Πρόστιμα «μαμούθ» της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σε Apple και Meta
Η απόφαση αυτή σηματοδοτεί καλά νέα, για τους καταναλωτές
Στις 23 Απριλίου 2025, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επέβαλλε πρόστιμο, στην Apple 500 εκατομμύρια και στη Meta 200 εκατομμύρια, επειδή δε συμμορφώθηκαν με την Πράξη για τις Ψηφιακές Αγορές. Η απόφαση αυτή σηματοδοτεί καλά νέα, για τους καταναλωτές. Η Πράξη για τις Ψηφιακές Αγορές, άρχισε να εφαρμόζεται πριν ένα χρόνο και είναι επιτέλους η ώρα να ωφεληθούν οι καταναλωτές, από αυτήν την κρίσιμη νομοθεσία.
Η Apple επιβάλλει κανόνες στο App Store, οι οποίοι εμποδίζουν τους προγραμματιστές εφαρμογών, να οδηγήσουν τους καταναλωτές σε εναλλακτικές προσφορές ή/και περιεχόμενο. Σύμφωνα με την Πράξη για τις Ψηφιακές Αγορές, οι προγραμματιστές πρέπει να μπορούν να ενημερώνουν τους καταναλωτές, δωρεάν, για εναλλακτικές φθηνότερες αγοραστικές επιλογές, εκτός του App Store της Apple.
Σύμφωνα με την Πράξη για τις Ψηφιακές Αγορές, η Meta πρέπει να φροντίζει η συναίνεση των καταναλωτών, για χρήση των δεδομένων τους, να δίνεται ελεύθερα. Η πολιτική «Ή πληρώνεις ή συναινείς» παραβιάζει την Πράξη για τις Ψηφιακές Αγορές, γιατί ωθεί τους χρήστες των πλατφορμών Facebook και Instagram να συναινέσουν στη χρήση των δεδομένων τους, για να λαμβάνουν προσωποποιημένες διαφημίσεις.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει, επίσης, ανακοινώσει κάποια αρχικά ευρήματα εναντίον της Apple: Δεν επιτρέπει στους προγραμματιστές να διανέμουν τις εφαρμογές τους, μέσω άλλων καναλιών, παρά μόνον μέσω του δικού της App Store. Μία μέθοδος, που χρησιμοποιείται, είναι να καταστεί υπερβολικά δύσκολη και δυσνόητη για τους χρήστες, η διαδικασία να εγκαταστήσουν τις εφαρμογές, όταν χρησιμοποιούν αυτά τα εναλλακτικά κανάλια διανομής.
Ο κ. Agustin Reyna, Γενικός Διευθυντής της BEUC- Ευρωπαϊκή Οργάνωση Καταναλωτών σχολίασε: Οι αποφάσεις αυτές είναι πολύ σημαντικές για να καταδείξουν, ότι οι μεγάλες τεχνολογικές εταιρείες, που επιλέγουν να λειτουργούν, στην Ευρωπαϊκή Ένωση, πρέπει να σέβονται και να εφαρμόζουν τους δικούς μας κανόνες. Οι Apple και Meta είχαν άπλετο χρόνο, για να συμμορφωθούν με την Πράξη για τις Ψηφιακές Αγορές. Αντίθετα, καθυστέρησαν τη συμμόρφωσή και προσπάθησαν να διαστρεβλώσουν τους κανόνες, προς όφελος τους. Οι καταναλωτές αξίζουν καλύτερες επιλογές. Οι επιχειρήσεις χρειάζονται δικαιότερες συνθήκες, στις ψηφιακές αγορές. Γι’ αυτούς τους λόγους, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρέπει, να εφαρμόσει αυστηρά, τη νομοθεσία».
Η Πράξη για τις Ψηφιακές Αγορές αλλάζει το τοπίο, γιατί επιτρέπει μεγαλύτερο ανταγωνισμό στις ψηφιακές αγορές. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, πρέπει να εφαρμόσει την Πράξη για τις Ψηφιακές Αγορές, αποτελεσματικά, έτσι ώστε οι «θυροφύλακες» (gatekeepers) να συμμορφωθούν, με όλες τις προβλέψεις της και οι καταναλωτές να καρπωθούν τα οφέλη, που πηγάζουν από περισσότερες και καλύτερες επιλογές, στις ψηφιακές υπηρεσίες.