Τρεις τρόποι για να ακούσεις ποίηση έξω από τα συνηθισμένα
Το ποίημα υπακούει περισσότερο στ' αυτί. Συμφωνείς;
«Το ποίημα, λοιπόν, θεωρείται ανοιχτός χώρος και υπακούει λιγότερο στη λογική και το συντακτικό και περισσότερο στ’ αυτί». Με τα λόγια της Κατερίνας Αγγελάκη – Ρουκ και με αφορμή τη σημερινή Παγκόσμια Ημέρα Ποίησης, σου δείχνουμε τρεις τρόπους για να ακούσεις ποιήματα μελοποιημένα ή σε μία πειραματική μορφή απόδοσής τους:
#1: Τα ποιητικά remix του SoundVandal
O SoundVandal δεν αποκαλύπτει την ταυτότητά του, αλλά δημιουργεί μερικά από τα πιο γοητευτικά remix με πρώτη ύλη ποιήματα Ελλήνων και ξένων δημιουργών. Πάνω στις απαγγελίες πολύ γνωστών ποιητικών έργων προσθέτει μια ρυθμική λούπα με την τεχνοτροπία του boom bap, που εντάσσεται στο γενικότερο πεδίο του hip hop. Το κανάλι του στο YouTube είναι γεμάτο από Καρούζο, Χριστιανόπουλο, Λειβαδίτη, Ρίτσο, Αναγνωστάκη και πολλούς από τους ωραίους εκείνους «άλλους» της λογοτεχνίας.
”Θα ‘λεγα όμως το σκοτάδι μεγάλο προνόμιο -: τη νύχτα είν’ όλα ανοιχτά τα ερωτήματα. Στην αλήθεια δεν υπάρχει ωράριο, δεν κατεβάζει τα ρολά της, δεν κλείνει τις Κυριακές ή τα Χριστούγεννα” / Νίκος Καρούζος
*Βρείτε τον SoundVandal στο YouTube και στη σελίδα του στο facebook
#2: Οι ιδιαίτερες μελοποιήσεις του Δημήτρη Μαραμή
«Η Αισθηματική Ηλικία είναι ένας κύκλος τραγουδιών που αναφέρεται στην εποχή του έρωτα και στην εποχή της απώλειας του έρωτα». Ο έβδομος προσωπικός δίσκος του συνθέτη Δημήτρη Μαραμή περιλαμβάνει μελοποιήσεις ποιημάτων των Νίκου-Αλέξη Ασλάνογλου, Ναπολέοντος Λαπαθιώτη, Μιχάλη Γκανά και Σωτήρη Τριβιζά. Κυκλοφόρησε το 2014, σε μια έκδοση με cd και βιβλίο, αλλά ποτέ δεν είναι αργά να τον ανακαλύψεις. Η ερμηνεία του Θοδωρή Βουτσικάκη προσθέτει στο αποτέλεσμα μια εύθραυστη ευαισθησία που ταιριάζει απόλυτα.
”Και σταλάζανε απ’ τα χείλια σου γλυκά λόγια, σαν τα μύρα κι ήταν άσπρο το κρεβάτι μας κι οι μπερντέδες σαν πορφύρα…
Έτσι Αγάπη μου, Σε χόρτασα κι έτσι τη γλυκάδα Σου ήπια μέσα στ’ άνομα αγκαλιάσματα, στ’ άνομα τα καρδιοχτύπια” / Ναπολέων Λαπαθιώτης
*Βρείτε τον Δημήτρη Μαραμή στο facebook και ακούστε τους ”Μπερντέδες” ΕΔΩ
#3: Το Sound Poetry, μια μεταμοντέρνα εκδοχή της ποίησης
Υπάρχει ποίηση φτιαγμένη μόνο από ήχο; Μία από τις πρώτες καταγραφές αυτού του ποιητικού είδους εμφανίζεται το 1905 από τον Γερμανό Κρίστιαν Μόργκεστερν. Στίχοι που εκφέρονται χωρίς να αντιστοιχούν σε κανονικές λέξεις δημιουργούν ένα αποτέλεσμα «γέφυρας» ανάμεσα στη λογοτεχνία και τη μουσική σύνθεση. Έχει περισσότερο τη μορφή μιας περφόρμανς και είναι δημοφιλής σε όσους θέλουν να εξερευνήσουν τα όρια της ποίησης.
*Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα του Ολλανδού Jaap Blonk. Δείτε ένα δείγμα sound poetry ΕΔΩ.