Μια αποτίμηση των έξι μηνών της νέας δημαρχίας
Λέξεις: Παναγιώτης Γεωργιάδης* Στις 26 Σεπτεμβρίου 2019 ο Δήμαρχος Θεσσαλονίκης, κ. Κωνσταντίνος Ζέρβας, στο πλαίσιο της 26ης τακτικής συνεδρίασης του Δημοτικού Συμβουλίου έκανε ένα σύντομο απολογισμό δράσεων του πρώτου διαστήματος της νέας διοίκησης του. Αναφερόμενος τότε στα ζητήματα της καθημερινότητας, είχε δηλώσει: «Αποκαθιστούμε την εικόνα της καθημερινότητας. Βγήκε ξανά η Δημοτική Αστυνομία στο δρόμο. Με παρέμβασή […]
Λέξεις: Παναγιώτης Γεωργιάδης*
Στις 26 Σεπτεμβρίου 2019 ο Δήμαρχος Θεσσαλονίκης, κ. Κωνσταντίνος Ζέρβας, στο πλαίσιο της 26ης τακτικής συνεδρίασης του Δημοτικού Συμβουλίου έκανε ένα σύντομο απολογισμό δράσεων του πρώτου διαστήματος της νέας διοίκησης του.
Αναφερόμενος τότε στα ζητήματα της καθημερινότητας, είχε δηλώσει: «Αποκαθιστούμε την εικόνα της καθημερινότητας. Βγήκε ξανά η Δημοτική Αστυνομία στο δρόμο. Με παρέμβασή μας, καλέσαμε την Αστυνομία να μας συνδράμει και ”καθαρίσαμε” την οδό Δωδεκανήσου. Κατεβάζουμε τα μηχανάκια από τα πεζοδρόμια. Τα πεζοδρόμια της Θεσσαλονίκης δεν είναι parking. Θα μπορούν να περπατούν σε αυτά και ΑμεΑ, μητέρες με καρότσια και όλοι ανεξαιρέτως οι πεζοί».
Πράγματι τον Σεπτέμβριο βγήκαν σποραδικά γερανοί στη οδό Δωδεκανήσου, τροχονόμοι μια δυο μέρες στην Β. Όλγας, και δημοτικοί αστυνομικοί να γράψουν μηχανάκια πάνω σε πεζοδρόμια στην Αγίας Σοφίας. Ωστόσο οι εντατικοί έλεγχοι διήρκησαν μόνο μερικές ημέρες και δυστυχώς 5 μήνες μετά, η αναρχία στην στάθμευση εξακολουθεί να είναι κανόνας. Η διάσταση δε του προβλήματος αναδεικνύεται σε όλο της το μέγεθος, όταν η πόλη μας υποδέχεται μαζικά επισκέπτες, όπως αποδείχθηκε από το κυκλοφοριακό χάος που επικράτησε στο ιστορικό κέντρο κατά τις ημέρες διοργάνωσης της φετινής ΑΓΡΟΤΙΚΑ στην ΔΕΘ. Το χρόνιο αυτό πρόβλημα δεν μπορεί να αντιμετωπισθεί με κινήσεις εντυπωσιασμού που διαρκούν ως πυροτέχνημα για λίγες ημέρες μόνο τόσο όσο χρειάζεται για να προβληθούν από τα ΜΜΕ, αλλά με επιμονή και σταθερά επαναλαμβανόμενους ελέγχους για ικανό χρονικό διάστημα π.χ.
Στον τομέα των δημόσιων μεταφορών η κατάσταση είναι απελπιστική καθώς επικρατούν τριτοκοσμικές συνθήκες μετακίνησης των δημοτών, ενώ σύμφωνα με δηλώσεις του αρμόδιου υπουργού θα χρειαστούν 2 ολόκληρα χρόνια για να εξομαλυνθεί η κατάσταση. Το πρόβλημα αυτό στις δημόσιες μεταφορές αφενός μεν επιβαρύνει ακόμη περισσότερο το κυκλοφοριακό, καθώς εξωθούνται οι πολίτες να μετακινούνται με ιδιωτικά μέσα, αφετέρου επιβαρύνει με καυσαέριο την πόλη.
Ο κ. Δήμαρχος πριν 6 μήνες είχε τονίσει ότι ο περιορισμός του παρεμπορίου είναι ένα σημαντικό ζήτημα για την πόλη και ότι σε συνεργασία με την ΕΛ.ΑΣ. θα έδινε λύσεις. Επίσης για το θέμα της καθαριότητας είχε δηλώσει ότι αποτελεί ένα από τα πρώτα και κορυφαία ζητήματα στην ατζέντα του, όπως άλλωστε είχε δεσμευθεί προεκλογικά κρατώντας τις αρμοδιότητες της Καθαριότητας και Ανακύκλωσης στην ευθύνη του.
Σήμερα το παρεμπόριο εξακολουθεί να βασιλεύει, ενώ και η γενική εικόνα της πόλης στον τομέα της καθαριότητας παραμένει απογοητευτική. Κάδοι απορριμμάτων ξεχειλισμένοι από σκουπίδια, βρώμικα πεζοδρόμια, ακαθαρσίες σε χώρους αναψυχής. Πέραν τούτου μόλις 6 μήνες μετά ο κ. Δήμαρχος παρά την προεκλογική του δέσμευση απεγκλωβίστηκε από την ”ηλεκτρική καρέκλα” της καθαριότητας, ορίζοντας Αντιδήμαρχο Καθαριότητας και Ανακύκλωσης τον έως τώρα εντεταλμένο δημοτικό σύμβουλο, κ. Νίκο Ζεϊμπέκη. Όσον αφορά τα τεχνικά έργα, ο κ. Ζέρβας είχε επισημάνει τον Σεπτέμβριο του 2019 ότι προχωρά η ωρίμανση του Τεχνικού Προγράμματος.
Δυστυχώς 6 μήνες μετά όχι μόνο έργα δεν προχωρούν αλλά ακυρώνονται, ή ανακοινώνεται ο επανασχεδιασμός τους με άγνωστο χρονοδιάγραμμα. Πρώτη ενέργεια του κ. Δημάρχου ήταν να ακυρώσει την υπογεγραμμένη σύμβαση πεζοδρόμησης της οδού Αγίας Σοφίας, κάτω από την Τσιμισκή, που συμπτωματικά αποτελούσε πάγιο αίτημα της Ιεράς Μητρόπολης Θεσσαλονίκης, η οποία θεώρησε από την πρώτη στιγμή ότι θα χάσει έσοδα από γάμους και βαφτίσια με αυτό τον τρόπο και αντιτάχθηκε με κάθε τρόπο.
Ακολούθησε η ανακοίνωση του κ. Δημάρχου για τον επανασχεδιασμό της ανάπλασης τη πλατείας Ελευθερίας ώστε να κατασκευαστεί υπόγειο πάρκινγκ. Ωστόσο τεχνικοί κύκλοι υποστηρίζουν ότι κατά την εκσκαφή για τη δημιουργία ενός μεγάλου υπόγειου πάρκινγκ είναι πιθανόν να βρεθούμε μπροστά σε αποκαλύψεις του θαλάσσιου τείχους της πόλης ή ακόμα και όσων περιγράφονται από ιστορικά έργα ότι ρίχθηκαν στο σημείο ως οχυρωματικό έργο εναντίον επιδρομών Σαρακηνών, δηλαδή ρωμαϊκά γλυπτά, κόλωνες κλπ.
Σε μια τέτοια περίπτωση η αποπεράτωση και αυτού του έργου θα συναντήσει τεράστια προβλήματα πιθανόν ανάλογα με αυτά του σταθμού του μετρό της Βενιζέλου με κίνδυνο να έχουμε για πολλά χρόνια ακόμη μια νέα πλατεία-φάντασμα τύπου πλατεία Διοικητηρίου. Να θυμίσουμε ότι η ανάπλαση της πλατείας Ελευθερίας είναι χρηματοδοτημένη από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και το Πράσινο Ταμείο και οι μελέτες είχαν ξεκινήσει πριν από 5 χρόνια, πόσα χρόνια ακόμη θα έχουμε λαμαρίνες και σε αυτό το σημείο της πόλης;
Επίσης ο κ. Δήμαρχος αναφερόμενος στον τομέα του πολιτισμού μεταξύ άλλων είχε τονίσει ότι σχεδιάζονται οι γιορτές των Χριστουγέννων με άλλη αντίληψη. Πράγματι από ότι φαίνεται η νέα διοίκηση δίνει μεγάλο βάρος στον σχεδιασμό των εορταστικών εκδηλώσεων. Χριστουγεννιάτικο χωριό στήθηκε στην πλατεία Δικαστηρίων πίσω από το άγαλμα του Ε. Βενιζέλου, (τα σπιτάκια του οποίο παραμένουν ακόμη και σήμερα εκεί για άγνωστο λόγο). Έγινε μια απόπειρά για να έχουμε επίσημα καρναβαλική παρέλαση στην πόλη μας που ναυάγησε, ενώ ο κ. Δήμαρχος έχει παρευρεθεί αυτοπροσώπως σε πληθώρα εκδηλώσεων κοπής πρωτοχρονιάτικης πίτας, κάθε είδους φορέων και αρχών της πόλης μας, αλλά και σε επιχειρηματικές εκδηλώσεις και εγκαίνια.
Στο ζήτημα της σχολικής στέγης ανάστατοι ήταν οι γονείς 547 μαθητών του σχολικού συγκροτήματος της οδού Κλεάνθους, στην Κάτω Τούμπα (2ο Γυμνάσιο Τούμπας, 4ο Γυμνάσιο Τούμπας και 20ο ΓΕΛ Θεσσαλονίκης), για το θέμα που αφορά το σχεδιασμό για το κλείσιμο των 3 σχολείων προκειμένου να γίνουν έργα ενεργειακής αναβάθμισης. Ο Δήμος είχε προτείνει ως λύση για χρονικό διάστημα τουλάχιστον 2 έτη την διάλυση των σχολικών μονάδων με τη μέθοδο της διαίρεσης και ανακατανομής των μαθητών στα σχολεία που βρίσκονται σε περιφερειακή γειτνίαση με τα υπό αναβάθμιση κτίρια. Μετά τις δικαιολογημένες αντιδράσεις μαθητών και γονέων αλλά και μερίδας της αντιπολίτευσης ο διαγωνισμός για το έργο αναβάθμισης αναβλήθηκε.
Ακόμη και στο πεδίο εξυπηρέτησης των δημοτών έχουν δημιουργηθεί μεγάλα προβλήματα όπως πχ στο τμήμα χορήγησης βεβαιώσεων ΤΑΠ που εξαναγκάζονται οι δημότες να πηγαίνουν από τις 6 το πρωί για να πάρουν σειρά προτεραιότητας. Υποτίθεται ότι και αυτό το πρόβλημα θα είχε επιλυθεί από τον περασμένο Οκτώβριο αλλά μάταια περιμένουμε. Κρίνω ότι το ισοζύγιο του πρώτο εξαμήνου θητείας της νέας διοίκησης του Δήμου Θεσσαλονίκης είναι αρνητικό τουλάχιστον στα προβλήματα που προανέφερα, ενώ με προβληματίζει έντονα η κατά την γνώμη μου διαφαινόμενη απουσία οράματος για την πόλη.
Η εξωστρέφεια και δυναμική που έφερε στην Θεσσαλονίκη η προηγούμενη διοίκηση με την πληθωρική, αμφιλεγόμενη για μερικούς αλλά αδιαμφισβήτητα, έντονη προσωπικότητα του κ. Μπουτάρη αποτελούσε, όραμα που αναγνωρίζεται πλέον από όλους. Η ευταξία που ευαγγελίζεται ο νέος Δήμαρχος και αποτελεί αγαπημένο του σλόγκαν είναι επιθυμητή μεν, αλλά αφορά την καθημερινότητα και όχι την ”μεγάλη εικόνα” για την πόλης μας που λόγω μοναδικής γεωπολιτικής-στρατηγικού ενδιαφέροντος, θέσης της και αδιαμφισβήτητων συγκριτικών πλεονεκτημάτων της, έχει την δυνατότητα να παίξει πρωταγωνιστικό ρόλο σε διεθνές επίπεδο.”