Έχει μέλλον το Φεστιβάλ;

Του Γιώργου Τούλα  Πρωί Τετάρτης 12 Μαρτίου. Στο κτίριο του Φεστιβάλ Κινηματογράφου γίνεται μια δραματική προσπάθεια σωτηρίας του θεσμού καθώς το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ που ξεκινά την Παρασκευή είναι το τελευταίο με εξασφαλισμένη χρηματοδότηση ΕΣΠΑ. Το μέλλον του Φεστιβάλ από δω και μπρος είναι αβέβαιο. Η συνάντηση λοιπόν της διοίκησης με τους εργαζομένους του Φεστιβάλ είχε […]

Γιώργος Τούλας
έχει-μέλλον-το-φεστιβάλ-20120
Γιώργος Τούλας
fest.jpg

Του Γιώργου Τούλα 

Πρωί Τετάρτης 12 Μαρτίου. Στο κτίριο του Φεστιβάλ Κινηματογράφου γίνεται μια δραματική προσπάθεια σωτηρίας του θεσμού καθώς το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ που ξεκινά την Παρασκευή είναι το τελευταίο με εξασφαλισμένη χρηματοδότηση ΕΣΠΑ. Το μέλλον του Φεστιβάλ από δω και μπρος είναι αβέβαιο. Η συνάντηση λοιπόν της διοίκησης με τους εργαζομένους του Φεστιβάλ είχε σκοπό την ανακοίνωση νέων δραματικών περικοπών της τάξεως του 30% σε προσωπικό και όλα τα λειτουργικά έξοδα του Φεστιβάλ με σκοπό τη συνέχιση της λειτουργίας του θεσμού. Το νούμερο είναι τρομακτικό αλλά απολύτως απαραίτητο για να μην κατεβάσει ρολά το Φεστιβάλ. Λίγες μέρες πριν ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Δημήτρης Εϊπίδης δήλωνε στην parallaxi:

«Το επερχόµενο 16ο Φεστιβάλ Ντοκιµαντέρ Θεσσαλονίκης θα διεξαχθεί από τις 14 έως τις 23 Μαρτίου µε την αρωγή του ΕΣΠΑ που εδώ και τρία χρόνια αποτελεί µια πολύτιµη πηγή χρηµατοδότησης για το Φεστιβάλ. Ωστόσο η συγκεκριµένη επιχορήγηση παύει µετά το Φεστιβάλ Ντοκιµαντέρ, οπότε και ο θεσµός θα πρέπει να λειτουργεί µε γνώµονα την χρηµατοδότηση από το υπουργείο Πολιτισµού, η οποία έχει µειωθεί σε 1,5 εκατοµµύριο φέτος, από 11 εκατοµµύρια που ήταν το 2009. Να σηµειώσουµε ότι στο 1,5 εκατοµµύριο περιλαµβάνεται η χρηµατοδότηση των Φεστιβάλ Κινηµατογράφου και Φεστιβάλ Ντοκιµαντέρ, η ετήσια δραστηριότητα, αλλά και η λειτουργία του Μουσείου Κινηµατογράφου – Ταινιοθήκης Θεσσαλονίκης και της Βιβλιοθήκης Ταινιοθήκης. Αντιλαµβανόµαστε τις εξαιρετικά δυσµενείς συγκυρίες και έχουµε µάθει να λειτουργούµε µε βάση τα ελάχιστα. Έχουµε µειώσει τις δαπάνες κατά 70% µέσα σε τρία χρόνια, έχουµε κάνει όλες τις απαραίτητες περικοπές, όµως στο µόνο που δεν κάναµε έκπτωση ήταν στην ποιότητα  του φεστιβάλ.  Όσο περνά απ’ το χέρι µας, ο διεθνής χαρακτήρας του θεσµού, η ελκυστικότητά του προς το κοινό και οι υψηλές προδιαγραφές του καλλιτεχνικού του προγράµµατος θα παραµείνουν άθικτες.  ∆εν λέω ότι είναι εύκολο, όµως έχουµε αναλάβει µια υποχρέωση απέναντι σε έναν ιστορικό θεσµό και οφείλουµε στο µέτρο του ανθρώπινου, να κάνουµε πραγµατικά ό,τι καλύτερο µπορούµε».

Τη δραματική περικοπή έμελλε να ακολουθήσει στη χθεσινή ημέρα μια ακόμα “έκπληξη”. Η χηρεύουσα, μετά την παραίτηση Μπουτάρη, θέση του προέδρου του Φεστιβάλ βρήκε το νέο της κάτοικο. Ο υπουργός Πολιτισιμού διόρισε, δυο μέρες πριν την έναρξη, ως νέο πρόεδρο, τον Γιάννη Σμαραγδή. Ένα αμφιλεγόμενο πρόσωπο του ελληνικού σινεμά, με άριστες δημόσιες σχέσεις, υψηλή προστασία και αγάπη για τις θέσεις, αφού μέχρι πρότινος φλέρταρε με τη θέση του προέδρου του Εθνικού Θεάτρου.

Λίγους μήνες πριν ο δήμαρχος και πρώην πρόεδρος του θεσμού έκρουε τον κώδωνα του κινδύνου στο υπουργείο λέγοντας ότι ο επόμενος πρόεδρος θα πρέπει να είναι πρόσωπο της πόλης. Όμως δεν εισακούστηκε. Τι θα συμβεί από δω και μπρος;

Η δυσαρέσκεια στους κόλπους του ίδιου του Φεστιβάλ από χθες το βράδυ είναι έκδηλη. Και είναι και απολύτως λογικό. Ο νέος πρόεδρος έχει μια εντελώς διαφορετική λογική για τη φιλοσοφία του θεσμού και έχοντας το πάνω χέρι στην πολιτική ηγεσία του τόπου προφανώς και θα επιχειρήσει να το ελέγξει. Στο διοικητικό συμβούλιο του Φεστιβάλ αυτή τη στιγμή χηρεύουν δυο θέσεις, η μια μάλιστα του αντιπροέδρου. Θα δοθεί λοιπόν μεγάλη μάχη για το ποιος θα τοποθετηθεί σε αυτές τις θέσεις ώστε να αποκτηθεί η πλειοψηφία στη λήψη αποφάσεων. Και επειδή την απόφαση για τη στελέχωση των θέσεων παίρνει ο ίδιος ο υπουργός Πολιτισμού, τον οποίο ο νέος πρόεδρος αποκάλεσε δημόσια “καλό καπετάνιο”, καταλαβαίνουμε όλοι προς τα που γέρνει η πλάστιγγα στις επιλογές.

Στο Φεστιβάλ επικρατεί από χθες το βράδυ μεγάλη αναστάτωση ως προς το μέλλον και το δρόμο που θα ακολουθήσει. Οι εξελίξεις θα είναι σίγουρα ραγδαίες, πληροφορίες μας λένε ότι ο δήμαρχος της πόλης δεν θα καθίσει με σταυρωμένα τα χέρια.

Ένας θεσμός που γεννήθηκε το 1960 και αποτελεί το μεγαλύτερο πολιτιστικό θεσμό αυτής της πόλης βρίσκεται σε ένα κρίσιμο σταυροδρόμι. Η πόλη προς το παρόν παρακολουθεί αμέτοχη τα τεκταινόμενα. Κάποτε είχε λόγο από το δεύτερο εξώστη του. Φεστιβάλ ξεκινά.Ίδωμεν.

Μπείτε και κάντε like εδώ για να ενημερώνεστε για όλα τα γραμμένα αποκλειστικά για το parallaximag.gr άρθρα.

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα