Parallax View

Μπαμπά πώς θα πάμε σχολείο σήμερα;

της Κύας Τζήμου Εικόνες: Νίκος Παναγιώτου Μαζί με την έναρξη των σχολείων σε όλο τον κόσμο εδώ και αρκετές μέρες κυκλοφορεί στα social media μια λίστα με τις 25 από τις πιο επικίνδυνες διαδρομές για το σχολείο, στον κόσμο. Μαθητές στην Κίνα, στην Κολομβία, στην Ινδία, στην Ινδονησία… υποχρεώνονται σε απίστευτες διαδρομές για να φτάσουν […]

Κύα Τζήμου
μπαμπά-πώς-θα-πάμε-σχολείο-σήμερα-28682
Κύα Τζήμου
2014-09-18_12.36.30.jpg

της Κύας Τζήμου Εικόνες: Νίκος Παναγιώτου

Μαζί με την έναρξη των σχολείων σε όλο τον κόσμο εδώ και αρκετές μέρες κυκλοφορεί στα social media μια λίστα με τις 25 από τις πιο επικίνδυνες διαδρομές για το σχολείο, στον κόσμο. Μαθητές στην Κίνα, στην Κολομβία, στην Ινδία, στην Ινδονησία… υποχρεώνονται σε απίστευτες διαδρομές για να φτάσουν από τις απομακρυσμένες περιοχές όπου κατοικούμ στο κοντινότερο σχολείο, που μπορεί να απέχει και πολλά χιλιόμετρα. Στο χείλος γκρεμών, περπατώντας σε ξύλινες ετοιμόρροπες γέφυρες, με βάρκες, με κάρα, κολυμπώντας, αλλά κυρίως με τα πόδια, μαθητές όλων των ηλικιών, με τις σάκες στην πλάτη, συχνά ασυνόδευτα από ενήλικους, δίνουν μαθήματα ζωής διακινδυνεύοντας τη ζωή τους καθημερινά. Είναι φυσικό επακόλουθο σε αρκετές περιοχές του Τρίτου Κόσμου πολλα παιδιά να μένουν αναλφάβητα, γιατί πόση θέληση και ψυχική δύναμη μπορεί να φωλιάσει σε γονείς και παιδιά, όση θέληση για μάθηση κι αν υπάρχει.

Εμείς, όμως, ζούμε στην Δύση, όπου απολαμβάνουμε δωρεάν εκπαίδευση με την κρατική υποστήριξη. Σε σχέση με όλα αυτά τα παιδιά που εύκολα χαρακτηρίζεις μικρούς ήρωες, τα προβλήματα της εκπαίδευσης εδώ φαντάζουν αστεία.

Δεν είναι όμως. Τα παιδιά που πηγαίνουν σχολείο δεν χρειάζεται να αποδεικνύουν σε καμιά περίπτωση το πόσο και σε ποιο βαθμό είναι ήρωες. Σε καμιά χώρα του κόσμου. Πόσο μάλλον σε αυτές που ανήκουν στις “πολιτισμένες” χώρες της Δύσης. Κάθε χρόνο σε όλη την Ελλάδα, το πρόβλημα της μετακίνησης των μαθητών σε σχολεία που βρίσκονται σε απόσταση από τις οικίες τους βρίσκεται στο προσκήνιο. Αφού έχει ξεκινήσει φυσικά η σχολική χρονιά. Ποιος φταίει γι΄αυτό; Γιατί σ΄αυτήν την χώρα τίποτα δεν λύνεται εγκαίρως παρά μόνο αφού φέρει σε απόγνωση τους πολίτες, γίνει θέμα στον τύπο και στα κανάλια και φέρει σε αδιέξοδο (οικονομικό κι ψυχολογικό) έναν μεγάλο αριθμό οικογενειών ανά την Ελλάδα; Υπεύθυνοι για τη χρόνια αυτή κατάσταση είναι η Περιφέρεια, οι ιδιοκτήτες ιδιωτικών λεωφορείων, αλλά και τα μέσα δημόσιας μεταφοράς που συχνά αρνούνται να κάνουν διευκολύνσεις. Στην τελική το ίδιο το Υπουργείο Παιδείας που δεν αντιμετωπίζει συνολικά το πρόβλημα.

Μαθητές και αυτοκίνητα στον ίδιο δρόμο. Δρόμος που προβλέφτηκε για τα οχήματα όχι όμως για τους πεζούς.

Τα παιδιά του Δήμου Θέρμης δεν είναι τα μοναδικά που αντιμετωπίζουν αυτό το πρόβλημα, αλλά αυτό που περιγράφεται παρακάτω ισχύει ανάλογα για αρκετές περιοχές της Θεσσαλονίκης.

Στο Δήμο Θέρμης, λοιπόν, κινούνται καθημερινά με μισθωμένα λεωφορεία περίπου 3000 μαθητές. Ο λόγος για τον οποίο κινούνται οι μαθητές με λεωφορεία, είναι ότι οι σχολικές μονάδες είναι χωροθετημένες σε περιοχές εκτός των οικισμών, και μάλιστα σε όλες τις βαθμίδες (Νηπιαγωγείο, Δημοτικό, Γυμνάσιο, Λύκειο).

Ο κύριος Νίκος Παναγιώτου, γονέας 4 παιδιών που μετακινούνται όλα με μισθωμένα λεωφορεία, μέλος του συλλόγου γονέων και κηδεμόνων του 2ου ΓΕΛ Θέρμης, καθώς και καθηγητής στο ίδιο σχολείο, μας έδωσε ένα πλήρες ιστορικό της κατάστασης:

Εδώ και πέντε χρόνια η αρχή της χρονιάς, ξεκινά με την μη ύπαρξη λεωφορείων. Κάποιες χρονιές μάλιστα διακόπηκαν οι μετακινήσεις και δεύτερη φορά κατά την διάρκεια της σχολικής χρονιάς. Τα λεωφορεία μισθώνονται από την Περιφέρεια, η οποία και πληρώνει τους ιδιοκτήτες τους. Οι ιδιοκτήτες των λεωφορείων τραβούν χειρόφρενο πάντα την ίδια εποχή, εκμεταλλευόμενοι το πρόβλημα που προκύπτει για να πιέσουν την Περιφέρεια και το Υπουργείο να πληρώσει τις οφειλές τους.

Ο νέος μαθηματικός τύπος που προέκυψε επιδείνωσε το θέμα, καθόσον μερικές κοντινές γραμμές κρίνονται ασύμφορες, και έτσι οι διαγωνισμοί κρίνονται άγονοι. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα να παγώνουν οι μετακινήσεις σε όλα τα σχολεία (κοντινά και μακρινά), διότι δημοπρατούνται «πακέτο».

Οι διαπραγματεύσεις με τους ιδιοκτήτες των μισθωμένων λεωφορείων, τελικά πραγματοποιούνται μετά από πιέσεις και τεράστια αναστάτωση που προκύπτει στην μαθητική και γονεϊκή κοινότητα.

Έτσι και φέτος, οι ανοικτοί διαγωνισμοί δημοπρατήθηκαν πάρα πολύ αργά (καταληκτική ημερομηνία 22 Αυγούστου 2014) κρίθηκαν άγονοι και έτσι το πρόβλημα προέκυψε για πολλοστή φορά. Το μεγάλο πρόβλημα φυσικά είναι η ασφάλεια από την μετακίνηση των παιδιών την περίοδο αυτή με εναλλακτικούς τρόπους.

Μαθητές εντός του δρόμου κυκλοφορίας αυτοκινήτων και μάλιστα σε ΕΘΝΙΚΗ ΟΔΟ (Θεσσαλονίκη – Πολυγύρου). Άκρως επικίνδυνη αναμονή σε στάση για λεωφορεία του ΟΑΣΘ.

Μετακινούμενα με τον ΟΑΣΘ, ο οποίος στις περισσότερες περιπτώσεις δεν έχει στάση μπροστά στα σχολεία (4ο Δημ. Σχολείο Θέρμης, 3ο Γυμνάσιο Θέρμης, 2ο ΓΕΛ Θέρμης κλπ), τα παιδιά αναγκάζονται να αποβιβαστούν στην στάση του ΙΚΕΑ και μέσα από επικίνδυνους δρόμους, ΧΩΡΙΣ πεζοδρόμια, μέσα από χωματόδρομους κλπ να προσεγγίσουν το σχολείο τους.

Εν τω μεταξύ ο ΟΑΣΘ, μετά από αρκετές παρεμβάσεις και από τους Συλλόγους και από τη Δημοτική Αρχή, δεν δέχθηκε την επιμέρους αλλαγή κάποιων δρομολογίων και την πύκνωση αυτών, ώστε προσωρινά να εξυπηρετηθούν τα παιδιά, έως ότου λυθεί το πρόβλημα. Με αποτέλεσμα την υπερφόρτωση των λεωφορείων και την πολύωρη αναμονή στις στάσεις από τα παιδιά, φαινόμενο επίσης πολύ επικίνδυνο.

Παράλληλα αρκετοί γονείς μετακινούν με τα αυτοκίνητά τους τα παιδιά, δημιουργώντας απίστευτα μποτιλιαρίσματα κατά την άφιξη και αναχώρηση των παιδιών από το σχολείο τους.

Όλη αυτή η κατάσταση καθιστά το γεγονός αυτό άκρως επικίνδυνο, τα παιδιά κινούνται σε ακατάλληλους δρόμους, μεταφέρονται με ακατάλληλο τρόπο σχολείο, χάνονται άπειρες διδακτικές ώρες, επιβαρύνονται αφάνταστα οι γονείς (ειδικά όταν έχουν περισσότερα του ενός παιδιά).

Απίστευτα μποτιλιαρίσματα και εκνευρισμός πρωί και μεσημέρι κατά την παράδοση και παραλαβή των μαθητών από όσους γονείς τα μεταφέρουν με ΙΧ

Οι ενέργειες που αποφάσισαν οι περισσότεροι σύλλογοι και συναποφασίστηκε και από την Ένωση Γονέων είναι: Α) Κατάθεση μηνυτήριας αναφοράς κατά παντός υπευθύνου στον αρμόδιο εισαγγελέα Θεσσαλονίκης, για έκθεση ανηλίκων σε κίνδυνο και παράβαση καθήκοντος για ελλιπή φοίτηση (από απουσίες) λόγω αδυναμίας μετακίνησης (θα κατατεθεί αύριο Δευτέρα 22/09/2014) Β) Συνέντευξη τύπου στην ΕΣΗΕ (πραγματοποιήθηκε την Παρασκευή 19/09/2014) Γ) Συλλαλητήριο και πορεία στον κόμβο ΠΡΑΣΙΝΑ ΦΑΝΑΡΙΑ (Δευτέρα 22/09/2014 και ώρα 18:00)

Παράλληλα ο Σύλλογος Γονέων προέβη ήδη στις ακόλουθες δράσεις:

1) Κατάθεση αιτήματος στην Γενική Αστυνομική Διεύθυνση Θεσσαλονίκης, για βοήθεια στην διευθέτηση της κυκλοφορίας στους επικίνδυνους δρόμους όπου κινούνται τα παιδιά συγκεκριμένες ώρες την ημέρα (αναμένουμε απάντηση) 2) Κατάθεση αιτήματος στον ΣΥΝΥΓΟΡΟ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ για βοήθεια από το Νομικό του τμήμα (ξεκίνησε η διαδικασία). 3) Κατάθεση αιτήματος στην Πολιτική Προστασία Δήμου Θέρμης, για βοήθεια στην διευθέτηση της κυκλοφορίας στους επικίνδυνους δρόμους, όπου κινούνται τα παιδιά συγκεκριμένες ώρες την ημέρα (αναμονή απάντησης) 4)  Καταγραφή όλων των μαθητών με ενυπόγραφη βεβαίωση των γονέων τους, οι οποίοι αδυνατούν να μεταφέρουν τα παιδιά τους, στο σχολείο με δικά τους μέσα (ολοκληρώνεται την Δευτέρα 22/09/2014).

Υ.Γ. Εν έτει 2014, η εκπαίδευση στην Ελλάδα, που υποστηρίζει ένα από τα πλέον επιβαρυντικά και ψυχοφθόρα σχολικά προγράμματα παγκοσμίως, επιβαρύνεται με πρόσθετες δυσκολίες, οι οποίες θα έπρεπε να έχουν αυτονόητες λύσεις. 

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα