Social media: Αυτό είναι το top-10 των εφαρμογών παγκοσμίως
Το TikTok κατάφερε να πάρει τα ηνία στην κορυφή από το Facebook - Πόσο επηρεάζει το ζήτημα των προσωπικών δεδομένων και τι γίνεται με τις πλατφόρμες γνωριμιών;
Μια παγκόσμια έρευνα για τις λήψεις εφαρμογών το 2020 δείχνει ότι το TikTok, μια εφαρμογή διαμοιρασμού video που αναπτύχθηκε στην Κίνα, βρίσκεται στην κορυφή της λίστας των εφαρμογών social media για πρώτη φορά από το 2018, όταν και ξεκίνησε η έρευνα.
Καθώς η ανησυχία για το προσωπικό απόρρητο αυξάνεται, το Telegram, μια εφαρμογή ανταλλαγής μηνυμάτων που μπορεί να διαγράψει δημοσιεύσεις, κατατάσσεται επίσης υψηλά κατά τη διάρκεια ενός έτους, όπου η χρήση των social media έχει αυξηθεί λόγω της πανδημίας του νέου κορονοϊού.
Η εταιρεία ByteDance κυκλοφόρησε τη διεθνή έκδοση του TikTok το 2017 και έκτοτε έχει ξεπεράσει σε λήψεις, το Facebook, το WhatsApp, το Instagram και το Facebook Messenger (όλα αυτά ανήκουν στο Facebook), ακόμη και στις ΗΠΑ.
“Απολαμβάνω βίντεο από καλλιτέχνες που λόγω της πανδημίας δεν εμφανίζονται πλέον ζωντανά”, δήλωσε η 37χρονη Νίνα, από το Πόρτλαντ των ΗΠΑ.
Μερικοί πιστεύουν ότι οι προσωπικές πληροφορίες που μοιράζονται με το TikTok δεν είναι προστατευμένες. Το 2020, ο πρώην πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ κάλεσε την εταιρεία να πουλήσει τις δραστηριότητές της στις ΗΠΑ ή αλλιώς να απαγορευτεί στη χώρα. Ωστόσο, η δημοτικότητα της εφαρμογής αυξήθηκε κατά τη διάρκεια της πανδημίας, όταν έγινε η κορυφαία στις λήψεις στην Ευρώπη, τη Νότια Αμερική και τις ΗΠΑ.
Ο Τζο Μπάιντεν, ο διάδοχος του Τραμπ, απέσυρε το προεδρικό εκτελεστικό διάταγμα, αλλά οι αβεβαιότητες παραμένουν. Ενώ οι Financial Times ανέφεραν την Κυριακή ότι η ByteDance έχει αναζωπυρώσει τα σχέδιά της μπει στο χρηματιστήριο μέσα στους επόμενους μήνες, ένας εκπρόσωπός της, είπε στη Nikkei Asia τη Δευτέρα ότι το άρθρο ήταν “ανακριβές”, επιμένοντας ότι η εταιρεία δεν έχει τρέχοντα σχέδια για είσοδο στο χρηματιστήριο.
Το Κινεζικό Likee, μια ανταγωνίστρια εφαρμογή του TikTok, δημιουργεί σύντομα βίντεο που πολλές εταιρείες χρησιμοποιούν για μάρκετινγκ και κατέλαβε την όγδοη θέση στην τελευταία παγκόσμια κατάταξη λήψεων.
Στις αρχές του 2021, το WhatsApp ανακοίνωσε ότι θα μοιραζόταν με το Facebook δεδομένα μηνυμάτων σχετικά με τις αλληλεπιδράσεις μεταξύ χρηστών και εταιρειών. Αν και το WhatsApp υποσχέθηκε να προστατεύσει τις πληροφορίες σχετικά με τις επικοινωνίες μεταξύ φίλων και συγγενών, ορισμένοι χρήστες εγκατέλειψαν την εφαρμογή και άρχισαν να χρησιμοποιούν άλλες.
Επωφελούμενο από αυτήν την τάση, το Telegram, μια εφαρμογή ανταλλαγής μηνυμάτων που αναπτύχθηκε αρχικά στη Ρωσία, αλλά τώρα εδρεύει στη Γερμανία, ανέβηκε στην έβδομη θέση. Οι χρήστες της εφαρμογής μπορούν να προσαρμόσουν τις ρυθμίσεις για αυτόματη διαγραφή μηνυμάτων μετά από μια καθορισμένη περίοδο. Η εφαρμογή έχει ιδιαίτερη επιτυχία με διαδηλωτές στο Χονγκ Κονγκ και την Ταϊλάνδη που ήθελαν να δρουν χωρίς να γίνονται αντιληπτοί από την κρατική επιτήρηση.
Οι χρήστες στο παρελθόν καθοδηγούνταν κυρίως από τη βολικότητα και την ευκολία χρήσης των δωρεάν social media, αλλά τον τελευταίο καιρό τα ζητήματα απορρήτου προκαλούν όλο και περισσότερη ανησυχία. “Η προσέγγιση των εταιρειών στο χειρισμό των δεδομένων θα γίνει καθοριστικός παράγοντας στις επιλογές των καταναλωτών”, δήλωσε ο Shinichi Yamaguchi, αναπληρωτής καθηγητής στο Κέντρο Παγκόσμιων Επικοινωνιών.
Το Discord, μια εφαρμογή φωνητικών κλήσεων που ανέβηκε στην έβδομη θέση, επωφελήθηκε από την ανάγκη των ανθρώπων να απομονωθούν κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Η εφαρμογή είναι δημοφιλής ανάμεσα στους gamers για ανταλλαγή μηνυμάτων όταν βρίσκονται online και χρηματοδοτήθηκε από τη Sony Group. Οι υπηρεσίες κοινωνικής δικτύωσης έχουν ανοίξει το δρόμο για μεγαλύτερη εξωτερική επένδυση και εταιρική συμμετοχή.
Στην αγορά της Κίνας, όπου πολλές εφαρμογές από το εξωτερικό είναι απαγορευμένες, κυριαρχούν οι εγχώριες εφαρμογές. Τρεις από αυτές στην πρώτη δεκάδα της Κίνας είναι για ανάρτηση μικρής διάρκειας βίντεο, συμπεριλαμβανομένου του Douyin, του προκατόχου του TikTok, το οποίο εξακολουθεί να παρέχει η ByteDance στην Κίνα.
Το Douyin είναι δημοφιλές για μουσική, χορό και γενικό περιεχόμενο ψυχαγωγίας. Το Douyin Volcano Edition (επίσης από τη ByteDance) παρέχει βίντεο από την καθημερινή ζωή, συμπεριλαμβανομένων ανθρώπων που πέφτουν στο δρόμο και άλλων ατυχημάτων.
Το WeShow της Tencent επικεντρώνεται στα βιντεοπαιχνίδια και περιλαμβάνει διασημότητες που παίζουν παιχνίδια ζωντανά.
Μεταξύ των νεοεισερχόμενων, το Little Red Book (RED, Xiaohongshu) ήταν πέμπτο στις λήψεις. Η εφαρμογή συνδυάζει την κοινωνική δικτύωση με το ηλεκτρονικό εμπόριο, κυρίως καλλυντικά, μόδα, συμπληρώματα διατροφής και καταναλωτικά αγαθά. Στην Κίνα, η διαφήμιση από στόμα σε στόμα είναι σημαντική, ειδικά μεταξύ των γυναικών. «Διαβάζω κριτικές για καλλυντικά και άλλα προϊόντα κάθε μέρα», είπε μια χρήστρια από το Πεκίνο.
Οι γνωριμίες online είναι ιδιαίτερα δημοφιλείς μεταξύ των Generation Z ή Zoomers, αυτών δηλαδή που γεννήθηκαν στο δεύτερο μισό της δεκαετίας του 1990. Το Soul, η εφαρμογή νούμερο δέκα, χρησιμοποιεί τεχνητή νοημοσύνη για να αναλύσει τις προσωπικότητες των χρηστών μέσω ψυχολογικών τεστ. Στη συνέχεια, τους ταιριάζει με άλλα παρόμοια προφίλ. Μια σημαντική διαφορά από τις παραδοσιακές υπηρεσίες γνωριμιών είναι ότι οι άνθρωποι δεν επιλέγονται με βάση την εικόνα του προσώπου τους. Οι χρήστες χρησιμοποιούν την εφαρμογή για να βρουν ταίρι ή απλά για να κάνουν νέους φίλους.
Τα σύντομα βίντεο έχουν κερδίσει δημοτικότητα και σε άλλα μέρη της Ασίας. Το Snack Video, μια εφαρμογή από την κινέζικη εταιρεία Kuaishou, ήταν το έκτο με τις περισσότερες λήψεις στην περιοχή. Το κύριο χαρακτηριστικό του είναι το ζωντανό εμπόριο, ένας συνδυασμός μετάδοσης βίντεο και διαδικτυακών αγορών. Οι εταιρείες το έχουν χρησιμοποιήσει για να αυξήσουν τις πωλήσεις κατά τη διάρκεια της πανδημίας.
Η Line, η οποία είναι ιδιαίτερα δημοφιλής στην Ταϊλάνδη, απωθήθηκε από την παγκόσμια κατάταξη εξαιτίας του ισχυρού ανταγωνισμού νέων παικτών. Στην Ιαπωνία, ωστόσο, μετακινήθηκε από τη δεύτερη στην πρώτη θέση. Η Line εργάζεται για να γίνει μια δυνατή εφαρμογή ενισχύοντας τη λειτουργία εξυπηρέτησης πληρωμών που προσφέρει.
Κατά τη διάρκεια της πανδημίας, οι νομαρχιακές αρχές της Οσάκα χρησιμοποίησαν τη Line για κρατήσεις εμβολίων, ενώ χρησιμοποιείται ευρέως και από άλλες τοπικές κυβερνήσεις στην Ιαπωνία για τη διάδοση πληροφοριών, καθιστώντας την όλο και περισσότερο μέρος της καθημερινής υποδομής. Ωστόσο, ένας υπεργολάβος στην Κίνα ανακαλύφθηκε ότι ήταν σε θέση να βλέπει δεδομένα Ιαπώνων χρηστών, κάνοντας την προστασία ένα πιο ανησυχητικό ζήτημα.
Η αμερικανική εφαρμογή γνωριμιών “Pairs” αναπτύχθηκε αρχικά στην Ιαπωνία όπου ανέβηκε στην όγδοη θέση. Καθώς η πανδημία βρίσκεται σε εξέλιξη, προσφέρει μια λειτουργία εξ αποστάσεως γνωριμιών, που προστέθηκε τον Απρίλιο του 2020, για να επιτρέψει στους ανθρώπους να διατηρούν ρομαντικούς δεσμούς από το σπίτι. “Ξεκίνησα να χρησιμοποιώ την υπηρεσία επειδή δεν μπορούσα να έχω πραγματικές συναντήσεις με ανθρώπους κατά τη διάρκεια της πανδημίας”, είπε ένας νεαρός υπάλληλος γραφείου.
“Ο συνολικός χρόνος χρήσης του TikTok στις ΗΠΑ και στο Ηνωμένο Βασίλειο είναι μεγαλύτερος από αυτόν του YouTube και τα σύντομα βίντεο θα συνεχίσουν να προσελκύουν την προσοχή“, δήλωσε ο Chuzen Kin, διευθυντής μάρκετινγκ στην App Annie, μια εταιρεία πληροφοριών αγοράς εφαρμογών. “Όσον αφορά το περιεχόμενο, η μουσική και οι κωμωδίες γίνονται πιο δημοφιλείς”. Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης φωνητικής συνομιλίας είναι επίσης σε άνοδο, με το Clubhouse να απογειώνεται στην Ιαπωνία και τις ΗΠΑ στις αρχές του 2021.
Το παρόν άρθρο αποτελεί μετάφραση του άρθρου “TikTok overtakes Facebook as world’s most downloaded app” του Rei Nakafuji που δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά στο asia.nikkei.com στις 09/08/2021.
Πηγή: NIKKEI Asia
Δείτε επίσης:
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ