Αυτό το Ρυθμιστικό μάλλον δεν θα περάσει…
Του Γιώργου Τούλα Είναι από τις λίγες φορές τα τελευταία χρόνια που το σύνολο των φορέων και των πολιτικών της Θεσσαλονίκης, συμπεριλαμβανόμενων και βουλευτών της Νέας Δημοκρατίας (Καλαφάτης, Ορφανός) στέκονται ομόφωνα απέναντι σε μια προσπάθεια βιαστικής και άτσαλης τακτοποίησης ζητημάτων που χρονίζουν δεκαετίες. Η κατάθεση από το ΥΠΕΚΑ του νέου Ρυθμιστικού της Θεσσαλονίκης, μέσα στο […]
Του Γιώργου Τούλα
Είναι από τις λίγες φορές τα τελευταία χρόνια που το σύνολο των φορέων και των πολιτικών της Θεσσαλονίκης, συμπεριλαμβανόμενων και βουλευτών της Νέας Δημοκρατίας (Καλαφάτης, Ορφανός) στέκονται ομόφωνα απέναντι σε μια προσπάθεια βιαστικής και άτσαλης τακτοποίησης ζητημάτων που χρονίζουν δεκαετίες.
Η κατάθεση από το ΥΠΕΚΑ του νέου Ρυθμιστικού της Θεσσαλονίκης, μέσα στο Κατακαλόκαιρο στη βουλή και η επικείμενη συζήτηση του από θερινό τμήμα, από όπου φαίνεται ότι θα προσπαθήσουν να περάσουν με συνοπτικές διαδικασίες όλα τα μεγάλα και επείγοντα ‘’κόλπα’’. έφερε χθες την καθολική αντίδραση των φορέων της πόλης.
Σε ειδική συνεδρίαση του Νομαρχιακού Συμβουλίου με τη συμμετοχή των βουλευτών, του δημάρχου και των φορέων της πόλης διατυπώθηκε η ομόφωνη αντίθεση στο συγκεκριμένο σχέδιο και η απαίτηση απόσυρσης του, πρότερης τακτοποίησης του εκκρεμούς χωροταξικού και η επιστροφή ενός νέου σχεδίου Ρυθμιστικού, σαφούς, σύντομου, πραγματικά αναπτυξιακού και κυρίως όχι καταστροφικού.
Σύμφωνα με το ΑΠΕ, την απόδοση των αρμοδιοτήτων του πρώην Οργανισμού Ρυθμιστικού Θεσσαλονίκης στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας ζήτησε ο περιφερειάρχης Απόστολος Τζιτζικώστας. Υπέρ της άποψης αυτής τάχθηκαν επίσης ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Γιάννης Μπουτάρης και ο βουλευτής της Νέας Δημοκρατίας Γιώργος Ορφανός στη συζήτηση για το νέο ρυθμιστικό σχέδιο Θεσσαλονίκης που πραγματοποιήθηκε στο Περιφερειακό Συμβούλιο Κεντρικής Μακεδονίας. Είναι αυτονόητο πως τις δικαιοδοσίες και της αρμοδιότητες του καταργημένου φορέα οφείλουν να αποδώσουν στη μεγαλύτερη δημόσια αρχή της πόλης.
Ο Περιφερειάρχης τόνισε ότι το νέο ρυθμιστικό δεν εξυπηρετεί τους αναπτυξιακούς πυλώνες που είχε καταθέσει η Περιφέρεια και περιλαμβάνουν την ισόρροπη αντιμετώπιση της παραγωγής, της επιχειρηματικότητας, του περιβάλλοντος, του τουρισμού, της αστικής κινητικότητας, των εξαγωγών, των μεταφορών και της εκπαίδευσης. “Το ρυθμιστικό σχέδιο πρέπει να επαναδιατυπωθεί πριν έλθει στη Βουλή για ψήφιση, λαμβάνοντας υπόψη όλα τα παραπάνω” είπε και ζήτησε την απόδοση των αρμοδιοτήτων του πρώην Οργανισμού Ρυθμιστικού Θεσσαλονίκης (ΟΡΘ) στην Περιφέρεια. Ο δήμαρχος είπε ότι το νέο ρυθμιστικό σχέδιο θα πρέπει, μεταξύ άλλων, να περιλαμβάνει προβλέψεις για τον προσδιορισμό του χώρου ευθύνης του στη Μητροπολιτική περιοχή της Θεσσαλονίκης, την αξιοποίηση των Λαχανόκηπων και της περιοχής Αλλατίνη, την απόδοση των στρατοπέδων στους δήμους, την πρόβλεψη να είναι οι κοινωφελείς χώροι τουλάχιστον το 15% του συνόλου, την παραμονή της Διεθνούς Έκθεσης στο κέντρο της πόλης, την απόδοση του Γ΄ Σώματος Στρατού και του χώρου του 424 στην πόλη και την πρόβλεψη για τη δημιουργία μαρίνων.
Από την πλευρά του ΣΥΡΙΖΑ, η βουλευτής Δέσποινα Χαραλαμπίδου επισήμανε ότι το νομοσχέδιο-ευχολόγιο δεν έχει δεσμευτικό χαρακτήρα ούτε εισάγει χρονοδιαγράμματα και προβλέψεις για πηγές χρηματοδότησης, προετοιμάζεται η μετατροπή χώρου γύρω από το αεροδρόμιο σε επιχειρηματικό πάρκο, η δημιουργία οικισμών στο Σέιχ Σου ενώ ορίζονται τα στρατόπεδα ως χώροι πρασίνου κατά προτεραιότητα και όχι κατά αποκλειστικότητα, δίνει τη δυνατότητα να χαρακτηριστούν χώροι εγκατάστασης ΑΠΕ σε χωράφια υψηλής παραγωγικότητας και αποδέχεται ουσιαστικά την καύση απορριμμάτων κάνοντας λόγο για ολοκληρωμένη διαχείριση αερίων από χώρους επεξεργασίας απορριμμάτων, λείπουν αναφορές σε κοινόχρηστους χώρους ενώ το άρθρο 49 που αφορά τη μεταλλευτική δραστηριότητα προβλέπει ένα ζοφερό μέλλον για το Δήμο Αριστοτέλη.
Κατά του Ρυθμιστικού τέθηκαν επίσης επιμελητήρια, παραγωγικοί φορείς και επιχειρηματίες. Και ενώ το δημοψήφισμα για το Νερό και η ομόφωνη αντίδραση της πόλης αναγκάζει ακόμα και τον Ευάγγελο Βενιζέλο να δηλώσει χθες πως η κυβέρνηση οφείλει να το επανεξετάσει, και ενώ το Λιμάνι για το οποίον ανοίχθηκαν ήδη οκτώ πρόσφορες για την παραχώρηση του 67% βρίσκει την πόλη στα κάγκελα το οριστικό χτύπημα με την κατάθεση του νέου Ρυθμιστικού, που προδικάζει την ταφόπλακα της πόλης σε μια σειρά δημόσιους χώρους της, από το δάσος του Σέιχ Σου που μετατρέπεται σε πάρκο, με δόμηση οικισμών και ξενοδοχείων εντός του, του Ανατολικού παράκτιου μετώπου και μιας σειράς άλλων εκτάσεων που όχι μόνο δεν προστατεύει αλλά ξεπουλά, αλλά και την παντελή έλλειψη πραγματικών αναπτυξιακών προοπτικών, παίρνοντας υπόψην τις νέες συνθήκες της Κρίσης που διαμορφώθηκαν και τις απόψεις των άμεσα εμπλεκόμενων φορέων.
Αυτό που συνοψίζεται και απαιτείται ομόφωνα στην ανακοίνωση της Περιφέρειας: ‘’πρέπει να είναι στρατηγικού και όχι κανονιστικού χαρακτήρα, να έχει όραμα και συγκεκριμένους στόχους που θα υλοποιηθούν με επί μέρους μελέτες, να είναι σαφές, λιτό, ολιγοσέλιδο, κατανοητό και εφαρμόσιμο, να περιλαμβάνει ιεράρχηση στόχων και εξασφάλιση πόρων για την εφαρμογή του, να είναι επίκαιρο σύμφωνα με τη δημοσιονομική κατάσταση της χώρας μας και την νέα διοικητική δομή της στα πλαίσια του Καλλικράτη. Επιπλέον, το ρυθμιστικό σχέδιο πρέπει να προσδιορίζει σαφή κίνητρα και διαδικασίες για την προσέλκυση επενδύσεων, που είναι το κορυφαίο εργαλείο για την ανάκαμψη και την ανάπτυξη της ευρύτερης περιοχής της Θεσσαλονίκης, καθώς και για τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας. Ταυτόχρονα, οφείλει να αφαιρεί και όχι να συντηρεί ή να προσθέτει νέα εμπόδια στις διαδικασίες αδειοδότησης νέων επενδύσεων. Είναι λοιπόν ξεκάθαρη η ανάγκη επαναδιατύπωσης του νέου ρυθμιστικού σχεδίου Θεσσαλονίκης, με γνώμονα τα παραπάνω, ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά το όραμα και τις προγραμματικές προτεραιότητες για τη μητροπολιτική περιοχή, τις παρεμβάσεις και τη χωροθέτησή τους, αλλά και την ιεράρχηση στόχων και εξασφάλιση πόρων, προκειμένου να αυξηθούν οι πιθανότητες υλοποίησής του. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι το νέο ρυθμιστικό σχέδιο θα πρέπει να εξειδικεύει και όχι να προλαμβάνει το γενικό σχεδιασμό’’.
Τι δεν καταλαβαίνει η κυβέρνηση;