10 Θέατρα για το καλοκαίρι
Μεγάλες πρεμιέρες σε περιοδεία αλλά και παραστάσεις που είδαμε το χειμώνα ξεκινούν το μακρύ τους ταξίδι στην ελληνική επαρχία στο πλαίσιο των δεκάδων φεστιβάλ σε όλη τη διάρκεια του θέρους Για τυχόν αλλαγές και ματαιώσεις στο πρόγραμμα θα σας ενημερώνουμε εδώ 1. Ιούλιος Καίσαρ Η διάσημη πολιτική τραγωδία του Ουίλλιαμ Σαίξπηρ σκηνοθετείται από τον Λιθουανό […]
Μεγάλες πρεμιέρες σε περιοδεία αλλά και παραστάσεις που είδαμε το χειμώνα ξεκινούν το μακρύ τους ταξίδι στην ελληνική επαρχία στο πλαίσιο των δεκάδων φεστιβάλ σε όλη τη διάρκεια του θέρους
Για τυχόν αλλαγές και ματαιώσεις στο πρόγραμμα θα σας ενημερώνουμε εδώ
1. Ιούλιος Καίσαρ
Η διάσημη πολιτική τραγωδία του Ουίλλιαμ Σαίξπηρ σκηνοθετείται από τον Λιθουανό Τσέζαρις Γκραουζίνις σαν ένα σύγχρονο σαρκαστικό πολιτικό θρίλερ εστιάζοντας στην παράλογη ηθική της πολιτικής συνωμοσίας και στις µεθόδους χειραγώγησης που χρησιμοποιεί το πολιτικό κατεστημένο, και ταυτόχρονα θίγοντας την παραµόρφωση της δυτικής ηθικής και την γκροτέσκα φύση της πολιτικής προπαγάνδας. Γεννημένος τον Οκτώβριο του 1967 στο Βίλνιους της Λιθουανίας, ο Τσέζαρις Γκραουζίνις σπούδασε θέατρο στη Μόσχα και διδάχθηκε την τεχνική του Ταντάσι Σουζούκι. Το 2003 ίδρυσε την ομάδα του «Τσέζαρις Γκρουπ» με την οποία παρουσιάζει τις δικές του δουλειές, ενώ συνεργάζεται ως σκηνοθέτης με ευρωπαϊκά θέατρα (Σουηδία, Φινλανδία, Πολωνία, Ελλάδα). Στη χώρα μας ήρθε για πρώτη φορά στα μέσα της δεκαετίας του 2000 προσκεκλημένος του Δημήτρη Τάρλοου για να σκηνοθετήσει το έργο «Δάφνις και Χλόη» στο θέατρο Πορεία. Εκτοτε συνεργάστηκε με το Φεστιβάλ Αθηνών, το ΚΘΒΕ, το Εθνικό Θέατρο αλλά και ελεύθερους θιάσους («Οιδίπους Τύρανος», «Πλούτος», «Ζορμπάς, η πραγματική ιστορία»). Με τους Γιάννη Στάνκογλου, Αλέξανδρο Λογοθέτη, Κώστα Μπερικόπουλος, Δημήτρη Ήμελλο, Χρήστο Σαπουντζή σε σκηνοθεσία Γιάννη Κακλέα.
*29,30/7, Θέατρο Κήπου
2. Η Ιφιγένεια στη χώρα των Ταύρων – ΚΘΒΕ
H Ιφιγένεια εν Ταύροις (γύρω το 414 π.Χ.) γράφτηκε στα σκοτεινά χρόνια της Σικελικής εκστρατείας και αποτελεί μια πρόταση ελπίδας και αισιοδοξίας για την Αθηναϊκή Δημοκρατία και τις δύσκολες στιγμές που περνούσε εκείνη την εποχή. Τραγωδία με αίσιο τέλος δεν είναι σύνηθες στο Αρχαίο Θέατρο. Από τις πρεμιέρες του καλοκαιριού που θα δούμε στην πόλη μας στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Δάσους αλλά και στα πέριξ φεστιβάλ της Μακεδονίας. Στο έργο που έπεται της Ιφιγένειας εν Αυλίδι» συναντούμε την Ιφιγένεια, ως ιέρεια που κάνει τον εξαγνισμό των θυμάτων πριν τη σφαγή, στο ναό της Άρτεμης στην Ταυρίδα όπου γίνονται ανθρωποθυσίες Ελλήνων που συλλαμβάνονται στη χώρα. Ο Ορέστης φτάνει εκεί για να κλέψει το άγαλμα της Θεάς που σύμφωνα με τον χρησμό θα τον σώσει από τις Ερινύες, συλλαμβάνεται αλλά επανασυνδέεται με την αδελφή του και μαζί δραπετεύουν… Με τους Αμαλία Μουτούση, Χρίστος Στυλιανού, Γιώργος Χρυσοστόμου, Μιχάλης Συριόπουλος, Γιώργος Κολοβός, Αναστάσης Ροϊλός, Άννα Καλαϊτζίδου σε σκηνοθεσία Θωμά Μοσχόπουλου.
*10/7 – Θέατρο Δάσους, 17-18/7 – Αρχαίο θέατρο Φιλίππων (17-18 Ιουλίου), 25 /7 – Αρχαίο Θέατρο Δίου (Φεστιβάλ Ολύμπου)
3. Τρωάδες – Εθνικό Θέατρο
Ένα αντιπολεμικό εμβληματικό έργο του Ευριπίδη που κατακρίνει την πολιτική των Αθηναίων που μόλις έχουν διαπράξει το έγκλημα κατά των Μηλίων και ετοιμάζονται για την Σικελική εκστρατεία. Ένα ανελέητο κατηγορώ για τις φρικαλεότητες του πολέμου και μια έκκληση στην ανθρώπινη αλληλεγγύη. Στο στρατόπεδο των Αχαιών, στα παράλια της λεηλατημένης Τροίας, οι αιχμάλωτες Τρωαδίτισσες και η βασίλισσά τους, Εκάβη, θρηνούν για τα δεινά τους. Όσες έχουν απομείνει ζωντανές από την ξεκληρισμένη βασιλική οικογένεια θα δοθούν δώρο στους Αχαιούς, ενώ ο εγγονός της Εκάβης, ο μικρός Αστυάνακτας, γκρεμίζεται από τα τείχη, θύμα της σκληρότητας των κατακτητών. Οι φλόγες αφανίζουν την Τροία και οι γυναίκες, απελπισμένες, οδηγούνται στα πλοία που θα τις μεταφέρουν πέρα από το Αιγαίο, σκλάβες στα σπίτια των νικητών. Οι Τρωάδες έχουν παρουσιαστεί από το Εθνικό Θέατρο άλλες πέντε φορές 1965,1968,1975, 1983 και 1991. Με τους Καρυοφυλλιά Καραμπέτη, Νίκος Ψαρράς, Κρατερό Κατσούλη, Θέμη Πάνου, Κωνσταντίνα Τάκαλου, Κόρα Καρβούνη, Μαρία Κίτσου, Ελένη Ρουσσινού σε σκηνοθεσία Σωτήρη Χατζάκη, η τελευταία του πριν την αποχώρησή του από το Εθνικό θέατρο.
*11 & 12/7 – Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων, 18/7 Αμφιθέατρο Σίβηρης, 7/9 Θέατρο Δάσους
4. Αντιγόνη – 5η ΕΠΟΧΗ ΤΕΧΝΗΣ και ΔH.ΠΕ.ΘΕ. Βέροιας
Πρόκειται για μια σύγχρονη σκηνική ανάγνωση της κορυφαίας τραγωδίας του Σοφοκλή, μέσα σε ένα ποιητικό εικαστικό περιβάλλον «ντυμένο» ηχητικά με τη σύγχρονη μουσική εκδοχή του Σταύρου Γασπαράτου. Η Αντιγόνη είναι ένα από τα κορυφαία κείμενα της αρχαίας ελληνικής γραμματείας για την ανάγκη του ελεύθερου ανθρώπου να ζει σύμφωνα με το προσωπικό σύστημα αξιών του που συγκρούεται με την ισχύ μιας αλαζονικής εξουσίας. Διαδραματίζεται στη Θήβα, όπου βασίλευε η οικογένεια των Λαβδακιδών και βρίσκεται σε κατάσταση δεινής πολιτικής κρίσης – συνέπεια εμφύλιας διαμάχης. Οι δυο γιοι του τελευταίου βασιλιά, του Οιδίποδα, που χάθηκε χτυπημένος από τη βαριά κατάρα που κατατρύχει τους Λαβδακίδες, συγκρούστηκαν για τη διαδοχή. Και, ενώ ο Ετεοκλής έμεινε να κυβερνά τη Θήβα, ο Πολυνείκης, εξόριστος, ξεσήκωσε στρατό από το Άργος για να επιτεθεί στην πόλη. Η επίθεση αποτυγχάνει, αλλά στη μάχη ο Ετεοκλής και ο Πολυνείκης αλληλοσκοτώνονται. Δεν απομένουν πλέον στη ζωή παρά οι δυο κόρες του Οιδίποδα, η Αντιγόνη και η Ισμήνη, τελευταίοι κρίκοι της αλυσίδας των Λαβδακιδών. Ο Κρέοντας, που έχει αναλάβει τώρα την εξουσία ως στενότερος συγγενής των γιων του Οιδίποδα, διατάζει να μείνει άταφος ο Πολυνείκης, ως προδότης της πατρίδας του, και ορίζει ποινή θανάτου για όποιον παραβεί τη διαταγή του. Η Αντιγόνη εξεγείρεται εναντίον της σκληρής προσταγής, που καταστρατηγεί τους άγραφους νόμους που προστατεύουν τους νεκρούς και προσβάλλει το ιερό αίσθημα της αδελφικής αγάπης και αψηφώντας τον κίνδυνο, επιχειρεί να θάψει τον αδελφό της. Με τους Nικήτα Τσακίρογλου, Ιωάννα Παππά, Σταύρο Ζαλμά, Νίκο Αρβανίτη, Λουκία Μιχαλοπούλου, Μαρούσκα Παναγιωτοπούλου, Χρήστο Πλαΐνη, Κώστα Βελέτζα, Γιώργο Παπαπαύλου, Μάνο Καρατζογιάννη, Γιώργο Νούση σε σκηνοθεσία Θέμη Μουμουλίδη.
*1/7 – Θέατρο Δάσους, 12/8 – Αρχαίο θέατρο Φιλίππων, 15/8 – Αρχαίο θέατρο Δίου
5. Αχαρνής – Φιλοθέατον (Αρχική φώτο)
Οι Αχαρνής είναι το πρώτο σωζόμενο έργο του Αριστοφάνη, μια πολιτική κωμωδία που σατιρίζει την πολεμολαγνεία των Αθηναίων που οδήγησε σε καταστροφή την Αθηναϊκή δημοκρατία, τη διαφθορά του δημόσιου βίου και των δημαγωγών. Όταν η πολιτική διαφθορά κυριαρχεί, ο Δικαιόπολης αναλαμβάνει πρωτοβουλία για Ειρήνη, Δικαιοσύνη και Αξιοκρατία. Κι όταν η Αθηναίοι αρνούνται πεισματικά να κάνουν Ειρήνη τότε ο Δικαιόπολης, ο ήρωας του Αριστοφάνη, αναλαμβάνει ο ίδιος πρωτοβουλία μιλώντας για την αλληλεγγύη για τον συνάνθρωπο, τη φροντίδα για το κοινό συμφέρον, την τίμια διαχείριση του δημόσιου ταμείου, την πίστη στις ηθικές αξίες, τον σεβασμό και την αγάπη για την φύση και φυσικά τη χαρά για την ζωή και τον Έρωτα. τους Βασίλη Χαραλαμπόπουλο, Χρήστο Χατζηπαναγιώτη, Άρη Σερβετάλη, Φάνη Μουρατίδη, Λεωνίδα Καλφαγιάννη, Σωκράτη Πατσίκας, Λάμπρο Κτεναβό, Θάνο Μπίρκο, Γιώργο Κοψιδά, Αγγελική Τρομπούκη.
*15,16//7 – Θέατρο Δάσους, 24/7- Κασσάνδρα – Αμφιθέατρο Σίβηρης, 25,26/7 – Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων
6. Ερωτόκριτος – Χαΐνηδες – Κι ομΩς κινείται
Μια ανάγνωση του «Ερωτόκριτου» διαφορετική από τις συνηθισμένες προτείνουν οι Χαΐνηδες και η ομάδα Κι όμΩς κινείται στη μουσική παράσταση που παρουσιάζουν στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Δάσους. Έργο-σταθμός στην ιστορία της ελληνικής λογοτεχνίας και της Κρήτης του 17ου αιώνα, ο Ερωτόκριτος του Βιτσέντζου Κορνάρου είναι σήμερα το μοναδικό ίσως έργο που συντηρεί τη μεγάλη λαϊκή παράδοση των ραψωδών. Ο Δημήτρης Αποστολάκης των Χαΐνηδων «διαβάζει» τον Ερωτόκριτο ως μικτό θέαμα, που επιστρατεύοντας ακόμα και ακροβάτες κλείνει το μάτι στις μεσαιωνικές λαϊκές γιορτές και εισάγει τον όρο «τραγουδαφήγηση». Με τους Χαΐνηδες, σε πλήρη ανάπτυξη, συμπράττει η ομάδα κι όμΩς κινείται. Μια παράσταση που ματαιώσε πέρυσι το καλοκαίρι την πρεμιέρα της στο φεστιβάλ της Μονής Λαζαριστών.
*15/9, Θέατρο Δάσους
7. Πριν το χάραμα – Ρέππα – Παπαθανασίου
Το ιδιαίτερο, γεμάτο αγαπημένα τραγούδια και συναίσθημα θεατρικό έργο “Πριν το χάραμα”, των Θανάση Παπαθανασίου και Μιχάλη Ρέππα, μετά από έναν επιτυχημένο θεατρικό χειμώνα στο ιστορικό ΒΕΜΠΟ, ξεκινά την καλοκαιρινή του περιοδεία. Θεσσαλονίκη. Γερμανική κατοχή. Ο Ανέστης προσπαθεί να πιάσει δουλειά στο κέντρο του Κώστα Δραγούτσου, όπου παίζει μπουζούκι ο αδερφός του Λευτέρης και τραγουδούν οι γνωστοί Αρετή Λάμπρου, Νανά Βάλβη και Μανώλης Ναξιώτης. Παρά το γεγονός ότι είναι ερωτευμένος με την Δέσποινα, κόρη καλής κοινωνίας, την εγκαταλείπει μόλις αυτή μένει έγκυος. Ο δεσμός του με την Αρετή, τον βοηθά και επαγγελματικά, ιδιαίτερα όταν ο Μανώλης που διατηρεί θυελλώδη δεσμό με την Νανά Βάλβη τσακώνεται μαζί της και φεύγει από το μαγαζί. Στον εμφύλιο, τραμπούκοι καίνε το μαγαζί του Κώστα. Όλοι ξαναβρίσκονται στην Αθήνα, με άλλες ζωές, άλλες καριέρες, άλλους έρωτες και άλλα πάθη. Το έργο είναι γεμάτο από λαϊκά τραγούδια που όλοι αγαπάμε. Ταυτόχρονα όμως είναι μια πολύ δυνατή και συγκινητική ερωτική ιστορία, που διαδραματίζεται μεταπολεμικά, στα χρόνια ακριβώς των μεγάλων λαικών δημιουργών. τραγουδιών και φωνών. Με τους Σοφία Βόσσου, Στέλιο Διονυσίου, Ευθύμη Ζησάκη, Κατερίνα Κούκα, Μπέτυ Μαγγίρα, Αλέξανδρο Μπουρδούμη, Ορέστη Τζιόβα από ένα επιτελείο 30 συνολικά καλλιτεχνών.
*12/7- Αμφιθέατρο Σίβηρης, 13,14/7- Θέατρο Δάσους
8. Νεφέλες
Είκοσι επτά χρόνια μετά την πρώτη τους συνεργασία, ο Βασίλης Παπαβασιλείου στη διασκευή του κειμένου και στη σκηνοθεσία της παράστασης και ο Πέτρος Φιλιππίδης στο ρόλο του Στρεψιάδη, ξανασυναντιούνται. Ο Στρεψιάδης είναι ένας γέρος Αθηναίος χωριάτης, ο οποίος παντρεύτηκε με μια Αθηναία αριστοκράτισσα και εγκαταστάθηκαν στην Αθήνα αποκτώντας ένα γιο, τον Φειδιππίδη. Ο γιος τους, αναθρεμμένος σαν αριστοκράτης, έφτασε στο σημείο να καταχρεώσει με συνεχή δάνεια τον πατέρα του, με τις σπατάλες και τη άσωτη ζωή του. Ο Στρεψιάδης, στριμωγμένος από τους δανειστές του, παίρνει την απόφαση να στείλει το γιο του στο Φροντιστήριο του Σωκράτη, για να μάθει τον άδικο και το δίκαιο λόγο, ώστε να μπορεί να δικαιώνεται στις δίκες και να γλιτώσει από τους δανειστές. Ο Φειδιππίδης δεν έχει καμιά όρεξη να κλειστεί στη σχολή, κι έτσι ο γέρο-Στρεψιάδης αναγκάζεται να φοιτήσει ο ίδιος στο Φροντιστήριο. Γρήγορα, όμως, ο Σωκράτης τον διώχνει, ως ανεπίδεκτο μαθήσεως. Με τους Πέτρο Φιλιππίδη, Στέλιο Μάινα, Πυγμαλίωνα Δαδακαρίδη, Γεράσιμο Σκιαδαρέση, Τάσο Γιαννόπουλο, Αγορίτσα Οικονόμου, Θανάση Δήμου, Ηλιάνα Γαϊτάνη, Νεφέλη Μαρκάκη σε σκηνοθεσία Βασίλη Παπαβασιλείου.
*Μόλις ενημερωθήκαμε ότι οι «Νεφέλες» ματαιώθηκαν. Και η πρεμιέρα και η περιοδεία. Αποχώρησε ο Βασίλης Παπαβασιλείου, στη συνέχεια ανέλαβε ο Φιλιππίδης τη σκηνοθεσία και στο τέλος αποχώρησε και ο παραγωγός.
*29 & 30/7– –Θέατρο Δάσους, 31/7 – Κασσάνδρα – Αμφιθέατρο Σίβηρης, 1/8 – Αμφιθέατρο Μουδανιών, 7&8/8 – Αρχαίο θέατρο Φιλίππων, 2/8 – Αρχαίο θέατρο Δίου
9. Εκκλησιάζουσες – Εθνικό θέατρο
Οι Εκκλησιάζουσες, το προτελευταίο έργο του Αριστοφάνη, παρουσιάστηκαν περί το 392 π.Χ. και είναι η πιο χαρακτηριστική ίσως πολιτική κωμωδία-σάτιρα του Αριστοφάνη. Το κείμενο μεταφράζεται από τον Μίνωα Βολανάκη. Μετά την ήττα της Αθήνας στον Πελοποννησιακό πόλεμο, η διαφθορά και οι ανισότητες έχουν ξεπεράσει κάθε όριο. Έτσι οι Αθηναίες, με πρωτοβουλία της Πραξαγόρας, αποφασίζουν να αντιδράσουν δυναμικά. Μεταμφιεσμένες σε άντρες, πηγαίνουν κρυφά στην Εκκλησία του Δήμου και περνούν ένα ψήφισμα που τους δίνει την εξουσία. Επιβάλλουν τις πολιτικές τους μεταρρυθμίσεις και εφαρμόζουν περιουσιακή και ερωτική κοινοκτημοσύνη. Με τους Γιάννη Μπέζο, Πάνο Βλάχο, Μπάμπη Γαλιατσάτο, Γιάννη Ζουγανέλη, Θανάση Ισιδώρου Λαέρτη Μαλκότση, Δανάη Σκιάδη σε σκηνοθεασία Γιάννη Μπέζου.
*4,5/7 – Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων, 11/7 – Αμφιθέατρο Σίβηρης, 18/7 -Αρχαίο Θέατρο Δίου, 31/8 – Θέατρο Δάσους
10. Προμηθέας Δεσμώτης – ΔΗΠΕΘΕ Ιωαννίνων
Μετά τον επιτυχημένο «Φιλοκτήτη», ο Κώστας Φιλίππογλου σκηνοθετεί στην Επίδαυρο τον Προμηθέα Δεσμώτη, στη νέα μετάφραση του ποιητή Γιώργου Μπλάνα Μοναχικός αντάρτης ο Προμηθέας, αντιστέκεται στον Δία χαρίζοντας τη φωτιά στους ανθρώπους. Η τιμωρία είναι αμείλικτη. Ο απείθαρχος Τιτάνας υπομένει μαρτύρια καθηλωμένος σ’ έναν ερημικό βράχο, ώσπου καταποντίζεται, μαζί με τις Ωκεανίδες, από τον κεραυνό του Δία. Τραγωδία με φιλοσοφικό και πολιτικό υπόβαθρο, το ποιητικό αριστούργημα του Αισχύλου μιλά, ανάμεσα σε άλλα, για την ελεύθερη βούληση και την αμφισβήτηση της εξουσίας. Με τους Τάσο Νούσια, Γεράσιμο Γεννατά, Marlene Kaminski, Δημήτρη Κουρούμπαλη σε σκηνοθεσία Κώστα Φιλίππογλου.
*26&27/8, Θέατρο Δάσους