Κορίτσια μην ανησυχείτε, μπορείτε να είστε σέξι αρκεί να μένετε στην κουζίνα

Η φωτογράφιση αυτή ήταν μία άσκηση male gaze, που βλέπει τις γυναίκες με τους 2 τρόπους που τις βλέπει η πατριαρχία.

Δέσποινα Μουστάκα
κορίτσια-μην-ανησυχείτε-μπορείτε-να-ε-515811
Δέσποινα Μουστάκα

*Male gaze (ανδρική ματιά/ οπτική): η χρήση της ανδρικής ετεροφυλοφυλικής οπτικής σε όλα τα μέσα τέχνης και επικοινωνίας 

Το πρόσφατο επεισόδιο στο GNTM ήταν χωρισμένο σε 2 μέρη. Στο πρώτο μέρος ήταν μία δοκιμασία που οι διαγωνιζόμενες ντυμένες πλούσιες, λευκές Αμερικανίδες νοικοκυρές του 1950 έπρεπε να πουλήσουν μέσα σε ένα λεπτό μία συσκευή μαγειρικής. Στο δεύτερο μέρος ήταν η δοκιμασία αποχώρησης με τη φωτογράφιση, όπου, φορώντας εσώρουχα και ψηλοτάκουνα, τις βάλανε σε μία κουζίνα και τους είπανε “προσποιηθείτε ότι μαγειρεύετε ενώ είστε σέξι”.

Στο πρώτο μέρος τα πράγματα ήταν λίγο πιο ήρεμα, με τους κριτές να ρωτάνε τα κορίτσια ποιες ξέρουν να μαγειρεύουν και όταν κάποια είπε ότι δε ξέρει καθόλου να απαντάει ο Σκουλός “και όταν παντρευτείς τι θα κάνεις;”. Οι γυναίκες πρέπει να μαγειρεύουν για να μπορούν να παντρευτούν. Όλες οι γυναίκες θέλουν και πρέπει να παντρευτούν. Μάλιστα, ευχαριστούμε.

Η Ζενεβιέβ προσπαθεί άκομψα να το σώσει λέγοντας “υπάρχουν και οι πίτσες”, αλλά αγαπητή Ζεν υπάρχει και η περίπτωση να ξέρει ο άντρας να μαγειρεύει ή να μη ξέρει κανένας από τους δύο και να μάθουν να φτιάχνουν κάτι γιατί απλά πρέπει κάτι να τρώνε. Το 1950 εκτός από τα ρούχα επεκτάθηκε και στη συζήτηση. Με την όλη παρουσίαση του σκηνικού οι περισσότερες διαγωνιζόμενες μπήκαν στο ρόλο της νοικοκυράς που “φέρνει της παντόφλες στον άντρα” και η παρουσίαση των προϊόντων που τους δόθηκαν είχε ανάλογο περιεχόμενο, δηλαδή της γυναίκας που μαγειρεύει για να ευχαριστήσει τον άντρα της.

Και έτσι περνάμε στο δεύτερο μέρος, της κύριας φωτογράφισης. Το θέμα ήταν “fashionable multitasking(;)”, “κάνε πως μαγειρεύεις με εσώρουχα και μαλλί κομμωτηρίου(;)”, ποτέ δεν καταλάβαμε τι ήταν αυτό που βλέπαμε. Η λογική πίσω από το κόνσεπτ ήταν: οι γυναίκες μαγειρεύουν. Οι γυναίκες είναι σέξι. Άρα θα τις βάλουμε να μαγειρεύουν και να είναι σέξι. Θα καταφέρουν να τα κάνουν και τα δυο μαζί; 

Το multitasking σημαίνει να κάνεις πολλά πράγματα ταυτόχρονα. Στις φωτογραφίες είδαμε όλα τα κορίτσια να κάνουν ένα πράγμα. Μαγειρική. Ή ό,τι περνάει για μαγερική στον κόσμο της μόδας.

Η φωτογράφιση αυτή ήταν μία άσκηση male gaze, που βλέπει τις γυναίκες με τους 2 τρόπους που τις βλέπει η πατριαρχία. Ή σέξι ή νοικοκυρές. Τα 2 μέρη του χθεσινού επεισοδίου ήταν αυτό ακριβώς. Από τη μία μαγειρεύει η τέλεια σύζυγος που στολίζεται για να είναι όλη μέρα κλεισμένη μέσα στο σπίτι και να περιμένει τον άντρα της που θα τη δει θεά όταν γυρίσει. Από την άλλη την ημίγυμνη γκόμενα που κάνει πως μαγειρεύει αλλά ο σκοπός της είναι να αποπλανήσει τον άντρα.

Η Χαρά είχε στη φωτογράφιση να τρίψει πιπέρι σε γουδί. Ο Σκουλός δεν έχασε την ευκαιρία να κάνει το πιο προφανές σεφερλικό αστείο “τώρα θα ρθει η Χαρά να μας δείξει πώς το τρίβουν το πιπέρι”. Αυτή ή εικόνα ανήκει σε ανδρικό περιοδικό, δε μπορώ να φανταστώ κάποια άλλη περίσταση που θα μπορούσε να ζητηθεί σε μοντέλο να μαγειρεύει με εσώρουχα και άσπρη ποδίτσα.

Φέτος στο GNTM διατείνονται πως είναι inclusive και empowering για τις γυναίκες, οι γυναίκες όλα τα μπορούν, “οι γυναίκες στις μέρες μας έχουν πολλαπλούς ρόλους”, κλπ. Οι άνθρωποι στις μέρες μας έχουν πολλαπλούς ρόλους. Ο ρόλος της γυναίκας έχει αλλάξει από το 1950, ο ρόλος του άντρα παραμένει ίδιος; Τότε ο άντρας ήταν έξω από το σπίτι και η γυναίκα μέσα, τώρα που βγήκε η γυναίκα από το σπίτι, το σπίτι μένει άδειο; Πώς θα φαινόταν αυτή η φωτογράφιση αν υπήρχαν άντρες μοντέλα μέσα στο διαγωνισμό (έχουν υπάρξει στην Αμερική πολλές σαιζόν με άντρες και γυναίκες να διαγωνίζονται μαζί); Αν ο στρέιτ άντρας που είδε χθες τη Χαρά να τρίβει το πιπέρι έβλεπε τον Κώστα να τρίβει το πιπέρι δε θα έκλεινε την τηλεόραση; Τον Κώστα μόνο του, όχι τον Κώστα μαζί με τη Χαρά ως “ζευγάρι”.

Το χειρότερο σημείο του επεισοδίου όμως ήταν η Ίλντα με το ψάρι. Αυτή η πόζα δεν έχει τίποτα φυσιολογικό πάνω της. Ποτέ κανείς δεν έχει κόψει έτσι ψάρι, δεν έχει καμία σχέση η πόζα της με το ψάρι. Ξεκάθαρα πλέον φαίνεται πως το “μαγείρεμα” της φωτογράφισης δεν έχει καθόλου κεντρικό ρόλο και το ζητούμενο είναι να είναι το μοντέλο σέξι και απλά έτσι λίγο να δείχνει ότι κάπως μαγειρεύει. Όλοι όσοι ήταν παρόντες στη φωτογράφιση άρχισαν να επικροτούν τις πόζες που έπαιρνε η Ίλντα γεγονός που υποστηρίζει την άποψη πως το κομμάτι του μαγειρέματος δεν είχε κανένα νόημα.

Οπότε καταλήγουμε στο συμπέρασμα πως η χρήση της κουζίνας και του “μαγειρέματος” δεν είχαν λόγο ύπαρξης, δε διαφημίζανε τα μαχαίρια ή τις ηλεκτρικές συσκευές, το ζητούμενο ήταν να δείξουμε ημίγυμνες κοπέλες, οι οποίες είναι το πρότυπο γυναίκας στην πατριαρχία, να κάνουν πως μαγειρεύουν για να περάσει καλά ο Ελληνάρας.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Με το νέο Next Top Model επιστρέψαμε στην ασχήμια της τηλεόραση

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα