Puzzlemusik: Η ανεξάρτητη ελληνική δισκογραφική συμπλήρωσε δέκα χρόνια ζωής!

Η Puzzlemusik κλείνει τα 10 και το γιορτάζει ανάλογα.

Έλενα Ταξίδου
puzzlemusik-η-ανεξάρτητη-ελληνική-δισκογραφικ-127853
Έλενα Ταξίδου

Το 2006 ιδρύεται στην Ελλάδα η δισκογραφική εταιρία Puzzlemusik οραματιζόμενη κόντρα σε όλες τις συγκυρίες μία εντελώς ανεξάρτητη του κατεστημένου καλλιτεχνική πορεία. Mε βασικές τής αρχές την προαγωγή του πολιτισμού και την υποστήριξη μιας εγχώριας μουσικής σκηνής που κοινό της χαρακτηριστικό θα είναι αποκλειστικά η υψηλής καλλιτεχνικά αισθητικής μουσική, δημιούργησε ένα ιδιαίτερο μουσικό “παζλ”. Αυτό το φθινόπωρο συμπληρώνει 10 χρόνια πορείας έχοντας ετοιμάσει μία σειρά event και νέων κυκλοφοριών για τον εορτασμό της. Με αφορμή την συμπλήρωση των 10 χρόνων μιλήσαμε με τους ιδρυτές της μαθαίνοντας περισσότερα γύρω από την πρώτη αυτή δεκαετία ζωής της σκληροπυρηνικής στα δισκογραφικά Puzzlemusik.

Χρήστος Αλεξόπουλος και
Ο Χρήστος Αλεξόπουλος και η Αγγελική Δαρλάση, ιδρυτές της Puzzlemusik.

Ανεξάρτητη δισκογραφία στην Ελλάδα της κρίσης. Αναπόφευκτα η πρώτη ερώτηση στους ανθρώπους της δισκογραφικής που συνυπάρχει στους κόλπους της τον Πουλικάκο, τους The Next Step Quintet ή τον Socos για παράδειγμα, δημιουργώντας ένα πολυμορφικό κράμα καλλιτεχνικής αισθητικής αδυνατώντας να της προσδώσεις συγκεκριμένη ταμπέλα μουσικού ύφους, θα ήταν το “τι μπορεί να σκεφτόσασταν;”.

Τί σκέφτονταν λοιπόν το 2006 οι ιδρυτές της όταν και ξεκίνησε το ταξίδι της στα εγχώρια μουσικά η Puzzlemusik; Τι έφερε αυτή η πορεία και πώς βρίσκει τους ανθρώπους της  χρόνια μετά; Πόσο ανεξάρτητος μπορείς να είσαι τελικά; Ο Χρήστος Αλεξόπουλος και η Αγγελική Δαρλάση μας απάντησαν σε όλα.

Το όραμα η φιλοσοφία και η γέννηση της Puzzlemusik σε πρώτο πρόσωπο από τον συνιδρυτή της και τον ίδιο μουσικό, Χρήστο Αλεξόπουλο…

Χ.Α. Ξεκίνησε το 2006. Σε μια εποχή δηλαδή όπου εξακολουθούσαν να πρωταγωνιστούν τα μεγαθήρια-πολυεθνικές. Με την ουσιαστική διαφορά ότι παράλληλα είχε ήδη ξεκινήσει η κρίση της δισκογραφίας , η οποία προηγήθηκε αρκετά χρόνια της οικονομικής κρίσης. Το μουσικό τοπίο στην Ελλάδα είχε ανανεωθεί αισθητά την δεκαετία του ’90, κυρίως την περίοδο 1994-1998 και εντωμεταξύ είχε «κλειδώσει». Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να είναι πάρα πολύ δύσκολο, αν όχι σχεδόν αδύνατο, να ακουστούν οι νέες, άξιες καλλιτεχνικές «φωνές» που δεν υπηρετούσαν συγκεκριμένες μουσικές φόρμες και είδη. Το όραμα ήταν να δοθεί βήμα σε κάποιες τουλάχιστον από αυτές τις άξιες φωνές. Όσο διαφορετικές κι αν ήταν αυτές μεταξύ τους και όσο διαφορετικό τυχόν ήταν το καλλιτεχνικό αποτέλεσμα από ό,τι κυκλοφορούσε συνήθως. Επιπλέον, δεν μας ενδιάφερε ο ήχος της Puzzlemusik να είναι κατατάξιμος κάτω από την ταμπέλα κάποιου συγκεκριμένου μουσικού είδους. Μας ενδιέφερε ο ήχος της να είναι το άθροισμα των ιδιαιτεροτήτων των καλλιτεχνών της. Ο κάθε καλλιτέχνης της Puzzlemusik να αποτελεί το κομμάτι ενός παζλ που όλο μαζί θα συνέθετε τη μουσική εικόνα της εναλλακτικής, προσωπικής, μουσικής δημιουργίας της Ελλάδας των αρχών του 21ου αιώνα.

Τι εννοούμε όταν αναφερόμαστε στην Puzzlemusik ως «ανεξάρτητη». Ποια είναι τα κριτήρια για την επιλογή έκδοσης ενός άλμπουμ ή την επιλογή ακόμα και ενσωμάτωσης ενός καλλιτέχνη στο δυναμικό της δισκογραφικής;

Α.Δ. Η ενσωμάτωση ενός καλλιτέχνη στο δυναμικό της δισκογραφικής είναι μάλλον δύσκολη. Όχι γιατί δεν το επιθυμούμε, αλλά γιατί αν συνεργαζόμαστε με πάρα πολλούς κι έχουμε περισσότερες κυκλοφορίες απ’ όσες μπορούμε να διαχειριστούμε τότε τα πράγματα δε θα γίνονται σωστά κι αυτό είναι σίγουρα κάτι που δεν θέλουμε σε καμία περίπτωση.

Χ.Α. Βασικό κριτήριο είναι οι συνεργάτες –δημιουργοί να έχουν το δικό τους προσωπικό, ξεχωριστό, αναγνωρίσιμο στίγμα. Και να ενδιαφέρονται να συνεργαστούμε σε βάθος χρόνου. Επίσης πολλές φορές έχει σημασία το timing. Έχει συχνά συμβεί να επιθυμούμε να προχωρήσουμε σε μια νέα συνεργασία αλλά ο δεδομένος προγραμματισμός να μην το επιτρέπει. Τώρα αναφορικά με τον όρο «ανεξάρτητη» καταλαβαίνω γιατί χρησιμοποείται ακόμη, αλλά νιώθω ότι πλέον στις μέρες μας χρειάζεται αναδιατύπωση. Ο όρος «ανεξάρτητη» μουσική έχει συνδεθεί με ακούσματα που καταρχήν δεν απευθύνονται στο ευρύ κοινό. Πιστεύω όμως ότι η μεγάλη πλειοψηφία των κυκλοφοριών μας απευθύνεται και σε ευρύ κοινό. Ειδικά στις μέρες μας! Βέβαια η Puzzlemusik παραμένει οικονομικά ανεξάρτητη εταιρεία κι ως εκ τούτου δεν διαθέτει εκείνες τις διόδους που θα την έκαναν να είναι ακόμα πιο αναγνωρίσιμη. Έχει σκοπό όμως να παραμείνει «μη εξαρτώμενη»…

δισκογραφική 1
“The Storyteller” του Γιώργου Κοντραφούρη, ένα από τα long-sellers της Puzzlemusik

Δισκογραφία-Ανεξάρτητη Δισκογραφία-Ελλάδα και οικονομική κρίση. Τέσσερα πεδία που είναι δύσκολα από μόνα τους. Πώς κατάφερε η Puzzlemusik να γιορτάζει 10 χρόνια όχι μόνο επιβίωσης αλλά και παραγωγής ουσιαστικού έργου;

Α.Δ. «Με λογισμό και μ’ όνειρο» όπως λέει κι ο Σολωμός. Κι αυτό πρακτικά για εμάς σήμαινε πολλή δουλειά και κόπο (ακόμη και θυσίες σε προσωπικό επίπεδο), μεγάλη υπομονή, επιμονή, «τρέλα» κι αγάπη. Ακλόνητη πεποίθηση πως εφ’ όσον υπάρχουν τόσοι δημιουργοί που τολμούν, προτείνουν κι έχουν κάτι σημαντικό, διαφορετικό και ξεχωριστό να πουν, εταιρείες όπως η Puzzlemusik αξίζει να υπάρχουν.

CD, βινύλιο, MP3. Η σύγχρονη δισκογραφική πραγματικότητα σίγουρα επιτάσσει το τρίτο. Σε ποια φορμάτ κυκλοφορούν τα άλμπουμ της Puzzlemusik;

Χ.Α. Η πλειοψηφία των άλμπουμ κυκλοφορεί σε CD. Τα τελευταία χρόνια κάνουμε μια συντονισμένη προσπάθεια ορισμένα από τα άλμπουμ να κυκλοφορούν και σε βινύλιο. Είναι όμως πολύ απαιτητική η έκδοση σε βινύλιο για μια σειρά λόγων. Υπάρχουν φορές βέβαια που έχει σημασία και η ίδια η φύση του μουσικού υλικού. Για παράδειγμα τα άλμπουμ του Σωτήρη Δεμπόνου έχουν κυκλοφορήσει μόνο σε βινύλιο. Ανεξάρτητα από CD ή βινύλιο όλα κυκλοφορούν και σε ψηφιακή έκδοση (mp3). Aυτό είναι το εύκολο της υπόθεσης. Να σημειώσουμε εδώ όμως πως ειδικά στην Ελλάδα οι πωλήσεις των mp3 δεν είναι αυτές που νομίζει κανείς, είναι μάλλον ελάχιστες. Στην ουσία η ψηφιακή έκδοση έχει νόημα για το streaming. Ως εργαλείο. Ο φυσικός φορέας (CD ή βινύλιο) θα εξακολουθήσει να υφίσταται και να προτιμάται από τους μουσικόφιλους, από αυτούς που θέλουν να έχουν και να χαίρονται τη δισκοθήκη τους.

Ποιες είναι οι πιο «δυνατές» στιγμές της δισκογραφικής μέσα σε αυτά τα 10 χρόνια ζωής της;

Α.Δ. Πολλές και διαφορετικές και σίγουρα θα αδικήσουμε πολλές στιγμές. Αξίζει όμως να θυμηθούμε πως ήδη από τον πρώτο χρόνο λειτουργίας της, στα πρώτα της βήματα, την εμπιστεύτηκαν δυο πολύ σημαντικοί και αναγνωρισμένοι καλλιτέχνες. Ο Γιώργος Κοντραφούρης και ο Μπάμπης Παπαδόπουλος. Χ.Α. Μια ιδιαίτερη στιγμή μας ήταν και το 1ο Puzzlemusik festival, την άνοιξη του 2013, όπου συμμετείχε το τότε ενεργό δυναμικό της εταιρείας. Αλλά και κάθε νέα συνεργασία, κάθε νέος καλλιτέχνης που προστίθεται στο δυναμικό της αποτελεί για μας μια ιδιαίτερη και «δυνατή» στιγμή.

Μετά από μία γεμάτη δεκαετία πλέον ενεργά στα δισκογραφικά-μουσικά- πολιτιστικά πράγματα της χώρας το label πιστεύετε ότι κατάφερε να εκπληρώσει τους αρχικούς του στόχους; Ποιο είναι το feedback;

Α.Δ. Το feedback που έχουμε είναι πάρα πολύ θετικό. Έχουμε την αίσθηση ότι η Puzzlemusik έχει αφήσει αποτύπωμα και δεν μπορούμε παρά να αισθανόμαστε ιδιαίτερα περήφανοι. Το καλλιτεχνικό όραμα και το αισθητικό προφίλ που θέλαμε αρχικά είναι αυτό το οποίο και καταφέραμε. Χ.Α. Αλλά δεν εφυσηχάζουμε… Υπάρχουν περιθώρια και στόχοι για μεγαλύτερη παρέμβαση στα μουσικά πολιτιστικά δρώμενα. Και γι’ ακόμη μεγαλύτερη επιτυχία και απήχηση.

Ξεκινάει μία δεύτερη δεκαετία ζωής για τη δισκογραφική. Τι μπορούμε να περιμένουμε και τι ονειρεύεστε εσείς για τα επόμενα δέκα χρόνια παρουσίας της Puzzlemusik στα μουσικά της χώρας;

Χ.Α. Ήδη με αφορμή τα «10 χρόνια Puzzlemusik» θα έχουμε ορισμένες επετειακές κυκλοφορίες παράλληλα με τη φυσιολογική ροή των κυκλοφοριών και μια νέα συνεργασία που θα ανακοινωθεί σε λίγες ημέρες. Επίσης ετοιμάζεται ένα κεντρικό event για τον εορτασμό των 10 χρόνων αλλά είναι νωρίς για να πούμε περισσότερα αυτή τη στιγμή. Α.Δ. Από εκεί και πέρα ονειρευόμαστε πολλούς και καλούς δίσκους από τους συνεργάτες μας, νέες συνεργασίες και ακόμη περισσότερο διευρυμένο ακροατήριο. Επίσης ονειρευόμαστε συνεργασία με τις νεότερες γενιές δημιουργών που θα φέρουν το δικό τους φρέσκο αέρα, την πρόταση της δικής τους γενιάς. Χ.Α. Kαι τέλος… πως το αποτύπωμά τηs Puzzlemusik θα γίνεται όλο και πιο ευδιάκριτο.

δισκογραφική

Νέες κυκλοφορίες μέχρι το τέλος του έτους με εκπλήξεις 

Να το γιορτάσει ανάλογα ετοιμάζεται η Puzzlemusik ξεκινώντας από νωρίς στις 21 Σεπτεμβρίου με την κυκλοφορία της συλλογής “Puzzlemusik: Early Days (2006-2009)”.

Είναι η πρώτη από τις τρεις συλλογές που θα κυκλοφορήσουν (digital release) μέχρι το τέλος της χρονιάς. Σε κάθε μία από αυτές ανθολογούνται κομμάτια από τις κυκλοφορίες τριών διαφορετικών περιόδων της δισκογραφικής και κάθε μία από τις συλλογές θα κλείνει με ένα bonus track που θα κυκλοφορεί για πρώτη φορά. Στην πρώτη συλλογή το bonus track θα είναι ένα οκτάλεπτο ακυκλοφόρητο τραγούδι του J.Kriste, Master of Disguise το οποίο παρότι παίζονταν live πριν και μετά από τις εμφανίσεις που συνόδεψαν το άλμπουμ “Girls,Ghosts and Gods” (2009) δεν είχε συμπεριληφθεί σε αυτό.

Παρά το γεγονός πως οι τρεις αυτές συλλογές θα κυκλοφορήσουν μόνο σε ψηφιακή μορφή στις 28 Σεπτεμβρίου αναμένεται μία μεγάλη κυκλοφορία-έκπληξη ταυτόχρονα και στα τρία format (βινύλιο, cd και digital release).

Μέχρι το τέλος του έτους θα έχουν κυκλοφορήσει ακόμη και το πρώτο πιάνο-άλμπουμ του Κοντραφούρη από το “The Storyteller” του 2007 με συμμετοχή έκπληξη τον Αλκίνοο Ιωαννίδη στον ρόλο της απαγγελίας ποιημάτων. Τον Νοέμβριο αναμένεται η κυκλοφορία του “Μια Ανάσα Μετά” με τα ηχογραφημένα κομμάτια της Μαρίας Λατσίνου σε live εμφάνιση στο ΙΛΙΟΝ plus αλλά και το δεύτερο άλμπουμ των Lower Cut από τους οποίους μπορείτε να πάρετε μία πρώτη γεύση παρακάτω.

Επετειακές κυκλοφορίες σε βινύλιο και ψηφιακά 

Το “The MeanTime Sessions EP” Θα κυκλοφορήσει (μόνο σε ψηφιακή μορφή) τον Νοέμβριο και θα περιέχει outtakes από το άλμπουμ MeanTime του Χρήστου Αλεξόπουλου (2012). Ενώ το “The Storyteller” του Γιώργου Κοντραφούρη, ένα από τα long-sellers της εταιρείας, θα κυκλοφορήσει για πρώτη φορά σε βινύλιο σε περιορισμένα αντίτυπα νωρίς τον Νοέμβριο.

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα