TikTok: Η νέα εφαρμογή που κατακτά τους έφηβους όλου του κόσμου
Μια εφαρμογή που ξεκίνησε από την Αμερική, έγινε μόδα, εξαπλώνεται σαν επιδημία και έρχεται να κατακτήσει τον κόσμο των εφήβων.
Το Facebook και το Instagram έφεραν έναν νέο τρόπο επικοινωνίας, πρωτοπόρο και επαναστατικό, που άλλαξε την καθημερινότητά μας. Η τεχνολογία και οι τάσεις εξελίσσονται με τόσο γρήγορο ρυθμό που οι έφηβοι τα θεωρούν ήδη ξεπερασμένα. Την θέση τους στις καρδιές της νεολαίος έρχονται να πάρουν το Snapchat, Periscope και το TikTok.
Το TikTok είναι μια εφαρμογή που ξεκίνησε από την Αμερική, έγινε μόδα, εξαπλώνεται σαν επιδημία και έρχεται να κατακτήσει τον κόσμο των εφήβων. Παλαιότερα γνωστό ως musical.ly, είναι η γνωστότερη εφαρμογή στον κόσμο για την δημιουργία σύντομων βίντεο από το κινητό. Ξεκίνησε ως μια πλατφόρμα όπου ο καθένας θα μπορεί να ανεβάσει αρχεία ήχου, πρωτότυπα ή όχι, και να δημιουργεί με αυτά μουσικά βίντεο και σκετς. Εκατομμύρια βίντεο έχουν δημιουργηθεί σε όλο τον κόσμο και παρουσιάζουν κυρίως έφηβους, 14 με 16 ετών, να τραγουδούν, να αναπαράγουν γνωστές σκηνές από ταινίες, σειρές, ή απλά να ακολουθούν κάποια challenge.
https://www.youtube.com/watch?v=RRPjO_bcEGw
Με γραφεία στο Πεκίνο, το Βερολίνο, την Τζακάρτα, το Λονδίνο, το Λος Άντζελες, τη Μόσχα, τη Βομβάη, το Σάο Πάολο, τη Σεούλ, τη Σαγκάη, τη Σιγκαπούρη, το Τόκιο, και με έσοδα περίπου 80 δις δολάρια, το TikTok είναι μια από τις εφαρμογές με τις περισσότερες λήψεις στον κόσμο.
Διαθέτει μεγάλη βιβλιοθήκη με μουσικά αποσπάσματα, από όπου οι χρήστες μπορούν να επιλέξουν κάποιο κομμάτι και να δημιουργήσουν οι ίδιοι το βίντεο, κάνοντας ότι το τραγουδούν. Υπάρχει φυσικά και η επιλογή να γράψει κάποιος την δική του φωνή και να χρησιμοποιήσει ηχητικά εφέ. Ο μόνος περιορισμός του είναι πως το βίντεο θα πρέπει να μην ξεπερνά τα 15 δευτερόλεπτα. Κάτι σαν το Twitter αλλά για πιτσιρικάδες.
Τα βίντεο αυτά μπορεί κάποιος, εκτός από το TikTok, να τα κοινοποιήσει και σε όλα τα άλλα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Μετά τα Facebook, Twitter, Instagram και Snapchat, ακόμη μια εφαρμογή ζητάει λίγο από τον χρόνο των χρηστών για την κοινοποίηση δημοσιεύσεων και την αλληλεπίδραση με άλλους χρήστες.
Στην Αμερική, στην Αγγλία, σε μεγάλες μουσικές αγορές, λειτουργεί ως δεξαμενή νέων ταλέντων. Το πιτσιρίκι με την ωραία φωνή και την γλυκιά εμφάνιση με τους εκατομμύρια ακόλουθους μπορεί να γίνει σούπερ σταρ σε μια νύχτα. Εταιρείες αναλαμβάνουν την προώθηση, τις διαφημίσεις, τους χορηγούς, τις συναυλίες και αυτόματα γεννιούνται οι νεαροί και νεαρές TikTok influencer superstars.
https://www.youtube.com/watch?v=o3QisKbfQDw
Η Ελλάδα δεν είναι μια μεγάλη αγορά, όμως ό,τι συμβαίνει παγκοσμίως φτάνει αμέσως και στην χώρα μας. Υπάρχουν και εδώ οι μικροί σταρ του TikTok με χιλιάδες ακόλουθους. Οι Έλληνες χρήστες συνήθως δημιουργούν βίντεο όπου τραγουδούν ραπ και τραγούδια των σύγχρονων σταρ όπως Sin Boy, Snik, ενώ ιδιαίτερα δημοφιλή είναι και τα σκετσάκια από ατάκες ελληνικών ταινιών και σειρών όπως το Ντόλτσε Βίτα, Παρά Πέντε, Εγκλήματα.
Πρόκειται για μια εφαρμογή που σε πολλούς είναι άγνωστη και δεν θα τους απασχολήσει ενδεχομένως και ποτέ, μιας και το κοινό της είναι κυρίως κορίτσια και αγόρια από 13 έως 20 ετών. Μια εφαρμογή με την οποία μεγαλώνει η νέα γενιά και δείχνει να την εκφράζει, αφήνοντας πιο πίσω το Facebook και το Instagram για τους μεγαλύτερους. Αυτό που ανησυχεί αρκετούς γονείς, αλλά και ειδικούς, είναι το νεαρό της ηλικίας των χρηστών.
Ο περιορισμός ηλικίας για την χρήση της εφαρμογής είναι τα 13 έτη. Δεν επιτρέπεται η χρήση του σε ηλικίες κάτω των 13 ετών και η χρήση γίνεται με ευθύνη των γονέων. Βέβαια, το φίλτρο προστασίας και ελέγχου ηλικίας γνωρίζουμε πως είναι τυπικό και ποτέ δεν εφαρμόζεται. Υπάρχουν μικρά παιδιά δημοτικού που έχουν Facebook, Instagram, TikTok και κανείς δεν μπορεί να τους αποτρέψει, μιας και ο έλεγχος δεν είναι αυστηρός, ενώ δεν έχει βρεθεί και ο κατάλληλος τρόπος προστασίας των νέων από το διαδίκτυο. Παιδιά ολοένα και μικρότερης ηλικίας κινδυνεύουν να εκτεθούν σε υλικό ακατάλληλο για την ηλικία τους, κάτι που επίσης είναι ανεξέλεγκτο στην εποχή μας, αλλά κυρίως να εθιστούν στην χρήση εφαρμογών που θα τους αποσπούν από όλα όσα κάνουν στην καθημερινότητα τους, με αποτέλεσμα τις χαμηλές επιδόσεις στο σχολείο και την μη συμμετοχή σε ομάδες, αθλητικές δραστηριότητες και την κοινωνικοποίηση μέσα από το πραγματικό παιχνίδι με φίλους από το σχολείο και την γειτονιά.
Ένας άλλος κίνδυνος είναι η δημιουργία ψεύτικων προτύπων, αλλά και ο ναρκισσισμός. Τα παιδιά στα 14 και τα 15 δεν έχουν την ωριμότητα να διαλέξουν πρότυπα με άλλα κριτήρια εκτός από την εμφάνιση. Έτσι, υπάρχει η πιθανότητα να γίνουν υπερβολικά εσωστρεφή, νάρκισσοι, που θα εστιάσουν την προσωπική τους επιτυχία και ευτυχία, στον αριθμό των followers.
Πώς θα μπορεί στο μέλλον να λειτουργεί μέσα στο κοινωνικό σύνολο ένας έφηβος που πιστεύει ότι είναι σπουδαίος γιατί έχει 500.000 και 1 εκατομμύριο ακόλουθους και το μόνο που ξέρει να κάνει είναι θα θρέφει την περιέργεια και τάση για ηδονοβλεψία των θαυμαστών του; Τα παιδιά influencers, ειδικά στην Αμερική, έχουν την παρότρυνση των γονέων, που βγάζουν χιλιάδες δολάρια εις βάρος των τέκνων τους, και την στήριξη των διαφημιστικών εταιρειών, που τους παρέχουν τα πάντα. Ρούχα, αξεσουάρ, κινητά και συνεχώς νέες και νέες ιδέες προς χρήση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Καθώς η νέα γενιά θα μεγαλώνει, θα είναι άραγε οι εφαρμογές όπως το TikTok η νέα δεξαμενή ταλέντων που θα αναδεικνύει τους σταρ της τηλεόρασης και της μουσικής; Και τι θα γίνει με όλα εκείνα τα 13χρονα που θα έχουν κάνει την μια και μοναδική επιτυχία και θα έχουν μετά την εφηβεία γκρεμιστεί από το βάθρο των application influencer stars; Πως θα προχωρήσουν στην συνέχεια και πόσο αρνητικές συνέπειες θα έχει αυτό στην υγιή ανάπτυξή τους;
Αυτή είναι η νέα πραγματικότητα όπως αρχίζει να διαμορφώνεται σήμερα. Οι εφαρμογές έρχονται να κλέψουν τη δόξα των παραδοσιακών μέσων, όπως η τηλεόραση, ο κινηματογράφος και το ραδιόφωνο, και θα είναι αυτές που θα διαμορφώνουν τα θέλω μας τις επόμενες δεκαετίες.