Επί Μητσοτάκη η σκιά του «Μεγάλου Αδελφού» μεγαλώνει
"Η παρακολούθηση των τηλεφώνων πολιτικών της αντιπολίτευσης συνιστά χαρακτηριστικό γνώρισμα αυταρχικών ή ημιαυταρχικών καθεστώτων"
Λέξεις Κώστας Χρυσόγονος*
Η τηλεφωνική υποκλοπή σε βάρος του Νίκου Ανδρουλάκη βαπτίσθηκε «νόμιμη επισύνδεση» από τον πρωθυπουργό, χωρίς όμως να αλλάξει έτσι η ουσία του πράγματος και χωρίς να μπορεί να κρυφτεί το πολιτειακό (και όχι απλά πολιτικό) ζήτημα που έχει προκύψει.
Η παρακολούθηση των τηλεφώνων πολιτικών της αντιπολίτευσης συνιστά χαρακτηριστικό γνώρισμα αυταρχικών ή ημιαυταρχικών καθεστώτων.
Το άρθρο 19 του Συντάγματος επιτρέπει την άρση του τηλεφωνικού απορρήτου μόνο για λόγους εθνικής ασφαλείας και είναι προφανές ότι ο αρχηγός (ή υποψήφιος) του τρίτου κοινοβουλευτικού κόμματος δεν μπορεί να θεωρείται απειλή για την εθνική ασφάλεια σε ένα κράτος-μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης με κοινοβουλευτικό πολίτευμα, εν έτει 2021-2022. Άρα, η υποκλοπή σε βάρος του Νίκου Ανδρουλάκη συνιστά αντιδημοκρατική εκτροπή.
Αν η εποπτεύουσα την ΕΥΠ εισαγγελέας Εφετών έχει υπογράψει σχετικό ένταλμα, πρέπει να διωχθεί πειθαρχικά και ποινικά για παράβαση καθήκοντος.
Δεδομένου, εξάλλου, ότι η ΕΥΠ υπάγεται απευθείας στον πρωθυπουργό, σύμφωνα με το άρθρο 21 του ν. 4622/2019 περί «επιτελικού κράτους», ο Κυριάκος Μητσοτάκης φέρει ακέραιη την πολιτική ευθύνη. Εάν δεν γνώριζε ότι ο διορισμένος από τον ίδιο διοικητής της ΕΥΠ ζήτησε την παρακολούθηση Ανδρουλάκη, σημαίνει ότι είχε ανεχθεί τη δημιουργία ανέλεγκτων παρακρατικών μηχανισμών, ενώ αν αποδειχθεί ότι γνώριζε, τούτο σημαίνει ότι είναι τόσο επικίνδυνος για την ελληνική Δημοκρατία όσο ήταν κι ο Ρίτσαρντ Νίξον για την αμερικανική.
Η παρακολούθηση σε βάρος του Νίκου Ανδρουλάκη ενδέχεται εξάλλου να αποκαλυφθεί ότι αποτελεί μόνο την κορυφή ενός παγόβουνου. Το 2021 εκδόθηκαν συνολικά 15.475 εισαγγελικές διατάξεις άρσης του απορρήτου, σύμφωνα με την τελευταία σχετική έκθεση της Αρχής Διασφάλισης του Απορρήτου των Επικοινωνιών, έναντι 13.751 το 2020 και 11.680 το 2019.
Κάποιες από αυτές μπορεί να αφορούν άλλα πολιτικά πρόσωπα ή και κόμματα (το ΚΚΕ από το 2016 έχει κάνει επανειλημμένες σχετικές καταγγελίες), χωρίς να υφίσταται καν νόμιμη διαδικασία ενημέρωσης των στόχων, έστω εκ των υστέρων.
Η ιδιαιτερότητα στην περίπτωση Ανδρουλάκη είναι ότι ο αρχηγός του ΠΑ.ΣΟ.Κ/ΚΙΝ.ΑΛ, ως ευρωβουλευτής, είχε τη δυνατότητα να απευθυνθεί στις υπηρεσίες του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και να ζητήσει τον έλεγχο του κινητού του.
Ο πρωθυπουργός δηλώνει ότι «στη δημοκρατία μας δεν επιτρέπεται να υπάρχουν σκιές», αλλά στην πράξη αποδεικνύεται πως κάθε χρόνο της δικής του διακυβέρνησης η σκιά του Μεγάλου Αδελφού (κατά Orwell) μεγαλώνει.
*Ο Κώστας Χ. Χρυσόγονος, είναι καθηγητής Συνταγματικού Δικαίου Α.Π.Θ. και μέλος του Πολιτικού Συμβουλίου ΠΑ.ΣΟ.Κ.