Η περίεργη άποψη του Σερβετάλη για τις αμβλώσεις ή αλλιώς «ποιος νοιάζεται;»
Γιατί τις τελευταίες μέρες συζητάμε πάλι το θέμα της αυτοδιάθεσης του σώματος των γυναικών μέσα από τοποθετήσεις... ανδρών;
Με ακόμα μία προκλητική δήλωση απασχολεί ο ηθοποιός Άρης Σερβετάλης την κοινή γνώμη, φέρνοντας στο τραπέζι και πάλι το ζήτημα των αμβλώσεων και της αυτοδιάθεσης του σώματος των γυναικών, λίγες μόλις μέρες μετά την ομιλία του Έλληνα ευρωβουλευτή του κόμματος «Νίκη», Νίκου Αναδιώτη, όπου στην τοποθέτηση του στο Ευρωκοινοβούλιο ζήτησε εμμέσως την απαγόρευση των αμβλώσεων.
Με τη σειρά του ο κατά τ’ άλλα εξαιρετικός ηθοποιός, Άρης Σερβετάλης, μίλησε σε πρωινή τηλεοπτική εκπομπή για τη δουλειά του, αλλά δεν θέλησε να περιοριστεί σε αυτά που μπορεί και κατέχει, αλλά σκέφτηκε να πει την άποψη του και για άλλους ανθρώπους και συγκεκριμένα για τις γυναίκες που προχωρούν σε έκτρωση, σοκάροντας σχεδόν αυτούς που τον άκουσαν να λέει:
«Η άμβλωση είναι δολοφονία. Δεν τιμά τη γυναίκα να ταυτίζεται με μια δολοφονία. Είναι προτιμότερο να το κυοφορήσει και μετά να το πετάξει ή να το δώσει σε ένα ορφανοτροφείο. Υπάρχουν άνθρωποι που δεν μπορούν να κάνουν παιδιά», ενώ συμπλήρωσε λέγοντας πως «Η ελευθερία φέρνει και ευθύνες και πρέπει να τις επωμιζόμαστε. Αυτό με τις εκτρώσεις είναι μια αδικία και για τη γυναίκα και για τα παιδιά που δεν υπάρχουν. Αυτό το πλάσμα δεν έχει δικαίωμα; Η γυναίκα πρέπει να το προστατεύσει. Η γυναίκα δεν φταίει πάντα και ο άνδρας πιέζει τη γυναίκα, τη σύντροφό του να κάνει έκτρωση. Είναι παρά φύση. Είναι μεγάλο ατόπημα για τη θρησκεία, είναι αμαρτία. Τουλάχιστον να κυοφορηθεί αυτό το βρέφος και μετά ας το αφήσει κάπου, σε ένα ορφανοτροφείο», είπε χαρακτηριστικά ο Άρης Σερβετάλης.
Βέβαια, από την πρώτη στιγμή, πολλοί ήταν που για να «λειάνουν» τις γωνίες των απόψεων του ηθοποιού, ανέφεραν πως η έκφραση «να το πετάξει» δεν ήταν ακριβής, αλλά εννοούσε πως θα το δώσει οπουδήποτε αλλού και ναι, πολύ πιθανό να σκεφτόταν αυτό και να μην εννοούσε αυτό που ακούστηκε, ωστόσο όπως και να έχει, να μιλάει ένας άνθρωπος για το τι θα κάνει ένας άλλος στη ζωή και στο σώμα του, είναι έτσι κι αλλιώς επικίνδυνο.
Όπως επικίνδυνο είναι για μία κοινωνία να την παροτρύνεις να γεννάει παιδιά που δεν μπορεί να μεγαλώσει, παιδιά που ενδεχομένως δεν τα αγαπά, παιδιά που δεν θέλει να μεγαλώσει και θεωρείς πιο καλό αυτά τα παιδιά να γεννιούνται και να καταλήγουν σε ιδρύματα μίας χώρας που λίγο πολύ γνωρίζουμε την αδιαφορία της Πολιτείας σε τέτοιες κοινωνικές δομές και ανθρώπους.
Δύο Ειδικές Εκθέσεις που έχει συντάξει η Ανεξάρτητη Αρχή Συνήγορος του Πολίτη – Κύκλος Δικαιωμάτων του Παιδιού, μία του 2015 με τίτλο: «Τα δικαιώματα των παιδιών που ζουν σε ιδρύματα: Διαπιστώσεις και Προτάσεις του Συνηγόρου για τη λειτουργία των ιδρυμάτων παιδικής προστασίας» και μία του 2020 με τίτλο «Από το ίδρυμα στην κοινότητα: εναλλακτική φροντίδα ευάλωτων παιδιών και υποστήριξη οικογενειών», διαπιστώνουν ότι τα παιδιά που ζουν σε ιδρύματα διαφοροποιούνται μειωτικά στο επίπεδο εκπαίδευσής τους, στην φροντίδα της ψυχικής και σωματικής υγείας, στην κοινωνική ζωή, την ψυχαγωγία, το δικαίωμα στην ιδιωτικότητα, το σεβασμό στην προσωπικότητα και την ελεύθερη έκφραση της γνώμης τους. Κι αυτά τα συμπεράσματα, είναι πολύ σημαντικά για εκείνους που κουνούν το δάχτυλο σε γυναίκες που θέλουν να κάνουν έκτρωση και πόσο μάλλον, σε εκείνους που τις παροτρύνουν να τα γεννήσουν και να τα «πασάρουν» σε ένα ίδρυμα. Ειδικά αν κάποιος άνθρωπος όπως ο Άρης Σερβετάλης, επικαλείται την πίστη του στον Θεό και την αγάπη του στον άνθρωπο.
Μάλιστα, μιλάμε για αυτό το θέμα την ώρα που στην άλλη άκρη του Ατλαντικού, ο νέος Πρόεδρος των ΗΠΑ «παίζει» με το σοβαρό θέμα των αμβλώσεων, ζήτημα που βρέθηκε στο επίκεντρο της προεκλογικής του εκστρατείας.
Να υπενθυμίσουμε ότι κατά τα τελευταία στάδια της προεκλογικής του εκστρατείας, ο Τραμπ δήλωσε ότι πιστεύει πως οι πολιτείες θα πρέπει να καθορίζουν οι ίδιες τις πολιτικές τους για τις αμβλώσεις, αλλάζοντας τις αρχικές του δηλώσεις. Αλλά η θέση του στο θέμα αυτό έχει περάσει από διάφορες διακυμάνσεις, βάζοντας και πάλι το κέντρο των συζητήσεων αυτονόητα θέματα όπως είναι η αυτοδιάθεση σου σώματος κάθε ανθρώπου.
Η πρόσφατη δήλωση του Άρη Σερβετάλη δεν θα ξεσήκωνε τόσο μεγάλο κύμα οργής αν ο ίδιος δεν ήταν ένας άνθρωπος της τέχνης και του πνεύματος θεωρητικά. Σε όποια άλλη περίπτωση απλά θα ήταν μία άποψη που δε θα ένοιαζε κανέναν. Όχι βέβαια πως και τωρα νοιάζει κάποιον αν ο Σερβετάλης δε θέλει να κάνουν εκτρώσεις οι γυναίκες, ειδικά όταν εκείνος ο ίδιος δεν είναι γυναίκα. Ωστόσο δυστυχώς υπάρχουν εκεί έξω δημοσιογράφοι που αψυχολόγητα ρωτούν ανθρώπους για άλλους ανθρώπους. Υπάρχουν δημοσιογράφοι που ρωτούν τον Άρη Σεβετάλη για την μήτρα των γυναικών, για ποιον λόγο; Τι άποψη μπορεί να έχει ο ηθοποιός για το σώμα των γυναικών και πρέπει να ερωτηθεί γι’ αυτό αγαπητοί συνάδελφοι;
Δεν ξέρω πόσο χαρούμενο μπορεί να τον κάνει βέβαια τον Άρη Σερβετάλη πως σε τηλεοπτική εκπομπή που σχολίασαν τις απόψεις του περί αμβλώσεων, συμφώνησε μαζί του παρευρισκόμενος εκπρόσωπος του κόμματος «Νίκη», όμως η οργή των ανθρώπων έρχεται να καλύψει τον θαυμασμό και την εκτίμηση σε έναν καλλιτέχνη που κάθε τόσο εκφράζει ακραίες απόψεις – όσο κι αν αυτές είναι δικές του και – όπως θα πει κάποιος – μπορεί να τις λέει.
Κάπως έτσι άλλωστε είχε γίνει και το 2021, όταν ξαφνικά αποχώρησε από την παράσταση «Ρινόκερος» γιατί δεν ήθελε να παίζει μόνο για εμβολιασμένους. Κατά τον ηθοποιό τότε, όλοι είναι άνθρωποι πρέπει να είναι ίσοι απέναντι στην τέχνη.
Λίγο καιρό αργότερα, μιλώντας σε εμένα για μία συνέντευξη μας, μου απαντά τι του άφησε εκείνη η εποχή και λέει: «Ήταν αποκαλυπτική περίοδος. Το γεγονός ότι υπήρξε αυτή η υποχρεωτικότητα και ο διαχωρισμός, ήταν κάτι που εγώ δεν μπορούσα και δεν μπορώ να το υποστηρίξω, ούτε να συμμετέχω σε κάτι τέτοιο. Επομένως, θέλω να πω πως δεν μετανιώνω για τη στάση μου και θα εξακολουθήσει να είναι η ίδια αν δυστυχώς ξανασυμβεί κάτι παρόμοιο. Εύχομαι να μη συμβεί βέβαια και οι άνθρωποι να μην διαχωρίζονται σε σωστούς και μη σωστούς , σε υπό προϋποθέσεις κατάλληλοι και σε άλλους που είναι ακατάλληλοι και να μπορέσει να μπει κάποιος μέσα σε έναν χώρο πολιτισμού και να παρακολουθήσει ένα δρώμενο».
Οι άνθρωποι να μην διαχωρίζονται σε σωστούς και μη σωστούς είχε πει τότε ο Άρης Σερβετάλης και λίγα χρόνια αργότερα, είναι ο ίδιος που κατατάσσει τους ανθρώπους σε αυτές τις δύο κατηγορίες με κριτήριο του την απόφαση όσων ανθρώπων έχουν μήτρα να έχουν και το αποκλειστικό δικαίωμα να αποφασίσουν γι’ αυτήν.
Να πούμε βέβαια κάπου εδώ τι αναφέρει η Οικουμενική Διακήρυξη των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων του 1948, όπου αναγνωρίζει το δικαίωμα όλων στην υγειονομική περίθαλψη και το απαραίτητο βιοτικό επίπεδο, στο Άρθρο 25. Η πρόσβαση σε ασφαλείς αμβλώσεις αποτελεί μέρος της αναπαραγωγικής υγείας. Οι γυναίκες έχουν ίσα δικαιώματα με τους άνδρες, συμπεριλαμβανομένου του δικαιώματος να λαμβάνουν αποφάσεις για την υγεία και το σώμα τους, στα Άρθρα 1 & 2. Το δικαίωμα στην προστασία της ιδιωτικής ζωής περιλαμβάνει την αναπαραγωγική αυτονομία και την ελευθερία να αποφασίζει κανείς για θέματα όπως η εγκυμοσύνη, όπως αναφέρει και το Άρθρο 12.
Τι ισχύει όμως για τις αμβλώσεις στην Ελλάδα;
Στη χώρα μας η τεχνητή διακοπή της εγκυμοσύνης ή αλλιώς άμβλωση είναι νόμιμη, υπό τις προϋποθέσεις του άρθρου 304 του ΠΚ.
Πρώτη φορά επιτράπηκε η τεχνητή διακοπή της εγκυμοσύνης στην Ελλάδα με το αρ. 5&3 του Ν. 821/1978 (στον εν λόγω νόμο χρησιμοποιούνταν ο όρος άμβλωση – τεχνητή έκτρωση) στις εξής περιπτώσεις: α) μέχρι και τη 12η εβδομάδα της εγκυμοσύνης σε περιπτώσεις που υπήρχε κίνδυνος για τη ψυχική υγεία της μητέρας και το γεγονός αυτό διαπιστωνόταν από ψυχίατρο εργαζόμενο σε Νοσηλευτικό Ίδρυμα Δημοσίου Δικαίου και β) μέχρι και την 20η εβδομάδα της εγκυμοσύνης εφόσον διαπιστώνονταν με σύγχρονα μέσα προγνωστικού ελέγχου (προγεννητική διάγνωση) σοβαρές ανωμαλίες στο έμβρυο που έχουν ως αποτέλεσμα τη γέννηση παθολογικών νεογνών.
Σύγχρονο νομικό πλαίσιο για τις αμβλώσεις στην Ελλάδα
Σήμερα σύμφωνα με το αρ.304 παρ.1 ΠΚ, η τεχνητή διακοπή της εγκυμοσύνης τιμωρείται με κάθειρξη μέχρι 10 ετών όταν διενεργείται χωρίς τη συναίνεση της εγκύου. Στη παρ. 2 προβλέπεται ποινή φυλάκισης έως τρία χρόνια ή χρηματική ποινή για όποιον με τη συναίνεση της εγκύου ή των προσώπων που έχουν τη γονική μέριμνα ή επιμέλειά της αν αυτή είναι ανίκανη να συναινέσει, διακόπτει την εγκυμοσύνη της και ποινή φυλάκισης τουλάχιστον δύο χρόνια και χρηματική ποινή αν ενεργεί κατ’ επάγγελμα.
Με την ίδια ποινή, μειωμένη κατά το μέτρο του άρθρου 83, τιμωρείται και όποιος προμηθεύει σε έγκυο τα μέσα για τη διακοπή της εγκυμοσύνης της, εφόσον έγινε τουλάχιστον απόπειρα αυτής ενώ σύμφωνα με την παρ.3 προβλέπεται φυλάκιση έως έξι μήνες ή χρηματική ποινή για την έγκυο που μετά την εικοστή τέταρτη εβδομάδα της κύησης διακόπτει την εγκυμοσύνη της ή επιτρέπει σε άλλον να την διακόψει.
Πότε επιτρέπεται η διακοπή κύησης
Ο άδικος χαρακτήρας της πράξης αίρεται στις περιπτώσεις της παρ. 4 του άρθρου 304 (όπως προβλέφθηκαν με το Ν. 1609/1986) δηλαδή αν συντρέχει μια από τις εξής περιπτώσεις:
α) όταν η εγκυμοσύνη δεν έχει υπερβεί τις 12 εβδομάδες,
β) όταν η εγκυμοσύνη είναι αποτέλεσμα βιασμού, αποπλάνησης ανήλικης, αιμομιξίας και κατάχρησης γυναίκας ανίκανης να αντισταθεί και δεν έχει υπερβεί τη 19η εβδομάδα,
γ) σε περίπτωση που υπάρχουν σοβαρές ενδείξεις παθολογικού νεογνού και η εγκυμοσύνη δεν έχει υπερβεί τη 24η εβδομάδα,
δ) οποιαδήποτε στιγμή πριν από τη γέννηση σε περίπτωση αναπότρεπτου κινδύνου για τη ζωή της εγκύου ή κινδύνου σοβαρής και διαρκούς βλάβης της σωματικής και ψυχικής της υγείας. Αν η έγκυος είναι ανήλικη απαιτείται η συναίνεση ενός από τους γονείς ή του προσώπου που έχει την επιμέλεια της.
Τι είπαν για την δήλωση του
Γιούλικα Σκαφιδά: “Άρη, Νίκο, άν μείνετε έγκυοι, να το κρατήσετε. Κι αφήστε τους άλλους να αποφασίζουν μόνοι τους”
Βασίλης Μπισμπίκης: «Έλεος»
Μαρία Σολωμού: «Ποιός θα μου πει τι θα κάνω με το δικό μου το κορμί;»
Η Μαρία Σολωμού δήλωσε αποκλειστικά: «Δεν θέλω να σχολιάζω την άποψη άλλων ανθρώπων. Η άποψη του καθενός είναι σεβαστή. Εννοείται ότι το σώμα μας είναι δικό μας, για οποιονδήποτε λόγο, πόσω μάλλον για ένα τόσο σημαντικό θέμα που είναι το να φέρεις στη ζωή ένα παιδί.
Είναι δική μας απόφαση το τι θα κάνουμε με αυτό και το θεωρώ αδιανόητο που αυτή τη στιγμή ακούγονται τέτοια αδιανόητα πράγματα. Με ενοχλεί πάρα πολύ αυτή η ενοχή που μας έχουν πετάξει στα ”μούτρα” για κάτι που θεωρώ αυτονόητο, ότι θα έχουμε τη στεναχώρια μας, τη σκέψη μας, την ευθύνη μας, πηγαίνοντας να κάνουμε κάτι τέτοιο.
Δεν είναι ωραίο να υπάρχουν άνθρωποι εκεί έξω που μας μεταφέρουν κι άλλη ενοχή, κι άλλες τύψεις κλπ. Ό,τι και να είναι, εγώ θεωρώ ότι μια γυναίκα αλλά και ένας άντρας θα πρέπει να παίρνει εκείνοι την απόφαση του εαυτού τους για το σώμα του. Ποιός θα μου πει τι θα κάνω με το δικό μου το κορμί; Είναι όλο πολύ στενάχωρο».
Σάλος στα social media
Σερβεταλης ένα βήμα πριν βγει με πικετ στην Αλεξάνδρας να φωνάζει 666, ΈΡΧΕΤΑΙ Η ΩΡΑ ΤΗΣ ΚΡΊΣΗΣ
— Kontessa Valeraina (@KValeraina) January 27, 2025
Ποιος ζήτησε την γνώμη του Σερβετάλη και του Αναδιώτη; Προσγειωθείτε στον 21ο αιώνα ή μείνετε μόνοι στον Μεσαίωνα σας.
— Μπάμπης Καραγεωργίου (@b_karageorgiou) January 27, 2025
Συγγνώμη τον Σερβετάλη γιατί των ρωτήσαμε για τις αμβλώσεις επειδή είναι θεούσος ή απέκτησε μήτρα;
— Pretty Bra (@prettybra3) January 27, 2025
Μου φαίνεται αδιανόητο να ακούω από νέους ανθρώπους και δη καλλιτέχνες δηλώσεις όπως αυτές του Α.Σερβεταλη. Έχει χαθεί κάθε μέτρο.Δεν υπαρχει μεγαλύτερο έγκλημα από το να πετάξεις ή να δώσεις το παιδί που έχεις φέρει στο κόσμο κ έχεις κρατήσει στην αγκαλιά σου.Λυπάμαι πραγματικα
— αλεξανδρα κεχρινιωτη (@74n4W6L2tDtbK92) January 27, 2025
Το δικαίωμα της άμβλωσης είναι μόνο δικαίωμα και απόφαση της γυναίκας. Κανενός άλλου. Ούτε καν του βιολογικού πατέρα του παιδιού, πολλώ δε μάλλον της εκκλησίας ή της πολιτείας ή του Σερβετάλη pic.twitter.com/YWs2RrrJBS
— Τζίο_ (@tou_diaolou) January 27, 2025
Αλλά έχουμε τον Σερβετάλη και τον Αναδιωτη να υποστηρίζουν την αγέννητη ζωή. Για τα παιδιά που είναι εν ζωή δεν άκουσα κουβέντα!
— Antigoni A. (@antigonitsa80) January 27, 2025
Το τι είναι προτιμότερο για το σώμα μιας γυναίκας το ξέρει μόνο η γυναίκα κ ύστερα ο γιατρός της ο οποίος είναι ο μόνος που έχει το δικαίωμα να την καθοδηγήσει.Σερβετάλη αγόρι μου άντε κρύψου σε καμία σπηλιά γιατί είναι επικίνδυνα κ τρομακτικά αυτά που ξεστομίζεις.
— Sonia (@Sonia_kkk) January 27, 2025