Αναμορφώνοντας τη Μοδιάνο: Ευκαιρίες και Παγίδες

Η ώρα της ανάπλασης φτάνει. Η Μοδιάνο θα παραμείνει αγορά τροφίμων ευτυχώς. Το θέμα τώρα είναι με ποιο πρότυπο θα αναπλαστεί; Εδώ μερικοί κίνδυνοι που ελλοχεύουν.

Parallaxi
αναμορφώνοντας-τη-μοδιάνο-ευκαιρίες-137518
Parallaxi

του Κωστή Κορνέτη* Εικόνες: Άγγελος Τσεκούρας

Μόλις έμαθα πως μέρος της ιστορικής αγοράς Μοδιάνο, από τα λίγα αυτούσια κατάλοιπα της εβραϊκής Θεσσαλονίκης, πωλείται μέσω του ΤΑΙΠΕΔ σε εταιρία που θα αναλάβει την αναμόρφωση της είχα μεικτά συναισθήματα. Από τη μια πλευρά είναι όντως καιρός να ανακαινιστεί αυτός ο υπέροχος χώρος και να γίνει πιο ανοιχτός και προσβάσιμος προς ένα ευρύτερο κοινό. Τα παραδείγματα που φαίρονται ως μοντέλα προς μίμηση, όπως η Μποκερία της Βαρκελώνης, είναι κατα τη γνώμη μου ιδανικές περιπτώσεις όπου το παλιό και το νέο “έδεσαν” αρμονικά.

DSC_0186-as-Smart-Object-1

Τα ψαράδικα και τα χασάπικα της καταλανικής αγοράς πλαισιώθηκαν από στυλάτα μπαράκια όπου μπορεί κανείς να απολαύσει ένα ποτό μαζί με μεζέδες στο όρθιο. Η ατμόσφαιρα όμως παραμένει η ίδια – ακόμα και οι μυρωδιές. Κοινώς το αισθητηριακό κομμάτι – τόσο σημαντικό στις αγορες και τα παζάρια – παρέμεινε εν μέρει ανέπαφο. Αυθεντικό ή μη, δεν έχει σημασία, συνεχίζει να συγκινεί, να γοητεύει, να διεγείρει την όσφρηση και τη γεύση και να δημιουργεί την εντύπωση της ιστορικής συνέχειας με κάτι το παλιό. Αντιθέτως η περίφημη κλειστή αγορά της Φλωρεντίας στο Σαν Λορέντσο, είναι κατά τη γνώμη μου παράδειγμα προς αποφυγή. Αγαπούσα την αγορά και πήγαινα συχνά ως φοιτητής στο Mercato Centrale για να φάω το παραδοσιακό πανίνο με tripa, κοινώς πατσά, μαζί με ένα ποτήρι προσέκο. Λαϊκή, με μπόλικη φασαρία και φωνές από τους ντελάληδες όπως αρμόζει σε μια μεγάλη αγορά τετοιου είδους απόπνεε μια μυρωδιά μεταπολεμική, κάτι απο τα 50ς και τα 60ς, μου θύμιζε σκηνές από το «Εντιμότατοι Φίλοι μου» που είχε γυριστεί στα περιξ.

DSC_0186-as-Smart-Object-1 Επέστρεψα μετά από πολλά χρόνια στην αγορά πριν απο κάποιους μήνες – κάποιος μου είχε πει πως την είχε αγοράσει και αναμορφώσει η αλυσίδα Eataly που διατηρεί ένα εντυπωσιακό χώρο στην Νέα Υόρκη και αλλού και είχα περιέργεια να δω πώς έγινε. Η Eataly ουσιαστικά αναπλάθει μια φαντασιακή αγορά, τύπου Σαν Λορέντσο, σε ουδέτερους χώρους, με γωνιές για ψάρι, κρέας, πίτσα, τυριά κτλ, δίνοντας την ψευδαίσθηση πως βρίσκεσαι κάπου στην Ιταλία, ενώ είσαι στο Μανχάταν. Η σύζευξη όμως του πραγματικού με το επίπλαστο, ένα είδος “simulacrum”, σύμφωνα με τον περίφημο όρο του Baudrillard, ήταν για μένα απογοητευτική. Και αυτό γιατί στέρησε από την αγορά κάθε είδος αυθεντικότητας, σκεπάζοντάς την με ένα κρύο πλεξι γκλας που της αφαίρεσε αυτό το εντυπωσιακό ύψος και την οπτική επαφή του επισκέπτη με την οροφή της, ουσιαστικά στεγανοποιώντας και «αμερικανοποιώντας» τους χώρους της. Ελπίζω να μην γίνει κάτι ανάλογο και με την Μοδιάνο και να καταφέρει αυτός ο χώρος μέσα από την ανανέωση του να διατηρήσει το σεφαραδίτικο άρωμα και τον τόσο ιδιαίτερο χαρακτήρα του.

DSC_0169-as-Smart-Object-1

Υ.Γ. Έχει και η Μαδρίτη μια πολύ όμορφη παλιά αγορά, το Μερκάδο Σαν Μιγκέλ, που ανακαινίστηκε πρόσφατα με εντυπωσιακό τρόπο. Ίσως είναι πολύ πιο κοντά στα δεδομένα της Μοδιάνο απο άποψη μεγέθους απο τις άλλες (πελώριες) αγορές που αναφέρονται.

*Ο Κωστής Κορνέτης είναι ερευνητής στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού προγράμματος UC3M CONEX-Marie Curie, στο Πανεπιστήμιο Κάρλος ΙΙΙ της Μαδρίτης. Το βιβλίο του «Τα παιδιά της δικτατορίας» κυκλοφορεί απο τις εκδόσεις Πόλις.

Παρακάτω θα διαβάσετε την ανακοίνωση της One Salonica που αφορά στην Αγορά Μοδιάνο:

Με πλήρη συναίσθηση του κοινωνικού και επιχειρηματικού της καθήκοντος απέναντι  στην ιστορική μνήμη, την αρχιτεκτονική αξία και την πολιτιστική κληρονομιά της Αγοράς Μοδιάνο, η ONE OUTLET AE εκφράζει την ιδιαίτερη ικανοποίησή της για την ολοκλήρωση της πρώτης φάσης στην πορεία αξιοποίησης του κτιρίου-συμβόλου της πόλης της Θεσσαλονίκης.

Η ολοκλήρωση της εξαγοράς του 43,6% του ακινήτου από την ONE OUTLET AE (αποκλειστικά ελληνικών συμφερόντων: 65% ‘Όμιλος εταιρειών Φάις, 35% Notos Com)  με αποδεδειγμένη τεχνογνωσία και ικανότητες στον επιτυχημένο σχεδιασμό και λειτουργία σύγχρονων εμπορικών εγκαταστάσεων και πολυχώρων, σηματοδοτεί την εμπιστοσύνη της εταιρείας στις προοπτικές ανάπτυξης της Β. Ελλάδας, παρά τις αντίξοες οικονομικές συνθήκες.

Η νέα επενδυτική πρωτοβουλία της ONE OUTLET AE έρχεται ενάμιση χρόνο μετά την ενοικίαση  εκ μέρους της των κτιριακών εγκαταστάσεων του City Gate από την ιδιοκτήτρια του ακινήτου  ΠΙΜΑ ΑΕ (αραβικών συμφερόντων)  για την ανάπτυξη και λειτουργία  του εμπορικού κέντρου “One Salonica Outlet Mall”. Σημειώνεται ότι σήμερα, το One Salonica Outlet Mall λειτουργεί με ιδιαίτερη επιτυχία, έχοντας κερδίσει την μεγάλη αποδοχή του καταναλωτικού κοινού της Β. Ελλάδος και συμβάλλοντας ουσιαστικά στην τουριστική ανάπτυξη της ευρύτερης περιοχής,  με διαρκώς αυξητικό κύκλο εργασιών, νέα καταστήματα αλλά και σημαντική συνεισφορά  στην αύξηση της απασχόλησης.

Η στρατηγική επένδυση της ONE OUTLET AE για την αναβίωση της υπολειτουργούσας σήμερα ιστορικής αγοράς δημιουργεί σημαντική προστιθέμενη αξία τόσο για την πόλη της Θεσσαλονίκης όσο και για την ευρύτερη περιοχή,  μεγιστοποιώντας παράλληλα  το θετικό κοινωνικό αποτύπωμα της ONE OUTLET στην τοπική ανάπτυξη και  απασχόληση. Παρά το γεγονός ότι το υψηλό μέγεθος της επένδυσης δεν μπορεί να καθορισθεί με ακρίβεια στην παρούσα φάση, εξαιτίας  τόσο της πολυμετοχικής σύνθεσης του νέου φορέα (εκτός της ONE OUTLET AE συμμετέχουν και 59 επιπλέον ιδιοκτήτες) όσο και της πολυπλοκότητας του έργου (τεχνικές-αρχιτεκτονικές-κατασκευαστικές μελέτες που πρέπει να αναπτυχθούν και να εφαρμοσθούν), είναι βέβαιο ότι αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα ιδιωτικά έργα, το οποίο έχει ήδη εξασφαλίσει την απαιτούμενη τραπεζική υποστήριξη της Alpha Bank, ενός από τους μεγαλύτερους χρηματοοικονομικούς ομίλους που με συνέπεια συνεισφέρει στην οικονομική ανάκαμψη της χώρας.

Στόχος της ONE OUTLET AE  είναι η σημαντική αυτή επένδυση, βασισμένη σε απολύτως υγιείς χρηματοοικονομικές βάσεις, να αποτελέσει ορόσημο για την πόλη της Θεσσαλονίκης και της ευρύτερης περιοχής. Αποτελεί φιλοδοξία της εταιρείας η Αγορά Μοδιάνο να γίνει και πάλι το κέντρο της εμπορικής κίνησης της πόλης, ένας σύγχρονος χώρος υψηλών απαιτήσεων αποκλειστικά αφιερωμένος στην αγορά τροφίμων, στην εστίαση και στη διασκέδαση,  εφάμιλλος αντίστοιχων  των ευρωπαϊκών μητροπόλεων, διασφαλίζοντας παράλληλα την ιστορική μνήμη και την πολιτιστική διάρκεια. Στα πλαίσια αυτά, η ONE OUTLET AE θα επιδιώξει την συνεργασία, τον συντονισμό και την υποστήριξη κάθε θεσμικού φορέα της πόλης και της περιοχής (Επιμελητήρια, Δήμος, Περιφέρεια) ώστε να διασφαλισθεί η επιτυχία αυτού του φιλόδοξου, αλλά και απόλυτα απαραίτητου για την πόλη εγχειρήματος.

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα