Η εκκωφαντική απουσία της δημοτικής αρχής από το δημόσιο διάλογο

Το να απαξιώνεις το δημόσιο διάλογο για το δημόσιο χώρο δείχνει μόνο αλαζονεία.

Γιώργος Τούλας
η-εκκωφαντική-απουσία-της-δημοτικής-α-193008
Γιώργος Τούλας

σιν

Ένα μήνα πριν, με αφορμή το θόρυβο για την ανάπτυξη τραπεζοκαθισμάτων στη νέα παραλία, η ΕΡΤ3, το μεγαλύτερο κανάλι της Περιφέρειας, ανακοίνωσε την πρόθεση της να οργανώσει μια εκπομπή για το δημόσιο χώρο στη Θεσσαλονίκη. Την εκπομπή Δημόσια Σφαίρα, με συντονίστρια της συνάδελφο Σύνθια Σάπικα, ανακοινώνει στο δήμαρχο η ίδια και τον προσκαλεί να παραστεί ενημερώνοντας τον πως θα παραβρίσκεται επίσης ο Πρόδρομος Νικηφορίδης ένας εκ των δύο αρχιτεκτόνων που σχεδίασαν τη νέα παραλία καθώς και εκπρόσωποι της κοινωνίας των πολιτών. Ο δήμαρχος δέχεται.

Η εκπομπή ξεκινά τα γυρίσματα των ρεπορτάζ στους δρόμους και τα πεζοδρόμια της πόλης για να καταδειχθεί το μέγεθος του προβλήματος. Ο δήμαρχος έχει κληθεί να πάρει μέρος και στα ρεπορτάζ της οδού Προξένου Κορομηλά. Τελικά δεν παραβρέθηκε.

Η εκπομπή προγραμματίζεται τελικά για την Τρίτη 2 Μαίου στις 10 το βράδυ στον κήπο των Εποχών, είναι ανοικτή στο κοινό και προαναγγέλεται με ειδικό τρέιλερ που παίζει στο κανάλι. Ο δήμαρχος διαμηνύει πως δεν θα παραστεί ο ίδιος τελικά και αρχίζει μια σειρά διαβουλεύσεων για το ποιος θα αντιπροσωπεύσει τη δημοτική αρχή. Η αντιδήμαρχος Οικονομικών Άννα Αγγελίδου λένε στην αρχή, ο αντιδήμαρχος Τουρισμού Σπύρος Πέγκας λένε στη συνέχεια, ο αντιδήμαρχος Πρασίνου και Αρχιτεκτονικού σχεδιασμού λένε αργότερα.

Φθάνει η περιβόητη Τρίτη όλοι οι καλεσμένοι της εκπομπής, ανάμεσα τους άνθρωποι με σοβαρά κινητικά προβλήματα φθάνουν στο χώρο. Εκεί πληροφορούμαστε, μέσω μιας ανακοίνωσης ότι δεν θα παραστεί κανένας εκπρόσωπος της Πρωτοβουλίας διότι ”υπάρχει” εσωτερική διαβούλευση στην παράταξη για το δημόσιο χώρο. Οι παρευρισκόμενοι παγώνουν. Ανάμεσα τους εκπρόσωπος της Περιφέρειας, αντιδήμαρχος γειτονικού δήμου, εκπρόσωπος της αντιπολίτευσης, των επιχειρηματιών.

Η συζήτηση διεξάγεται δυστυχώς χωρίς τον αντίλογο όσων διοικούν την πόλη. Που απουσίαζαν ηχηρά, χάνοντας δυστυχώς κάθε έννοια αξιοπιστίας που είχε απομείνει.Και μια απαξίωση στο διάλογο με παρουσία πολιτών. Αντί για κείνους στο πάνελ υπάρχει ένα ποντίκι που πηγαινοέρχεται όλη τη διάρκεια της βραδιάς ανάμεσα στα πόδια των καλεσμένων. Από τα δεκάδες της παραλίας…

πο

Αφού δεν ήταν εκεί ας θυμηθούμε τι έλεγε ο δήμαρχος και η Πρωτοβουλία στο επίσημο πρόγραμμα με το οποίο εκλέχθηκαν το 2010 και το οποίο δεν υπάρχει πλέον πουθενά γιατί έχει αποσυρθεί από το διαδίκτυο και το επίσημο site της Πρωτοβουλίας.

Ο ΔΗΜΟΣΙΟΣ ΧΩΡΟΣ

Θεσσαλονίκη, πόλη σύγχρονη και οργανωμένη

Εν αναμονή των παραπάνω απαιτούνται άμεσες παρεμβάσεις για τη βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών οι οποίες μπορούν να έχουν χαρακτήρα πειραματικό και εν πολλοίς αναστρέψιμο. Πράγματι, η ευρύτερη κατάσταση του αστικού χώρου χαρακτηρίζεται ως κατάσταση έκτακτης ανάγκης και χρήζει επείγουσας αντιμετώπισης ως προς:

την κυριαρχία της παρουσίας του αυτοκινήτου σε κίνηση ή στάθμευση.

την κατάληψη πεζοδρομίων από σταθερά και κινητά εμπόδια.

την ανεπαρκή λειτουργία του συστήματος αποκομιδής σκουπιδιών.

τη ρύπανση του αέρα και του χώρου.

την απουσία πράσινου και φυτεύσεων και παράλληλα την κυριαρχία σκληρών επιφανειών (μπετόν, άσφαλτος, πλακοστρώσεις), και την αποθάρρυνση κυκλοφορίας πεζών και της διαβίωσης μέσα στον κοινόχρηστο στο χώρο.

Η κατάσταση αυτή οφείλεται στην πολεοδομική διάρθρωση των περισσοτέρων περιοχών της πόλης που αποτελούνται από μικρά οικοδομικά τετράγωνα καθώς και πλήθος στενών δρόμων με εξαιρετικά στενά πεζοδρόμια, ανεπαρκή αερισμό και ηλιασμό, χωρίς δένδρα και με σκληρές δαπεδοστρώσεις, με ελάχιστη έως ανύπαρκτη κυκλοφοριακή φόρτιση, οι οποίοι χρησιμοποιούνται κυρίως για στάθμευση των αυτοκινήτων που οποία καταλαμβάνουν ένα μεγάλο μέρος του δημόσιου αστικού χώρου.

Παράλληλα, διαπιστώνεται απουσία πράσινων χώρων και φυτεύσεων, εμφανής παρουσία κάδων σκουπιδιών, άναρχη τοποθέτηση του αστικού εξοπλισμού και κατάληψη των πεζοδρομίων από μικροεπιχειρηματικές δραστηριότητες, τραπεζοκαθίσματα, εμπορεύματα, διαφημιστικές πινακίδες, περίπτερα…

Κίνηση πεζών (καθοριστική για τη βιώσιμη πόλη) προστασία των πεζοδρομίων από την παράνομη στάθμευση (κορίνες, κολωνάκια) και απομάκρυνση παράνομων εμποδίων και χρήσεων Η νέα δημοτική αρχή θέτει ως προτεραιότητα την αποκατάσταση της ανε- μπόδιστης ροής των πεζών στους δημόσιους αστικούς χώρους (πεζοδρόμια, διαβάσεις, πεζόδρομους, πλατείες) διασφαλίζοντας σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία το ελάχιστο πλάτος πεζοδρομίου χωρίς εμπόδια. Εγκαθιστώντας κολωνάκια σε βασικές οδούς της πόλης θα αποτρέψει σε μεγάλο βαθμό την παράνομη στάθμευση και θα βελτιώσει την εικόνα της πόλης, αλλά και την κυκλοφοριακή ικανότητα των οδών. Τα καταστήματα εστίασης θα υποχρεούνται να αναρτούν σε εμφανές σημείο σχεδιάγραμμα με τον χώρο ανάπτυξης και τον αριθμό των τραπεζοκαθισμάτων για τον οποίο τους έχει χορηγηθεί άδεια. Όμοια υποχρέωση θα έχουν τα εμπορικά καταστήματα για τα εμπορεύματα. ορθή λειτουργία πεζοδρόμων με εφαρμογή κανονισμού λειτουργίας, αυστηρή επιτήρηση και πρόστιμα Η νέα δημοτική αρχή οφείλει να χρησιμοποιεί τη δημοτική αστυνομία όχι μόνο για το «σάρωμα» των οδών στην προσπάθεια ανεύρεσης παρανόμως παρκαρισμένων οχημάτων, αλλά για την ουσιαστική περιφρούρηση του δημόσιου χώρου. Θα διευκολυνθούν τα δίκυκλα με νησίδες στάθμευσης και θα αποκλειστεί η είσοδός τους στους πεζοδρόμους. πεζοδρομήσεις οδών (αρχικά πιλοτική) Στο πλαίσιο της αναβάθμισης της ποιότητας ζωής των πεζών, οι πεζοδρομήσεις μέσα στην πόλη παίζουν καθοριστικό ρόλο. Η συγκέντρωση των μελετών που έχουν γίνει προς αυτή την κατεύθυνση και η άμεση υλοποίηση πεζοδρομήσεων, κατόπιν ελέγχου των επιπτώσεων της λειτουργίας τους είναι ο άμεσος στόχος της νέας δημοτικής αρχής σε επίπεδο κυκλοφορίας αυστηρότερη επιτήρηση σε κρίσιμα σημεία (ράμπες, διαβάσεις πεζών, χώροι ανάπτυξης τραπεζοκαθισμάτων) 

Η εισαγωγή νέων τεχνολογιών στον έλεγχο της στάθμευσης, θα δώσει τη δυνατότητα στη Δημοτική Αστυνομία να αφιερώσει περισσότερο χρόνο στην αστυνόμευση χώρων και σημείων όπου σήμερα παρατηρούνται σημαντικά προβλήματα στην κυκλοφορία των πεζών και των ΑΜΕΑ, όπως ράμπες και διαβάσεις. πύκνωση διαβάσεων πεζών και αναβάθμιση της ασφάλειάς τους Πρώτη προτεραιότητα μας είναι η αξιολόγηση, ο επανασχεδιασμός και η αναβάθμιση των διαβάσεων με σκοπό τη βελτίωση του επιπέδου ασφάλειας και προσβασιμότητας των πεζών και ΑΜΕΑ στην κίνησή τους στην πόλη. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί με διαγραμμίσεις διαβάσεων σε όλες τις διασταυρώσεις που διασχίζονται από πεζούς, με ανυψωμένες διαβάσεις πεζών σε μη κεντρικούς δρόμους, με κατασκευή διαχωριστικής νησίδας σε οδούς διπλής κατεύθυνσης –όπου αυτό είναι δυνατόν– και με τοποθέτηση χρονομέτρου σηματοδοτών σε κεντρικές αρτηρίες για την ελαχιστοποίηση των ατυχημάτων με πεζούς. διαδραστικός χάρτης μελανών σημείων 
Κατάρτιση και συνεχής ενημέρωση χάρτη μελανών σημείων πεζοδρομίων, πεζοδρόμων και διαβάσεων όπου θα σημειώνονται τα προβλήματα. Στον χάρτη θα μπορούν και οι πολίτες, μέσω του διαδικτυακού χώρου του Δήμου, να υποδεικνύουν τα προβλήματα που εντοπίζουν. δημιουργία γραφείου πεζών Το γραφείο πεζών θα παρακολουθεί τον διαδραστικό χάρτη, θα επιτηρεί τη συνέχεια και το ανεμπόδιστο των ροών διέλευσης πεζών, θα δέχεται τις επισημάνσεις και καταγγελίες των δημοτών και θα ασχολείται με την ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των πολιτών για θέματα δικαιωμάτων και υποχρεώσεων των πεζών, για την κυκλοφοριακή συμπεριφορά των οδηγών. Θα προωθεί εναλλακτικούς τρόπους μετακίνησης, μείωσης της αλόγιστης χρήσης του Ι.Χ., σεβασμού των πεζών, ποδηλατών και ευάλωτων χρηστών, ενθάρρυνσης της πεζή μετακίνησης, της μετακίνησης με ποδήλατα και Μ.Μ.Μ. και, γενικά, θα ασχολείται με θέματα για την κατανόηση από τους πολίτες της αξίας και της αναγκαιότητας της βιώσιμης κινητικότητας που θα έχει ως αποτέλεσμα τη συμμετοχή τους στη βελτίωση της ποιότητας ζωής στον αστικό χώρο. 
Δείτε όλη την εκπομπή εδώ 
Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα