Ο Άνθιμος και ο Ερντογάν: η Ροτόντα και η Αγία Σοφία
Γιατί δεν ικανοποιούν τη Μητρόπολη τα χριστιανικά ψηφιδωτά και η πρόσφατη τοποθέτησης τράπεζας, εντός του μνημείου;
Διεθνώς καταδικάστηκε η (επ)ανάχρηση της Αγίας Σοφίας στην Κωνσταντινούπολη ως τζαμί.
Ήταν πράξη μισαλλοδοξίας και επίδειξης εξουσίας. Για την Ροτόντα, η Μητρόπολη διαφαίνεται ότι στοχεύει όμοια, λέγοντας: «Πολίτες και πιστοί … διαπιστώνουν … καθώς διέρχονται του ιερού Μνημείου την λανθασμένη εξωτερική πληροφόρηση για την ιστορία του.
Η ύπαρξη μόνο του μιναρέ, συμβόλου της μουσουλμανικής θρησκείας, δίνει την λανθασμένη εντύπωση, ότι το κτίσμα απετέλεσε ή αποτελεί και τώρα, μόνο μουσουλμανικός θρησκευτικός χώρος λατρείας», 13.4.2022.
Μάλιστα, δε διστάζει να αναφέρει ψευδώς, ότι εκδόθηκε σχετική Γνωμοδότηση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου. Ακολουθεί αρθρογραφία οπαδών της.
Ερωτήματα:
Οι «πολίτες και πιστοί» γιατί δεν κοιτάζουν το υπερμέγεθες Ιερό Βήμα στο ανατολικό τμήμα του μνημείου, στην εξωτερική όψη της Ροτόντας, το οποίο κατασκευάστηκε κατεδαφίζοντας τμήμα του αρχικού μνημείου; Δεν τους αρκεί αυτός ο συμβολισμός;
Οι «πολίτες και πιστοί» ποια υπαρξιακά προβλήματά τους προσδοκούν να λύσουν μη ανεχόμενοι τον μιναρέ (χωρίς ημισέληνο στην κορυφή του) «συμβόλου της μουσουλμανικής θρησκείας» και θέλουν να τοποθετηθεί επί του μνημείου ένα χριστιανικό σύμβολο (σταυρός), παρόλο που το Ιερό Βήμα σηματοδοτεί ισχυρά τη χριστιανική φάση και ιστορία;
Οι «πολίτες και πιστοί», κατά τον ηγέτη τους, ενοχλούνται από την «ύπαρξη μόνον του μιναρέ». Το αντίστοιχο του σταυρού στην κορυφή του τρούλου που ζητά η Μητρόπολη, θα ήταν η ημισέληνος επί του μιναρέ. Γιατί ζητά την τοποθέτηση σταυρού, αφού δεν υπάρχει ημισέληνος στον μιναρέ;
Γιατί δεν ικανοποιούν τη Μητρόπολη τα χριστιανικά ψηφιδωτά και η πρόσφατη τοποθέτησης τράπεζας, εντός του μνημείου; Θα ήθελε να τοποθετηθούν εντός του μνημείου και Ιερά ισλαμικά κείμενα επί δίσκων, ως υπήρχαν μέχρι το 1912, και πολυθεϊστικά σύμβολα που υπήρχαν πριν μετατραπεί το κτήριο σε χριστιανικό ναό, ώστε με την τοποθέτηση τέτοιων αντικειμένων να απαλείφονταν ο κίνδυνος «Πολίτες και πιστοί (να)… διαπιστώνουν … καθώς διέρχονται του ιερού Μνημείου την λανθασμένη εξωτερική πληροφόρηση για την ιστορία του; Η ύπαρξη μόνο του σταυρού (και όχι της ημισελήνου), συμβόλου της χριστιανικής θρησκείας, δίνει την λανθασμένη εντύπωση, ότι το κτίσμα απετέλεσε ή αποτελεί και τώρα, μόνο χριστιανικός θρησκευτικός χώρος λατρείας»;
Έντυπα προσκείμενα στη μητρόπολη, για να εντυπωσιάσουν και τρομοκρατήσουν τους «πολίτες και πιστούς», αναφέρουν ότι το μνημείο μετατράπηκε από ναό σε τζαμί «από τον κατακτητή». Μήπως ενοχλούνται και από το ότι οι Ρωμαίοι που κατασκεύασαν την Ροτόντα, ήταν κατακτητές; Επίσης, όταν το κτήριο μετατράπηκε σε χριστιανικό ναό, διοικούσαν οι κατακτητές Ρωμαίοι, που πλέον ως χριστιανοί, σκότωναν τους μη χριστιανούς και κατέστρεφαν τους ναούς του πολυθεϊσμού. Τους ενοχλεί κι αυτό ή τότε «ο σκοπός αγίαζε τα μέσα»;
Μήπως δεν είναι κυρίως οι «πολίτες και πιστοί» που έχουν το παραπάνω πρόβλημα, αλλά η Μητρόπολη;
Η προστασία και ανάδειξη των μνημείων αποτελεί αυταξία και τη διαχείρισή τους διέπουν βασικές αρχές.
Για την τοποθέτηση σταυρού ή μη, θα αποφασίσει ο πρωθυπουργός, μη γελιόμαστε (εδώ «παίζεται» η συσπείρωση ψηφοφόρων). Όπως για τις αρχαιότητες του μετρό στην οδό Βενιζέλου αποφάσισε ο πρωθυπουργός (εδώ «παίζονται» οικονομικά συμφέροντα).
Η κοινωνία δεν βοηθιέται προστατεύοντας τον πρωθυπουργό με ισχυρισμούς ότι δήθεν φταίνε οι σύμβουλοί του, όπως ισχυρίστηκαν ηγέτες της πόλης σχετικά με την απόσπαση των αρχαιοτήτων της Βενιζέλου. Τότε προκλήθηκε υποβάθμιση του αρχαιολογικού χώρου σε πλήθος μουσειακών εκθεμάτων. Τώρα, αν συμβούν όμοια, θα προκληθεί περαιτέρω υποταγή της πολιτείας στην Εκκλησία.
*Ο Ν. Χατζητρύφων είναι δρ πολιτικός μηχανικός και επί τιμή προϊστάμενος ΥΝΜΤΕΑΜΘ/ΥΠΠΟΑ