close search results icon

Μουσική

Όταν ο Bruce Springsteen τραγούδησε για την ημέρα που άλλαξε τον κόσμο

Δύο δεκαετίες από την κυκλοφορία του, το τραγούδι «The Rising» θεωρείται ευρέως η απάντηση του Springsteen στην 11η Σεπτεμβρίου.

Όταν ο Bruce Springsteen τραγούδησε για την ημέρα που άλλαξε τον κόσμο
  • ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ
  • fb
  • twi

Αυθημερόν των γεγονότων της εντεκάτης Σεπτεμβρίου, ο Αμερικανός τραγουδιστής, Bruce Springsteen, βρισκόταν στο Sea Bright του Νιου Τζέρσεϊ, όταν ένας άγνωστος οδηγός κατέβασε το παράθυρο του αυτοκινήτου του και του φώναξε «Bruce, σε χρειαζόμαστε».

Ο Springsteen ανταποκρίθηκε στο κάλεσμα των θαυμαστών του, και έτσι τον Ιούνιο του 2002 έδωσε τη δική του απάντηση, μέσω της μουσικής, στις τρομοκρατικές επιθέσεις που πραγματοποιήθηκαν στη Νέα Υόρκη, ένα χρόνο πριν.

Πιο συγκεκριμένα, η κυκλοφορία του μουσικού άλμπουμ «The Rising», συγκεντρώνει μια σειρά από τραγούδια που εκφράζουν το θυμό, το θρήνο, τους φόβους, αλλά και τις ελπίδες της χώρας, ύστερα από τα γεγονότα που «άλλαξαν τον κόσμο».

Ο τραγουδιστής και συνθέτης θίγει στα τραγούδια του ζητήματα που αφορούν την αγάπη, την πίστη, τη ψυχική αντοχή και την απώλεια, θεματικές τις οποίες εξερευνάει καθ' όλη τη διάρκεια της καριέρας του.

springsteen-the-rising.jpg

Το ομότιτλο κομμάτι του δίσκου, το οποίο κυκλοφόρησε στις 24 Ιουνίου του 2002, αφηγείται τα γεγονότα του μοιραίου πρωινού από την οπτική ενός πυροσβέστη που σκαρφάλωσε σε ένα από τα κτήρια του Παγκόσμιου Κέντρου Εμπορίου, την ημέρα των επιθέσεων. Καθώς, ο ίδιος ανεβαίνει προς τα πάνω, οδηγείται, πέρα από τους Δίδυμους Πύργους, σε έναν άλλο κόσμο.

Οι στίχοι του τραγουδιού μαρτυρούν το σουρεαλιστικό και απελπισμένο περιβάλλον στο οποίο βρίσκεται ο πρωταγωνιστής. Λέξεις και ήχοι σχηματίζουν χαοτικές εικόνες από πυροσβεστικά οχήματα, ενώ στη συνέχεια ο κεντρικός ήρωας μεταφέρεται στον «κήπο των χιλίων στεναγμών» που θυμίζει το νεκροταφείο από τη «Δωδέκατη Νύχτα» του Σαίξπηρ όπου αντικρίζει μια σειρά από τελικά οράματα.

Ταυτόχρονα, γίνονται ορατά τα πνεύματα των θυμάτων που κινούνται προς τον ουρανό, σαν άγγελοι, έχοντας ένα «όνειρο ζωής». Το ρεφρέν ηχεί με μία πιο αισιόδοξη μελωδία, με τα φωνητικά μέρη "Li, li, li" να υποδηλώνουν προσευχές (Hallelujahs).

Το τραγούδι συγκίνησε τους ακροατές του με την φράση στο ρεφρέν του "Come on rise up!", να στέλνει ένα μήνυμα ελπίδας εν όψει των αντιξοοτήτων.

Πολλές αναφορές για τον ηρωισμό και την αυτοθυσία, μέσα στο κομμάτι, αντλούνται από τη καθολική ανατροφή και τη θρησκευτική φαντασία του Springsteen. Το θρησκευτικό στοιχείο, συναντάται σε αναφορές, όπως αυτή της Μαρίας Μαγδαληνής η οποία συναντάει τον αναστημένο Ιησού, το πρωί του Πάσχα, καθώς και για το αίμα του Χριστού. Ωστόσο, ο τραγουδιστής πιστεύει στη διττή σημασία του στίχου, υποδηλώνοντας πως η Μαρία θα μπορούσε να αποτελεί και ένα πρόσωπο αγάπης του ήρωα στο τραγούδι.

Μάλιστα, ο συγγραφέας Jeffrey Symynkywicz αναφέρεται  το τραγούδι ως «έναν πασχαλινό ύμνο που αναδύεται από το σκοτάδι και την απόγνωση της 11ης Σεπτεμβρίου, μια εθνική εμπειρία της Μεγάλης Παρασκευής αν υπήρξε ποτέ».

Με αφορμή την πολιτική εκστρατεία του Μπαράκ Ομπάμα, ο ίδιος ο Springsteen παρατήρησε την απόσταση που είχε διανύσει το τραγούδι, δηλώνοντας: «Αν κάποιος μου είχε πει το 2001 ότι πρόκειται να τραγουδήσω αυτό το τραγούδι στην εναρκτήρια συναυλία του πρώτου Αφροαμερικανού προέδρου, θα έμενα απορημένος. Αλλά περνούν οκτώ χρόνια, και εκεί βρίσκεσαι, είσαι εκεί μέσα, κολυμπάς στο ρεύμα της ιστορίας και η μουσική σου κάνει το ίδιο πράγμα».

Το single ξεχώρισε στα μάτια των κριτικών, κερδίζοντας στα βραβεία Grammy του 2003 την κατηγορία του καλύτερου ροκ τραγουδιού και της καλύτερης ανδρικής ροκ φωνητικής ερμηνείας, ενώ ήταν υποψήφιο για το τραγούδι της χρονιάς.

Ταυτόχρονα, το Rolling Stone το χαρακτήρισε ως το 35ο καλύτερο τραγούδι της δεκαετίας, ενώ το VH1 το τοποθέτησε στην 81η θέση της λίστας με τα «100 καλύτερα τραγούδια της δεκαετίας του ’00».

Αν και το «The Rising» δεν ήταν μια ποπ επιτυχία, φτάνοντας μόλις στο νούμερο #52 του Billboard Hot 100, πέτυχε όμως, να αποσπάσει ένα σημαντικό μέρος του ραδιοφωνικού κοινού από νωρίς και να το διατηρήσει σε ορισμένα μέρη, φτάνοντας στο #24 στο Mainstream Rock Tracks chart, στη θέση #16 στο Adult Contemporary chart και στο νούμερο #1 του chart Triple-A στις Η.Π.Α.