Οι δρόμοι της Θεσσαλονίκης στο χάος
Συνέντευξη στον Γιώργο Τούλα Ο διευθυντής της τροχαίας κ. Θόδωρος Τυριακίδης μιλά για χάος της πόλης, την έλλειψη αστυνόμευσης, τα ταξί, την έλλειψη παιδείας των πολιτών. Θα ακολουθήσει το δεύτερο μέρος της συνέντευξης τις επόμενες μέρες. -Είναι και δική σας αίσθηση ή είναι μόνο η δική μας ότι η πόλη είναι στο χειρότερο σημείο της τις […]
Συνέντευξη στον Γιώργο Τούλα
Ο διευθυντής της τροχαίας κ. Θόδωρος Τυριακίδης μιλά για χάος της πόλης, την έλλειψη αστυνόμευσης, τα ταξί, την έλλειψη παιδείας των πολιτών. Θα ακολουθήσει το δεύτερο μέρος της συνέντευξης τις επόμενες μέρες.
-Είναι και δική σας αίσθηση ή είναι μόνο η δική μας ότι η πόλη είναι στο χειρότερο σημείο της τις τελευταίες δεκαετίες;
Η δική μας αίσθηση είναι από την πρώτη στιγμή. Εγώ ειδικά που από τα 32 χρόνια υπηρεσίας, τα 23 τα έχω στην τροχαία μέσα στην πόλη της Θεσσαλονίκης τέτοιο φαινόμενο πρώτη φορά έχω συναντήσει. Δεν αποποιούμαι τις ευθύνες σαν διευθυντής τροχαίας, ούτε θέλω να ρίξω το βάρος, ότι δεν έχουμε δύναμη και δεν μπορούμε, δεν είναι λόγοι αυτοί. Κι εκατό τροχονόμους να βάλουμε μέσα στο κέντρο, το πρόβλημα αυτό δεν θα λυθεί. Να σας δώσω δηλαδή στατιστικά στοιχεία, πέρυσι που ήταν και η δημοτική αστυνομία, μέχρι σήμερα που μιλάμε στους 5 μήνες, είχανε βεβαιωθεί 5.488 παραβάσεις σταθμεύσεων, αυτή τη στιγμή το 2013. Το 2014 έχουμε 14.286, τριπλασιάστηκαν. Είδατε εσείς καμία βελτίωση; Στους 5 μήνες είναι σχεδόν 100 παραβάσεις την ημέρα. Παρά τις αντίξοες συνθήκες. Γιατί αν βάλουμε μέσα τις εκδηλώσεις που γίνονται από τον Δήμο, από τους διάφορους φορείς, τις πορείες που κάνουνε το Εργατικό Κέντρο, τα Πανεπιστήμια, που εμείς αναγκαστικά μία απλή πορεία που θα χρειαστεί να κλείσει το κέντρο, η Εγνατία, η Τσιμισκή, η Βενιζέλου, η Αγίου Δημητρίου που είναι το Υπουργείο, θέλουμε το λιγότερο 40 άτομα, για να κλείσουμε τους κεντρικούς δρόμους, να μην δημιουργηθεί κανένα πρόβλημα όσον αφορά και τα οχήματα και όσον αφορά αυτούς που κάνουν τις πορείες. Θέλουμε 40 άτομα. Δεν υπάρχει τέτοια δυνατότητα, αναγκαζόμαστε και φέρνουμε ενισχύσεις από τα περιφερειακά τμήματα.
-Δεύτερα πρωί, από το σπίτι μου ψηλά στην Όλγας μέχρι το κέντρο δεν συνάντησα ούτε ένα τροχονόμο.
Σε αυτό που λέτε έχετε δίκιο, κι όχι μόνο την Δευτέρα σε καθημερινή βάση δεν υπάρχει τροχονόμος. Αυτή τη στιγμή η δύναμη που έχει μέσα στο κέντρο η τροχαία, είναι ίσα ίσα για να βγαίνουνε οι καθημερινές υποχρεώσεις που προβλέπεται να έχει σαν τροχαία. Μας λείπουν 150 άτομα από την οργανική δύναμη, από τους οποίους οι 120 είναι μέσα από το κέντρο, από το Α και το Β. Υπήρχε παλιά Τμήμα Ρύθμισης, το οποίο δυστυχώς μετά το 2009 που έφυγαν όλοι οι συνάδελφοι, φοβούμενοι μήπως χάσουνε την σύνταξη και το εφάπαξ, δεν αναπληρώθηκαν, με αποτέλεσμα αυτή τη στιγμή σαν υπηρεσία να υπολειτουργούμε. Φέρνουμε από έξω συναδέλφους από την Χαλκηδόνα, από τα Μάλγαρα, από την Ασπροβάλτα πολλές φορές, από τη Θέρμη, για να μπορέσουμε να βγάλουμε τις εκδηλώσεις ίσα ίσα.
-Τι έχετε κάνει εσείς γι’ αυτό εκτός από το να το διαπιστώνετε; Έχετε κάνει μια αναφορά; Το έχετε δημοσιοποιήσει στο υπουργείο σας;
Έχουμε κάνει όλα τα απαραίτητα έγγραφα προς όλους τους αρμόδιους φορείς. Από το Υπουργείο το δικό μας, το Υπουργείο Μακεδονίας-Θράκης, την Περιφέρεια, τον Δήμο, όλοι είναι γνώστες του προβλήματος. Μέχρι στιγμής λύση δεν έχει βρεθεί. Αφού να σας δώσω να καταλάβετε ότι είπανε ότι θα πάρουν δημοτικούς αστυνόμους και από το καινούριο Προεδρικό Διάταγμα για την πρόσληψή τους δεν προβλέπεται να έρθουν στην Τροχαία. Εμείς διαφορετικά δεν μπορούμε να ενισχυθούμε. Εγώ έχω μεταφέρει και έχω ορισμένες σκέψεις για το κέντρο της πόλης, από τα τόσα χρόνια εμπειρίας που έχω, έχω εντοπίσει να μην πω παραπάνω από 6-7 σημεία, τα οποία αν δώσουμε βαρύτητα, θα δείτε σε μια εβδομάδα μια Θεσσαλονίκη αγνώριστη. Μα δεν υπάρχει δύναμη. Να σας δώσω να καταλάβετε, βγαίνανε από τις σχολές, γιατί τώρα δεν μπαίνουνε, 2.200 άτομα, τα οποία πηγαίνανε όλα στην Αθήνα, κι έρχονταν εδώ 60 άτομα, τα οποία πήγαιναν σε καμιά δυο διμοιρίες και πηγαίνανε στα ΜΑΤ. Δηλαδή με ένα και δύο άτομα δεν σώνεται η κατάσταση. Και 10 άτομα να μου στείλουνε, είναι 7 τμήματα, από ένα να στείλω σε κάθε τμήμα, στην ουσία δεν γίνεται τίποτα. Λείπουνε 120 άτομα από το κέντρο της Θεσσαλονίκης, που δεν θέλω 120. Εάν μου δώσουν 50 άτομα θα δείτε σε μία εβδομάδα τι διαφορετική εικόνα θα υπάρχει μέσα στο κέντρο. Αλλά δεν μπορώ να κάνω και θαύματα, θα πρέπει και οι οδηγοί να συμμορφώνονται με τον κώδικα, να αλλάξουν νοοτροπία, γιατί αυτή τη στιγμή, όπως διαπιστώνετε κι εσείς, όπου θέλει παρκάρει ο καθένας, όπου τον βολεύει, δεν τον ενδιαφέρει αν είναι λεωφορειογραμμή, αν είναι ράμπα αναπήρων, θέλει να περάσει ένα αναπηρικό καροτσάκι και δεν μπορεί, δεν τον ενδιαφέρει αν είναι πάνω στη διάβαση πεζών, παρκάρουν τα αυτοκίνητα πάνω στα πεζοδρόμια. Έχουμε τριπλασιάσει τις σταθμεύσεις, 100 σταθμεύσεις την ημέρα βγαίνει μέσο όρο. Δεν μπορώ να κάνω κάτι διαφορετικό.
-Υπάρχει μια προτεραιότητα σε αυτούς που βγαίνουν και γράφουν; Τους λέτε, γράφετε ας πούμε τα παράνομα παρκαρισμένα;
Προτεραιότητα δίνουμε μέσα στο κέντρο, κυρίως στην Τσιμισκή, στην Παύλου Μελά, τα διπλά στην Βενιζέλου, στην Δραγούμη, στην Εθνικής Αμύνης. Δίνουμε μεγάλη βαρύτητα στις ράμπες, στην Παύλου Μελά ας πούμε που γνωρίζουμε ότι υπάρχουνε άτομα με ειδικές ανάγκες, σε καθημερινή βάση βεβαιώνονται πολλές παραβάσεις και αφαιρούνται στοιχεία. Η Εγνατία, βλέπετε με τα έργα του μετρό, έχουμε σηκώσει ψηλά τα χέρια, από ότι μας λένε το 2021 θα λειτουργήσει. Μέχρι τότε αν είναι η Εγνατία, τι να κάνουμε;
-Δηλαδή ουσιαστικά πόσοι τροχονόμοι αστυνομεύουν το κέντρο της πόλης στη διάρκεια μιας ημέρας;
Σαν πεζοί, να διευκολύνουν την κυκλοφορία; Παραπάνω από ένας δύο δεν υπάρχουν. Δεν υπάρχει τέτοια δυνατότητα, δεν είναι αποστολή της τροχαίας αποκλειστικά μόνο το κέντρο της Θεσσαλονίκης. Το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη πρωταρχικό στόχο έχει την μείωση των τροχαίων ατυχημάτων και κυρίως των θανατηφόρων. Αυτή τη στιγμή, ρίχνουμε πολύ το βάρος σε αυτό, πέρυσι κατορθώσαμε και είχαμε 10 νεκρούς λιγότερους από το 2012 και 22 νομίζω βαριά τραυματίες λιγότερους από το 2012, πέρυσι το 2013. Αυτή τη στιγμή, δύο ομάδες των 7 που υπάρχουνε, βγαίνουν σε καθημερινή βάση, κάνουν ελέγχους κυρίως στις επικίνδυνες παραβάσεις, γιατί έχουμε επικεντρώσει εκεί τις προσπάθειές μας. Παραβίαση φωτεινού σηματοδότη, οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλης, υπερβολική ταχύτητα, χωρίς κράνος οδηγοί δικύκλων, χωρίς ζώνη… Κοιτάμε τις επικίνδυνες παραβάσεις με αποτέλεσμα, ενώ προσπαθούμε να μειώσουμε τα ατυχήματα, τώρα τον τελευταίο χρόνο έχει δημιουργηθεί ένα άλλο παράδοξο φαινόμενο μέσα στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, να έχουμε το 30% περίπου παρασύρσεις πεζών και κυρίως από δίκυκλα. Παρασύρσεις πεζών έχουμε θανατηφόρα πολλά. Οι πεζοί δεν περνάνε από τις διαβάσεις, ούτε από τους φωτεινούς σηματοδότες, όπου βολεύει τον καθένα θέλει να περάσει απέναντι, δεν τον ενδιαφέρει, π.χ. στην Εγνατία έχει δύο ρεύματα, ένα ανατολικά, ένα δυτικά, εάν την ώρα που περνάει, πάει στήνεται στην διπλή διαχωριστική γραμμή που έχει, έρχεται ένα δίκυκλο, το οποίο ξέρετε πως οδηγούν οι οδηγοί για να μπούνε μπροστά όταν είναι ένας φωτεινός σηματοδότης στο κόκκινο, χτυπάει τον πεζό, κυρίως άτομα μεγάλης ηλικίας, τα οποία δεν έχουν την αίσθηση ότι το αυτοκίνητο ή το δίκυκλο έρχεται με ταχύτητα, λένε προλαβαίνω να περάσω, με αποτέλεσμα πολλές φορές κάνουν να ξεκινήσουν μπροστά, γυρίζουν πίσω, μπερδεύουν τους οδηγούς. Αυτή τη στιγμή έχουμε αυτό το φαινόμενο, δεν ξέρω αν ισχύει στις άλλες πόλεις, 30%των ατυχημάτων να είναι μέσα στην πόλη. Και κυρίως, ειδικά τώρα με τις εκλογές δύο Σαββατοκύριακα και κυρίως τα τριήμερα που είναι αργίες, Χριστούγεννα, Πρωτοχρονιά, Πάσχα. Παίρνουμε μέτρα με διαταγή του Υπουργείου στα εθνικά και στα επαρχιακά δίκτυα και ενώ εκεί δεν γίνεται τίποτα έχουμε το φαινόμενο αυτό μέσα στην πόλη, να έχουμε ατυχήματα.
-Έχει γίνει ποτέ, τις τελευταίες δεκαετίες που θυμάστε εσείς, μια καμπάνια ευαισθητοποίησης, ενημέρωσης της αντίληψης του πολίτη τι σημαίνει κυκλοφορώ στην πόλη είτε ως οδηγός είτε ως πεζός;
Από το 1996 ξεκινήσαμε μια προσπάθεια η οποία συνεχίζεται μέχρι και τώρα και κάνουμε μάθημα κυκλοφοριακής αγωγής από τα νηπιαγωγεία, δημοτικά, γυμνάσια και λύκεια, στα ΚΑΠΗ ή οποτεδήποτε αλλού μας καλέσουνε, πηγαίνουνε έμπειροι αξιωματικοί και άλλοι συνάδελφοι οι οποίοι κάνουν μάθημα κυκλοφοριακής αγωγής. Το πρόβλημα όμως είναι ότι εκεί τα επιβάλλουν τα παιδιά οι καθηγητές και οι δάσκαλοι, ακούνε αυτά που τους λέμε και ευελπιστούμε στο μέλλον, έστω και 5-10 πράγματα που θα τους μείνουν από αυτά που θα τους πούμε, όταν θα γίνουνε οδηγοί καινούριοι, να τα εφαρμόσουν ούτως ώστε να μην έχουμε αυτά τα προβλήματα. Δυστυχώς, το πρόβλημα είναι με τα άλλα τα άτομα, τους άλλους φορείς, ΚΑΠΗ, οποιοδήποτε άλλο όργανο καλέσουμε. Να σας δώσω ένα συγκεκριμένο παράδειγμα, σε έναν Δήμο είχαμε διοργανώσει μια καμπάνια, με διαφημίσεις, με αυτοκίνητο του Δήμου, με μεγάφωνα να φωνάζουν, μαζευτήκαμε στο ΚΑΠΗ και δυστυχώς είχαν έρθει μόνο τρία άτομα, δηλαδή δεν τους ενδιέφερε, δεν ανταποκρίνονται. Ίσως ενδιαφερθούν αν τους τύχει κανένα ατύχημα, γιατί ακούνε συνέχεια για ατυχήματα, αλλά όταν είναι μακριά από αυτούς, δεν δίνουν τόσο σημασία. Όταν θα τύχει σε αυτούς, τότε θα είναι πλέον αργά. Και για να τελειώσω, έχουμε κάνει και πρόταση το μάθημα κυκλοφοριακής αγωγής να μπει υποχρεωτικά στα σχολεία. Δυστυχώς, μέχρι τώρα δεν έχει γίνει τίποτα.
-Εκτός από τις μεμονωμένες ομάδες πληθυσμού, υπάρχουν και ολόκληρες οντότητες, όπως είναι ας πούμε τα ταξί, που επιτείνουν το χάος. Δηλαδή αυτή η εικόνα τα τελευταία δύο χρόνια νομίζω δεν συμβαίνει πουθενά στην Ελλάδα.
Άποψη δικιά μου, την οποία δεν υιοθετώ ότι είναι και η σωστή, όλοι οι φορείς και οι κλάδοι έχουνε με την οικονομική κρίση υποστεί μειώσεις στους μισθούς τους, στις συντάξεις. Αυτό όμως που συμβαίνει με τα ταξί, γιατί από τη στιγμή που μειώθηκαν οι μισθοί δεν υπάρχει δουλειά όντως να το παραδεχτούμε και για τα ταξί, δεν μπορεί όμως αυτός ο κλάδος, επειδή δεν έχει δουλειά να δημιουργεί πρόβλημα, και ειδικά μέσα στο κέντρο της Θεσσαλονίκης. Έχουμε έρθει πολλές φορές με τα σωματεία του σε επαφή, να βρεθεί μία λύση. Ο Δήμος τους έχει δώσει καινούριες πιάτσες, έχουν παραδοθεί αυτές οι πιάτσες, τις οποίες δυστυχώς δεν τις χρησιμοποιούν, γιατί κοιτάνε όπως λένε να πάνε σε σημεία τα οποία είναι φιλέτο, έτσι τα έχουνε χαρακτηρίσει, όπως είναι η Τσιμισκή, η Μητροπόλεως στο ύψος της Αγίας Σοφίας, για να μην κινούνται και ξοδεύουν το πετρέλαιο, κάθονται σε εκείνα τα συγκεκριμένα σημεία, με αποτέλεσμα να δημιουργούνε πρόβλημα γιατί, δεν είναι ότι καταλαμβάνουνε λεωφορειογραμμή από τη δεξιά μεριά της Τσιμισκή, ειδικά τις πρωινές ώρες που υπάρχει φόρτο-εκφόρτωση, παρκάρουνε και διπλή σειρά, και κυρίως τις μεσημεριανές ώρες διπλή σειρά στην αριστερή λωρίδα της Τσιμισκή, με αποτέλεσμα όταν έρχεται ένα αστικό, και κυρίως από την Τσιμισκή περνάνε όλα αυτά που έρχονται από ανατολικά στο τέρμα τους, τα διπλά αναγκάζονται και παίρνουνε την δεύτερη κατά σειρά λωρίδα, με αποτέλεσμα για τα ΙΧ να υπάρχει μία λωρίδα και να γίνεται χάος στην Τσιμισκή μέχρι πίσω από τη ΧΑΝΘ. Έχουν βγει πολλές φορές εξορμήσεις, έχουν βεβαιωθεί πολλές φορές παραβάσεις, αλλά το αν πληρώνονται ή όχι το γνωρίζουν αυτοί κι ο Δήμος, γιατί τα πρόστιμα πάνε στον Δήμο. Εμείς αν δεν πληρωθεί μία παράβαση, τη στέλνουμε στο Δήμο κι από εκεί και πέρα υπόκεινται κύρωση.
-Πινακίδες παίρνετε; Δεν έχω δει να έχει παρθεί καμία πινακίδα από κανένα ταξί.
Πως δεν παίρνουμε.
*Η συνέχεια και το τέλος της συνέντευξης τις επόμενες μέρες.