Οι λεωφορειολωρίδες των συμφερόντων
Πέντε νέες λλ αποκτά σύντομα η Θεσσαλονίκη ενισχύοντας το ρόλο του λεωφορείου στην πόλη, καθιστώντας τό πιο γρήγορο μέσο από την υπόλοιπη κυκλοφορία στις ώρες αιχμής, και δίνοντάς του το προβάδισμα στις προτιμήσεις των επιβατών. Λεωφόρος Στρατού και Παπαναστασίου, Ανθέων και Αγγελάκη, μαζί με την Εθνικής Αντίστασης που είναι έτοιμη, θα φέρουν το μοναδικό μέσο […]
Πέντε νέες λλ αποκτά σύντομα η Θεσσαλονίκη ενισχύοντας το ρόλο του λεωφορείου στην πόλη, καθιστώντας τό πιο γρήγορο μέσο από την υπόλοιπη κυκλοφορία στις ώρες αιχμής, και δίνοντάς του το προβάδισμα στις προτιμήσεις των επιβατών. Λεωφόρος Στρατού και Παπαναστασίου, Ανθέων και Αγγελάκη, μαζί με την Εθνικής Αντίστασης που είναι έτοιμη, θα φέρουν το μοναδικό μέσο μαζικής μεταφοράς που διαθέτει η πόλη μας σε θέση να διεκδικήσει πελατεία από τον… ανταγωνιστή του, το ΙΧ. Ταυτόχρονα θα μας φέρουν πιο κοντά στο όραμα της πόλης που θέλουμε, μειώνοντας την εξάρτησή μας από το ΙΧ αυτοκίνητο, που αντιμετωπίζεται πια απ’ όλες τις πόλεις του κόσμου σαν ανεπιθύμητος εισβολέας.
Οι πρώτες λλ της Θεσσαλονίκης σε Β. Όλγας, Εγνατία, Τσιμισκή και Μητροπόλεως είχαν επιτρέψει μια σημαντική αύξηση της μέσης ταχύτητας των λεωφορείων, και είχαν πείσει αρκετούς συμπολίτες μας να το προτιμούν αντί του ΙΧ τους. Αλίμονο, η βασιλεία του δεν κράτησε πολύ. Ένα άλλο μεταφορικό μέσο της πόλης μας, χωρίς οικολογικά προσόντα αλλά με ισχυρό σωματείο, ζήλεψε τη γρήγορη λωρίδα του λεωφορείου και τη διεκδίκησε. Το 2007 τα ταξί, ενάντια σε εισηγήσεις συγκοινωνιολόγων και επιστημονικών φορέων, μπαίνουν στη λλ. Αιτία που επικαλέστηκε ο τότε υπυργός μεταφορών: τα έργα του μετρό δυσχεραίνουν την κυκλοφορία των… ταξί, οπότε πρέπει να τα διευκολύνουμε. Αποτέλεσμα: Πτώση της μέσης ταχύτητας των λεωφορείων από 12 σε 6 χλμ/ώρα, 20πλασιασμός των φρεναρισμάτων των λεωφορείων, πολλαπλασιασμός των καυσαερίων (στο ξεκίνημα το λεωφορείο εκπέμπει 30 φορές περισσότερα καυσαέρια απ’ότι στην κανονική του κίνηση), επιστροφή των πελατών στα ΙΧ τους.
Το ίδιο σενάριο αστικής φρίκης ετοιμάζεται να ξαναζήσει η πόλη μας με τις 5 νέες λλ. “Αφού τα έργα μετρό συνεχίζονται, θεωρούμε δεδομένο ότι θα μπαίνουμε στις λλ”, δηλώνει ο εκπρόσωπός τους κ. Γιαννακάκης. Και καλά κάνει, αφού βρίσκεται εκεί για να περιφρουρεί τα φράγκα των μελών του σωματείου του, και όχι το συνολικό καλό της πόλης. Αυτό, έχει ανατεθεί σε άλλους. Στο συμβούλιο αστικών συγκοινωνιών, στο υπουργείο μεταφορών επικοινωνιών, στο δήμο. Και οι μεν τεχνοκράτες λένε τα σύκα-σύκα και τη σκάφη-σκάφη. “Απαράδεκτη η είσοδος των ταξί στη λλ” κατά τον ΣΑΣΘ. Τι κάνουν όμως οι αιρετές αρχές; Μετράνε με αμηχανία τα ψηφαλάκια των ταξιτζήδων, ενώ ακούνε δηλώσεις του στυλ “είμαστε στρατός ανίκητος”;
* Ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Γιάννης Μπουτάρης, σε συνέντευξή του στην Parallaxi σχολίασε αυτό το… ειδικό καθεστώς των ταξιτζήδων ως εξής: “Οι πιάτσες των ταξί είναι μια ιστορία που έχει να κάνει με την κακή νοοτροπία του Έλληνα. Κάναμε με το σωματείο τους μία συνάντηση από τις αρχές του καλοκαιριού και έχοντας γνώση του προβλήματος, συζητήσαμε τις προτάσεις μας και τις προτάσεις τους, όπως για παράδειγμα να μεγαλώσουν οι πιάτσες και να δημιουργηθούν χώροι στάθμευσης ταξί περιφερειακά του ιστορικού κέντρου στα πρότυπα του αεροδρομίου. Έκτοτε και αφού μεσολάβησαν και οι απεργίες δεν έγιναν οι απαιτούμενες συναντήσεις και κόλλησε το θέμα. Ξεκινήσαμε να γράφουμε τα ταξί πριν από μερικές μέρες… είχαμε φοβερή αντίδραση. Πώς να εμποδίσεις τον ταξιτζή να διπλοπαρκάρει στην Τσιμισκή; Η μόνη λύση πια είναι να του πάρεις την πινακίδα.”
** λλ= λεωφορειολωρίδες
*** Ο Γρηγόρης Μαυράκης είναι επικεφαλής των streetpanthers, μέλος της Ένωσης Πεζών και της Πρωτοβουλίας για τη Θεσσαλονίκη.