«Μετρό Θεσσαλονίκης, καθυστερήσεις, υπαιτιότητες και αποκατάσταση της αλήθειας»

*Η parallaxi έλαβε και δημοσιεύει την επιστολή του κ. Χάρη Ι. Τριανταφύλλου, Πολιτικού Μηχανικού

Parallaxi
μετρό-θεσσαλονίκης-καθυστερήσεις-υ-1008999
Parallaxi

*Η parallaxi έλαβε και δημοσιεύει την παρακάτω επιστολή του κ. Χάρη Ι. Τριανταφύλλου, Πολιτικού Μηχανικού.

«ΜΕΤΡΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ, ΚΑΘΥΣΤΕΡΗΣΕΙΣ, ΥΠΑΙΤΙΟΤΗΤΕΣ ΚΑΙ ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΗΣ ΑΛΗΘΕΙΑΣ»

Με ιδιαίτερη έκπληξη διάβασα τις ανακοινώσεις του διαπρεπούς νομικού κ. Εξάρχου κατά την ημερίδα «2030 – Η νέα ταυτότητα της Θεσσαλονίκης και της Κεντρικής Μακεδονίας» (Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, 29.1.2024). Εκεί λοιπόν έκανε αναφορά και αδιάκριτη επίθεση εναντίον της ιστορικής ΑΕΓΕΚ και μάλιστα μετά την επίσκεψη του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστου Σταϊκούρα για την επιθεώρηση εργασιών απελευθέρωσης των χώρων του εργοταξίου στον σταθμό «Βενιζέλου». Για λόγους αποκατάστασης της ιστορικής αλήθειας και προσπαθώντας ως οφείλω να τιμήσω κυρίως τη μνήμη του πατέρα μου Ιωάννη Χ. Τριανταφύλλου, αλλά και την συμβολή των εξαιρετικών μηχανικών, λοιπών διοικητικών και τεχνικών στελεχών, άρτια καταρτισμένων, που εκτέλεσαν με απόλυτη επιτυχία τα μεγαλύτερα αλλά και πιο σύνθετα τεχνικά έργα της χώρας επί σειρά δεκαετιών, αναφέρω τα κάτωθι.

Αποτελεί ύβρι προς το σύνολο του τεχνικού κλάδου της χώρας η αναφορά του κ. Εξάρχου για ανάθεση του έργου του ΜΕΤΡΟ της Θεσσαλονίκης σε εργολάβο που δεν είχε την τεχνική επάρκεια ή την οικονομική ικανότητα να τα καταφέρει. Επίσης η ανάγκη του να υπερθεματίσει την προσπάθεια της ΙΝΤΡΑΚΑΤ θέτει εν αμφιβόλω το σύνολο των προσπαθειών που έγιναν και από την ΑΚΤΩΡ που ανέλαβε να συνεχίσει το έργο ουσιαστικά από το 2012 μετά την οικονομική κατάρρευση της ΑΕΓΕΚ.

Αναφέρει δε, πως οι πάντες γνώριζαν ότι η ΑΕΓΕΚ δεν μπορούσε να το υλοποιήσει, ενώ στην πραγματικότητα οι πάντες γνώριζαν ότι η μόνη εταιρία που μπορούσε να εκτελέσει το εν λόγω έργο ήταν η ΑΕΓΕΚ. Άλλωστε ήταν η μόνη τότε εν ενεργεία ελληνική εταιρία που (μαζί με τις «ΜΕΤΩΝ ΑΤΕ» και «ΔΟΜΙΚΑ ΕΡΓΑ») συμμετείχε στην κατασκευή της αρχικής εργολαβίας του ΜΕΤΡΟ της Αθήνας (ΟΛΥΜΠΙΑΚΟ ΜΕΤΡΟ). Επιπλέον συμμετείχε με απόλυτη επιτυχία στην κατασκευή πολλών από των μετέπειτα επεκτάσεων όπως ενδεικτικά και μόνο αναφέρω την επέκταση από τον σταθμό «ΕΘΝΙΚΗ ΑΜΥΝΑ» έως τον σταθμό «ΧΑΛΑΝΔΡΙ» καθώς και την γραμμή «ΔΑΦΝΗ» – «ΕΛΛΗΝΙΚΟ». Στην πραγματικότητα περίπου το 65% του ΜΕΤΡΟ Αθήνας εκτελέστηκε με ηγέτιδα εταιρία την ΑΕΓΕΚ με απόλυτη επιτυχία και κάτω από τις πιο δύσκολες τεχνικά περιοχές όπως για παράδειγμα στον σταθμό «ΜΟΝΑΣΤΗΡΑΚΙ». Και για να τα πούμε με νούμερα, η συμμετοχή και συμβολή της ΑΕΓΕΚ ανέρχεται στη κατασκευή 31,4 από τα 47 περίπου χιλιόμετρα του ΜΕΤΡΟ της Αθήνας. Συνολικά λοιπόν και σε ότι αφορά στην κατασκευή υπογείων εν γένει έργων, σύσσωμος ο τεχνικός κόσμος γνωρίζει την συμβολή αλλά και την τεχνική επάρκεια της ΑΕΓΕΚ στον εγχώριο κατασκευαστικό κλάδο.

Σχετικά με την οικονομική ανεπάρκεια της ΑΕΓΕΚ, τονίζεται πως η αναλογία ανεκτέλεστου και κύκλου εργασιών σε σχέση με τις οικονομικές υποχρεώσεις τόσο στις τράπεζες όσο και στην ευρύτερη αγορά ήταν τότε υπερπολλαπλάσια συγκριτικά με την αντίστοιχη αναλογία των οικονομικών μεγεθών των εταιριών που λειτουργούν σήμερα. Όμως αιτίες που δεν είναι της παρούσης να αναφερθούν οδήγησαν στην κατάρρευση της. Τουναντίον, έγινε τότε πολύπλευρη προσπάθεια όχι για να σωθεί η ΑΕΓΕΚ όπως ανέφερε ο κ. Εξάρχου, αλλά αντιθέτως για να καταστραφεί. Συνεπώς είναι ιστορικά αναληθής, ανακριβής και ίσως επικίνδυνη η αναφορά πως η ΑΕΓΕΚ εισέπραξε την προκαταβολή του έργου για να καλύψει άλλες, και ξένες προς το έργο, οικονομικές υποχρεώσεις. Τούτο δε, αποδεικνύεται από το γεγονός πως ήδη από το 2007 δούλευαν με απόλυτη επιτυχία δύο μηχανήματα ΤΒΜ (Μετροπόντικες) στο έργο του ΜΕΤΡΟ της Θεσσαλονίκης. 

Επισημαίνω τέλος ότι η ΑΕΓΕΚ είχε την ευθύνη του έργου από το 2005 μέχρι το 2012, όταν και συνέχισε την κατασκευή του έργου η ΑΚΤΩΡ. Όπως ορθώς σε άλλα σημεία επισημαίνει ο κ. Εξάρχου, υπαίτια μεταξύ άλλων για τις καθυστερήσεις στην εκτέλεση των έργων είναι η δημοπράτηση τους χωρίς μελέτες, απαλλοτριώσεις ή χωρίς διασφαλισμένους πόρους. Αποτελεί άραγε εξαίρεση σε αυτό η δημοπράτηση του έργου του ΜΕΤΡΟ Θεσσαλονίκης; Προφανώς όχι! Στο εν λόγω έργο αυτές τις δυσκολίες και προβλήματα αντιμετώπισε η ΑΕΓΕΚ, και μάλιστα με απόλυτη επιτυχία δεδομένων των συνθηκών της εποχής, αλλά και της πολυπλοκότητας του έργου. Άλλωστε, όπως μας ενημέρωσε ο κ. Εξάρχου, μόλις πρόσφατα δηλαδή 18 χρόνια μετά την έναρξη του έργου ξεπεράστηκαν και οι τελευταίες αρχαιολογικές εκκρεμότητες του έργου…. Νομίζω δεν χρειάζεται περαιτέρω αναφορά επί τούτου.      

Εύχομαι να ολοκληρωθεί επιτέλους το έργο του ΜΕΤΡΟ της Θεσσαλονίκης όντως με επιτυχία μέχρι τον Νοέμβριο του 2024, θεμέλιο του οποίου ήταν και είναι οι εργασίες από το στελεχιακό δυναμικό αλλά και τον μηχανολογικό εξοπλισμό της ΑΕΓΕΚ. Θα συνιστούσα όμως περισσότερη προσοχή αλλά και υπευθυνότητα στα λεγόμενα ανθρώπων του τεχνικού κλάδου. Άλλωστε αυτές τις αξίες έχει υποχρέωση να υπηρετεί ο τεχνικός κόσμος που παραδίδει έργα προς χρήση στη κοινωνία, και όχι την εξυπηρέτηση σκοπιμοτήτων ή την όποια ανάγκη έκφρασης αλαζονικής αυταρέσκειας. 

Υγεία…

Μετά τιμής,

Χάρης Ι. Τριανταφύλλου

Πολιτικός Μηχανικός ΕΜΠ

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα