Θεσσαλονίκη-Κωνσταντινούπολη συναντιούνται για τη Λογοτεχνία Αλλιώς

Πότε πραγματοποιείται και σε ποιους ακριβώς απευθύνεται.

Στέλλα Παϊσανίδη
θεσσαλονίκη-κωνσταντινούπολη-συναντ-745849
Στέλλα Παϊσανίδη

Με τη συμμετοχή 170 μαθητών από 22 σχολεία της Ελλάδας, της Κωνσταντινούπολης, της Ίμβρου, της Λευκωσίας, της Νέας Υόρκης και του Γιοχάνεσμπουργκ, 46 εκπαιδευτικών και  50 εκλεκτών  εκπροσώπων των γραμμάτων και των τεχνών θα πραγματοποιηθεί  διαδικτυακά η 1η Διεθνής Μαθητική Συνάντηση Λογοτεχνίας με θέμα: «Η λογοτεχνία αλλιώς» την Πέμπτη, 15 και την Παρασκευή 16 Απριλίου 2021, την οποία διοργανώνουν το Ζωγράφειο Λύκειο Κωνσταντινούπολης και τα Εκπαιδευτήρια Ε. Μαντουλίδη, υπό την αιγίδα του Οικουμενικού Πατριαρχείου.

Την έναρξη των εργασιών της Συνάντησης  θα κηρύξει η ΑΘΠ ο Οικουμενικός Πατριάρχης, κ. κ. Βαρθολομαίος.

Σύμφωνα με τον Γιάννη Δεμιρτζόγλου, Διευθυντή του Ζωγραφείου Λυκείου, στόχος της συνάντησης είναι να συνεχιστεί ό,τι άρχισε εννέα χρόνια πριν, την Άνοιξη του 2012, με το 1ο Διεθνές Μαθητικό Συνέδριο Λογοτεχνίας με θέμα «100 + 1 χρόνια Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης», που πραγματοποιήθηκε στην Κωνσταντινούπολη, στο Ζωγράφειο Λύκειο, από το Ζωγράφειο Λύκειο και τα Εκπαιδευτήρια Ε. Μαντουλίδη, υπό την αιγίδα του Οικουμενικού Πατριαρχείου.

μαθητικό συνέδριο 3

«Λόγω των έκτακτων συνθηκών δεν μπορέσαμε να πραγματοποιήσουμε το 8ο Διεθνές Μαθητικό Συνέδριο Λογοτεχνίας με θέμα: «Γιάννης Ρίτσος. Ο ποιητής της Ρωμιοσύνης» την Άνοιξη του 2020. Αποφασίσαμε όμως να κρατήσουμε την επαφή έστω διαδικτυακά και να πραγματοποιήσουμε την 1η Διεθνή Μαθητική Συνάντηση Λογοτεχνίας μέχρι να συναντηθούμε πάλι ένα χρόνο μετά, την Άνοιξη του 2022, στην Πόλη», αναφέρει στην parallaxi o Γιάννης Δεμιρτζόγλου.

Αναλυτικότερα, η 1η Διεθνής Μαθητική Συνάντηση Λογοτεχνίας στοχεύει να αποτελέσει μία καινοτόμα, ευφάνταστη και πρωτοποριακή πρόταση διδασκαλίας και προσέγγισης της λογοτεχνίας.

«Η λογοτεχνία στο σχολείο παραμένει ένα μάθημα στο οποίο πρέπει να εξεταστούμε, να πάρουμε βαθμούς, να γράψουμε διαγωνίσματα. Όλα αυτά καταργούν  τη μαγεία της λογοτεχνίας, της περιορίζουν τον αέρα που χρειάζεται, για να «αναπνεύσει», να γοητεύσει, να  καλλιεργήσει την αγάπη για τη φιλαναγνωσία. Οι δάσκαλοι πρέπει να αναλάβουμε δράση, να αναπτύξουμε πρωτοβουλίες, να βάλουμε φωτιά στα όνειρα των μαθητών μας. Μόνον τότε το μυαλό των μαθητών μας θα βγάλει φτερά, για να θυμηθούμε και το μήνυμα της Ημέρας Παιδικού Βιβλίου», λέει με τη σειρά της στην parallaxi η Ασπασία Χασιώτη, Δρ. Φιλολογίας, Γενική Διευθύντρια Εκπαιδευτηρίων Ε. Μαντουλίδη.

Mάλιστα, η ίδια συμπληρώνει:

«Η σχέση των μαθητών με τη λογοτεχνία ξεκινά από την προσχολική ακόμη ηλικία. Το σχολείο παίζει ρόλο καθοριστικό στη σχέση αυτή. Όσο όμως μεγαλώνουν οι μαθητές τόσο αυξάνονται οι απαιτήσεις των μαθημάτων. Η τεχνολογία, τα social media, τα ηλεκτρονικά παιχνίδια, απασχολεί ιδιαίτερα τους μαθητές και κυρίως τους έφηβους και το βιβλίο χάνει διαρκώς έδαφος. Για κάποιους μαθητές μπορεί η επαφή με τη λογοτεχνία να περιορίζεται στο σχολικό βιβλίο και στον εκπαιδευτικό».

Τα λόγια της κ. Χασιώτη υποδεικνύουν τόσο τη σημασία του σχολείου, όσο και την ανάγκη  διεξαγωγής δράσεων, προγραμμάτων φιλαναγνωσίας και συναντήσεων όπως αυτή για την οποία γίνεται λόγος στις σημερινές «γραμμές» της parallaxi.

Ας μην ξεχνάμε, άλλωστε πως μια τέτοια συνάντηση θα συνδράμει στη  διατήρηση  της επαφής, της επικοινωνίας, της ανταλλαγής απόψεων, της δημιουργικής συνεργασίας μαθητών και εκπαιδευτικών με εκλεκτούς εκπροσώπους των γραμμάτων και των τεχνών.

Μέσα από τη Συνάντηση θα δοθεί, συγκεκριμένα, βήμα στους μαθητές να εκφράσουν τις απόψεις τους και τις προτάσεις τους.

«Περιμένουμε να ακούσουμε τη φωνή τους, τις ιδέες τους, τις προτάσεις, τις σκέψεις τους. Θέλουμε να μάθουμε τα θέλω τους αλλά και να δεχτούμε την κριτική τους. Ο καλός δάσκαλος δεν διδάσκει αλλά και διδάσκεται. Και τα παιδιά έχουν να μας διδάξουν πολλά. Ας τους δώσουμε βήμα», σημειώνει γεμάτος ανυπομονησία για τη συνάντηση ο κ. Δεμιρτζόγλου.

«Την εποχή της πανδημίας έχουμε έναν λόγο παραπάνω να δώσουμε βήμα στους μαθητές, να ακούσουμε τις απόψεις τους και τις προτάσεις τους. Θέλουμε να μιλήσουν ελεύθερα για αυτά που τους προβληματίζουν αλλά και για αυτά που επιθυμούν. Για αυτά που σκέφτονται, αλλά εύκολα λόγια δεν γίνονται, για ό,τι καταληστεύει το όνειρά τους και θολώνει τον μακρινό ορίζοντα της σκέψης τους», είναι τα λόγια της  κ. Χασιώτη.

μαθητικό συνέδριο 6

Χαιρετισμό στη Συνάντηση θα απευθύνουν ο κ. Γιάννης Δεμιρτζόγλου – Διευθυντής Ζωγραφείου Λυκείου και η κ.  Ασπασία Χασιώτη – Δρ. Φιλολογίας, Γενική Διευθύντρια Εκπαιδευτηρίων Ε. Μαντουλίδη, που έχουν την ευθύνη όλης της διοργάνωσης, η κ. Αικατερίνη Μαντουλίδου – Πρόεδρος Εκπαιδευτηρίων Ε. Μαντουλίδη, ο κ. Χαράλαμπος Κυραϊλίδης – Πρόεδρος Συνδέσμου Ιδρυτών Ελληνικών Ιδιωτικών Εκπαιδευτηρίων, ο κ. Γιώργος Παπαλιάρης – Πρόεδρος Κοινότητας Σταυροδρομίου, ο κ. Στράτος Δολτσινιάδης – Εκπρόσωπος Ιδρυτή Ζωγραφείου Λυκείου, ο κ. Γιάννης Γιγουρτσής – Συντονιστής Εκπαίδευσης Ομογενειακών Σχολείων η κ. Φραγκίσκη Αμπατζοπούλου – Ομότιμη Καθηγήτρια Φιλολογίας ΑΠΘ, Συγγραφέας.

Τα θέματα που θα συζητηθούν, επιλέχτηκαν από τους ειδικούς συμβούλους και τους διοργανωτές και στόχο έχουν να προκαλέσουν τα παιδιά να καταθέσουν τις δικές τους προτάσεις για ζητήματα που τους αφορούν άμεσα, όπως η διδασκαλία της λογοτεχνίας στο σχολείο, η ποίηση, το μάθημα της έκθεσης κ.ά., να ασχοληθούν με θέματα επίκαιρα, όπως το βιβλίο στη φαντασμαγορία των νέων τεχνολογιών, οι σύγχρονες Οδύσσειες και απαγορευμένα κείμενα κ.ά., αλλά και με θέματα διαχρονικά, όπως ο ρόλος του συγγραφέα, η λογοτεχνία στο πανί και στη σκηνή, η ξένη λογοτεχνία, η αναζήτηση του νοήματος.

Αναλυτικά παρακάτω τα θέματα που θα συζητηθούν στη συνάντηση:

Η διδασκαλία της λογοτεχνίας στο Λύκειο σήμερα

Ειδικός σύμβουλος: Κώστας Γιαβής, Επίκουρος Καθηγητής Τμήματος Φιλολογίας ΑΠΘ

Συντονίζει: Άσπα Χασιώτη, Δρ. Φιλολογίας, Γενική Διευθύντρια Εκπαιδευτηρίων Ε. Μαντουλίδη

Συμμετέχουν: Σπύρος Κιοσσές, Μέλος Ε.ΔΙ.Π. Τμήματος Ελληνικής Φιλολογίας Πανεπιστημίου Θράκης, Ελένη Πριοβόλου, Συγγραφέας

Το ιδανικό μάθημα λογοτεχνίας – Προτάσεις  για τη διδασκαλία και την ανάγνωση

Ειδικός σύμβουλος: Κώστας Καραβίδας, Δρ. Φιλολογίας, Μέλος Ε.ΔΙ.Π. Τμήματος Φιλολογίας Πανεπιστημίου Ιωαννίνων

Συντονίζει:  Κώστας Καραβίδας, Δρ. Φιλολογίας, Μέλος Ε.ΔΙ.Π. Τμήματος Φιλολογίας Πανεπιστημίου Ιωαννίνων

Συμμετέχουν: Κώστας Ακρίβος, Συγγραφέας, Εκπαιδευτικός, Βενετία Αποστολίδου, Καθηγήτρια Νεοελληνικής Λογοτεχνίας και Λογοτεχνικής Εκπαίδευσης Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης ΑΠΘ, Κατερίνα Μουστακάτου, Δρ. Φιλολογίας, Εκπαιδευτικός

Διδάσκεται η ποίηση;

Ειδικός σύμβουλος: Γιάννης Πάσχος, Συγγραφέας

Συντονίζει: Γιάννης Μπασκόζος, Συγγραφέας, Εκδότης

Συμμετέχουν: Ευτυχία Παναγιώτου, Ποιήτρια, Sadahzinia (Γιολάντα Τσιαμποκάλου), Στιχουργός, Συγγραφέας, Άσπα Χασιώτη, Δρ. Φιλολογίας, Γενική Διευθύντρια Εκπαιδευτηρίων Ε. Μαντουλίδη, Γιώργος Χουλιάρας, Συγγραφέας

Παρέμβαση με βίντεο: Εύη Κουτρουμπάκη, Συγγραφέας, Εκπαιδευτικός, Κυριάκος Συφιλτζόγλου, Ποιητής

Ο ρόλος του αναγνώστη, ο ρόλος του συγγραφέα, ο ρόλος του δασκάλου της λογοτεχνίας

Ειδικός σύμβουλος:  Κώστας Γιαβής, Επίκουρος Καθηγητής Τμήματος Φιλολογίας ΑΠΘ

Συντονίζει: Κώστας Γιαβής, Επίκουρος Καθηγητής Τμήματος Φιλολογίας ΑΠΘ

Συμμετέχουν: Γιώργος Ανδρειωμένος, Καθηγητής Τμήματος Φιλολογίας Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, Αντιπρύτανης, Λίλα Κονομάρα, Συγγραφέας, Μάνος Κοντολέων, Συγγραφέας

Δημιουργική γραφή ή έκθεση;

Ειδικός σύμβουλος: Σοφία Νικολαΐδου, Συγγραφέας, Μέλος Ε.ΔΙ.Π. Τμήματος Δημοσιογραφίας και Μέσων Μαζικής Επικοινωνίας ΑΠΘ

Συντονίζει: Δήμητρα Κεχαγιά, Δημοσιογράφος

Συμμετέχουν: Ντίνα Ηλιοπούλου, Μέλος Ε.ΔΙ.Π. Τμήματος Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής ΑΠΘ, Κώστας Αγγελάκος, Καθηγητής Τμήματος Ιστορίας Ιόνιου Πανεπιστημίου, Διευθυντής του περιοδικού και της ψηφιακής έκδοσης (Λογοτεχνική) ΝΕΑ ΠΑΙΔΕΙΑ

Οι λογοτέχνες αλλιώς: οι ξένοι κλασικοί, η επιστημονική φαντασία, τα κόμικς

Ειδικός σύμβουλος: Φραγκίσκη Αμπατζοπούλου, Ομότιμη Καθηγήτρια Φιλολογίας ΑΠΘ, Συγγραφέας

Συντονίζει: Μικέλα Χαρτουλάρη, Δημοσιογράφος

Συμμετέχουν: Δημοσθένης Παπαμάρκος, Συγγραφέας, Σεναριογράφος, Συγγραφέας Κόμικς, Βασιλική Πέτσα, Συγγραφέας, Μεταφράστρια

Πώς αντιστέκεται το βιβλίο στη φαντασμαγορία των νέων τεχνολογιών;

Ειδικός σύμβουλος: Κώστας Καραβίδας, Δρ. Φιλολογίας, Μέλος Ε.ΔΙ.Π. Τμήματος Φιλολογίας Πανεπιστημίου Ιωαννίνων

Συντονίζει: Κώστας Mπλιάτκας, Δημοσιογράφος, Συγγραφέας

Συμμετέχουν: Δημήτρης Αθηνάκης, Συγγραφέας, Επιμελητής Εκδόσεων, Μεταφραστής, Έλενα Μαρούτσου, Συγγραφέας, Κριτικός Λογοτεχνίας, Παυλίνα Μάρβιν, Συγγραφέας, υπ. Δρ. Τμήματος Θεατρικών Σπουδών ΕΚΠΑ, Υπεύθυνη Φεστιβάλ Λογοτεχνικής Perfomance ΔΕΒΘ

Σύγχρονες Οδύσσειες και απαγορευμένα κείμενα

Ειδικός σύμβουλος: Δημήτρης Τζιόβας, Καθηγητής Νεοελληνικής Φιλολογίας University of Birmingham

Συντονίζει: Παύλος Τσίμας, Δημοσιογράφος, Συγγραφέας

Συμμετέχουν: Κατερίνα Σχινά, Κριτικός Λογοτεχνίας, Συγγραφέας, Μεταφράστρια, Χρήστος Χωμενίδης, Συγγραφέας

Λογοτέχνες εξομολογούνται: επιλογές, δύσκολες στιγμές, χαρές και αδιέξοδα

Ειδικός σύμβουλος: Γιάννης Πάσχος, Συγγραφέας

Συντονίζει: Στέφανος Τσιτσόπουλος, Δημοσιογράφος, Συγγραφέας

Συμμετέχουν: Ελισάβετ Κοτζιά, Κριτικός Λογοτεχνίας, Συγγραφέας, Κάλλια Παπαδάκη, Συγγραφέας, Μανώλης Πιμπλής, Συγγραφέας, Δημοσιογράφος

Εισαγωγικό βίντεο: Κατερίνα Σχινά, Κριτικός Λογοτεχνίας, Συγγραφέας, Μεταφράστρια

Παρέμβαση με βίντεο: Κυριακή Μπεϊόγλου, Δημοσιογράφος, Συγγραφέας, Θωμάς Κοροβίνης, Συγγραφέας

Η λογοτεχνία στο πανί και στη σκηνή

Ειδικός σύμβουλος: Μιχάλης Σπέγγος, Συγγραφέας

Συντονίζει: Μαρίνα Αγγελάκη, Δημοσιογράφος

Συμμετέχουν: Στέλιος Μάινας, Ηθοποιός, Τάσος Μπουλμέτης, Σκηνοθέτης

Η λογοτεχνία και η αναζήτηση νοήματος

Ειδικός σύμβουλος: Φραγκίσκη Αμπατζοπούλου, Ομότιμη Καθηγήτρια Φιλολογίας ΑΠΘ, Συγγραφέας

Συντονίζει: Παυλίνα Μάρβιν, Συγγραφέας, υπ. Δρ. Τμήματος Θεατρικών Σπουδών ΕΚΠΑ, Υπεύθυνη Φεστιβάλ Λογοτεχνικής Perfomance ΔΕΒΘ

Συμμετέχουν: Τόλης Νικηφόρου, Ποιητής, Συγγραφέας, Χρήστος Αστερίου, Δρ. Φιλολογίας, Συγγραφέας

Σημειώνεται ότι, ανάλογα με το θέμα επιλέχθηκαν για τη συνάντηση τα πρόσωπα εκείνα που κρίθηκαν πιο ειδικά, πιο ικανά να εμπνεύσουν τους μαθητές και να πυροδοτήσουν τη συζήτηση.

Σε ποιους απευθύνεται η συνάντηση

Η 1η Διεθνής Μαθητική Συνάντηση Λογοτεχνίας απευθύνεται σε μαθητές λυκείου και εκπαιδευτικούς της Ελλάδας, της Κωνσταντινούπολης, της Ίμβρου, της Λευκωσίας, της Νέας Υόρκης, της Αμερικής. Ταυτόχρονα μεταδίδεται ζωντανά μέσω της πλατφόρμας: www.livemedia.gr για όσους επιθυμούν να την παρακολουθήσουν, μικρούς και μεγάλους φίλους της λογοτεχνίας.

Τα 22 σχολεία που συμμετέχουν

2ο ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΜΕΣΟΛΟΓΓΙΟΥ – ΣΧΟΛΗ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ, 3ο ΓΕΛ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗΣ, ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟ ΚΟΡΙΝΘΙΑΚΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΗΡΙΟ Α.Ε., ΓΥΜΝΑΣΙΟ – ΛΥΚΕΙΟ ΙΜΒΡΟΥ, ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΛΙΒΑΔΟΧΩΡΙΟΥ ΛΗΜΝΟΥ, ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΗΡΙΑ ΑΥΓΟΥΛΕΑ – ΛΙΝΑΡΔΑΤΟΥ, ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΗΡΙΑ ΓΕΙΤΟΝΑ, ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΗΡΙΑ Ε. ΜΑΝΤΟΥΛΙΔΗ, ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΗΡΙΑ Ν. ΜΠΑΚΟΓΙΑΝΝΗ, ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΗΡΙΑ ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΠΑΙΔΕΙΑ, ΕΛΛΗΝΟΑΜΕΡΙΚΑΝΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΑΓΙΟΥ ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ, ΑΣΤΟΡΙΑ ΝΥ, ΕΛΛΗΝΟΓΑΛΛΙΚΗ ΣΧΟΛΗ «JEANNE D’ ARC», ΖΩΓΡΑΦΕΙΟ ΛΥΚΕΙΟ, ΙΔΙΩΤΙΚΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΑΞΙΟΝ, ΚΟΛΛΕΓΙΟ ΑΘΗΝΩΝ, ΚΟΛΛΕΓΙΟ ΨΥΧΙΚΟΥ, ΛΥΚΕΙΟ ΑΚΡΟΠΟΛΕΩΣ, ΜΟΥΣΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΒΟΛΟΥ, ΠΑΓΚΥΠΡΙΟΝ ΓΥΜΝΑΣΙΟΝ, ΠΡΟΤΥΠΟ ΓΕΛ ΒΑΡΒΑΚΕΙΟΥ ΣΧΟΛΗΣ, ST. CATHERINE’ S BRITISH SCHOOL, ΣΧΟΛΗ ΣΑΧΕΤΙ ΓΙΟΧΑΝΕΣΜΠΟΥΡΓΚ

Τελικώς, η επικείμενη μαθητική συνάντηση είναι αξιοσημείωτη αφού «για πρώτη φορά συναντιούνται για να συζητήσουν για τη λογοτεχνία, μαθητές, εκπαιδευτικοί, καθηγητές πανεπιστημίου, συγγραφείς, καλλιτέχνες», όπως διαβεβαιώνει η κυρία Χασιώτη.

Είναι επίσης σημαντική για έναν ακόμη λόγο: Διότι αποτελεί ένα πραγματικό «δώρο» για τους ομογενείς μαθητές.

«Η λογοτεχνία είναι ο πιο σίγουρος δρόμος, για να καλλιεργήσεις την αγάπη για την ελληνική γλώσσα. Οι ομογενείς μαθητές, είτε της Κωνσταντινούπολης είτε της Νέας Υόρκης είτε του Γιοχάνεσμπουργκ, έχουν ανάγκη να ταξιδέψουν στον μαγικό της κόσμο, να γνωρίσουν καλύτερα τη μητρική τους γλώσσα, να θαυμάσουν τα σημαντικά έργα και τους μεγάλους δημιουργούς, να βρουν τέλος λόγους, για να αγαπήσουν τη γλώσσα τους. Οι ομογενείς μαθητές δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι ζουν σε χώρες που η επίσημη γλώσσα είναι άλλη, τα ερεθίσματα και οι προκλήσεις διαφορετικές. Πρέπει λοιπόν να ενισχύουμε τη φαρέτρα τους αλλά και την άμυνά τους και η ελληνική λογοτεχνία έχει να μας δώσει πολλά και εξαιρετικά εφόδια, για να βγούμε δυνατοί και κερδισμένοι σε αυτόν τον άνισο αγώνα», αναφέρει ο Γ. Δεμιρτζόγλου υπογραμμίζοντας και το εξής ελπιδοφόρο:

«Την Άνοιξη του ’22 περιμένουμε να έρθουν πάλι οι μαθητές στην Πόλη, «ως χελιδόνια κομίζοντα την Άνοιξη», όπως λέει ο Παναγιώτατος. Να γιορτάσουμε τον Γιάννη Ρίτσο, τον ποιητή της Ρωμιοσύνης. Να γνωρίσουν τις ρίζες τους και να νιώσουν την περηφάνια της καταγωγής τους. Να γεμίσει το Ζωγράφειο με τις φωνές των παιδιών και οι καρδιές μας με τη χαρά και το φως της νιότης. Ανυπομονούμε!».

H αφίσα της εκδήλωσης
*Η ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΑΛΛΙΩΣ, 1η ΔΙΕΘΝΗΣ ΜΑΘΗΤΙΚΗ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ, 15 – 16 ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2021. Υπό την αιγίδα του Οικουμενικού Πατριαρχείου. Τη συνάντηση μπορεί να την παρακολουθήσει όποιος επιθυμεί από: https://www.livemedia.gr/logoallios21
Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα