινητού μπορεί να αποβεί μοιραία.
Driving Selfies
Η εδώ και χρόνια ενσωμάτωση φωτογραφικού φακού στα κινητά τηλέφωνα έχει οδηγήσει και σε μια ακόμα παγκόσμια μόδα, η οποία έχει υιοθετηθεί και από τους πολίτες της χώρας μας. Αυτή δεν είναι άλλη από τις driving selfies, τη λήψη φωτογραφιών του οδηγού κατά τη διάρκεια της οδήγησης. Συνήθεια που κυρίως υιοθετείται από άτομα νεαρής ηλικίας και είναι άκρως επικίνδυνη, καθώς η διαδικασία λήψης μιας τέτοιας φωτογραφίας (ποζάρισμα, πάτημα χειριστηρίων, ελέγχου της φωτογραφίας στην οθόνη του κινητού) μπορεί να διαρκέσει ακόμα και πάνω από 10 δευτερόλεπτα, κατά τα οποία ο οδηγός με το αυτοκίνητό του διασχίζει, όπως προείπαμε, μια μεγάλη απόσταση έχοντας πάρει το βλέμμα του από το δρόμο.
Κινητό τηλέφωνο και Νομοθεσία (Κ.Ο.Κ)
Πέρα από το γεγονός πως η γενικότερη χρήση κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση δύναται να έχει σημαντικές συνέπειες στη σωματική ακεραιότητα, όχι μόνο του οδηγού που κάνει το λάθος, αλλά και των υπόλοιπων χρηστών του δρόμου, η μη προβλεπόμενη χρήση μπορεί να «κοστίζει» άμεσα στην τσέπη του παραβάτη ενώ διαταράσσει και την καθημερινότητα του (επαγγελματική και προσωπική).
Πιο αναλυτικά, σε περίπτωση που κάποιος οδηγός αποφασίσει να παραβιάσει το Άρθρο 13 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας που προβλέπει πως «η εν κινήσει χρήση κινητού τηλεφώνου επιτρέπεται μόνο όταν αυτό είναι τοποθετημένο σε ειδική θέση για ανοικτή ακρόαση ή όταν χρησιμοποιείται με ακουστικό ασύρματης επικοινωνίας», τότε έρχεται αντιμέτωπος με σημαντικές συνέπειες. Ποιες είναι αυτές; Για την αντικανονική χρήση κινητού τηλεφώνου, εφόσον αυτή διαπιστωθεί, προβλέπεται από τον Κ.Ο.Κ. για τον παραβάτη πρόστιμο 100 € και αφαίρεση διπλώματος για 30 ημέρες.
Συμβουλές για ασφαλή χρήση κινητού κατά την οδήγηση
1. Παρά το γεγονός πως η ομιλία στο κινητό κατά την οδήγηση, μέσω Bluetooth ή ανοιχτής ακρόασης, είναι νόμιμη στην Ελλάδα, εν τούτοις καλό είναι να αποφεύγεται.
2. «Κατεβάστε» τις ειδικές εφαρμογές για smartphones οι οποίες μέσω μπλοκαρίσματος των εισερχόμενων κλήσεων και μηνυμάτων (με παράλληλη αποστολή sms ή mail πως εκείνη τη στιγμή οδηγείτε) αποτρέπουν την απόσπαση προσοχής του οδηγού.
3. Σε περίπτωση που θέλετε να καλέσετε κάποιον (ή να απαντήσετε σε εισερχόμενη κλήση), σταματήστε με ασφάλεια σε έναν προβλεπόμενο χώρο στάθμευσης. Υπενθύμιση: ποτέ δεν σταματάμε στη Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης (Λ.Ε.Α.), για να μιλήσουμε στο κινητό τηλέφωνο, καθώς οφείλουμε να την αφήνουμε ελεύθερη για επείγουσες περιπτώσεις.
4. Σε περίπτωση που καλέσετε κάποιον στο κινητό του και σας αναφέρει ή αντιληφθείτε πως οδηγεί, ζητήστε του να σας καλέσει αργότερα, μόλις σταματήσει το όχημά του σε κάποιο ασφαλές σημείο.
Πηγή: Techpress.gr