Ο τυφώνας Nomadland σάρωσε τα Όσκαρ
Μια διεκπεραιωτική απονομή που τα βραβεία πήγαν όπως φανταζόμασταν
ΟΣΚΑΡ 2021 – Μια διεκπεραιωτική απονομή που χάρισε έναν θρίαμβο στο Nomadland
Ξέραμε από την αρχή ότι οι φιλοδοξίες της Ακαδημίας για την φετινή απονομή των Όσκαρ περιορίζονταν στο να βγει η υποχρέωση της απονομής. Έτσι αυτό που παρακολουθήσαμε ήταν μια απονομή που σίγουρα όλοι όσοι την παρακολούθησαν σίγουρα θα την ξεχάσουν (εκτός από τους νικητές).
Η αρχή έγινε με το υποτιθέμενο κόκκινο χαλί που ελλείψει πολυκοσμίας και των φανατικών φίλων του θεσμού συνδυάστηκε με ένα χαλαρό κοκτεϊλ πάρτυ στον εξωτερικό χώρο του Union Station.
Η απονομή αυτή καθεαυτή κύλησε απίστευτα γρήγορα καθώς αφαιρέθηκε οτιδήποτε πρόσθετε χρόνο όπως το εισαγωγικό κομμάτι στο οποίο παραδοσιακά η Ακαδημία παρουσιάζει και καλωσορίζει τους υποψήφιους και τους θεατές στο σώου, τα υποψήφια τραγούδια της βραδιάς, κλπ.
Σε ότι αφορά τα στούντιο και τις εταιρίες το Netflix φεύγει ικανοποιημένο από την οσκαρική βραδιά αφού μάζεψε 7 βραβεία, που ερχόνται από δύο μεγάλου μήκους (Μα Ρεϊνι & Μανκ) αλλά και από το υλικό του που αφορά στις μικρού μήκους και στα ντοκιμαντέρ του. Ικανοποίηση και για την Disney η οποία μέσω της Pixar και της Searchlight συγκέντρωσε 5 βραβεία (για τις ταινίες Nomadland και Soul).
Αντί όλων αυτών ο Στήβεν Σόντερμπεργκ και η ομάδα των παραγωγών επέλεξαν να ανακατώσουν τη σειρά προτεραιότητας των βραβείων, επιλογή που μάλλον δεν βοήθησε αλλά χειροτέρεψε την ατονία του αδιάφορου σώου που έφτιαξαν.
Είναι ακατανόητη και μειωτική κίνηση η τοποθέτηση του Όσκαρ Σκηνοθεσίας στο ξεκίνημα της απονομής ή η απονομή της καλύτερης ταινίας λίγο πριν τα ερμηνευτικά Όσκαρ της χρονιάς κι ας κρύβονται εκεί οι μεγαλύτερες εκπλήξεις της βραδιάς. Υπό την έλλειψη αυτών των απαραίτητων μπαχαρικών η απονομή έμεινε ένα θέαμα χωρίς καθόλου νεύρο ή αγωνία, μίζερο, με γλυκερούς ευχαριστήριους λόγους.
Πέρα από τον δίκαιο θρίαμβο του Nomadland με τα τρία Όσκαρ (ταινίας, σκηνοθεσίας και Α γυναικείου) και τις αρκετές πρωτιές, τα μέλη της Ακαδημίας προσπάθησαν να αποκαταστήσουν για ακόμη μια φορά αδικίες που στο παρελθόν χαρακτήριζαν την απονομή ως μια λευκή γιορτή.
Αυτός είναι και ο λόγος που στις υποψηφιότητες αλλά και στα βραβεία υπήρχαν άνθρωποι από διαφορετικές περιοχές του κόσμου, χρώμα δέρματος και καταγωγή. Ο Πακιστανο-βρετανός ο Ριζ Άχμεντ, Νοτιοκορεάτες ο Στίβεν Γιόν και η Γιούν Γιό-Τσάνγκ, Ουγκαντιανο-βρετανός ο Ντάνιελ Καλούγια, και Αφροαμερικανοί η Βαϊόλα Ντέιβις, η Άντρα Ντέι, ο Λέζλι Όνταμ Τζούνιορ, ο Λακίθ Στάνφιλντ και ο Τσάντουικ Μπόουζμαν.
Έτσι μοίρασαν τα βραβεία σε 14 ταινίες (μαζί με τα μικρού μήκους), οι οποίες κέρδισαν από ένα ή και δύο Όσκαρ με εξαίρεση την Δίκη των 7 του Σικάγου που παρά τις υπόνοιες για νίκη ή ακόμα και για ανατροπή σε κάποιες κατηγορίες (σενάριο, μοντάζ, β ανδρικό και καλύτερη ταινία) τελικά στέφθηκε ως ο αρνητικός πρωταγωνιστής της βραδιάς αφού έμεινε με άδεια χέρια μην καταφέρνοντας να κερδίσει απολύτως τίποτα.
Το Soul πήρε τα βραβεία animation και μουσικής, το Judas and the Black Messiah τα β ανδρικού και τραγουδιού, η Θρυλική Μα Ρεϊνι τα κουστουμιών και μακιγιάζ, το Sound of Metal τα Όσκαρ μοντάζ και ήχου, ο Πατέρας τα βραβεία σεναρίου και Α ανδρικού, το Mank τα βραβεία καλλιτεχνικής διεύθυνσης και φωτογραφίας ενώ το Young Promising Woman τιμήθηκε με το πρωτότυπο σενάριο και το Another Round με το Όσκαρ Διεθνούς Ταινίας.
Τα φαβορί στις περισσότερες περιπτώσεις κέρδισαν αλλά η Ακαδημία με κάποιες επιλογές της έγραψε ιστορία και έτσι οι υπόνοιες για ανοιχτά σε εκπλήξεις βραβεία επιβεβαιώθηκαν σε ελάχιστες αλλά ενδιαφέρουσες περιπτώσεις.
It’s official! #Oscars pic.twitter.com/EjlbzePvqR
— The Academy (@TheAcademy) April 26, 2021
Στον Α γυνακείο λ.χ. η Φράνσις Μακ Ντόρμαντ έκανε την έκπληξη και έγραψε ιστορία κερδίζοντας το τρίτο ερμηνευτικό Όσκαρ της (γεγονός που την βάζει σε μια ειδική κατηγορία μαζί με την Μέριλ Στριπ που επίσης έχει 3 Όσκαρ αν και για τη Στριπ το ένα είναι σε δεύτερο γυναικείο ρόλο). Η Μακ Ντόρμαντ λίγο νωρίτερα είχε κερδίσει άλλο ένα Όσκαρ ως παραγωγός του Nomadland (το τέταρτο της καριέρας της μαζί με τα τρία ερμηνευτικά).
#Oscars Moment: Frances McDormand wins Best Actress for her work in @nomadlandfilm. pic.twitter.com/mHe57tzFP5
— The Academy (@TheAcademy) April 26, 2021
Η αγαπημένη ηθοποιός με πολύ δυναμικό τρόπο προέτρεψε το κοινό να δει την ταινία όχι στις πλατφόρμες και από την άνεση του σπιτιού αλλά στους κινηματογράφους δίνοντας έστω και συμβολικά ένα σημαντικό μήνυμα για την κινηματογραφική βιομηχανία μέσα στην πανδημία.
https://www.youtube.com/watch?v=OzPJz1plQbU
Ο απών λόγω πανδημίας Άντονι Χόπκινς έκανε επίσης ανατροπή κερδίζοντας δικαιότατα τον Α ανδρικό για την καταπληκτική ερμηνεία του στον Πατέρα. Ο 83χρονος Χόπκινς γράφει επίσης ιστορία αφού με αυτό το δεύτερο αγαλματάκι της καριέρας του (μετά την Σιωπή των Αμνών το 1991) είναι ο γηραιότερος ηθοποιός που κερδίζει Όσκαρ αφού ξεπέρασε το ρεκόρ του μακαρίτη Κρίστοφερ Πλάμερ που είχε κερδίσει πριν μερικά χρόνια το βραβείο στα 82 του.
Best Original Song. #Oscars pic.twitter.com/fHao7C8Nhf
— H.E.R. (@HERMusicx) April 26, 2021
Έκπληξη ήταν και το Όσκαρ τραγουδιού το οποίο κέρδισε η H.E.R. – μια σπουδαία χρονιά για τη νεαρή μουσικό και τραγουδίστρια μετά και από τα δύο Γκράμι που είχε πάρει πριν μερικές εβδομάδες.
Η Γιουν Γιου -Γιουνγκ επίσης έγινε η πρώτη Ασιάτισσα ηθοποιός που κερδίζει ερμηνευτικό Όσκαρ από το 1957 και έδωσε μια απολαυστική νότα με το χιούμορ της ενώ ιστορία έγραψε και η Τζαμίκα Γουίλσον είναι το πρώτο τρανς άτομο που κέρδισε το Όσκαρ (στο μακιγιάζ και hairstyling).
Και φυσικά ιστορία έγραψε και η Κλόε Ζάο η πρώτη γυναίκα ασιατικής καταγωγής και η δεύτερη γυναίκα (μετά την Κάθριν Μπίγκελοου) που κέρδισε το Όσκαρ σκηνοθεσίας.
«Σκέφτομαι αρκετά τελευταία τι να κάνω όταν τα πράγματα δεν θα είναι πια τόσο καλά. Όταν μεγάλωνα στην Κίνα, λέγαμε κάτι ποιηματάκια με τον πατέρα μου. Η πρώτη φράση που θυμάμαι έλεγε ”οι άνθρωποι είναι εκ γενετής καλοί”. Αυτό έχει επίδραση σ’ εμένα μέχρι και σήμερα. Έβρισκα πάντα καλοσύνη στους ανθρώπους που συναντούσα. Αυτό το βραβείο ανήκει σε όποιον έχει την πίστη και το κουράγιο να παραμένει καλός προς τον εαυτό του και τους άλλους… Το αφιερώνω σε όσους με ενέπνευσαν», δήλωσε η 39χρονη σκηνοθέτις παραλαμβάνοντας το βραβείο.
https://www.youtube.com/watch?v=elq4IFBzs94
Αντίθετα στους χαμένους της βραδιάς βρίσκεται η σπουδαία Γκλεν Κλόουζ η οποία έχασε για ακόμη μια φορά την ευκαιρία βράβευσης (ακόμη και για το μέτριο Hillbilly Elegy) και σύμπληρωσε το αρνητικό ρεκορ των 8 χαμένων υποψηφιοτήτων.
Οι hair stylists του Ma Rainey’s Black Bottom, Mia Neal και Jamika Wilson, έγραψαν ιστορία όντας οι πρώτες μαύρες γυναίκες που κερδίζουν το σχετικό βραβείο, με τη Wilson να είναι το πρώτο τρανς άτομο στην ιστορία του θεσμού που βραβεύεται με Όσκαρ.
Στα υπόλοιπα παραλειπόμενα της βραδιάς ο Ντάνιελ Καλούγια έδωσε ίσως έναν από τους πιο αμήχανους ευχαριστήριους λόγους κάνοντας κουβάρια τους Μαύρους Πάνθηρες με τους γονείς του που έκαναν σεξ και τον γέννησαν!
Αντιθέτως ο Τόμας Βίντεμπεργκ απόλυτα συγκινημένος αφιέρωσε το Όσκαρ του (το τέταρτο που κερδίζει η Δανία στην κατηγορία της Διεθνούς ταινίας) στην κόρη του, η οποία πέθανε λίγες μέρες μετά την έναρξη των γυρισμάτων του Another Round σε τροχαίο.
https://www.youtube.com/watch?v=oavHZ0L_vwg
Μια αμήχανη βραδιά ολοκληρώθηκε για την Ακαδημία, η οποία κοιτάει μπροστά ελπίζοντας πως το 2022 θα είναι καλύτερο και θα της επιτρέψει να γιορτάσει τα Όσκαρ όπως τους αξίζουν. Ας το ελπίσουμε.
Η λίστα των βραβείων:
Best Picture
“Nomadland”
Best Director
Chloé Zhao, “Nomadland”
Best Actor
Anthony Hopkins, “The Father”
Best Actress
Frances McDormand, “Nomadland”
Best Supporting Actor
Daniel Kaluuya, “Judas and the Black Messiah”
Best Supporting Actress
Yuh-Jung Youn, “Minari”
Original Screenplay
Emerald Fennell, “Promising Young Woman”
Adapted Screenplay
Christopher Hampton and Florian Zeller, “The Father”
Animated Feature
“Soul”
Production Design
“Mank”
Costume Design
“Ma Rainey’s Black Bottom”
Cinematography
Erik Messerschmidt, “Mank”
Editing
“Sound of Metal”
Makeup and Hairstyling
“Ma Rainey’s Black Bottom”
Sound
“Sound of Metal”
Visual Effects
“Tenet”
Score
Trent Reznor, Atticus Ross and Jon Batiste, “Soul”
Editors’ Picks
I’m Buying a House. Can the Seller Really Take the Chandeliers?
Private Schools Brought in Diversity Consultants. Outrage Ensued.
Song
“Fight for You” (“Judas and the Black Messiah”)
Documentary Feature
“My Octopus Teacher”
International Feature
“Another Round,” Denmark
Animated Short
“If Anything Happens I Love You”
Documentary Short
“Colette”
Live-Action Short
“Two Distant Strangers”