Οι Patari Project μετατρέπουν τη δυσκολία σε πλεονέκτημα!

Η Σοφία Πάσχου, σκηνοθέτης και ιδρυτικό μέλος της θεατρικής ομάδας Patari Project, μας συστήνει την παράσταση, ‘’Οδύσσεια.’’ Όλα ξεκίνησαν μετά από τα μαθήματα σωματκού θεάτρου, σ’ ένα καφέ στα Εξάρχεια, μας εξομολογείται. Η ανάγκη για έκφραση μέσα από την τεχνική της πλατφόρμας, η νεωτερικότητα, η εστίαση στη τεχνική του ηθοποιού, στον τρόπο που χρησιμοποιεί το […]

Γιώτα Κωνσταντινίδου
οι-patari-project-μετατρέπουν-τη-δυσκολία-σε-πλεον-36804
Γιώτα Κωνσταντινίδου
odysseia_4.jpg

Η Σοφία Πάσχου, σκηνοθέτης και ιδρυτικό μέλος της θεατρικής ομάδας Patari Project, μας συστήνει την παράσταση, ‘’Οδύσσεια.’’ Όλα ξεκίνησαν μετά από τα μαθήματα σωματκού θεάτρου, σ’ ένα καφέ στα Εξάρχεια, μας εξομολογείται. Η ανάγκη για έκφραση μέσα από την τεχνική της πλατφόρμας, η νεωτερικότητα, η εστίαση στη τεχνική του ηθοποιού, στον τρόπο που χρησιμοποιεί το σώμα και τη φωνή του, υπόσχονται μια θεατρική εμπειρία δίχως προηγούμενο. Πέντε σώματα σαν μια παλλόμενη καρδιά, μας αφηγούνται ένα ταξίδι, σαν αυτό που κάνει ο καθένας μας γιατί μόνο μέσα από το ταξίδι ανακαλύπτεις τις πτυχές του εαυτού σου.

Οι Patari Project, πόσο διάστημα κοινής εκπαίδευσης και θεατρικής πορείας μετρούν;

Η ομάδα Patari Project δημιουργήθηκε πριν από 4 χρόνια περίπου. Ζούσα στο εξωτερικό εκείνη τη περίοδο και παρακολουθούσα από μακριά αυτό που συνέβαινε στη χώρα μου. Ήταν οι αρχές της κρίσης. Ένιωσα μεγάλη ανάγκη να επιστρέψω και να δημιουργήσω μια ομάδα που να βασίζεται πάνω στην τεχνική της πλατφόρμας. Μια τεχνική που δε στηρίζεται στα σκηνικά, στα κοστούμια ή στους φωτισμούς. Που έχει στο επίκεντρό της τον ηθοποιό, το ανθρώπινο δυναμικό. Που στηρίζεται στην ανθρώπινη φαντασία και εφευρετικότητα. Που μετατρέπει τη δυσκολία σε πλεονέκτημα.

Ήμουνα πολύ τυχερή που βρέθηκα με τα παιδιά. Τους περισσότερους τους γνώρισα σε ένα πρόγραμμα σωματικού θεάτρου που γινόταν στην Αθήνα όπου δίδαξα αυτήν την τεχνική.

Και κάπως έτσι μεταξύ σοβαρού και αστείου σε ένα καφέ στο Εξάρχεια ξεκινήσαν όλα. Η ομάδα έχει στο ενεργητικό της τρεις παραγωγές.”10 cm up”, “Ο Μπαλ στον αέρα” και την “Οδύσσεια”

Οι ηθοποιοί δεν πατούν στο έδαφος. Τους προσδίδει αυτό μια υπερφυσική διάσταση;

Θα μπορούσε να το πει κανείς ότι 5 ηθοποιοί σε μια πλατφόρμα 1Χ1,60 και 75 εκατοστά πάνω από τη έδαφος που λειτουργούν ως ένα σώμα μπορεί να φαντάζει υπερφυσικό.

Στην παράσταση επιτελείται κάτι αντιφατικό. Ο κάθε ηθοποιός περιορίζεται σε ένα χώρο μικρών διαστάσεων αλλά στην ουσία απελευθερώνεται δημιουργικά. Πώς επιτυγχάνεται αυτό;

Αυτό το χρωστάμε στη τεχνική της πλατφόρμας. Τι είναι η τεχνική της πλατφόρμας; Η πλατφόρμα είναι μια τεχνική στο θέατρο η οποία χρησιμοποιεί για σκηνικό χώρο υπερυψωμένες εξέδρες περιορισμένου μεγέθους. Αυτό δημιουργεί ‘νησίδες’ πάνω στις οποίες οι ερμηνευτές πρέπει να επικοινωνήσουν την ιστορία τους. Το ύψος τους εξυπηρετεί την ιδέα της ανύψωσης των ηθοποιών και του θεατρικού δρώμενου από το πάτωμα. Ο ιδιαίτερα μικρός χώρος λειτουργεί ως ένας περιορισμός για τους ηθοποιούς ο οποίος πυροδοτεί τη δημιουργικότητά τους. Υπάρχει, ωστόσο, μία δομική δυσκολία. Είναι ένας πάρα πολύ μικρός χώρος (100cm x 160cm), ανεβαίνουμε πάνω και λέμε στην αρχή «ωχ! δεν χωράμε»,

Η πρόκληση που παρουσιάζει η πλατφόρμα ως τεχνική είναι συναρπαστική και αποτελεί πηγή έμπνευσης.

Η θέαση της παράστασης αποτελεί συνονθύλευμα από μικρές εικόνες, διαφορετικά πλάνα που θυμίζουν κινηματογράφο. Μειώνεται όμως έτσι η μαγεία και τα χαρακτηριστικά του θεάτρου;

Κατά την άποψη μου καθόλου. Το να δημιουργούνται τα πάντα από το τίποτα μόνο με τα σώματα και τις φωνές των ηθοποιών μπροστά στα μάτια του θεατή, επιτρέποντας του να συμπληρώσει την εικόνα με τη φαντασία του, αυτό για μας είναι η μαγεία του θεάτρου.

Χωρίς σκηνικά και κουστούμια με όπλα τη σωματικότητα, την κινησιολογία, τη φωνή, οι ηθοποιοί μας αφηγούνται. Τι μας αφηγούνται;

Την Οδύσσεια. Για να είμαι πιο συγκεκριμένη την δική μας οπτική πάνω στο ταξίδι του Οδυσσέα.

Το ταξίδι του Οδυσσέα μετατρέπεται σε προσωπικό βιωματικό ταξίδι του καθενός που μεταφέρεται σε κάθε εποχή;

Για τη δημιουργία της παράστασης, η πρώτη και κύρια ερώτηση που θέσαμε ως ομάδα είναι η εξής: Ποιος είναι ο Οδυσσέας; Οι απαντήσεις που πήραμε μετά από αρκετούς μήνες προβών είναι δύο, οι οποίες όμως εμπεριέχουν ταυτόχρονα και όλες τις υπόλοιπες πιθανές απαντήσεις: Όλοι και Κανένας. Με άλλα λόγια, δεν υπάρχει Οδυσσέας, επειδή ακριβώς είμαστε όλοι Οδυσσείς… Γι’ αυτό το λόγο το όνομά του δεν θα ακουστεί ούτε μία φορά κατά τη διάρκεια της παράστασης.

Μέσα από το ταξίδι του, ο Οδυσσέας γνωρίζει διάφορες πτυχές του εαυτού του, των οποίων αγνοούσε την ύπαρξη. Εμείς εκεί ενδιαφερθήκαμε να σταματήσουμε. Δεν θελήσαμε σε καμία περίπτωση να παρουσιάσουμε ολόκληρη την ιστορία της Οδύσσειας. Το ταξίδι που θα παρακολουθήσει ο θεατής είναι λοιπόν «καθοδηγημένο». Φωτίσαμε σε κάθε σκηνή αυτό που θεωρήσαμε ουσιαστικό, κι εκεί προσπαθήσαμε να στρέψουμε το ενδιαφέρον του κοινού. Αυτό είναι άλλωστε κι ένα από τα χαρακτηριστικά της τεχνικής της πλατφόρμας, την οποία ακολουθεί αυστηρά αυτή η παράσταση. Προσπαθήσαμε να φωτίσουμε ακόμη ένα γεγονός που ίσως είναι λιγότερο γνωστό: το ότι στην Οδύσσεια βρίσκονται οι απαρχές της κωμωδίας. Σε αντίθεση με την Ιλιάδα, το χιούμορ έχει μια ιδιαίτερη θέση στις σκηνές της Οδύσσειας. Το κωμικό κλίμα μεταφέρεται και στη δική μας παρουσίαση της Οδύσσειας.

Η έντονη δημιουργική διαδικασία αποδείχτηκε ένα ταξίδι προσωπικό για το κάθε μέλος της ομάδας ξεχωριστά. Γιατί πρόκειται για το ταξίδι ενός ήρωα που υπάρχει μέσα μας.

Αν υποθέσουμε ότι η χώρα μας κάνει το δικό της ταξίδι, για εσάς, σε ποια στάση βρίσκεται και θα φτάσει ποτέ εκεί που επιθυμεί;

Βρισκόμαστε στο νησί του Κύκλωπα. Φοβισμένοι, μικροί, παγωμένοι. Ο Οδυσσέας και οι σύντροφοι του ξεπέρασαν τον φόβο τους, συσπειρώθηκαν, αντέδρασαν όλοι μαζί με ένα σχέδιο ρίσκαραν και τα κατάφεραν να ξεφύγουν σε κάτι που στην αρχή φάνταζε αδύνατον. Συνέχισαν το ταξίδι τους για την στεριά τους. Από τις ιστορίες μαθαίνεις πολλά πράγματα.

Η παράστασή σας απέδειξε ότι με ελάχιστα τεχνικά μέσα έχει ένα πρωτοποριακά άρτια αποτέλεσμα. Ποια είναι εκείνα τα στοιχεία που εγγυώνται την επιτυχία μιας παράστασης;

Για μένα το σημαντικό είναι να δουλεύεις ομαδικά με ανθρώπους που έχουν το ίδιο όραμα και κοινό στόχο.

Οι επιλογές του Patari Project εγκαινιάζουν μια νέα εποχή του θεάτρου;

Τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα το θέατρο αλλάζει. Από τη δύναμη του σκηνοθέτη. έχουμε περάσει στη δύναμη της ομάδας. Νέες ομάδες ψάχνουν, πειραματίζονται για να βρουν νέους τρόπους εκφράσεις, για να βρουν το “δικό” τους θέατρο. Αυτό είναι πολύ αισιόδοξο. Αυτός είναι και ο δικός μας στόχος.

Συντελεστές

Σκηνοθεσία: Σοφία Πάσχου Δραματουργία: Kωνσταντίνος Μελίδης Σκηνικά: Ντέιβιντ Νεγρίν Κοστούμια: Μαργαρίτα Δοσούλα Φωτισμοί: Αλέξανδρος Αλεξάνδρου Βοηθός Σκηνοθέτη: Κατερίνα Τασσύ Φωτογραφίες: Όλγα Μπρούμα Παίζουν οι ηθοποιοί: Γιάννης Γιαννούλης, Μιχάλης Κουμαριανός, Θεοδόσης Κώνστας, Σάντυ Σπυρίδη, Εριφύλη Στεφανίδου

Παραστάσεις

23 Φεβρουαρίου – 1 Μαρτίου 2015 Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Δευτέρα-Σάββατο 21:00, Κυριακή στις 20:00 Διάρκεια παράστασης: 55’ Εισιτήρια: Γενική είσοδος 10€, φοιτητικό, ανέργων 8€ Πληροφορίες – κρατήσεις: 2310829254, 2310829254 Προπώληση Εισιτηρίων: www.viva.gr, Public, Παπασωτηρίου, Seven spots, Ιανός, Reload και στο ταμείο του BlackBox Ώρες ταμείου: Τετάρτη – Κυριακή 10:30-13:30, 17:30-21:00

Δείτε περισσότερα για την παράσταση εδώ

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα