Μια πόλη, πολλές ιστορίες, ένα σήμα

Θεσσαλονίκη. Μια πόλη–μωσαϊκό. Οι ψηφίδες της είναι φυλές, κουλτούρες, μουσικές, ιστορίες, είναι οι άνθρωποι. Είναι οικήματα, τείχη, δρόμοι, προβλήτες. Είναι γεγονότα, συναλλαγές, πολιτική, τέχνη. Είναι ποντοπόρα πλοία, ιστιοπλοϊκά, οκτάκωποι, ψαράδικα. Είναι εδέσματα, καφέδες, κρασιά, αποστάγματα. Όλα ψηφίδες. Πολύχρωμα, ακανόνιστα, ασήμαντα θραύσματα της ιστορίας και της τύχης, που κινούνται και ανασυντίθενται πάνω στην αμμοδόχο της Θεσσαλονίκης […]

Parallaxi
μια-πόλη-πολλές-ιστορίες-ένα-σήμα-10874
Parallaxi
1.jpg

Θεσσαλονίκη. Μια πόλη–μωσαϊκό. Οι ψηφίδες της είναι φυλές, κουλτούρες, μουσικές, ιστορίες, είναι οι άνθρωποι. Είναι οικήματα, τείχη, δρόμοι, προβλήτες. Είναι γεγονότα, συναλλαγές, πολιτική, τέχνη. Είναι ποντοπόρα πλοία, ιστιοπλοϊκά, οκτάκωποι, ψαράδικα. Είναι εδέσματα, καφέδες, κρασιά, αποστάγματα. Όλα ψηφίδες. Πολύχρωμα, ακανόνιστα, ασήμαντα θραύσματα της ιστορίας και της τύχης, που κινούνται και ανασυντίθενται πάνω στην αμμοδόχο της Θεσσαλονίκης και σχηματίζουν κάθε φορά μια νέα εικόνα στα μάτια του επισκέπτη.

Η Θεσσαλονίκη δεν ήταν ποτέ ένα άψογο τραπέζι για δείπνο τεσσάρων πιάτων με τρία κρασιά, γκράπες και λικέρ. ‘Ηταν και είναι στρωμένη για μεζέδες και ατέλειωτες ώρες ζωηρής κουβέντας.

Πουθενά στη Θεσσαλονίκη τα κτίρια δεν εκμηδενίζουν τους ανθρώπους. Πηγαίνετε μια βόλτα στην πιάτσα ντελα Σινιορία, στη Σανζελυζέ, ακόμα και στο Μάιλ του Εδιμβούργου και οι άνθρωποι γίνονται κομπάρσοι στις σκιές των αρχιτεκτονημάτων. Εδώ, ο Λευκός Πύργος χωράει ολόκληρος στο δεύτερο πλάνο της αναμνηστικής φωτογραφίας μιας παρέας. Στριμώχνονται στα μαγαζιά μπροστά στη θάλασσα, στις μικρές, περίκλειστες πλατείες και στα στενά, βαδίζουν στη προκυμαία, γεμίζουν τα πεζοδρόμια και τα γήπεδα – παντού άνθρωποι που θέλουν να βγούν στην πόλη, να είναι εκεί. Δεν δίνουν σημασία στο περιβάλλον, δεν ξέρουν το νόημα των ονομάτων στους δρόμους, θέλουν απλώς να είναι εκεί, μαζί, στην πόλη τους. Αυτή η πόλη δεν έχει ένα παγκόσμια γνωστό μνημείο, ένα πασίγνωστο πανεπιστήμιο, ένα ανίκητο ήρωα, μια παγκόσμια πρωτοτυπία. Δεν έχει ένα τέλειο πρόσωπο, το σώμα της δεν ακολουθεί τον κανόνα του Πραξιτέλη. Ο πλούτος της δεν είναι ένα σπάνιο αντικείμενο πάνω σε βάθρο αλλά ένα βαρυφορτωμένο σεντούκι όπου αποθησαυρίζει τις ιστορίες δύο χιλιάδων τριακοσίων χρόνων. Η Θεσσαλονίκη τα έχει όλα στην ανθρώπινη, καθημερινή κλίμακα και το χαίρεται, όπως το χαίρονται και οι καλεσμένοι της. Και γι αυτό αγαπιέται. Αυτή την αντίληψη για την πόλη απεικονίζει το σήμα της.

Αυτό το σήμα γι’ αυτή την πόλη

Με πρώτη ύλη τις σύγχρονες ψηφίδες -ρόμβους και κύκλους- αναπαριστάται το μήνυμα που στέλνει ήδη και θα συνεχίσει να στέλνει στους επισκέπτες της η Θεσσαλονίκη. Η σύνθεση δεν είναι συμπαγής, το σχήμα της καρδιάς προκύπτει από την κίνηση, την πύκνωση και την αραίωση των ψηφίδων: από μέσα προς τα έξω, από έξω προς τα μέσα –και οι δύο κατευθύνσεις είναι ανοιχτές, όπως και η πόλη.

Τα χρώματα δείχνουν την ποικιλότητα ανθρώπων και οικοδομημάτων, παρά τον αριθμό τους όμως λειτουργούν ζευγαρωτά –ώχρες/ γαλάζια, θερμά/ψυχρά, στεριά/θάλασσα, πολιτισμός/φύση, πάθος/νηνεμία.

Τα σχήματα, τα μεγέθη και τα χρώματα των ψηφίδων μαζί με την κίνηση που τις πολλαπλασιάζει οπτικοποιούν τις ιστορίες της πόλης, η καρδιά που σχηματίζουν εικονίζει την υπόσχεση και την αλήθεια της. Αυτήν την αλήθεια υπογραμμίζει και ο χαρακτήρας της γραφής.

Ευπρόσιτος, συγκρατημένος σε δηλώσεις βάρους/κύρους ή ελαφρότητας/κομψότητας, μαύρος -σχεδόν τεκμηριωτικός, ο τρόπος γραφής της Θεσσαλονίκης θα μπορούσε να είναι τίτλος σε ενημερωτική έκδοση. Mε την ίδια λιτότητα και αυτοπεποίθηση είναι γραμμένο και το μήνυμα-ταυτότητα της πόλης: many stories, one heart. Προφέρεται απλά και από καρδιάς! Η συνολική εικόνα του σήματος της πόλης μεταδίδει χαρά, είναι πληθωρική, ακόμα και η έκκεντρη θέση της καρδιάς συμβάλλει στην εξωστρέφειά του. Έχει χαρακτηριστικά εταιρικού σήματος, αλλά η προσωπικότητα του δείχνει σαφώς προτίμηση στις εκδηλώσεις, τη γιορτή, την καλόκαρδη ελαφρότητα.

Το έργο δημιουργίας του νέο brand name της πόλης, ανέλαβε μετά από σχετικό διαγωνισμό του Οργανισμού Τουριστικής Προβολής και Μάρκετινγκ του Ν. Θεσσαλονίκης, η κοινοπραξία “Thessaloniki City Branding” αποτελούμενη από την Colibri Branding & Design και την Brandexcel. H Brandexcel ανέλαβε το κομμάτι της στρατηγικής branding και η Colibri το σχεδιασμό του λογοτύπου-σήματος της πόλης καθώς και την ανάπτυξη των βασικών εφαρμογών του νέου brand. Η στρατηγική που προτάθηκε από την Brandexcel και υιοθετήθηκε από τον Οργανισμό αποτέλεσε τη βάση της μελέτης του Martin Tipping (γνωστός για αντίστοιχα έργα branding destination) για το corporate tagline –μήνυμα της πόλης: “Many stories, one heart”.

* Ο Χρήστος Χέλμης είναι creative director στην Colibri Branding & Design

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα