Άλλο δημοσιογραφία και άλλο δημόσιες σχέσεις
Ένα σχόλιο για μια συνέντευξη που αγνοούσε τα βασικά...
Δεν είναι, ίσως, υποχρέωση της διεύθυνσης και της διοίκησης ενός ραδιοτηλεοπτικού μέσου [της Δημοτικής Τηλεόρασης, εν προκειμένω] να γνωρίζει εκ των προτέρων ποια θέματα θα θίξει δημοσιογράφος του σταθμού σε συνομιλία του (συνέντευξη) με την υπουργό Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη· αλλά εκ των υστέρων ας ξέρει η διεύθυνση / διοίκηση του μέσου ότι τα μείζονα θέματα για τα οποία ο δημοσιογράφος έκρινε ότι έπρεπε να ρωτήσει τη Μενδώνη είναι: η ψηφιοποίηση του αρχειακού πλούτου της Μονής Βλατάδων· ο σχεδιαζόμενος φωτισμός των τειχών της Θεσσαλονίκης· η ανασκαφή της Αμφίπολης· η χρονολόγηση ενός μνημείου στο παλιό φράγμα της Κερκίνης· η ανάδειξη του ανακτόρου της Πέλλας.
Η σχεδιαζόμενη απόσπαση του μοναδικού και ανεκτίμητης αξίας αρχαιολογικού συμπλέγματος στον σταθμό Βενιζέλου του μετρό, ΟΧΙ, δεν ήταν θέμα που ο δημοσιογράφος της TV100 έκρινε πως έπρεπε να συζητηθεί με την υπουργό, ενώ εκκρεμούν προσφυγές φορέων στο Συμβούλιο της Επικρατείας και πρόσφατη δημοσκόπηση έδειξε πως η πλειονότητα των κατοίκων της Θεσσαλονίκης τάσσεται κατά της απόσπασης…
Εάν τελικώς η απόσπαση αυτή υλοποιηθεί, το μνημείο θα χάσει την αυθεντικότητά του και δεν πρόκειται ΠΟΤΕ να περιληφθεί στον κατάλογο μνημείων της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς της Ουνέσκο.
Επιπλέον, προστίθεται ήδη νέα καθυστέρηση στην… καθυστερημένη ολοκλήρωση του μετρό· και ξανά επιπλέον, θα καταβληθούν αποζημιώσεις εκατομμυρίων στον εργολάβο, για τις καθυστερήσεις που προκαλεί η παρέμβαση προσωπικώς και αναιτίως του Κυριάκου Μητσοτάκη σχετικά με τον σταθμό Βενιζέλου και ό,τι επακολούθησε.
Ακολουθεί η συνέντευξη όπως ανέβηκε στο site του του ΥΠΠΟ και το λινκ της τηλεοπτικής μετάδοσης:
Συνέντευξη της Υπουργού Πολιτισμού και Αθλητισμού Λίνας Μενδώνη για Μονή Βλατάδων, Αμφίπολη, Πέλλα στην εκπομπή «Καλημέρα από τη Θεσσαλονίκη» του TV-100 και στον δημοσιογράφο κ. Γιώργο Ροδάκογλου
Στον Τύμβο Καστά Γιώργος Ροδάκογλου: Θα έλεγα κυρία Μενδώνη ότι τις τελευταίες σαράντα ημέρες έχετε οργώσει όλη την Ελλάδα. Δεν αφήσατε αρχαιολογικό χώρο ή αρχαιολογική υπηρεσία που να μην την έχετε επισκεφτεί. Πρόσφατα ήσασταν στη Θεσσαλονίκη. Θα ήθελα να μου πείτε ποιες είναι οι διαπιστώσεις σας, μιας και μιλάμε για το σημαντικό αρχείο στη Μονή Βλατάδων. Γιατί η καθυστέρηση των τελευταίων πέντε χρόνων;
Λίνα Μενδώνη: Η Προγραμματική Σύμβαση, την οποία υπογράψαμε την προηγούμενη Τετάρτη στη Μονή Βλατάδων, είναι μία πολύ σημαντική πρωτοβουλία, της της Μονής καταρχήν, της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας και του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού. Οπως γνωρίζετε πολύ καλά, η Μονή Βλατάδων λειτουργεί αδιάλειπτα από τον 14ο αιώνα. Αυτό σημαίνει ότι υπάρχει ένας τεράστιος πλούτος σε διάφορες μορφές, είτε είναι το χαρτώο υλικό, έντυπα και χειρόγραφα, είτε το αρχείο των μικροφίλμ που διαθέτει η Μονή από χειρόγραφα του Αγίου Όρους. Είναι ένα πολύ σημαντικό πολιτιστικό κεφάλαιο, το οποίο πρέπει να ψηφιοποιηθεί για να διασωθεί. Στην πραγματικότητα δημιουργούμε μια νέας μορφής πολιτιστική κληρονομιά, καθώς και τα ψηφιακά αρχεία, με την πάροδο του χρόνου, θα θέλουν προστασία και συντήρηση. Για παράδειγμα, πριν από 50-60 χρόνια, τα μικροφίλμ ήταν μία πρωτοποριακή μέθοδος για την προστασία των χειρογράφων. Σήμερα και αυτά χρειάζονται τη δική τους προστασία. Γι αυτό είναι πάρα πολύ σημαντική η Προγραμματική Σύμβαση, την οποία υπογράψαμε την προηγούμενη Τετάρτη.
Γ.Ρ.: Κυρία Μενδώνη συντήρηση γινόταν στο αρχείο αυτό; Σε τι κατάσταση είναι;
Λ.Μ.: Το αρχείο είναι σε πολύ καλή κατάσταση, με τη φροντίδα και τη μέριμνα της Μονής. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι δεν πρέπει να ψηφιοποιηθεί, και για την περαιτέρω διάσωσή του, και για να είναι προσιτό στην επιστημονική κοινότητα και όχι μόνο. Σε κάθε ενδιαφερόμενο.
Γ.Ρ.: Αν βάλουμε ένα χρονικό πλαίσιο, πότε περίπου θα ολοκληρωθεί αυτή η διαδικασία; Δεν είναι τόσο εύκολη. Μιλάμε για χιλιάδες έγγραφα, για μικροταινίες από τον Άγιο Όρος.
Λ.Μ.: Η Προγραμματική Σύμβαση που υπογράψαμε την θεωρήσαμε ως πρώτη φάση. Ο χρονικός ορίζοντας είναι τριετίας. Αυτό δεν σημαίνει ότι δε μπορεί παράλληλα να ξεκινήσει και η ψηφιοποίηση ενός ακόμη μέρους. Πάντως, είναι πολλή δουλειά. Θέλει σύστημα και μεθοδικότητα, προκειμένου να φτάσουμε στο βέλτιστο αποτέλεσμα, το οποίο είναι, αφενός η διάσωση και αφετέρου η δυνατότητα πρόσβασης όσο τον δυνατόν περισσότερων ενδιαφερομένων.
Γ.Ρ.: Μετά το νέο φωτισμό στην Ακρόπολη υπάρχει και ο σχεδιασμός από την πλευρά σας για τον φωτισμό των Τειχών της Θεσσαλονίκης. Ήδη το ανακοινώσατε. Σε τι φάση είναι αυτή η σκέψη και αν έχουν ήδη δρομολογηθεί κάποιες ενέργειες.
Λ.Μ.: Ήταν σκέψη και πρωτοβουλία του Περιφερειάρχη Απ. Τζιτζικώστα. Συμφωνήσαμε ότι αξίζει τον κόπο, διότι τα Τείχη της Θεσσαλονίκης συνδυάζονται άμεσα με το βυζαντινό παρελθόν της πόλης, το οποίο, σε κάθε περίπτωση, θέλουμε όλοι να αναδείξουμε. Από την άλλη πλευρά, είναι τοπόσημο για την πόλη της Θεσσαλονίκης. Επομένως, με πολλή χαρά έκανα αποδεκτή την πρόταση του Περιφερειάρχη και αυτή τη στιγμή είμαστε σε διαβούλευση με έναν αριθμό μελετητών, προκειμένου να τους προτείνουμε στον Περιφερειάρχη και να δούμε πώς θα ξεκινήσει η μελέτη.
Γ.Ρ.: Από τη Θεσσαλονίκη θα σας πάω στην Αμφίπολη.
Λ.Μ.: Ούτως ή άλλως είναι προσφιλές θέμα για εσάς η Αμφίπολη.
Γ.Ρ.: Ναι, πραγματικά, γιατί έτυχε να ζήσω όλη την ανασκαφή. Ημουν από την πρώτη στιγμή μαζί σας, από το 2014, οπότε γνωρίζω όλες τις λεπτομέρειες και σας ευχαριστώ πάρα πολύ γιατί μου φερθήκατε πάρα πολύ καλά και μας δίνατε πάντα τις πληροφορίες που έπρεπε για να τις μεταφέρουμε με εγκυρότητα στον κόσμο. Γιατί, αν θυμάστε καλά, τα σενάρια είχαν φουντώσει. Και τι δεν ακουγόταν εκείνη την περίοδο.
Λ.Μ.: Ακριβώς. Και γι αυτό έπρεπε να δίνουμε τη σωστή πληροφορία.
Γ.Ρ.: Το ζητούμενο στην ανασκαφή της Αμφίπολης είναι πότε θα δοθεί στο κοινό; Εσείς είπατε ότι το 2022 θα είναι επισκέψιμο το μνημείο σε ειδικές ομάδες. Μεσολάβησε όμως η πανδημία. Επηρέασε καθόλου τον προγραμματισμό των εργασιών;
Λ.Μ.: Ασφαλώς τον επηρέασε γιατί σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, του Αύγουστου 2019, θα έπρεπε σήμερα να υπάρχουν τα εργοτάξια, τα οποία θα είχαν ήδη αναλάβει το έργο της διαμόρφωσης των χωματουργικών, στον τύμβο. Εδώ, έχουμε μια καθυστέρηση ενάμιση με δύο μήνες περίπου, την οποία πιστεύω ότι θα απορροφήσουμε χωρίς προβλήματα. Γενικά, το χρονοδιάγραμμα του 2022 νομίζω ότι μπορούμε να το τηρήσουμε.
Γ.Ρ.: Πρόσφατα κ. Μενδώνη έγιναν εκσκαφές στην περιοχή Λιθότοπος. Υπάρχει κάποιο νεότερο στοιχείο που προέκυψε και ενδεχομένως να συνδέεται άμεσα με τον Τύμβο Καστά; Μιλάω για εκσκαφές δεν μιλάω για ανασκαφή
Λ.Μ.: Εννοείτε στο παλιό φράγμα της Κερκίνης, έτσι δεν είναι;
Γ.Ρ. Ναι, ακριβώς.
Λ.Μ.: Υπάρχει μια πληροφορία στην οποία έχει καταλήξει ο ανασκαφέας, αρχιτέκτονας και μελετητής της Αμφίπολης, ο κ. Λεφαντζής, ο οποίος όπως γνωρίζετε είναι στέλεχος του Υπουργείου Πολιτισμού. Έχει λοιπόν μια πληροφορία από τις πηγές, από τις μαρτυρίες των προηγούμενων δεκαετιών, ότι στην περιοχή εκείνη έχουν χρησιμοποιήσει ως δομικό υλικό, όταν γινόταν το πρώτο φράγμα, μαρμάρινα μέλη, τα οποία είναι πιθανόν κατά τον κ. Λεφαντζή να αποδίδονται στον περίβολο. Επομένως, σε συνεννόηση με τον αρμόδιο Αντιπεριφερειάρχη, έγινε μια προσπάθεια εντοπισμού των μαρμάρινων μελών. Είναι όμως απ΄ ό,τι απεδείχθη ένα έργο αρκετά δύσκολο γιατί πρέπει να γίνει εκσκαφή σε αρκετά μεγάλο βάθος και προκειμένου να είναι απολύτως προστατευμένα τα πρανή. Δηλαδή, χρειάζεται τεκμηρίωση, αν θέλετε, τεχνικού χαρακτήρα αλλά η διερεύνηση θα συνεχιστεί. Όπως αντιλαμβάνεστε αν η υπόθεση που κάνει ο μελετητής είναι σωστή, θα είναι πάρα πολύ σημαντικό γιατί θα έχουμε κάποια επιπλέον μαρμάρινα μέλη από τον περίβολο που θα χρησιμοποιηθούν, όπως και αυτά τα οποία ήδη έχουν μεταφερθεί στην περιοχή του Τύμβου, για την αποκατάσταση του μαρμάρινου περιβόλου.
Γ.Ρ.: Η κ. Παλαγγιά πρόσφατα σε αγγλικό περιοδικό επανέλαβε πάλι ότι το οικοδόμημα, το μνημείο, έχει κατασκευαστεί στα ρωμαϊκά χρόνια. Ωστόσο, οι έρευνες και οι μελέτες το τοποθετούν στην ελληνιστική περίοδο. Σε όλους αυτούς που κατά καιρούς αμφισβητούν τη χρονολόγηση του μνημείου, ποια είναι η θέση του Υπουργείου;
Λ.Μ.: Ο κάθε επιστήμονας είναι απολύτως ελεύθερος, γιατί αυτό λέει η επιστημονική δεοντολογία, να εκφράζει την άποψή του. Από κει και πέρα, το αν αυτό θα γίνει αποδεκτό έγκειται στην ίδια την επιστημονική κοινότητα. Μέχρι σήμερα, εγώ τουλάχιστον δεν έχω δει, και δεν έχουν θέσει υπόψιν μου οι αρμόδιες υπηρεσίες ή οι μελετητές του μνημείου, κάποια αποδοχή αυτών των απόψεων από την επιστημονική κοινότητα ότι δηλαδή, το μνημείο είναι ρωμαϊκό. Η κ. Παλαγγιά και ο καθένας θα διατυπώσει τα επιχειρήματά της και θα κριθεί γι΄ αυτά τα οποία λέει, στην πάροδο του χρόνου. Αυτό το οποίο είναι δεδομένο είναι ότι πολύ σοβαροί μελετητές, και όχι μόνο οι ανασκαφείς, τοποθετούν το μνημείο στο τελευταίο τέταρτο του 4ου αιώνα. Από κει και πέρα ότι υπήρξαν επόμενες φάσεις, επειδή το μνημείο χρησιμοποιήθηκε και στους επόμενους αιώνες, κανείς δεν έχει πει ποτέ το αντίθετο. Άλλο το ένα, άλλο το άλλο. Θα σας θυμίσω ότι το καλοκαίρι του 2015, υπήρξε ένα δήθεν πόρισμα από επιστήμονες του Υπουργείου Πολιτισμού που συμφωνούσαν κι αυτοί με τη ρωμαϊκότητα του μνημείου. Αυτοί οι επιστήμονες έκτοτε δεν έχουν ανοίξει το στόμα τους.
Γ.Ρ.: Αυτό το πόρισμα κυρία Μενδώνη πρέπει να πούμε ότι δημοσιεύτηκε σε μια συγκεκριμένη εφημερίδα, δεν ξέρω αν έφτασε σε επίσημη μορφή στο Υπουργείο, το διαβάσαμε ως κείμενο, στην εφημερίδα αν θυμάμαι καλά στην «Αυγή»
Λ.Μ.: Ναι, ήταν στην «Αυγή», το υπέγραφαν συγκεκριμένοι επιστήμονες, επισήμως εγώ τουλάχιστον δεν βρήκα κάτι να έχει κατατεθεί στο Υπουργείο. Ανεξαρτήτως αυτού, οι συγκεκριμένες αρχαιολόγοι δεν νομίζω ότι επανήλθαν ποτέ. Και δεν θα μπορούσαν εύκολα να επανέλθουν, διότι το μνημείο έχει όλα τα τεκμήρια που το χρονολογούν στη συγκεκριμένη περίοδο, όπως είχε από την αρχή χρονολογήσει η ανασκαφέας η κ. Περιστέρη αλλά και το σύνολο της επιστημονικής ομάδας που είχε ασχοληθεί, ασχολείται και εξακολουθεί να ασχολείται με το μνημείο. Νομίζω ότι όλα τα άλλα είναι απλώς απόψεις, οι οποίες δεδομένου του ίδιου του μνημείου, δεν τεκμηριώνονται.
Γ.Ρ.: Ένα στοιχείο το οποίο προκαλεί ερωτήματα είναι οι ψευδότοιχοι που υπάρχουν κάτω από τις σφήκες. Έχουν ερευνηθεί;
Λ.Μ.: Δεν θα τους έλεγα ψευδότοιχους. Θα έλεγα ότι είναι μια φάση μεταγενέστερη της αρχικής. Προφανώς υπήρξαν μετασκευές στο μνημείο, το ξέρουμε, αποδεικνύεται, το έχουν υποστηρίξει και οι μελετητές. Οι συγκεκριμένοι τοίχοι είναι κάτω από τις Σφήκες, είναι μια φάση μετασκευής. Δεν θα έλεγα ότι είναι ψευδότοιχοι.
Γ.Ρ: Ωστόσο, ερευνήθηκε αυτή η φάση;
Λ.Μ.: Αυτή η φάση ερευνάται, έχουν γίνει όλες οι διασκοπήσεις -και των τοίχων εννοώ- από την ομάδα του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου της Θεσσαλονίκης, υπό τον καθηγητή κ. Τσόκα. Τα δεδομένα αυτά είναι σε φάση αξιολόγησης.
Γ.Ρ. : Άρα ίσως και να γνωρίζετε περί τίνος πρόκειται.
Λ.Μ.: Σας λέω ότι είναι σε φάση αξιολόγησης. Επομένως, δεν μπορώ να πω ότι κάποιος εξ ημών γνωρίζει κάτι περισσότερο εκτός από αυτά τα δεδομένα, τα οποία θα μελετήσουν αυτοί που έχουν την αρμοδιότητα να τα μελετήσουν, οι ειδικοί επιστήμονες που ασχολούνται με το μνημείο.
Γ.Ρ. : Πάμε στο θέμα των οστών. Η διαδικασία της χρονολόγησης είχε παγώσει από την προηγούμενη διοίκηση του Υπουργείου. Εσείς επανέρχεστε και μάλιστα με γρήγορους ρυθμούς. Έχουμε κάποιες ενδείξεις που να μας δίνουν στοιχεία σε ποιους πιθανόν να ανήκουν τα σκελετικά κατάλοιπα που βρέθηκαν στο μνημείο; Εσείς, προσωπικά, τι πιστεύετε κυρία Μενδώνη;
Λ.Μ: Εγώ δεν μπορώ να πιστεύω τίποτα, γιατί δεν έχω αυτή την αρμοδιότητα. Αυτό θα μας το πουν οι ειδικοί επιστήμονες. Είμαστε σε μία φάση εντατικοποίησης της μελέτης. Όλα τα δεδομένα του μνημείου θα συνδυαστούν από τους ειδικούς, από τους μελετητές, που έχουν την αρμοδιότητα και θα καταλήξουν στις επιστημονικές τους υποθέσεις.
Γ.Ρ.: Να κλείσουμε το κεφάλαιο Αμφίπολη με την πρόσφατη επίσκεψη του αντιπροέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, του κυρίου Σχοινά. Θέλω να μου πείτε αν συζητήθηκε μεταξύ σας η αναζήτηση νέων χρηματοδοτικών προοπτικών για το μνημείο και γενικότερα για την ευρύτερη περιοχή.
Λ.Μ.: Ο κύριος Σχοινάς μας έκανε την τιμή να επισκεφτεί την Αμφίπολη. Ήταν κάτι το οποίο, όπως ο ίδιος είπε στις δηλώσεις του, ήθελε από καιρό να το κάνει καθώς από το καλοκαίρι του ’14 παρακολουθούσε με ιδιαίτερο ενδιαφέρον την εξέλιξη της ανασκαφής και γενικά την πορεία του έργου. Όπως, δήλωσε, είναι πάντοτε συμπαραστάτης όχι μόνο στο έργο της Αμφίπολης, αλλά γενικά σε όλα τα έργα πολιτισμού και των σχετικών χρηματοδοτήσεων τους από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Θεωρώ ότι για το συγκεκριμένο μνημείο αλλά και για τη συγκεκριμένη περιοχή της Αμφίπολης, από τη στιγμή που υπάρχει μελετητική ωριμότητα, δεν θα υπάρξει πρόβλημα στη χρηματοδότησή τους. Αυτό το οποίο συζητήσαμε με τον αντιπρόεδρο είναι ότι θα πρέπει πλέον και σε επίπεδο τοπικών φορέων να ξεκινήσει – κάτι το οποίο είχαμε συζητήσει ήδη από το 2014 – μία μελέτη για την ευρύτερη ανάδειξη της περιοχής της Αμφίπολης, η οποία συγκεντρώνει πραγματικά μοναδικά χαρακτηριστικά. Πέρα από τον Τύμβο Καστά, η Αμφίπολη είναι ένας εκτεταμένος αρχαιολογικός χώρος με πάρα πολλά σημαντικά κατάλοιπα. Ξέρετε πολύ καλά, κύριε Ροδάκογλου, το έργο το οποίο γίνεται από το Υπουργείο Πολιτισμού και τον οικείο δήμο στην ακρόπολη της Αμφίπολης, στο χώρο των παλαιοχριστιανικών βασιλικών. Υπάρχει, λοιπόν, ένα πολύ μεγάλο πολιτιστικό απόθεμα, υπάρχει ένα αλώβητο φυσικό περιβάλλον. Ο Στρυμόνας είναι ένα ποτάμι που μπορεί να προσδώσει πολύ σημαντικά αναπτυξιακά πλεονεκτήματα στην περιοχή. Επομένως, θα πρέπει οι τοπικοί φορείς να ασχοληθούν με μία μελέτη ήπιας ανάδειξης της ευρύτερης περιοχής της Αμφίπολης.
Γ.Ρ. : Κυρία Μενδώνη, τώρα θα σας πάω σε μία άλλη ιστορική περιοχή. Αφήνουμε την Αμφίπολη και πάμε στην Πέλλα. Το ερχόμενο καλοκαίρι εκτιμάται ότι θα μπορεί να δέχεται επισκέπτες το ανάκτορο στο οποίο γεννήθηκε ο Μέγας Αλέξανδρος. Εκτός από τη θεμελιακή κάτοψη, τι θα μπορεί να βλέπει ο επισκέπτης; Θα μπορούσε η ψηφιακή τεχνολογία ενδεχομένως να έχει μία εφαρμογή κι εκεί ώστε να μπορεί να τη χρησιμοποιήσει ένας επισκέπτης και να μπορεί να ταξιδέψει στην εποχή του Μέγα Αλέξανδρου;
Λ.Μ.: Η ανάπτυξη των σύγχρονων τεχνολογιών στους αρχαιολογικούς χώρους είναι μία προτεραιότητα για το Υπουργείο Πολιτισμού. Η αρμόδια Εφορεία Αρχαιοτήτων Πέλλας και η προϊσταμένη της, κυρία Τσιγαρίδα, έδωσε στη δημοσιότητα όλα τα στοιχεία, τα οποία αναφέρατε κι εσείς για το ανάκτορο των Μακεδόνων στην Πέλλα όπου έχουμε εντυπωσιακά κατάλοιπα στην κάτοψη τους, αλλά όχι στην ανωδομή τους. Στην περίπτωση αυτή, πράγματι, οι σύγχρονες τεχνολογίες θα μπορούσαν να προσφέρουν πάρα πολλά πράγματα ώστε ο χώρος για τους επισκέπτες να γίνει κατανοητός και ευανάγνωστος κι αυτό είναι μέσα στον προγραμματισμό και την προοπτική της Εφορείας Αρχαιοτήτων. Θα ήθελα να επισημάνω ότι ειδικά στην Πέλλα, θα πρέπει να βλέπουμε τον αρχαιολογικό χώρο σε συνδυασμό με το μουσείο. Είναι ένα από τα σημαντικότερα και ωραιότερα μουσεία τα οποία έχουμε στον βόρειο ελλαδικό χώρο. Όταν πάει κανείς στο μουσείο και δει τα ευρήματα και μετά μελετήσει τον αρχαιολογικό χώρο, είναι δεδομένο ότι θα τον αντιλαμβάνεται πολύ καλύτερα. Αυτή τη στιγμή, λοιπόν, θα προέτρεπα, νωρίτερα από τον επόμενο χρόνο που θα είναι προσβάσιμος ο αρχαιολογικός χώρος του ανακτόρου, όσο δυνατόν περισσότεροι άνθρωποι να επισκεφθούν το μουσείο της Πέλλας, το οποίο χαρίζει μοναδική εμπειρία στον επισκέπτη.
Γ.Ρ. : Μία τελευταία ερώτηση πάλι για την Πέλλα. Οι αρχαιολόγοι της Εφορείας Αρχαιοτήτων, κυρία Μενδώνη, βρίσκονται στα ίχνη της ακτογραμμής του λιμανιού της Πέλλας, όπου οι Μακεδόνες αποφάσισαν να μεταφέρουν τη νέα πρωτεύουσα τους φεύγοντας από τις Αιγές. Μπορεί σήμερα η Πέλλα να μην έχει θάλασσα, ωστόσο πόσο πολύτιμες είναι οι νέες πληροφορίες που έρχονται στην επιφάνεια σιγά-σιγά;
Λ.Μ.: Οι πληροφορίες αυτές είναι μοναδικές και εξαιρετικά πολύτιμες για την επιστημονική κοινότητα, για την επιστημονική έρευνα, άρα και για την ανάδειξη της ιστορίας και αρχαιολογίας της περιοχής. Επιπλέον, μέσα από τις σύγχρονες τεχνολογίες είναι δυνατόν να προχωρήσει η Εφορεία σε αναπαραστάσεις τέτοιες που θα διευκολύνουν τον κάτοικο της περιοχής αλλά και τον επισκέπτη, να αντιληφθεί γιατί επελέγη. Είναι τεράστια τα πλεονεκτήματα τα οποία είχε στην αρχαιότητα και την περίοδο των Μακεδόνων, του Φιλίππου Β΄, ο συγκεκριμένος χώρος. Από τη στιγμή που έχουμε όλες αυτές τις πληροφορίες, γίνεται πιο εύκολο σε όλους μας να αντιληφθούμε τις συγκεκριμένες ιστορικές επιλογές.
Γ.Ρ. : Κυρία Μενδώνη, θα ήθελα να σας ευχαριστήσω πάρα πολύ για την παρουσία σας εδώ, στην δημοτική τηλεόραση Θεσσαλονίκης. Έχουμε ένα αίτημα προς εσάς: Οταν έρχεστε στη Θεσσαλονίκη, οποιαδήποτε επίσκεψη, να μπορούμε να την καλύπτουμε, να έχουμε μια σύνδεση μαζί σας ώστε να ενημερώνουμε το κοινό, γιατί η πόλη μας έχει πολλά ζητήματα.
Λ.Μ.: Βεβαίως, είμαι στη διάθεσή σας και από τη Θεσσαλονίκη και από την Αθήνα.
Γ.Ρ. : Σας ευχαριστώ πολύ.