To τρικ του Φράνκο Τζεφιρέλι στον «Ιησού από τη Ναζαρέτ»

Το "κόλπο" που δικαίωσε τον σκηνοθέτη.

Parallaxi
to-τρικ-του-φράνκο-τζεφιρέλι-στον-ιησού-455827
Parallaxi

Ο Ιταλός Φράνκο Τζεφιρέλι, πέθανε σήμερα στο σπίτι του στη Ρώμη, σε ηλικία 96 ετών. H είδηση του θανάτου του συγκλόνισε όχι μόνο τον κόσμο του κινηματογράφου αλλά και όλους εκείνους τους σινεφίλ που αναγνώρισαν την αξία του.

To όνομα του σκηνοθέτη έγινε γνωστό σε όλο τον κόσμο για αρκετές από τις ταινίες που έχει δουλέψει. Ανάμεσα σε αυτές και η πασίγνωστη “Ιησούς από τη Ναζαρέτ” που από το από το 1977 φτάνει μέσω της μικρής οθόνης στα αυτιά και τα μάτια μας. Τι είναι αυτό που έκανε όμως την ταινία να ξεχωρίζει;

Mε αφορμή το θάνατο του σπουδαίου σκηνοθέτη, ήρθε η ώρα να μάθεις και εσύ το τρικ του Τζαεφιρέλι που ευθύνεται σε μεγάλο βαθμό για την τεράστια επιτυχία της ταινίας:

O Ιησούς από τη Ναζαρέτ, κατά κόσμον Ρόμπερτ Πάουελ, ήταν τελικά το μεγάλο “χαρτί” του σκηνοθέτη, ο οποίος για χρόνια έψαχνε εκείνο τον ηθοποιό που θα μπορούσε να ενσαρκώσει επιτυχημένα το ρόλο του Ιησού.

Πριν, όμως, ακόμα ο Τζεφιρέλι ξεκινήσει τα casting είχε στο μυαλό του τη “χρυσή” μέθοδο, μια οδηγία που είχαν πάρει όσοι ηθοποιοί είχαν περάσει από δοκιμαστικό για τον πρωταγωνιστικό ρόλο.

Σύμφωνα με αυτήν την  οδηγία ο υποψήφιος για τον ρόλο του Ιησού δεν έπρεπε με τίποτα να ανοιγοκλείνει τα μάτια του σαν κανονικός άνθρωπος. Πρόκειται για ένα έξυπνο τρικ, προκειμένου χωρίς ειδικά εφέ, να υποδηλώνεται η θεία καταγωγή του Ιησού.

Ομοίως, ο σκηνοθέτης έψαχνε εκείνο το βλέμμα μεταξύ ηθοποιών με μεγάλα, κατά προτίμηση ανοιχτόχρωμα γαλανά ή πράσινα μάτια, με ήρεμο πρόσωπο και γλυκά, χωρίς ωστόσο τα χαρακτηριστικά να είναι απολύτως αγαθά.

Όταν αντίκρισε για πρώτη φορά τον Πάουελ δεν ήταν σίγουρος πως βρήκε αυτό που ψάχνει. Την ιδέα να περάσει από casting ο συγκεκριμένος πασίγνωστος πλέον ηθοποιός είχε ο ιμπρεσάριος Lew Grade ή για την ακρίβεια η σύζυγος του Kathie Moody, η οποία είχε παρακολουθήσει την παράσταση “Jude the Obscure” του 1971. Χαρακτηριστικά είχε αναφέρει τότε ότι είχε μείνει εκστατική από τα τεράστια μπλε μάτια του πρωταγωνιστή.

Προφανώς, ο Πάουελ τα κατάφερε μιας και ο ηθοποιός ανοιγοκλείνει τα μάτια του… μία και μοναδική φορά σε όλη την ταινία.

Φυσικά, το επουράνιο βλέμμα είχε και μια βοήθεια από τους μακιγιέρ της παραγωγής, καθώς ο Τζεφιρέλι ήθελε αγιοσύνη στο βλέμμα, τεράστια μάτια και μια αίσθηση απόκοσμου στο πρόσωπο του ηθοποιού.

Αξιοσημείωτο είναι ότι, ο ηθοποιός πριν από κάθε γύρισμα επαναλάμβανε την ίδια διαδικασία: μία λεπτή γραμμή σκούρου μπλε eyeliner στα άνω βλέφαρα και μία εξίσου λεπτή γραμμή λευκού eyeliner στα κάτω και μέσα στα μάτια.

Με την απουσία ανοιγοκλεισίματος των ματιών, ο Τζεφιρέλι θεωρούσε ότι προκύπτει ένα αποτέλεσμα σχεδόν μεταφυσικό. Το αποτέλεσμα αναμφίβολα τον δικαίωσε!

Διαβάστε σχετικά: Έφυγε από τη ζωή ο εμβληματικός σκηνοθέτης Φράνκο Τζεφιρέλι 

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα