Parallax View

Έξι ερωτήσεις ζητούν τεκμηριωμένες απαντήσεις για Μετρό και FLYOVER

Πώς θα ήταν η πόλη αν σήμερα λειτουργούσε το μετρό της και άλλες σημαντικές ερωτήσεις

Parallaxi
έξι-ερωτήσεις-ζητούν-τεκμηριωμένες-α-616869
Parallaxi

Λέξεις: Γιάννης Α. Μυλόπουλος

Η κυβέρνηση, δια των αρμόδιων υπουργών, ζητά από τη Θεσσαλονίκη συναίνεση για το φαραωνικό έργο της Fly Over περιφερειακής, η κατασκευή της οποίας αναμένεται να προκαλέσει τεράστια κυκλοφοριακά προβλήματα τα προσεχή χρόνια στην πόλη.

Ένα έργο που δεν θα χρειάζονταν να κατασκευαστεί, τουλάχιστον με τέτοιες διαστάσεις, αν σήμερα λειτουργούσε το Μετρό και συγκεκριμένα η βασική γραμμή και η επέκταση προς Καλαμαριά, που όφειλαν να έχουν ολοκληρωθεί εδώ και χρόνια.

Σύμφωνα με τις επίσημες κυκλοφοριακές μελέτες του Μετρό, αν σήμερα λειτουργούσαν αυτές οι δύο γραμμές, 120.000 ΙΧ αυτοκίνητα θα κυκλοφορούσαν λιγότερα στους δρόμους.

Και βέβαια, ένα σημαντικό μέρος αυτής της μείωσης της κυκλοφορίας θα ανακούφιζε και την περιφερειακή οδό. Καθώς η κυκλοφορία της, σε μεγάλο βαθμό, επιβαρύνεται καθημερινά από τις μετακινήσεις όσων επιδιώκουν να παρακάμψουν το απροσπέλαστο σε ώρες αιχμής κέντρο της πόλης, προκειμένου να μετακινηθούν από το ένα σημείο της στο άλλο.

Ποιος, αλήθεια, θα έπαιρνε αυτοκίνητο για να πάει, μέσω περιφερειακής, από το κέντρο της πόλης ή από τα δυτικά στη Χαριλάου, στο Ντεπό, στον Φοίνικα ή στην Καλαμαριά και αντίστροφα, αν υπήρχε γραμμή Μετρό;

Για να εμπιστευτούμε συνεπώς και να δείξουμε συναίνεση στην κυβέρνηση που, αντί να τελειώσει το Μετρό και τις επεκτάσεις του που θα έλυναν οριστικά το κυκλοφοριακό στη Θεσσαλονίκη, ξεκινά ένα άχρηστο και καταστροφικό για την πόλη έργο για να αντιμετωπίσει το πρόβλημα που προκαλεί η καθυστέρηση του Μετρό, χρειάζονται πειστικές απαντήσεις στις έξι ερωτήσεις που ακολουθούν:

  1. Γιατί δεν υλοποιήθηκε η υπόσχεση του πρωθυπουργού τον Σεπτέμβριο του 2019 στα εγκαίνια της ΔΕΘ, περί ολοκλήρωσης και πλήρους λειτουργίας του Μετρό τον Απρίλιο του 2023;

Καθώς αν σήμερα λειτουργούσε ήδη το Μετρό, η κυκλοφοριακή κατάσταση τόσο στην πόλη, όσο και στην περιφερειακή θα ήταν εντελώς διαφορετική. Και ασφαλώς και δεν θα δικαιολογούσε την κατασκευή της ενίσχυσης της περιφερειακής με τέτοιων διαστάσεων Fly Over.

Δεν υπάρχουν ευθύνες γι’ αυτή τη μη υλοποίηση της υπόσχεσης του πρωθυπουργού, που κοστίζει σήμερα στην πόλη μια τεράστια ταλαιπωρία;

Θα αναλάβουν κάποιοι την ευθύνη;

  1. Γιατί καθυστέρησε 4 ολόκληρα χρόνια, από το Σεπτέμβριο του 2019 μέχρι τον Οκτώβριο του 2023, η ανάθεση της λειτουργίας του Μετρό Θεσσαλονίκης;

Καθώς αν η ανάθεση είχε γίνει νωρίτερα, το Μετρό θα λειτουργούσε έστω και στο τέλος αυτής της χρονιάς, με σημαντικές επιπτώσεις στην κυκλοφορία και της πόλης και της περιφερειακής.

Οπότε δεν θα χρειάζονταν η φαραωνικών διαστάσεων ενίσχυση της περιφερειακής με τον Fly Over που θα προκαλέσει μεγάλη ταλαιπωρία στα επόμενα χρόνια.

Δεν υπάρχουν, αλήθεια, ευθύνες γι’ αυτή την αδικαιολόγητη καθυστέρηση στην ανάθεση του έργου της λειτουργίας του Μετρό;

Θα τις αναλάβει κανείς;

  1. Πόσο κόστισαν στο δημόσιο οι αποζημιώσεις σε εργολάβους, εξ αιτίας της καθυστέρησης του Μετρό από το τέλος του 2020, που αυτό επρόκειτο να λειτουργήσει σύμφωνα με το προηγούμενο χρονοδιάγραμμα, μέχρι σήμερα;

Δεν αισθάνονται την ανάγκη στην κυβέρνηση, αυτοί που εκ του αποτελέσματος αποδεικνύεται σήμερα ότι παραπλάνησαν και καθοδήγησαν λάθος τον πρωθυπουργό να δώσει ψευδείς υποσχέσεις με σοβαρές οικονομικές συνέπειες, να απολογηθούν γι’ αυτή την αχρείαστη οικονομική αιμορραγία σε εποχές κρίσης;

Θα αναλάβουν κάποιοι την ευθύνη;

  1. Γιατί καθυστερούν να ξεκινήσουν οι επεκτάσεις του Μετρό δυτικά και ανατολικά;

Ο σχεδιασμός τους είναι ήδη έτοιμος εδώ και χρόνια και η χάραξή τους, όπως και η χωροθέτηση των σταθμών, είναι ήδη συμφωνημένες με δημάρχους και τοπικούς φορείς, αφού έχει προηγηθεί διαβούλευση ήδη από το 2018.

Αν οι επεκτάσεις προς τις πολυπληθείς δυτικές συνοικίες και προς το αεροδρόμιο είχαν ήδη ξεκινήσει, θα ήταν ορατή η περαιτέρω μείωση της κυκλοφορίας στους, πέραν των 120.000 αυτοκινήτων ημερήσια, οπότε και δεν θα υπήρχε καμία ανάγκη για μεγάλων διαστάσεων ενίσχυση της περιφερειακής.

Δεν υπάρχουν ευθύνες γι’ αυτή την καθυστέρηση της έναρξης της κατασκευής των επεκτάσεων του Μετρό;

Θα τις αναλάβει κανείς;

  1. Εξετάστηκαν, αλήθεια, άλλες εναλλακτικές λύσεις, εκτός του Fly Over, πριν αποφασιστεί το έργο; Εξετάστηκαν, για παράδειγμα, λύσεις όπως η μείωση της κυκλοφορίας στην περιφερειακή με ενίσχυση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς, όπως συμβαίνει σε όλον τον κόσμο για την αντιμετώπιση της κυκλοφοριακής επιβάρυνσης ή ακόμη και η κατασκευή εξωτερικής περιφερειακής ή ο σχεδιασμός άλλου τύπου ενίσχυσης της υπάρχουσας περιφερειακής;

Και γιατί αυτές οι εναλλακτικές, αν εξετάστηκαν, δεν αξιολογήθηκαν οικονομοτεχνικά και περιβαλλοντικά, πριν αποφασιστεί δίκην μονοδρόμου η κατασκευή του φαραωνικού Fly Over;

Ποιος ευθύνεται γι’ αυτή τη στοιχειώδη… παράλειψη;

Θα απολογηθεί κανείς;

  1. Όταν, με το καλό, τελειώσει η Fly Over περιφερειακή σε τέσσερα χρόνια από σήμερα, δηλαδή το 2027 όπως υπόσχονται, τουλάχιστον η βασική γραμμή του Μετρό και η επέκταση προς Καλαμαριά θα είναι ήδη σε λειτουργία, σύμφωνα και πάλι με τις υποσχέσεις της κυβέρνησης, που μιλά για λειτουργία Μετρό στο τέλος του 2024 ή έστω στις αρχές του 2025.

Συνεπώς στους δρόμους τότε θα κυκλοφορούν ήδη 120.000 λιγότερα ΙΧ αυτοκίνητα, με ένα μέρος αυτής της μείωσης να μεταφέρεται και στην κυκλοφορία της περιφερειακής. Η οποία πλέον θα αναλαμβάνει μόνο τις εξωτερικές μετακινήσεις παράκαμψης της πόλης.

Τι νόημα, λοιπόν, θα έχει τότε η λειτουργία του φαραωνικού Fly Over, η κατασκευή του οποίου ξεκινά σήμερα χωρίς να ληφθεί υπόψη αυτή η… ασήμαντη κυκλοφοριακή λεπτομέρεια;

Θα λογοδοτήσει κανείς γι’ αυτή την… αστοχία που θα κοστίσει στην πόλη μια ακόμη δυσχερή περίοδο σοβαρών κυκλοφοριακών προβλημάτων;

Πρώτα πρέπει να απαντηθούν αυτά τα πέντε ερωτήματα τεκμηριωμένα, με μελέτες και με συγκεκριμένους υπολογισμούς από υπεύθυνους τεχνικούς και επιστήμονες.

Κι αφού αυτό συμβεί, πρέπει στη συνέχεια να αναληφθούν και οι ευθύνες που απορρέουν από τις απαντήσεις που θα δοθούν.

Και μετά να ζητηθεί από τους Θεσσαλονικείς να αποκατασταθεί η εμπιστοσύνη τους και να δοθεί η αιτούμενη συναίνεση στην κυβέρνηση για να προχωρήσει στην κατασκευή του Fly Over.

Αλλιώς, αν οι ερωτήσεις δεν απαντηθούν τεκμηριωμένα και αν δεν βρεθούν οι υπεύθυνοι για τα μέχρι σήμερα δεινά, η κυβέρνηση παραμένει υπόλογος για διάψευση υποσχέσεων, για καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση μεγάλων τεχνικών συγκοινωνιακών έργων που προκαλούν σοβαρά προβλήματα στην πόλη, καθώς και για μια άνευ προηγουμένου οικονομική αιμορραγία λόγω αποζημιώσεων στους εργολάβους.

Τα τραύματα από την ματαιωθείσα και αδρά αποζημιωθείσα υποθαλάσσια αρτηρία, όπως και από τις καθυστερήσεις του Μετρό που η ίδια η κυβέρνηση προκάλεσε και τις αποζημιώσεις δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ σε εργολάβους που αυτή η καθυστέρηση επέφερε είναι νωπά και δεν έχουν κλείσει ακόμη…

*O Γιάννης Μυλόπουλος είναι καθηγητής Πολυτεχνικής Σχολής, πρώην Πρύτανης ΑΠΘ | Επικεφαλής παράταξης «ΑΛΛΑΓΗ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ Κ. ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ»

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα