45 ημέρες πεζόδρομος
Ήταν από τις λίγες φορές που είδα πόσο μεγάλο είναι το πλάτος του δρόμου της οδού Αγίας Σοφίας. Μιλάμε για δρόμο, όχι αστεία. Χωρίς διπλοπαρκαρισμένα αυτοκίνητα, κορναρίσματα, χωρίς φωνές από αγανακτισμένους οδηγούς, χωρίς αλάρμ για να πάρεις μια τυρόπιτα ή να δεις ένα ρουχαλάκι και χωρίς το αλαλούμ ενός φασαριόζικου δρόμου. Η πεζοδρόμηση ποτέ δεν […]
Ήταν από τις λίγες φορές που είδα πόσο μεγάλο είναι το πλάτος του δρόμου της οδού Αγίας Σοφίας. Μιλάμε για δρόμο, όχι αστεία. Χωρίς διπλοπαρκαρισμένα αυτοκίνητα, κορναρίσματα, χωρίς φωνές από αγανακτισμένους οδηγούς, χωρίς αλάρμ για να πάρεις μια τυρόπιτα ή να δεις ένα ρουχαλάκι και χωρίς το αλαλούμ ενός φασαριόζικου δρόμου.
Η πεζοδρόμηση ποτέ δεν έβλαψε κανέναν, αρκεί να γίνεται με σχέδιο και αφού έχεις πάρει τα μέτρα σου. Ποιος θα σκεφτόταν σήμερα την πλατεία Αριστοτέλους, την Ικτίνου και τη Ζεύξιδος ή την Καλαποθάκη με την καθημερινή κίνηση και το μποτιλιάρισμα που έχουν οι υπόλοιποι δρόμοι, αναρωτιέται δικαίως ο Μάκης Βοϊτσίδης στον Αγγελιοφόρο. Φυσικά και δεν αποτελούν πρότυπα πεζοδρόμων, αλλά λίγοι θα προτιμούσαν να επιστρέψουν στην προηγούμενη κατάστασή τους. Οι πεζόδρομοι αποτελούν τόπο συγκέντρωσης της γειτονιάς, ενισχύουν την κοινωνικότητα μεταξύ των περιοίκων, παίζουν παιδιά, δημιουργούνται εστίες ψυχαγωγίας και επικοινωνίας, «πρασινίζουν» ευκολότερα από έναν δρόμο με καθημερινή κίνηση αυτοκινήτων. Συγκεκριμένα, στον πεζόδρομο της Αγίας Σοφίας θα τοποθετηθούν παγκάκια, παρτέρια, εξέδρα για συναυλίες και εκδηλώσεις.
Η πεζοδρόμηση της Αγίας Σοφίας και των υπόλοιπων 50 δρόμων σ’ όλα τα δημοτικά διαμερίσματα είναι ένα μεγάλο τόλμημα της δημοτικής αρχής, το οποίο όμως για να πετύχει χρειάζεται μια ακολουθία παρόμοιων πράξεων. Με το συγκεκριμένο κομμάτι της Αγίας Σοφίας κλειστό τα αυτοκίνητα από την Εγνατία, την Ερμού και την Αλεξάνδρου Σβώλου που ψάχνουν διέξοδο προς την οδό Τσιμισκή θα πρέπει να περάσουν τη Μακένζι Κινγκ και έπειτα να βγουν στην Παύλου Μελά ή να στρίψουν από το στενό της Γρηγορίου Παλαμά, μαζί βέβαια με το λεωφορείο ν. 15 του ΟΑΣΘ που περνάει από Ερμού και Π. Μελά. Δεν είναι δυνατόν να περιμένει κανείς ότι αυτός ο όγκος των οχημάτων θα μπορεί να κάνει αυτό το δρομολόγιο χωρίς να έχουν τουλάχιστον «αδειάσει» από τα διπλοπαρκαρισμένα Ι.Χ. οι παραπάνω δρόμοι. «Να μην πάρουν το Ι.Χ. τους στο κέντρο», θα ήταν μια εύκολη απάντηση αλλά ανέφικτη στην εφαρμογή της, από τη στιγμή που δεν έχουν δημιουργηθεί οργανωμένοι χώροι στάθμευσης περιμετρικά του ιστορικού κέντρου, ενώ μέχρι τώρα δεν υπάρχει συγκεκριμένη πρόβλεψη για τα αυτοκίνητα των κατοίκων της πεζοδρομημένης Αγίας Σοφίας. Πάντως, το πρώτο βήμα υπέρ ενός πιο ανθρώπινου κέντρου έγινε, είναι ανάγκη όμως να γίνουν και τα επόμενα.
* Φωτογραφίες: Μιχάλης Γουδής