Τι συμβαίνει με τους Gen Zers;

Ηγετικό κομμάτι της αγοράς, εισάγουν νέα καταναλωτικά ήθη -και όχι μόνο- και αναμένεται να επιφέρουν τις πιο δραστικές αλλαγές στην κοινωνία.

Σόνια Ταλαντινού
τι-συμβαίνει-με-τους-gen-zers-880633
Σόνια Ταλαντινού
Πηγή: Unsplash

Σίγουρα τους έχετε ακούσει και μπορεί να έχετε και κάποιον στο σπίτι. Η γενιά Ζ, οι Gen Zers, παρέλαβε τα ηνία από τους Millennials και μας οδηγεί στη νέα εποχή. Ως ηγετικό κομμάτι της αγοράς, εισάγουν νέα καταναλωτικά ήθη -και όχι μόνο- και αναμένεται να επιφέρουν τις πιο δραστικές αλλαγές στην κοινωνία.

Οι ερευνητές πέρασαν χρόνια αποκωδικοποιώντας τους Millenials και τις αξίες τους. Τώρα, ήρθε η ώρα τα φώτα να στραφούν στα νέα αστέρια, την «πρώτη γενιά των αληθινά ψηφιακών ιθαγενών», όπως χαρακτηρίζουν τη γενιά Ζ. Οι τελευταίες τάσεις δείχνουν ότι οι εκπρόσωποι αυτής της ηλικιακής ομάδας κερδίζουν γρήγορα έδαφος και κάνουν αισθητή την παρουσία τους στη σύγχρονη οικονομία. Gen Zers θεωρούνται οι γεννημένοι από το 1995 έως το 2015, κατηγοριοποίηση που προήλθε από τους ερευνητές, που ταξινόμησαν τις γενιές σε ομάδες -Baby Boomers, γενιά X, η Y -γνωστή ως Millennials- και Ζ. Το 2020, η Gen Z αναδείχθηκε η μεγαλύτερη στην Αμερική με 86 εκατομμύρια, ξεπερνώντας τους Millennials κατά σχεδόν 4 εκατομμύρια! Και τις επόμενες δύο δεκαετίες, προβλέπεται να αυξηθεί κατά 2 εκατ. λόγω της μετανάστευσης. Η Z είναι η επόμενη γενιά καταναλωτών που θα διαμορφώνει το τοπίο για πολύ καιρό ακόμα.

Η επίδραση της πανδημίας 

Όπως οι Millennials θεωρούσαν την 11η Σεπτεμβρίου κομβική για την εξέλιξή  τους, έτσι και οι Gen Zers πιστεύουν ότι ο Covid θα επηρεάσει το υπόλοιπο  της ζωής τους. Αρχικά, οι εργαζόμενοι Gen Zers δυσκολεύονται περισσότερο να  προσαρμοστούν στις απαιτήσεις της απομακρυσμένης εργασίας, καθώς πάνω από το 33% θεωρεί ότι έχει επηρεάσει αρνητικά την ισορροπία εργασίας/ζωής. Πρόσφατη μελέτη διαπίστωσε ότι περίπου το 50% των υπαλλήλων βιώνουν την εξουθένωση λόγω εργασίας και η πλειονότητά τους ανησυχεί για την οικονομική  της σταθερότητα (80%), τις προοπτικές απασχόλησής της (67%) και τη  στασιμότητα στις σπουδές της (50%). Παρ’ όλα αυτά, οι συνθήκες που θα τους  κάνουν να παραμείνουν σε μια δουλειά είναι κυρίως αν τους εμπνέει (29,4%), οι πιθανότητες ανέλιξης (28%), οι σχέσεις με τους συναδέλφους (15,5%) και ο μισθός (15%).   

Η θέση gender-fluidity 

Τα τελευταία χρόνια, όλο και περισσότερες επιχειρήσεις ανοίγονται σε προϊόντα   ουδέτερα ως προς το φύλο και για έναν ακόμα λόγο: η Gen Z είναι μια γενιά που  έχει απορρίψει το δυαδικό δίπολο και στα προϊόντα που επιλέγει. Η δύναμή της είναι ότι δεν περιορίζεται από κανένα φύλο. Γι’ αυτό και παγκόσμια brands έκαναν σημαντικά βήματα προς μια πιο φιλική και ουδέτερη ως προς το φύλο βιομηχανία  μόδας και ομορφιάς. Όπως δείχνουν αρκετές μελέτες, οι επιλογές δυαδικού  φύλου ανήκουν στο παρελθόν. Αυτή η στροφή άνοιξε νέους ορίζοντες στις  επιχειρήσεις και τους επέτρεψε να διατηρούν τους Gen Zers πιστούς πελάτες. Η στρατηγική με προϊόντα απαλλαγμένα από τα στερεότυπα είναι μια τάση που αναμένεται να ενδυναμωθεί τα επόμενα χρόνια.

Υγιεινή διατροφή 

Μελέτη αποκάλυψε ότι οι Gen Zers είναι εξαιρετικά ευαισθητοποιημένοι σχετικά με τις υγιεινές διατροφικές συνήθειες, με το 67% να εξετάζει προσεκτικά το  περιεχόμενο της τροφής του. Σύμφωνα με το American Egg Board, οι επιλογές  τους καθορίζονται από τρεις παράγοντες: τα social media, την ευκολία και την υγεία. Είναι, επίσης, πιο πιθανό να καταναλώνουν φυτικά προϊόντα και σε αντίθεση με τους προκατόχους τους, Millenials, είναι πιο ανοιχτοί στο να γίνουν χορτοφάγοι. Οι επιχειρήσεις σίτισης αναγνωρίζοντας ότι οι Gen Zers είναι πιο ανοιχτοί  σε αυθεντικές γεύσεις και πιο πρόθυμοι να δοκιμάσουν νέες κουζίνες, γίνονται πιο δημιουργικές. Επιπλέον, μια μελέτη του Packaged Facts έδειξε ότι το 23% των Gen Zers προτιμάει να τρώει σνακ όλη ημέρα αντί του παραδοσιακού  γεύματος τριών πιάτων. Αυτή η τάση θα συνεχιστεί, με τα εστιατόρια να προσανατολίζονται σε μικρότερες μερίδες.  

Η δύναμη της κριτικής 

Ως ιδιαίτερα σημαντικό κομμάτι των καταναλωτών, το 62% της γενιάς Ζ προτιμάει  να αγοράζει από sites με προσφορές, το 58% από όσα παρέχουν δωρεάν  επιστροφές, το 57% όσα eshops διαθέτουν φωτογραφίες που θα τους τραβήξουν  την προσοχή και το 49% αν το site διαθέτει μοναδικά είδη. Ακόμα πιο  συγκεκριμένα, όμως, λαμβάνουν σοβαρά υπόψη τις διαδικτυακές κριτικές  προϊόντων πριν ξοδέψουν τα χρήματά τους. Σύμφωνα με το Social Media Link, το  96% χρειάζεται αρκετό χρόνο για να διαβάσει κριτικές ή προτάσεις για προϊόντα που σκέφτεται να αγοράσει! 

Ανησυχία για την ψυχική υγεία 

Με τις ειδήσεις να ασφυκτιούν από θέματα μετανάστευσης, σεξουαλικών  επιθέσεων, μαζικών πυροβολισμών ή περιβαλλοντικής καταστροφής, η Gen Z φαίνεται να βιώνει τον αντίκτυπο εντονότερα, σε σύγκριση με τους προκατόχους της. Γι’ αυτό και οι αναφορές σε ψυχολογικά προβλήματα ξεκινάνε από μικρότερη ηλικία. Πριν την πανδημία, μελέτη διαπίστωσε ότι πολλοί εργαζόμενοι της Gen Z υποφέρουν από άγχος και στρες. Μια πιο πρόσφατη, έδειξε ότι τα επίπεδα  άγχους φαίνεται να έχουν μειωθεί, πιθανότατα λόγω της γενικής στροφής προς  την εξ αποστάσεως εργασία και του βραδύτερου ρυθμού ζωής. Ωστόσο, το 48% της Ζ αισθάνεται άγχος ή στρες καθημερινά. Σύμφωνα με μελέτη της  Αμερικανικής Ψυχολογικής Εταιρείας, 9 στους 10 ενήλικες Gen Zers αναφέρουν ένα ή περισσότερα συναισθηματικά ή σωματικά συμπτώματα λόγω διαφόρων  στρεσογόνων παραγόντων. Περίπου το 58% αναφέρει κατάθλιψη ή θλίψη και το 55% βιώνει έλλειψη ενδιαφέροντος, κινήτρων και ενέργειας, με κυριότερους παράγοντες άγχους την εργασία και τις προοπτικές (41%), την εκπαίδευση (39%) και την κακή  ισορροπία επαγγελματικής/προσωπικής ζωής (15%). 

Η διαφορετικότητα ως πλεονέκτημα

Οι πολιτικές και κοινωνικές αλλαγές οδήγησαν τους Gen Zers να γίνουν η πιο -εθνικά και φυλετικά- διαφορετική γενιά στην ιστορία των ΗΠΑ. Μια μελέτη του Pew Research Center, την τελευταία διετία, αποκάλυψε ότι το 52% της Z είναι μη  ισπανόφωνοι λευκοί, ενώ την επόμενη 10ετία που θα αυξηθούν περισσότερο σε  πληθυσμό, θα αλλάξουν φυλετικά την πλειοψηφία του πληθυσμού. Με τη Z να θεωρεί τη διαφορετικότητα ως πλεονέκτημα, περίπου 6 στους 10 ισχυρίζονται ότι προτιμούν να βλέπουν διαφημίσεις με πολυσυλλεκτικές οικογένειες. Επίσης, είναι πιο πιθανό να υποστηρίξουν εταιρίες που είναι αντίθετες στις φυλετικές  διακρίσεις, καθώς αυτές δε γίνονται πλέον ανεκτές. 

Πράσινη γενιά 

Οι Gen Zers στρέφονται σε μια πιο βιώσιμη και φιλική προς το περιβάλλον  αγορά, καθώς θεωρούν το οικολογικό αποτύπωμα κάθε προϊόντος πολύ  σημαντικό. Αναζητούν προϊόντα υψηλής ποιότητας και μακράς διάρκειας, ενώ δείχνουν να επιλέγουν αειφόρα υλικά. Η ευαισθητοποιημένη γενιά Z σέβεται τα  brands που έχουν επίγνωση του αποτυπώματος που αφήνουν στο περιβάλλον και μάλιστα, σε μια μελέτη της FirstInsight, περίπου το 73% των Gen Zers είναι πρόθυμο να πληρώσει περισσότερα για eco είδη. 

Ο καταναλωτισμός προκαλεί ανησυχία

Σήμερα, οι Gen Zers καταναλωτές είναι περισσότερο απαιτητικοί από τις εταιρίες. Μια τέτοια προσδοκία περιλαμβάνει την τοποθέτησή τους απέναντι σε ηθικά  ζητήματα. Η κατανάλωση γι’ αυτούς προκαλεί ανησυχία και τείνουν να μένουν μακριά από brands που έχουν ηθικά ζητήματα ή τα αγνοούν, ενώ αρκούν μόνο λίγα λεπτά για να ανακαλύψουν το ιστορικό κάποιου στο Διαδίκτυο. Σύμφωνα με μια μελέτη, το 62% της Gen Z είναι διατεθειμένο να αγοράζει μόνο από βιώσιμες  εταιρίες, πριν, όμως, θέλουν να γνωρίζουν ποιος έφτιαξε το προϊόν, από που προέρχεται και ποια ήταν η διαδικασία παραγωγής του. 

Με δεδομένο ότι οι αλλαγές των γενιών διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στη διαμόρφωση της αγοράς, της οικονομίας ακόμα και του περιβάλλοντος παγκοσμίως, διαπιστώνουμε ότι οι Gen Zers είναι η πρώτη που εκτός από την  τεχνολογική καινοτομία, φέρνει μαζί της συμπεριφορές και τάσεις, οι οποίες  αποδεικνύουν μεγαλύτερη ευαισθησία και συνειδητότητα. Άραγε θα είναι αυτή η γενιά που θα κερδίσει τα επόμενα στοιχήματα για την κοινωνία; 

Δείτε επίσης…

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα