Το μέλλον της ρομποτικής ζωντανεύει στην Θεσσαλονίκη σε τομείς που δεν φαντάζεται κανείς

Απο ρομπότ ζώα και σπίτια του μέλλοντος μέχρι και την προτομή του Yoda!

Ανδρέας Νεοκλέους
το-μέλλον-της-ρομποτικής-ζωντανεύει-σ-1208290
Ανδρέας Νεοκλέους

Ένα πρωτοποριακό δρώμενο πρόκειται να ανοίξει τις πόρτες του στο κοινό την ερχόμενη εβδομάδα και ακούει στο όνομα “Robotology Interactive II”. Διοργανώνεται από τη δημιουργική ομάδα της RobotixLab, το φεστιβάλ υπόσχεται να μας ταξιδέψει σε ένα μέλλον όπου η τεχνολογία και η φαντασία συναντιούνται με τρόπο μοναδικό.

Στην εκδήλωση μίλησε ο Αντώνης Κάνουρας, μηχανικός ρομποτικής, ιδρυτής της RobotixLab και γνωστός για τις «θεότρελες» ιδέες του, όπως άλλωστε αναφέρεται και στην επίσημη ιστοσελίδα της ομάδας. Ο ίδιος μας εξήγησε ότι το φεστιβάλ αυτό είναι ένα τετραήμερο ταξίδι σε πέντε θεματικές ζώνες: «Ρομπότ και τεχνητή νοημοσύνη, ρομπότ εμπνευσμένα από το ζωικό βασίλειο, βιομηχανικά ρομπότ, σπίτια του μέλλοντος και ρομπότ που παράγουν τέχνη», ανέφερε χαρακτηριστικά, δίνοντάς μας μια γεύση από το τι μας περιμένει.

Κατά την επίσκεψή μας, βιώσαμε από κοντά μερικές από τις ζώνες αυτές και να εξερευνήσω τον συναρπαστικό κόσμο της ρομποτικής μέσα από διαδραστικές εμπειρίες.

Οι ζώνες είναι διαμορφωμένες έτσι ώστε να προκαλούν τον επισκέπτη να σκεφτεί το μέλλον της τεχνολογίας και της ανθρώπινης δημιουργικότητας, προσφέροντας ταυτόχρονα την αίσθηση ότι συμμετέχει ενεργά σε αυτό το μελλοντικό όραμα. Μια παραμονή διάρκειας 90 λεπτών, που περιλαμβάνει ξενάγηση 50 λεπτών και 40 λεπτά για μια πιο απτή διαδραστική εμπειρία στον προθάλαμο του χώρου, δεν θα μετατρέψει κάποιον σε ειδικό της ρομποτικής.

Ωστόσο, αποτελεί μια εξαιρετική εμπειρία που μπορεί να πυροδοτήσει το ενδιαφέρον για περαιτέρω ενασχόληση με τον συναρπαστικό κόσμο της ρομποτικής.

Οι ξεναγήσεις

Η πρώτη στάση της ξενάγησης ήταν τα σπίτια του μέλλοντος, σε έναν ειδικά διαμορφωμένο χώρο που λειτουργεί και ως creative room. Εκεί, ο κ. Κάνουρας μάς υποδέχτηκε και άρχισε να μας δείχνει πώς οι τεχνολογίες του μέλλοντος μπορούν να αλλάξουν την καθημερινή μας ζωή. Χρησιμοποιώντας ένα tablet με φωνητική αναγνώριση, αναδιαμόρφωνε τον χώρο γύρω μας χωρίς να χρειάζεται να χρησιμοποιήσει τα χέρια του. Με απλές φωνητικές εντολές, άναβε τον ανεμιστήρα, έβαζε μουσική υπόκρουση και άλλαζε τον φωτισμό του σπιτιού.

Ο ίδιος μας εξήγησε ότι αυτή η τεχνολογία δεν είναι απλώς ένα κομμάτι της μελλοντικής πολυτέλειας, αλλά μπορεί να αποδειχθεί ιδιαίτερα χρήσιμη για άτομα με μειωμένη κινητικότητα, ηλικιωμένους ή όσους βρίσκονται σε δύσκολη θέση. Με αυτό το project, το σπίτι του μέλλοντος μπορεί να γίνει ένα εργαλείο που “λύνει τα χέρια” αυτών που το έχουν περισσότερο ανάγκη, προσφέροντας τους μεγαλύτερη αυτονομία και βελτιώνοντας την ποιότητα ζωής τους.

Αυτό το section της ξενάγησης μας έκανε να σκεφτούμε πόσο σημαντική μπορεί να είναι η τεχνολογία για την ενίσχυση της καθημερινότητας και την παροχή λύσεων σε πραγματικά προβλήματα.

Την ίδια φιλοσοφία ακολούθησε και το υπόλοιπο της ξενάγησης, παίρνοντας την σκυτάλη ο Αρσένης Μισυρλής, τριτοετής φοιτητής μηχανικής ρομποτικής, όπου ανέφερε χαρακτηριστικά ότι: «Το artificial intelligence και η ρομποτική μπορούν να συνδυαστούν στον σύγχρονο κόσμο και να ενεργούν σε όλους τους τομείς της ζωής μας. Όχι μόνο σε αυτούς που φαντάζονται κάποιοι, αλλά σε πολλούς περισσότερους. Ουσιαστικά είμαστε εδώ πέρα για να δείξουμε στον κόσμο  το πόσο ωραία μπορούμε να συνεργαστούμε και να χρησιμοποιήσουμε αυτές τις τεχνολογίες.»

Στη συνέχεια της ξενάγησης, φτάσαμε στη ζώνη των βιομηχανικών ρομπότ, όπου το πρώτο από τα τρία στάδια εστίαζε στην κατασκευή αντικειμένων από σκληρό πλαστικό με τη χρήση 3D printer. Αυτό το στάδιο παρουσίαζε ένα ρομπότ με εξαιρετική ακρίβεια κίνησης, που μπορούσε να μετακινείται μπρος, πίσω, δεξιά, αριστερά, καθώς και πάνω και κάτω, επιτρέποντας τη δημιουργία αντικειμένων με απόλυτη λεπτομέρεια.

Η διαδικασία ξεκινά είτε με τη σάρωση ενός αντικειμένου μέσω 3D scanner είτε με τον σχεδιασμό του αντικειμένου από την αρχή σε ειδικό λογισμικό. Στο εργαστήριο υπήρχε ένα εντυπωσιακό παράδειγμα σκαναρίσματος 3D: η προτομή του Yoda από το Star Wars, που είχε δημιουργηθεί με αξιοσημείωτη λεπτομέρεια. Το αποτέλεσμα ήταν τόσο ακριβές που έμοιαζε να έχει ζωντανέψει από την οθόνη, αποδεικνύοντας τις απεριόριστες δυνατότητες που προσφέρει η σύγχρονη τεχνολογία 3D printing.

Αξιοσημείωτη ήταν επίσης η ζώνη με τα ρομπότ εμπνευσμένα από το ζωικό βασίλειο. Ο Αντώνης, με ένα χαμόγελο, μας είπε: «Έχουμε και ζωολογικό κήπο, ο οποίος όμως δεν περιλαμβάνει, ούτε πληγώνει κανένα αληθινό ζώο. Χρησιμοποιούμε αυτές τις τεχνολογίες με έναν εξαιρετικά πρωτοποριακό τρόπο. Συνδυάζοντας μηχανικά κομμάτια, αναπαράγουμε με ακρίβεια τα χαρακτηριστικά και τις συμπεριφορές πραγματικών ζώων. Από αράχνες και σκυλάκια μέχρι ελέφαντες και σκορπιούς», ενώ ολοκλήρωσε τονίζοντας πως τα ρομπότ μιμούνται όσο το δυνατόν πιο πιστά την κίνηση και τη συμπεριφορά των ζώων αυτών.

Με αυτή τη ζώνη, η ξενάγηση μάς έδωσε την ευκαιρία να δούμε πώς η ρομποτική μπορεί να εμπνευστεί από τη φύση και να φέρει στη ζωή ρεαλιστικές αναπαραστάσεις του ζωικού βασιλείου, χωρίς να επηρεάζει τα ζώα που αγαπάμε. Και παρόλο που υπάρχουν πολλά ακόμα να ανακαλύψει κανείς σε αυτόν τον χώρο, θα αφήσουμε τα υπόλοιπα για όσους επιλέξουν να τον επισκεφθούν, ώστε να ζήσουν οι ίδιοι τη μαγεία της ρομποτικής.

Η έκθεση Robotology Interactive ανοίγει τις πύλες της από Πέμπτη 05/09 έως Κυριακή 08/09/2024 στους χώρους της Robotixlab.

Παράλληλες δράσεις: 

Παρασκευή 6/09, 20:30 | Το Μetaverse είναι ήδη εδώ: Εικονική, Επαυξημένη και Μικτή Πραγματικότητα. Εμείς που είμαστε; Ομιλία, με δυνατότητα να ζήσετε μια εμπειρία VR – AR στο τέλος, από τον κ. Βύρων Χρυσοβέργη, Co-Founder και CIO της Metatopia, Technology Transfer Consultant and Innovation Manager.

Κυριακή 8/09, 20:30 | Ο Έλληνας μουσικός και συγγραφέας παραμυθιών, Δημήτρης Μπασλάμ σε ένα live πείραμα πλεξίματος παραμυθιού μεταξύ του ιδίου και ενός μεγάλου γλωσσικού μοντέλου (LLM) τεχνητής νοημοσύνης.

Για περισσότερες πληροφορίες εδώ

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα