Οι αυξήσεις στις συνδρομές δε “σώζουν” τους εργαζομένους στις πλατφόρμες τεχνολογίας
Από το Netflix μέχρι πρόσφατα το Spotify, οι απολύσεις προσωπικού έρχονται σε αντίθεση με την αύξηση χρηστών και τη ζήτηση των υπηρεσιών τους
Για τρίτη φορά φέτος, το Spotify ανακοίνωσε ότι θα προχωρήσει σε απολύσεις εργαζομένων, με στόχο τη μείωση του κόστους της και την προσαρμογή της εταιρείας στην επιβράδυνση της ανάπτυξης.
Ειδικότερα, όπως έκανε γνωστό ο CEO της εταιρείας, Ντάνιελ Εκ, το Spotify θα περιορίσει τον αριθμό των εργαζομένων του κατά περίπου 17%. Οι περικοπές υπολογίζεται ότι θα επηρεάσουν περίπου 1.500 άτομα.
Σε ένα μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου που εστάλη στο προσωπικό, ο Εκ ανέφερε ότι το Spotify λαμβάνει «ουσιώδη δράση για να αναδιαρθρώσει το κόστος», προσθέτοντας ότι η εταιρεία προσέλαβε πάρα πολλούς υπαλλήλους κατά τα έτη 2020 και 2021, όταν το κεφάλαιο ήταν φθηνό και οι εταιρείες τεχνολογίας μπορούσαν να επενδύσουν σημαντικά ποσά στην επέκταση της ομάδας τους.
Truly stellar quarter. Improving step by step. Thanks to all Spotify teams around the world. pic.twitter.com/93duX6KlFk
— Daniel Ek (@eldsjal) October 24, 2023
«Τα τελευταία δύο χρόνια, δώσαμε σημαντική έμφαση στο να γίνει το Spotify μια πραγματικά σπουδαία και βιώσιμη επιχείρηση, μια επιχείρηση που έχει σχεδιαστεί για να επιτύχει τον στόχο μας να είμαστε η κορυφαία εταιρεία ήχου στον κόσμο και μια που θα οδηγεί με συνέπεια την κερδοφορία και την ανάπτυξη στο μέλλον», πρόσθεσε, σημειώνοντας: «Ενώ έχουμε κάνει αξιόλογα βήματα, όπως έχω πει πολλές φορές, έχουμε ακόμα δουλειά να κάνουμε. Η οικονομική ανάπτυξη έχει επιβραδυνθεί δραματικά και το κεφάλαιο έχει γίνει πιο ακριβό. Το Spotify δεν αποτελεί εξαίρεση σε αυτές τις πραγματικότητες».
Είναι η τρίτη φορά που η εταιρεία ανακοινώνει απολύσεις, όπως έχουν κάνει και άλλες τεχνολογικές εταιρείες με προσανατολισμό στην “ανάπτυξη”. Η εταιρεία απέλυσε το 6% του εργατικού δυναμικού του, ή περίπου 600 υπαλλήλους, στην αρχή του έτους. Στη συνέχεια, απέλυσε το 2% του προσωπικού, που ισοδυναμεί με περίπου 200 ρόλους, τον Ιούνιο.
Η τελευταία απόφαση έρχεται μετά την ανακοίνωση της εταιρείας ότι σημείωσε κέρδη 65 εκατ. ευρώ το τρίτο τρίμηνο, αναφέροντας χαμηλότερες δαπάνες για μάρκετινγκ και προσωπικό. Το Spotify έχει αυξήσει τις τιμές των συνδρομών και επεκτείνεται σε podcast και audio books. Ετοιμάζεται επίσης να προσθέσει πάνω από 100 εκατομμύρια χρήστες φέτος, καταγράφοντας την καλύτερη χρονιά του.
Update: Spotify is going to fire about 1,500 people.https://t.co/CRwwaPeiTK https://t.co/oz0Ap8oHpl
— Lucas Shaw (@Lucas_Shaw) December 4, 2023
Παρόλα αυτά, ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας υποστήριξε ότι το Spotify εξακολουθεί να ξοδεύει πάρα πολλά. Η εταιρεία έχει χάσει εδώ και καιρό χρήματα λόγω των όρων των συμφωνιών αδειοδότησης με τους κατόχους μουσικών δικαιωμάτων. Ξόδεψε επίσης δισεκατομμύρια δολάρια σε podcast για να διαφοροποιήσει το επιχειρηματικό της μοντέλο, αλλά έκτοτε μείωσε τις επενδύσεις της σε πρωτότυπες σειρές ήχου.
Η εταιρεία θα επικεντρωθεί σε μια πιο λιτή δομή που θα της επιτρέψει να λειτουργεί πιο στρατηγικά σχετικά με το πώς επανεπενδύει τα κέρδη στην επιχείρηση, είπε ο Εκ.
Απολύσεις φέτος και σε άλλους μεγάλους τεχνολογικούς κολοσσούς
Στον τεχνολογικό κλάδο φέτος είδαμε να χάνονται περισσότερες από 240.000 θέσεις εργασίας το 2023, ένα σύνολο που είναι ήδη 50% υψηλότερο από πέρυσι και αυξάνεται. Νωρίτερα φέτος, οι μαζικές μειώσεις του εργατικού δυναμικού προήλθαν από τα μεγαλύτερα ονόματα της τεχνολογίας, όπως η Google, η Amazon, η Microsoft, η Yahoo, η Meta και η Zoom.
Πέρσι είχε ανακοινώσει και το Netflix απολύσεις 300 εργαζομένων.
Είναι αξιοπερίεργο πάντως πως όλες οι μεγάλες αυτές εταιρείες ανακοινώνουν όλο και πιο ακριβές συνδρομές για να παρακολουθείς το περιερχόμενό τους και παράλληλα ανακοινώνουν ρεκόρ προσέλευσης συνδρομητών.
Αυτό επομένως θα έπρεπε να οδηγεί σε όλο και περισσότερες προσλήψεις νέων εργαζομένων για να ανταποκριθούν στις ανάγκες των συνδρομητών. Απεναντίας με όλο και μικρότερο αριθμό προσωπικού που επιδιώκουν να έχουν οι τεχνολογικοί κολοσσοί, δρουν με απληστία για να μεγιστοποιήσουν τα κέρδη τους και εξουθενώνουν το όλο και πιο συρρικνωμένο ανθρώπινο δυναμικό.
Τον περασμένο Απρίλιο, η Meta, μητρική εταιρεία του Facebook, άρχισε να ενημερώνει το προσωπικό που πρόκειται να χάσει τη δουλειά του στο νέο κύμα απολύσεων που έχει ανακοινωθεί από τον προηγούμενο μήνα.
Ο Μαρκ Ζούκερμπεργκ είχε δηλώσει ότι οι απολύσεις, περίπου 10.000 εργαζόμενων, είναι το κλειδί για να γίνει η εταιρεία πιο αποτελεσματική.
Ορισμένοι από τους ανθρώπους που επηρεάζονται από το νέο κύμα απολύσεων έγραψαν στα Social Media ότι αναζητούν νέους ρόλους. Από την πλευρά της η εταιρεία υποστήριξε ότι το κόψιμο των θέσεων εργασίας είναι απαραίτητο προκειμένου να προσαρμοστεί σε μια νέα «οικονομική πραγματικότητα».
Από την άλλη, δεκάδες είναι τα μηνύματα στα Social media από ανθρώπους που εργάστηκαν στην Αmazon, ανάμεσα στους οποίους και κάποιοι Έλληνες, και ειδοποιήθηκαν ότι έπρεπε να αποχωρήσουν τον περασμένο Γενάρη.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η Amazon ξεκίνησε τον πρώτο κύκλο απολύσεων τον Νοέμβριο του 2022, με 10.000 ανθρώπους να χάνουν τη δουλειά τους.
Το κυρίαρχο ερώτημα λοιπόν, είναι το «γιατί». Την απάντηση δίνει γλαφυρά ο CEO του γίγαντα των online πληρωμών Stripe (έχει αποτίμηση 95 δισ. δολαρίων), Πάτρικ Κόλισον. Σε σημείωμα προς το προσωπικό, ο Κόλισον λέει ότι «ήμασταν υπερβολικά αισιόδοξοι για τη βραχυπρόθεσμη ανάπτυξη της διαδικτυακής οικονομίας το 2022 και το 2023 και υποτιμήσαμε τόσο την πιθανότητα όσο και τον αντίκτυπο μιας ευρύτερης επιβράδυνσης (σ.σ. της παγκόσμιας οικονομίας)».
Οι πλατφόρμες, το οικονομικό μοντέλο των οποίων βασίζεται στα διαφημιστικά έσοδα, πλήττονται από τις περικοπές της διαφημιστικής δαπάνης, εν μέσω του πληθωρισμού και της ανόδου των επιτοκίων κι αυτό, σε αντίθεση με την προτίμηση των πελατών να χρησιμοποιούν πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης, μουσικής ή ταινιών που φαίνεται να τα έχουν βάλει για τα καλά στις ζωές τους. Μία εξίσωση που μπορεί να μη βγαίνει, αλλά μάλλον οδηγεί την κατάσταση σε νέους δρόμους που θα ανακαλύψουμε στο μέλλον. Και μάλλον, όχι στο μακρινό…