Η Cinecitta Θεσσαλονίκη

Η αρχαιότητα ως σκηνικό

Parallaxi
η-cinecitta-θεσσαλονίκη-917935
Parallaxi

Λέξεις: Γιάννης Θεοχάρης*

Όταν το 2012 αποκαλύφτηκε στις εργασίες για την κατασκευή του Σταθμού Βενιζέλου το Βυζαντινό Σταυροδρόμι, στην Καλιφόρνια, στους Αμμόλοφους Guadalupe-Nipomo ξεκινούσε μία μεγάλη ανασκαφική έρευνα. 

Εκεί αρχαιολόγοι αποκάλυπταν το κινηματογραφικό σκηνικό της ταινίας του Cecil DeMille «Οι Δέκα Εντολές» (1923). 

arkhaio1.jpeg

Το σκηνικό (αγάλματα φαραώ, σφίγγες, πύλες πόλεων ύψους περί τα 30 μ.) στήθηκε στους καριφορνέζικους αμμόλοφους, επειδή οι τελευταίοι προσομοίαζαν με την αιγυπτιακή έρημο. 

Όλα αυτά μετά την ολοκλήρωση της ταινίας κατέρρευσαν, καταστράφηκαν και καλύφθηκαν από την άμμο. Η ανασκαφική εργασία που ξεκίνησε το 2012 έμεινε ανολοκλήρωτη λόγω έλλειψης χρηματοδότησης.

arkhaia-thes2.jpeg

Στη Θεσσαλονίκη αρχαιολογικός χώρος που αποκαλύφθηκε στον Σταθμό Βενιζέλου (με μείζονος σημασίας, και όχι κινηματογραφικές, αρχαιότητες) έγινε αντικείμενο διαχείρισης όχι σύμφωνα με την αρχαιολογική θεωρία, αλλά με την κινηματογραφική εργασία του 1923, την προσπάθεια του ΝτεΜιλλ να κατασκευάσει ένα αρχαιοφανές σκηνικό για τη βιβλική του ταινία.

arkhaio3.jpeg

Το άλλο αρχαιοφανές σκηνικό που έχει ήδη στηθεί στην Αγία Σοφία έχει σχολιαστεί για τη μεγάλη του επιτυχία. 

arkhaia-thes2-Iq7vs.jpeg

Λειτουργεί όπως η στάση Μετρό με την επιγραφή “Συντριβάνι-Έκθεση” που στήθηκε στην Άνω Πόλη για τις ανάγκες μίας ξένης κινηματογραφικής παραγωγής. 

arkhaia-thes-4.jpeg

Είναι Μεγάλη Εβδομάδα και μπορούμε να ξαναδούμε τo Ben Hur με τον Charlton Heston στον Ιππόδρομο, για να αντιληφθούμε τι είναι αρχαιοφανές σκηνικό επικών διαστάσεων και οπτική πλάνη. 

arkhaia-thes-6.jpeg

Επανερχόμενοι στα της Βενιζέλου, τη Μεγάλη Τρίτη (της Κασσιανής και των Δέκα Παρθένων, πέντε φρονίμων και πέντε μωρών) το ΚΑΣ αποφάσισε ομόφωνα να συνεχιστεί η απόσπαση των αρχαιοτήτων.

(*Ο Γιάννης Θεοχάρης είναι Αντιπρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων) 

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα