Αβαβά αξιολόγηση
Δείκτες αξιολόγησης, αξιολογητές χωρίς κανένα υπόβαθρο στην εκπαίδευση και στη... μέση εκπαιδευτικοί και μαθητές
Λέξεις: Ιωάννης Μπαξεβάνος
Ο προσδιορισμός «αβαβά» προφανώς δηλώνει το πόσο τυχεροί είμαστε που ζούμε σε μια εποχή όπου η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών είναι τόσο απλή και αντικειμενική, όσο και ένας πίθηκος που πατάει τυχαία πλήκτρα σε ένα πιάνο! Με τόσους δείκτες αξιολόγησης και αξιολογητές που έχουμε στη διάθεσή μας, πρέπει να είμαστε σίγουροι ότι οι καλύτεροι εκπαιδευτικοί αναδεικνύονται και ανταμείβονται, ενώ οι χειρότεροι απομακρύνονται από το εκπαιδευτικό σύστημα.
Πόσο τυχεροί είναι οι μαθητές μας που τώρα έχουν διαθέσιμους εκπαιδευτικούς με υψηλούς δείκτες παραγωγικότητας και αποτελεσματικότητας; Και τι να πει κανείς για την ευχαρίστηση που νιώθουν οι γονείς όταν μαθαίνουν ότι οι παιδαγωγοί των παιδιών τους έχουν πετύχει υψηλούς δείκτες απόδοσης στις αξιολογήσεις;
Ταυτόχρονα, πόσο τυχεροί είναι οι εκπαιδευτικοί μας που τώρα έχουν να αντιμετωπίσουν τόσες πολλές αξιολογήσεις και αξιολογητές; Έτσι, οι εκπαιδευτικοί μας μπορούν να αισθανθούν τη δική τους μικρή αίσθηση επιτυχίας και αναγνώρισης.
Είναι φυσικό ότι οι εκπαιδευτικοί μας αισθάνονται ευτυχισμένοι για την αξιολόγηση που δέχονται από τους αξιολογητές. Και πόσο μεγάλη χαρά γι’ αυτούς που οι αξιολογητές τους έδωσαν υψηλό σκορ! Τι καλύτερος τρόπος για να δείξουμε στους εκπαιδευτικούς μας ότι τους εκτιμούμε και αναγνωρίζουμε το έργο τους;
Αλλά παρακαλώ, ας μην αφήσουμε να μας ενοχλήσουν τα απίστευτα μακροσκελή ερωτηματολόγια, τα πολλαπλά κριτήρια αξιολόγησης και οι περίπλοκοι υπολογισμοί που περιλαμβάνονται στη διαδικασία αξιολόγησης. Και ποιος νοιάζεται αν οι αξιολογητές μας δεν έχουν κανένα υπόβαθρο στην εκπαίδευση ή αν έχουν περάσει χρόνια από τη στιγμή που ήταν οι ίδιοι στη σχολή;
Μα τι λέω εγώ, φυσικά και η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών είναι δίκαιη και αντικειμενική! Ποιος θα αμφισβητούσε την ακρίβεια και την αξιοπιστία αυτών των μέτρων;
Έτσι, λοιπόν, ας συνεχίσουμε να υποβάλλουμε τους εκπαιδευτικούς μας σ’ αυτήν την ατέλειωτη και συχνά αποθαρρυντική διαδικασία αξιολόγησης, γιατί είναι τόσο σημαντικό να ξέρουμε ποιοι από αυτούς είναι οι καλύτεροι, έτσι δεν είναι;
Και φυσικά, ας αγνοήσουμε το γεγονός ότι η αξιολόγηση είναι μόνο ένα μέρος της ιστορίας και δεν μπορεί ποτέ να αντικαταστήσει την πραγματική εμπειρία που έχουν οι μαθητές με τους εκπαιδευτικούς τους. Αλλά τι σημασία έχει αυτό, όταν έχουμε τη δυνατότητα να βαθμολογούμε τους εκπαιδευτικούς μας με βάση μια σειρά από στατιστικά κριτήρια;
Ναι, έχουμε καταφέρει να μετρήσουμε τα αναμενόμενα αποτελέσματα των μαθητών, να αναλύσουμε τα στοιχεία παρουσίασης και τις αποδόσεις των εκπαιδευτικών μας στην τάξη. Και ναι, έχουμε καταφέρει να αποτυπώσουμε αυτά τα στοιχεία σε ένα κομψό διάγραμμα ή σε έναν ακόμα κομψότερο πίνακα Excel.
Αλλά, τι μας λένε όλα αυτά για την πραγματική ποιότητα της εκπαίδευσης που προσφέρουν οι εκπαιδευτικοί μας;
*Ο Ιωάννης Μπαξεβάνος είναι φιλόλογος