Ανευθυνότητα και επικοινωνιακή διαχείριση βλάπτουν σοβαρά τρένα και Μετρό

Τα Μέσα Σταθερής Τροχιάς θεωρούνται, διεθνώς, τα πιο ασφαλή Μέσα Μεταφοράς. Και όμως, στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια έχουν εξελιχθεί στα πιο ανασφαλή και στα πιο επικίνδυνα.

Parallaxi
ανευθυνότητα-και-επικοινωνιακή-διαχ-1247579
Parallaxi

Λέξεις: Γιάννης Α. Μυλόπουλος

Τα Μέσα Σταθερής Τροχιάς θεωρούνται, διεθνώς, τα πιο ασφαλή Μέσα Μαζικής Μεταφοράς. Και όμως, στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια έχουν εξελιχθεί στα πιο ανασφαλή και στα πιο επικίνδυνα.

Από το τραγικό και πολύνεκρο δυστύχημα στα Τέμπη τον Φεβρουάριο του 2023, μέχρι τα παρά λίγο δυστυχήματα στον σιδηρόδρομο, με τελευταίο το προχτεσινό στον Κορινό Πιερίας, αλλά και μέχρι το Μετρό της Θεσσαλονίκης, με την απόκρυψη του ατυχήματος με τον εκτροχιασμό συρμού τον Σεπτέμβριο του 2024, που ενισχύει την αμφιβολία αν έχουν ολοκληρωθεί, όπως επιβάλλεται από τους διεθνείς κανονισμούς, τα 18μηνης διάρκειας δοκιμαστικά δρομολόγια που εγγυώνται την ασφαλή λειτουργία του, κάτι (ΔΕΝ) τρέχει με τα Μέσα Σταθερής Τροχιάς.

Τι φταίει;

Στα Τέμπη παραμένουν αναπάντητα μια σειρά από ερωτήματα.

  • Γιατί μέχρι το 2018, που η σιδηροδρομική γραμμή Αθήνας – Θεσσαλονίκης ήταν μονή, δεν έγινε ποτέ μετωπική σύγκρουση;
  • Κάτω από ποιες συνθήκες το 2023 συνέβη μετωπική σύγκρουση σε διπλή σιδηροδρομική γραμμή;
  • Γιατί δεν λειτουργούσε, μετά το 2019, η τηλεδιοίκηση στο σταθμό της Λάρισας;
  • Γιατί σταμάτησε να λειτουργεί το Κέντρο Ελέγχου Λειτουργίας στον ΟΣΕ στην Αθήνα μετά το 2019; Ένα δευτεροβάθμιο όργανο ελέγχου που, αν λειτουργούσε, θα είχε προλάβει τη μετωπική σύγκρουση;
  • Γιατί μειώθηκε κάτω από το μισό το προσωπικό στο σταθμαρχείο της Λάρισας μετά το 2019;
  • Γιατί στη βάρδια του δυστυχήματος ο μοιραίος σταθμάρχης ήταν μόνος;
  • Γιατί επελέγη ο συγκεκριμένος μοιραίος σταθμάρχης, κατά παράβαση του ορίου ηλικίας, καθώς και των κανονισμών που απαιτούν για τους σταθμάρχες ειδική εκπαίδευση, προηγούμενη εμπειρία και καταλληλότητα για μια τέτοια ευαίσθητη θέση;
  • Τι μετέφερε η εμπορική αμαξοστοιχία και προκλήθηκε η έκρηξη μετά τη μετωπική σύγκρουση; Μια έκρηξη η οποία ευθύνεται, όπως αποδείχθηκε, για τον θάνατο των περισσότερων επιβατών.

Αντί απαντήσεων στα κρίσιμα αυτά ερωτήματα και αντί της άμεσης λήψης μέτρων για την αποκατάσταση των βλαβών, των ελλείψεων, των δυσλειτουργιών και των προβλημάτων που διαπιστώθηκε ότι προκάλεσαν το δυστύχημα, η κυβέρνηση εξαπέλυσε μια απίστευτη εκστρατεία προπαγάνδας, με σκοπό να κρύψει τις αποδείξεις που θα έδιναν απαντήσεις για το δυστύχημα και μαζί με αυτές, να συγκαλύψει ευθύνες.

Συγκεκριμένα:

  • Το μπάζωμα του εδάφους άρον άρον, αμέσως μετά το δυστύχημα.
  • Η αλλοίωση του μαγνητοφωνημένου υλικού με τις συνομιλίες του σταθμάρχη.
  • Η βεβιασμένη επίρριψη του συνόλου της ευθύνης από τον πρωθυπουργό στον μοιραίο σταθμάρχη, που η δική του κυβέρνηση διόρισε αναξιοκρατικά και κατά παράβαση των κανονισμών σε αυτή τη θέση.
  • Η… έκδοση πορίσματος από τον ίδιο τον πρωθυπουργό, μια μόλις μέρα μετά το δυστύχημα, χωρίς να έχει υπάρξει ακόμη καμία έρευνα για τις συνθήκες και τις αιτίες που το προκάλεσαν.
  • Η επίμονη προσπάθεια υφυπουργών και κυβερνητικών στελεχών τις αμέσως επόμενες μέρες του δυστυχήματος να αποδείξουν τηλεοπτικά ότι υπήρχε τηλεδιοίκηση στη Λάρισα, όταν ήταν γνωστό σε όλους ότι από το καλοκαίρι του 2019 που κάηκαν τα καλώδια και μετά, η τηλεδιοίκηση δεν λειτουργούσε.
  • Η απόκρυψη, ακόμη και σήμερα, του υλικού που (παρανόμως;) μετέφερε η εμπορική αμαξοστοιχία που ερχόταν στην αντίθετη κατεύθυνση και το οποίο προκάλεσε τη μοιραία έκρηξη.
  • Αλλά και η επίμονη άρνηση ότι υπήρχαν προβλήματα με την ασφάλεια στα τρένα και η επιθετικότητα του τότε υπουργού Μεταφορών Κ. Καραμανλή εναντίον των ερωτώντων σχετικά στη Βουλή, λίγες μέρες πριν το δυστύχημα. Τη στιγμή, μάλιστα, που ο ίδιος ο υπουργός ήταν γνώστης των προβλημάτων ασφαλείας, καθώς ήταν αποδέκτης σειράς επιστολών από υψηλόβαθμο στέλεχος του ΟΣΕ που παραιτήθηκε για το λόγο αυτόν, όπως επίσης και από μηχανοδηγούς που επισήμαιναν τον κίνδυνο και προέβλεπαν το δυστύχημα που τελικά συνέβη.

Όλα αυτά αποκαλύπτουν μια επικοινωνιακή διαχείριση σε καθαρά τεχνικής φύσης ζητήματα που απαιτούν υπευθυνότητα στη διαχείριση και σοβαρότητα στις προθέσεις.

Και επιπλέον, απαιτούν εξειδικευμένο στελεχιακό δυναμικό με ειδικές τεχνικές γνώσεις που θα επιληφθεί την άμεση αποκατάσταση των βλαβών.

Αντ’ αυτών, επιστρατεύθηκαν επικοινωνιολόγοι για να διαστρεβλώσουν τα πραγματικά γεγονότα και να μας πείσουν ότι αυτό που συνέβη δεν ήταν αυτό που όλοι νομίσαμε…

Επιδόθηκαν λοιπόν σε μια εργώδη προσπάθεια, η οποία διαρκεί ακόμη και σήμερα, απόκρυψης των αποδεικτικών στοιχείων, συγκάλυψης των ευθυνών και διαστρέβλωσης της αλήθειας για όσα συνέβησαν.

Αλλά και η συνέχιση των προβλημάτων στα σιδηροδρομικά δρομολόγια και τα παρά λίγο πρόσφατα δυστυχήματα, κοντά 2 χρόνια μετά την τραγωδία στα Τέμπη, δείχνουν την ίδια επιμονή στην επικοινωνιακή και όχι την υπεύθυνη και σοβαρή διαχείριση της λειτουργίας των σιδηροδρόμων.

  • Η είδηση ότι στην Πιερία λειτουργεί σύστημα τηλεδιοίκησης από τον Αύγουστο του 2023, γεμίζει σήμερα με ανησυχία τους επιβάτες του σιδηροδρόμου. Καθώς τώρα μαθαίνουμε ότι μέχρι τότε, ταξιδεύαμε με τα τρένα χωρίς σύστημα τηλεδιοίκησης, έχοντας άγνοια κινδύνου.
  • Αλλά και σήμερα, η είδηση ότι η παρά λίγο μετωπική σύγκρουση αποτράπηκε την τελευταία στιγμή, επειδή οι μηχανοδηγοί επικοινώνησαν με… κινητά τηλέφωνα μεταξύ τους, κορυφώνει την ανησυχία. Καθώς το σύστημα τηλεδιοίκησης υπήρχε μεν, αλλά εκ του αποτελέσματος προκύπτει ότι δεν λειτουργούσε.
  • Τέλος, η ίδια σταθερά επικοινωνιακή διαχείριση τεχνικής φύσεως ζητημάτων, με την προσπάθεια των κυβερνητικών στελεχών να υποτιμήσουν το περιστατικό και να διασκεδάσουν, με λεκτικές διαβεβαιώσεις και όχι με τεχνικές επεμβάσεις, τον κόσμο ότι όλα πηγαίνουν καλά, δείχνει ότι η ίδια ανεύθυνη τακτική εξακολουθεί να εφαρμόζεται ακόμη και σήμερα.

Για να πάμε στο ταλαιπωρημένο Μετρό της Θεσσαλονίκης. Το οποίο, επιτέλους, παραδίδεται σε λειτουργία, έστω και η μια μόνο γραμμή 9,5 χιλιομέτρων, μετά από 18,5 ολόκληρα χρόνια κατασκευής.

Έχοντας καταρρίψει όλα τα ρεκόρ καθυστέρησης.

Κι ακόμη, παραδίδεται σε λειτουργία μετά από μια διαχείριση που οδήγησε στη διασπάθιση εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ δημόσιου χρήματος που δόθηκαν σε αποζημιώσεις στους εργολάβους, ως αποτέλεσμα της καθυστέρησης που το ίδιο το δημόσιο προκάλεσε και που ασφαλώς μπορούσε να είχε αποφευχθεί.

Και τέλος, παραδίδεται σε λειτουργία με την αυθεντικότητα και την ακεραιότητα του μνημείου της Βενιζέλου να έχει καταστραφεί, χωρίς επεκτάσεις προς αεροδρόμιο και δυτικά και με τη λειτουργία ιδιωτικοποιημένη, «δώρο» σε μια εταιρεία που δεν συμμετείχε ούτε με ένα ευρώ στα 3 δις που κόστισε η κατασκευή του έργου.

Σε κάθε περίπτωση, πάντως, το Μετρό παραδίδεται σε λειτουργία.

Διαπιστώνεται, όμως, ότι η ίδια ανεύθυνη και χωρίς σοβαρότητα επικοινωνιακή διαχείριση που εφαρμόστηκε στον σιδηρόδρομο, εξακολουθεί να εφαρμόζεται και εδώ.

  • Στις συνεχείς ερωτήσεις αν ολοκληρώθηκαν τα 18μηνης διάρκειας δοκιμαστικά δρομολόγια που επιβάλλουν οι διεθνείς προδιαγραφές των αυτόματων Μετρό, η απάντηση από την Ελληνικό Μετρό ήταν ότι, δήθεν, οι προδιαγραφές άλλαξαν. Με τον σημερινό υφυπουργό να τους διαψεύδει με δημόσιες δηλώσεις του όσο ήταν πρόεδρος της εταιρείας, ότι οι δοκιμές των ηλεκτρονικών συστημάτων πρέπει να είναι 18μηνης διάρκειας.
  • Στις συνεχείς ερωτήσεις πότε πρόλαβαν και ολοκληρώθηκαν τα 18μηνα δοκιμαστικά δρομολόγια, αφού η λειτουργός εταιρεία ανέλαβε μόλις τον Οκτώβριο του 2023, η απάντηση ήταν ότι το αυτόματο Μετρό είναι το πιο ασφαλές στον κόσμο. Δηλαδή άλλα λόγια να αγαπιόμαστε. Καθώς ουδείς αμφέβαλε για την τεχνολογία. Για τη διαχείριση από πλευράς κυβέρνησης υπάρχουν αμφιβολίες…
  • Στις συνεχείς ερωτήσεις αν οι 13 μήνες δοκιμών εγγυώνται την ασφάλεια της λειτουργίας, η απάντηση ήταν ότι θα υπάρχει στους συρμούς προσωπικό που στην ανάγκη θα κάνει χειρισμούς. Γεγονός που σκορπά ανησυχία για το αν το αυτόματο Μετρό θα λειτουργήσει εντός ή εκτός προδιαγραφών.
  • Κι ακόμη, απέκρυψαν εκτροχιασμό συρμού τον Σεπτέμβριο του 2024, 2 μόλις μήνες πριν να δοθεί το έργο σε λειτουργία. Έναν εκτροχιασμό που κόστισε 600.000 ευρώ και αποδεικνύει το χαμηλό βαθμό ετοιμότητας του έργου να δοθεί σε λειτουργία.
  • Τέλος, απέτυχαν να έχουν έτοιμο το σύστημα του ενιαίου εισιτηρίου. Και σήμερα, πάλι επικοινωνιακά διαχειριζόμενοι ένα σοβαρό πρόβλημα, κάνουν την ανάγκη φιλοτιμία. Και προσποιούνται ότι, δήθεν, είναι επιλογή τους το δωρεάν εισιτήριο τον πρώτο καιρό…

Και πάλι δηλαδή διαπιστώνεται μια επιχείρηση επικοινωνιακής διαχείρισης ενός τεχνολογικού επιτεύγματος, ενός αυτόματου Μετρό, πολύ κατώτερη του επιπέδου της τεχνολογίας που σε λίγο θα λειτουργεί στις υπόγειες σήραγγες της πόλης.

Σκορπίζοντας, όμως, με την ανευθυνότητα που επιδεικνύουν, ανησυχία στον κόσμο. Όχι γιατί πιστεύει κανείς ότι στο Μετρό μπορεί να επαναληφθεί το δυστύχημα των Τεμπών.

Αλλά γιατί ουδείς, πλέον, τους εμπιστεύεται, ό,τι κι αν λένε.

Με τόσα ψέματα και τόση επικοινωνιακή διαχείριση που μας έχουν πουλήσει, το μόνο… ουάου που θα ακουστεί στα εγκαίνια της λειτουργίας του Μετρό, είναι για την απονομή του βραβείου επικοινωνιακής διαχείρισης.

Του βραβείου παραμυθιάσματος δηλαδή, που θα έπρεπε να τους απονεμηθεί.

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα