Εξωστρέφεια στη Θεσσαλονίκη, έτσι ξεκίνησαν όλα
Του Γιώργου Τούλα Το κείμενο γράφτηκε στα εγκαίνια της περσινής έκθεσης και έλεγε τα εξής: Χτες βράδυ στη συμβολή των πεζοδρόμων Ζεύξιδος και Ικτίνου, με τους ήχους των κρουστών του Νίκου Τουρμπή και της Κρούσης να ξεσηκώνουν τα πλήθη και στα παρτέρια καθισμένοι εκατοντάδες ευτυχισμένοι άνθρωποι τους άκουγαν και πάνω από τα κεφάλια δεκάδες υπέροχες […]
Του Γιώργου Τούλα
Το κείμενο γράφτηκε στα εγκαίνια της περσινής έκθεσης και έλεγε τα εξής:
Χτες βράδυ στη συμβολή των πεζοδρόμων Ζεύξιδος και Ικτίνου, με τους ήχους των κρουστών του Νίκου Τουρμπή και της Κρούσης να ξεσηκώνουν τα πλήθη και στα παρτέρια καθισμένοι εκατοντάδες ευτυχισμένοι άνθρωποι τους άκουγαν και πάνω από τα κεφάλια δεκάδες υπέροχες εικόνες συμπλήρωναν την εικόνα. Μια εικόνα μαγική, άνετα θα την τοποθετούσες στο Βερολίνο ή το Λονδίνο. Ήταν όμως στην καρδιά της Θεσσαλονίκης. Και δεν ήταν η πρώτη φορά. Εκεί ξεκίνησαν όλα πριν από εννιά χρόνια το καλοκαίρι του 2004. Βαθιά βυθισμένη η πόλη σε έναν συντηρητικό εγκλεισμό τότε, είδε ξαφνικά ενώ δεν συνέβαινε απολύτως τίποτε στο κέντρο της μια κολεκτίβα να ταράζει Ιούλη μήνα τη σιωπή.
Φέτος για πρώτη νομίζω φορά η γιορτή μεταφέρθηκε τον Ιούνιο και χθες βράδυ χιλιάδες κόσμου μαζεύτηκε στους δυο πεζόδρομους όχι για τα μπαρ αλλά για τη δημιουργία. Είχα καιρό να δω τόσα χαμόγελα, τόση θετική ενέργεια που παρέσερνε και όσους για τους γνωστούς λόγους της αβεβαιότητας και της κρίσης ήταν σκυθρωποί.
Η Stereosis, που την ξεκίνησαν μερικά χρόνια νωρίτερα στην Τούμπα ο Άγγελος Ζυμάρας και η Μαρία Παράσχη, είχε μόλις μετακομίσει στον πεζόδρομο και με την προσθήκη στην ομάδα του Πασχάλη Τσεϊνέ, του Μάνου Παπαδόπουλου και του Κοσμά Παυλίδη, δημιούργησε την πιο δημιουργική κολεκτίβα ανθρώπων που υπήρξε τα τελευταία χρόνια, στα καλλιτεχνικά της πράγματα. Περισσότεροι από χίλιοι νέοι με δίψα για τη φωτογραφία, μπήκαν στην ομάδα και έμαθαν μαζί τους τα μυστικά της φωτογραφίας, παράγοντας ταυτόχρονα πρότζεκτ που στηρίχτηκαν στη συνεργασία και την αλληλοβοήθεια. Κορυφαίο event της δουλειάς του κάθε χρόνο οι 99 ώρες, μια υπαίθρια έκθεση φωτογραφίας που καταλαμβάνει δυο πεζόδρομους τους οποίους για 99 ώρες μετατρέπει σε ένα τόπο παραμυθιού. Παράλληλα με τα happenings που συνοδεύουν τα εγκαίνια, μυεί τον κόσμο στη γιορτή της εικόνας και την εξωστρέφεια.
Όσοι βρεθήκαμε πριν από εννιά καλοκαίρια στη πρώτη τους υπαίθρια δράση, αλλά κυρίως όσοι γνωρίζουμε από πρώτο χέρι πως στήνεται αυτή η ιστορία, με τις άπειρες δυσκολίες, το μηδενικό μπάτζετ, τη δυσκολία συνεννοήσης με τις αρχές και πως συντελείται το θαύμα κάθε καλοκαίρι για 4 μέρες, τότε οφείλουμε να υποκλιθούμε για άλλη μια χρονιά.
*Η φωτογραφία είναι του Θανάση Σταθόπουλου
Επειδή πάντα πρέπει να αποδίδονται τα του Καίσαρος τω Καίσαρι, η σπίθα που άναψε την όρεξη για να οργανωθούν δεκάδες εξωστρεφή πράγματα στην πόλη τα τελευταία πέντε χρόνια, ήταν αυτή η πρώτη μεγάλη δημόσια γιορτή, οργανωμένη όχι από φορείς, αλλά από ζωντανά κύτταρα, που μας έβαλε ιδέες για έναν δημόσιο χώρο ανοιχτόκαρδο, πηγή έμπνευσης και δημιουργίας. Ένα τεράστιο μπράβο τους ανήκει και ένα ευχαριστώ που μας έκαναν να τους μιμηθούμε δημιουργικά.
*27/7-1/7: Για 10η συνεχόμενη χρονιά το φωτογραφικό κέντρο Stereosis διοργανώνει την φωτογραφική έκθεση “stereosis on view 9 – 99 hours” με κεντρικό της άξονα τη δουλειά 80 νέων φωτογράφων της πόλης. Η έκθεση πραγματοποιηθεί στους πεζόδρομους Ζεύξιδος και Ικτίνου στις 3 Ιουλίου 2014 και θα διαρκέσει 99 ώρες. Η έκθεση περιλαμβάνει φωτογραφίες απο 75 μαθητές της Stereosis ενώ παράλληλα θα πραγματοποιούνται φωτογραφικά slideshows.Είσοδος ελεύθερη. Περισσότερα εδώ