Η Cinecitta Θεσσαλονίκη
Η αρχαιότητα ως σκηνικό
Λέξεις: Γιάννης Θεοχάρης*
Όταν το 2012 αποκαλύφτηκε στις εργασίες για την κατασκευή του Σταθμού Βενιζέλου το Βυζαντινό Σταυροδρόμι, στην Καλιφόρνια, στους Αμμόλοφους Guadalupe-Nipomo ξεκινούσε μία μεγάλη ανασκαφική έρευνα.
Εκεί αρχαιολόγοι αποκάλυπταν το κινηματογραφικό σκηνικό της ταινίας του Cecil DeMille «Οι Δέκα Εντολές» (1923).
Το σκηνικό (αγάλματα φαραώ, σφίγγες, πύλες πόλεων ύψους περί τα 30 μ.) στήθηκε στους καριφορνέζικους αμμόλοφους, επειδή οι τελευταίοι προσομοίαζαν με την αιγυπτιακή έρημο.
Όλα αυτά μετά την ολοκλήρωση της ταινίας κατέρρευσαν, καταστράφηκαν και καλύφθηκαν από την άμμο. Η ανασκαφική εργασία που ξεκίνησε το 2012 έμεινε ανολοκλήρωτη λόγω έλλειψης χρηματοδότησης.
Στη Θεσσαλονίκη αρχαιολογικός χώρος που αποκαλύφθηκε στον Σταθμό Βενιζέλου (με μείζονος σημασίας, και όχι κινηματογραφικές, αρχαιότητες) έγινε αντικείμενο διαχείρισης όχι σύμφωνα με την αρχαιολογική θεωρία, αλλά με την κινηματογραφική εργασία του 1923, την προσπάθεια του ΝτεΜιλλ να κατασκευάσει ένα αρχαιοφανές σκηνικό για τη βιβλική του ταινία.
Το άλλο αρχαιοφανές σκηνικό που έχει ήδη στηθεί στην Αγία Σοφία έχει σχολιαστεί για τη μεγάλη του επιτυχία.
Λειτουργεί όπως η στάση Μετρό με την επιγραφή “Συντριβάνι-Έκθεση” που στήθηκε στην Άνω Πόλη για τις ανάγκες μίας ξένης κινηματογραφικής παραγωγής.
Είναι Μεγάλη Εβδομάδα και μπορούμε να ξαναδούμε τo Ben Hur με τον Charlton Heston στον Ιππόδρομο, για να αντιληφθούμε τι είναι αρχαιοφανές σκηνικό επικών διαστάσεων και οπτική πλάνη.
Επανερχόμενοι στα της Βενιζέλου, τη Μεγάλη Τρίτη (της Κασσιανής και των Δέκα Παρθένων, πέντε φρονίμων και πέντε μωρών) το ΚΑΣ αποφάσισε ομόφωνα να συνεχιστεί η απόσπαση των αρχαιοτήτων.
(*Ο Γιάννης Θεοχάρης είναι Αντιπρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων)