Ένα λεωφορείο που μπορεί και καλύτερα χωρίς οδηγό
Τα Τρίκαλα τράβηξαν το βλέμμα του διεθνούς ενδιαφέροντος για τις αστικές μεταφορές, καθώς είναι από τις ελάχιστες πόλεις στον κόσμο που χρησιμοποιούν οχήματα – λεωφορεία χωρίς την παρουσία οδηγού. To project υποστηρίζεται από το πανευρωπαϊκό πρόγραμμα CityMobil 2, υπό την αιγίδα της Περιφέρειας Θεσσαλίας. Τον Σεπτέμβριο δοκιμάστηκε το Λεωφορείο Χωρίς Οδηγό στους δρόμους των Τρικάλων […]
Τα Τρίκαλα τράβηξαν το βλέμμα του διεθνούς ενδιαφέροντος για τις αστικές μεταφορές, καθώς είναι από τις ελάχιστες πόλεις στον κόσμο που χρησιμοποιούν οχήματα – λεωφορεία χωρίς την παρουσία οδηγού. To project υποστηρίζεται από το πανευρωπαϊκό πρόγραμμα CityMobil 2, υπό την αιγίδα της Περιφέρειας Θεσσαλίας.
Τον Σεπτέμβριο δοκιμάστηκε το Λεωφορείο Χωρίς Οδηγό στους δρόμους των Τρικάλων και θα συνεχίσει πιλοτικά μέχρι τις αρχές Οκτώβρη, οπότε θα κυκλοφορήσει επισήμως και με επιβάτες. Η χωρητικότητά του είναι 9 επιβάτες. Το Λεωφορείο Χωρίς Οδηγό κυκλοφορεί προς το παρόν κάθε μέρα -πλην Δευτέρας- και τις ώρες 10:00 έως 14:00 και 16:00 έως 20:00 και διασχίζει προγραμματισμένη διαδρομή μήκους 2,4 χμ. στο κέντρο των Τρικάλων. Η λεωφορειολωρίδα στην οποία θα κινείται θα είναι χώρος αυστηρής απαγόρευσης στάθμευσης, μέχρι το τέλος ωραρίου κυκλοφορίας του οχήματος.
πίσης λύθηκε και το θέμα των πινακίδων κυκλοφορίας και βάσει υπουργικής απόφασης, σε συνεργασία με τη Δ/νση Μεταφορών και Επικοινωνιών και το ΚΤΕΟ Τρικάλων, καθώς και με τις υπηρεσίες του υπουργείου Μεταφορών, Υποδομών και Δικτύων, η e-trikala Α.Ε. διαθέτει πινακίδες κυκλοφορίας για τα δύο πρώτα οχήματα, παγκόσμια πρωτιά για λεωφορεία χωρίς οδηγό.Με αριθμούς κυκλοφορίας ΤΚΤ 3131 και ΤΚΤ 3132, τα δύο πρώτα οχήματα φέρουν κανονική πινακίδα ξεφεύγοντας από τον τίτλο του πειραματικού οχήματος. Συνολικά έξι οχήματα χωρητικότητας 9 επιβατών θα κυκλοφορήσουν επίσημα.
info:
Τα Τρίκαλα είχαν συγκεντρώσει την υψηλότερη βαθμολογία ανάμεσα στις 12 υποψήφιες ευρωπαϊκές πόλεις για την εφαρμογή του προγράμματος CityMobil2 (Cities Demonstrating Cybernetic Mobility). Το πρόγραμμα, που χρηματοδοτείται από το 7ο πρόγραμμα-πλαίσιο της Ε.Ε. για την έρευνα και την τεχνολογική ανάπτυξη, αφορά τη δημιουργία μιας πιλοτικής πλατφόρμας για αυτοματοποιημένες οδικές μεταφορές, οι οποίες θα δοκιμαστούν σε διαφορετικά περιβάλλοντα ανά την Ευρώπη.
Σύμφωνα με το πρόγραμμα, στόχος του πειράματος δεν είναι να εξαφανιστούν οι οδηγοί των λεωφορείων και να αντικατασταθούν από υπολογιστές, αλλά να δημιουργηθεί ένα νέο μέσο μαζικής μεταφοράς συμπληρωματικό προς τα υφιστάμενα. εξ άλλου κάθε ένα από αυτά θα υποστηρίζεται από ειδικευμένο πιστοποιημένο άτομο που θα το παρακολουθεί μέσω υπολογιστή.
Τα αυτοματοποιημένα συστήματα μεταφοράς βασίζονται στη χρήση ενός στόλου «κυβερνο-οχημάτων» με δυνατότητα αυτόματης οδήγησης. Σύμφωνα με το CityMobil2, τα συστήματα αυτά είναι ιδανικά για να συμπληρώνουν τα υφιστάμενα μέσα μεταφοράς προσφέροντας συλλογικές ή ατομικές (on demand) υπηρεσίες. Για παράδειγμα, όταν η ζήτηση είναι χαμηλή ή οι στάσεις μακριά, μπορούν να παρέμβουν για να τροφοδοτήσουν με επιβάτες τις κλασικές δημόσιες συγκοινωνίες.
Σήμερα υπάρχουν πολλά σχήματα αυτοματοποιημένων μεταφορών ανά τον κόσμο, ανάμεσα στα οποία τα Group Rapid Transit at Rivium Park Shuttle (Ολλανδία), Morgantown (ΗΠΑ), Personal Rapid Transit στο αεροδρόμιο του Heathrow (Βρετανία) και Masdar (Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα). Τα συστήματα αυτά έχουν αποδειχθεί αποτελεσματικά, είναι όμως δύσκολο να χρησιμοποιηθούν σε αστικές περιοχές καθώς χρειάζεται ειδική οδική υποδομή. Το πρόγραμμα CityMobil2 ξεκίνησε τον Σεπτέμβριο του 2012, θα έχει συνολική διάρκεια 4 χρόνια και έχει 45 διαφορετικούς συνεργάτες, από δήμους έως ερευνητές.