Δωρεάν αστικές μετακινήσεις στο κέντρο; Γιατί όχι;

Πως η κατάργηση του εισιτηρίου στις γραμμές του ΟΑΣΘ για το κέντρο θα έδινε ανάσα στο κυκλοφοριακό 

δωρεάν-αστικές-μετακινήσεις-στο-κέντ-905383

Το κέντρο της πόλης μας μοιάζει με πεταλούδα. Στενό στα πλέον κεντρικά σημεία και πλατύ πέριξ. Η περιφερειακή οδός και το δάσος οριοθετούν το δομημένο περιβάλλον.

Περίπου το 50% των μετακινήσεων που πραγματοποιούνται στην λεγόμενη πυρίκαυστο ζώνη έχουν κατεύθυνση το κέντρο και το υπόλοιπο αποτελείται από διαμπερή κίνηση.

Αυτός ο λόγος αποτελεί μια από τις αιτίες κυκλοφοριακού χάους στο κέντρο της πόλης. Λύσεις προτείνονται και εξαγγέλονται συνεχώς. Ας πω κι εγώ την άποψη μου.

Το μοναδικό μέσο μαζικής μετακίνησης στην πόλη είναι το λεωφορείο. Ο ΟΑΣΘ με το στόλο του “καλύπτει” τις ανάγκες μετακίνησης από, προς και διαμέσου του κέντρου. Οι τιμές των εισιτηρίων ποικίλουν. Αν ο επιβάτης έχει μαθητικό η φοιτητικό πάσο, αν είναι άνω των 65, αν έχει δελτίο ΑΜΕΑ, αν είναι άνεργος και άτυπα αν είναι αστυνομικός(…)

Τερματικοί σταθμοί βρίσκονται περιφερειακά του κέντρου αλλά και εντός αυτού. Ενδεικτικά: Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός, 3ης Σεπτεμβρίου, Βενιζέλου, Πλατεία Ελευθερίας (ο Θεός να την κάνει και να καταργήσει το χώρο στάθμευσης), 40 Εκκλησιές και Αριστοτέλους. Από τα σημεία αυτά αναχωρούν δεκάδες λεωφορεία καθημερινά και διενεργούνται εκατοντάδες δρομολόγια με κατεύθυνση ανατολικά δυτικά και βόρεια του κέντρου.

Την ίδια στιγμή περιφερειακά του κέντρου υπάρχουν μεγάλοι χώροι στάθμευσης. Στην Πολυτεχνείου ένα πάρκινγκ με 9 ορόφους, στο δημαρχείο άλλο ένα με 3 υπόγεια επίπεδα στάθμευσης, στο λιμάνι ο χώρος στάθμευσης του ΟΛΘ, το πάρκινγκ της ΧΑΝΘ και δεκάδες άλλα μικρότερα. Το κόστος στάθμευσης δεν το λες και φθηνό. Αλλά είναι προτιμότερο ένας οδηγός να παρκάρει σε ένα πάρκινγκ πάρα να στάθμευση νόμιμα ή και παράνομα (που είναι ο κανόνας) σε κεντρικούς και βοηθητικούς δρόμους.

Ένα “επιχείρημα” των παρανομούντων οδηγών είναι το ότι δεν μπορούν να κινηθούν με άλλο τρόπο στο κέντρο με άλλον τρόπο λόγω δυσκολίας πρόσβασης και αυξημένων εξόδων.

Εδώ θα έπρεπε να παρέμβει ο ΟΑΣΘ και και οι αρχές της πόλης και να δώσουν λύση. Παλιότερα είχε ακουστεί η πρόταση να χρεώνεται ένα εισιτήριο διαρκείας με το λογαριασμό της ΔΕΗ ώστε να δοθεί κίνητρο στους κατοίκους να χρησιμοποιούν λεωφορείο αντί για ΙΧ. Δυστυχώς αν γίνει αυτό σήμερα θα εξεγερθεί όλη η πόλη μια και οι λογαριασμοί που αντιστοιχούν σε ενοίκιο λιμουζίνας για κάθε νοικοκυριό.

Και τι να κάνουμε; Απλά και κατανοητά. Να καταργήσουμε την υποχρέωση έκδοσης εισιτηρίων σε όλα τα λεωφορεία όταν κινούνται σε ένα δακτύλιο που περικλείει το κέντρο. Για παράδειγμα από 3ης Σεπτεμβρίου μέχρι το ΝΣΣ και από το ύψος της Κασσάνδρου μέχρι την Τσιμισκή.

Τι χάνουμε και τι κερδίζουμε από αυτή την κίνηση;

Χάνει ο ΟΑΣΘ τα έσοδα που θα είχε αν οι οδηγοί αφήναν τα αυτοκίνητα τους περιμετρικά του κέντρου και παίρναν λεωφορείο. Βέβαια δεν τα είχε πιο πριν. Χάνει κάποια έσοδα από ανθρώπους που κινούνται σε κοντινές αποστάσεις εντός κέντρου με αστικό.

Τι κερδίζουμε τώρα. Μειώνεται ο όγκος των ΙΧ στο κέντρο και η ρύπανση από αυτά. Καλλιεργείται κουλτούρα χρήσης ΜΜΜ. Γίνεται ευκολότερος ο έλεγχος των εισιτηρίων μια και δε χρειάζεται έλεγχος μέσα στην πυρίκαυστο αλλά μπορεί να γίνει περιφερειακά στα σημεία εισόδου στο δακτύλιο. Κάτοικοι και επισκέπτες απολαμβάνουν δωρεάν μια υπηρεσία που κάνει πιο θελκτικό και πιο ανθρώπινο το κέντρο.

Όποια και αν είναι η οικονομική ζημία (μάλλον ελάχιστη) θα αντισταθμιστεί από την βελτίωση της πρόσβασης με όρους ταχύτητας, ασφάλειας και εξυπηρέτησης.

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα