O Σύλλας Τζουμέρκας και το τέλος των ψευδαισθήσεων
Μετά την αξιόλογη «Χώρα Προέλευσης», ο Σύλλας Τζουμέρκας, Θεσσαλονικιός αλλά πολιτογραφημένος Αθηναίος από τα 18 του, φαίνεται αποφασισμένος να κερδίσει τις εντυπώσεις με το «A Blast» που έκανε παγκόσμια πρώτη στο φεστιβάλ του Λοκάρνο. Ένα ουσιαστικά one woman show με την Αγγελική Παπούλια που οδηγείται σε εκρηκτικές καταστάσεις στο παρασκήνιο της ελληνικής κρίσης. 1. A […]
Μετά την αξιόλογη «Χώρα Προέλευσης», ο Σύλλας Τζουμέρκας, Θεσσαλονικιός αλλά πολιτογραφημένος Αθηναίος από τα 18 του, φαίνεται αποφασισμένος να κερδίσει τις εντυπώσεις με το «A Blast» που έκανε παγκόσμια πρώτη στο φεστιβάλ του Λοκάρνο. Ένα ουσιαστικά one woman show με την Αγγελική Παπούλια που οδηγείται σε εκρηκτικές καταστάσεις στο παρασκήνιο της ελληνικής κρίσης.
1. A Blast. Πηγαίνοντας σε μια ταινία με αυτόν τον τίτλο περιμένεις μια κλιμάκωση που θα οδηγήσει στην «έκρηξη». Ο δικός σου «θυμός» εκδηλώνεται από τα πρώτα λεπτά της ταινίας με ιδιαίτερη ένταση. Τι επίδραση περιμένεις (ή και θα ήθελες) να έχει αυτή η επιλογή σου στον θεατή.
Δεν θα έλεγα θυμός. Θα έλεγα ένταση. Η ταινία ξεκινά στο παρόν και σε ένα πολύ κρίσιμο σημείο της ζωής της ηρωίδας: τη μέρα που αποφασίζει να βάλει σε εφαρμογή το σχέδιο της και να αλλάξει τα πάντα στην κατάστασή της. Όταν οι άνθρωποι παίρνουν μεγάλες αποφάσεις και δεν σκέφτονται πλαδαρά, υπάρχει και ένταση και θυμικό. H πραγματική κλιμάκωση βέβαια έρχεται στο τέλος, όταν αρχίζει η περιπέτεια και η καταδίωξη με τα αμάξια.
2. Οι σκηνές σεξ παίζουν κυρίαρχο ρόλο στην αφήγηση. Με ποιο τρόπο πιστεύεις ότι λειτουργούν στην ιστορία;
Είναι πολύ φωτεινές. Μιλάνε για τον έρωτα αυτών των δύο ανθρώπων του Γιάννη και της Μαρίας, για τη χαρά, την οικειότητα, αλλά και για τη σχέση που έχουν με το σώμα τους και την ελευθερία. Καταλαβαίνω ότι κάποιους μπορεί να τους ξαφνιάσει ο ρεαλισμός των σκηνών αυτών, αλλά για μένα είναι από τους ωραιότερους τρόπους για να μιλήσεις για το πώς συναντιούνται και πώς είναι δύο άνθρωποι.
3. Η κρίση καταλύει, τσακίζει αλλά κάποιες φορές ίσως μπορεί να οδηγήσει σε καινούργιες αρχές, επαναπροσδιορισμό αξιών που τελικά οδήγησαν και σ΄αυτή. Οι ήρωες της ταινίας σου δείχνουν να έχουν χάσει κάθε ελπίδα. Εσύ;
Οι ήρωες κάποια στιγμή στην ταινία, χάνουν κάθε χαζή ελπίδα. Δηλαδή κάθε ψευδαίσθηση, αυτό σίγουρα. Και κυρίως εδώ μιλάμε για τον κεντρικό χαρακτήρα, τη Μαρία. Βρίσκει όμως κάτι βαθύτερο, πιο γυμνό και πιο ενήλικο. Και δεν έχει να κάνει με την κρίση, έχει να κάνει με το ποια είναι. Στην περίπτωση της Μαρίας η κρίση είναι ο επιταχυντής, το στοιχείο πίεσης εκείνο που επιταχύνει την διαδρομή μέσα της και την κάνει να δει καθαρά τον εαυτό της και τους ανθρώπους γύρω της. Όταν συμβεί αυτό, όταν δηλαδή δεις τι πραγματικά συμβαίνει και περάσεις στην πράξη, υπάρχει πραγματική ελπίδα και όχι η παρηγορητική ή η φαντασιωτική της επίφαση. Αυτή την ελπίδα βρίσκει η Μαρία.
4. Οι επιλογές της ηρωίδας σοκάρουν. Στρέφονται εναντίον όλων κάνοντας μια καταστροφική επιλογή και μάλιστα νηφάλια. Που επηρέαζει τα πάντα γύρω της. Μηδενιστική σε μεγάλο βαθμό. Θέλει να διασωθεί πιστεύεις; Τελικά υπάρχουν πράγματα που μπορούν να μας κρατήσουν ικανούς να συνεχίσουμε;
Της κουνάτε λίγο το δάχτυλο, νομίζω. Σίγουρα είναι νηφάλια και ενσυνείδητη στις πράξεις της, αλλά αυτό είναι και το ωραίο, η δύναμη πάνω της και μέσα της. Όταν αποφασίζει να σταματήσει να άγεται και να φέρεται, οι επιλογές της ενώ θα έλεγα ότι έχουν αυτό που λέμε ‘καταστροφή’ μέσα, προσωπικά δεν θα τις χαρακτήριζα καταστροφικές. Αποφασίζει να σκοτώσει ό,τι έχει αρχίσει να σαπίζει. Σε κάθε περίπτωση πάντως, η Μαρία δεν είναι αυτό που λένε στα σχολεία ‘πρότυπο’ και στην τηλεόραση ‘role model’. Είναι ένα πρόσωπο πιο αληθινό, ένας χαρακτήρας τόσο σκοτεινός όσο και γεμάτος φως. Από κει και πέρα, καθένας διαλέγει.
5. Ελληνική οικογένεια. Κυρίαρχοι οι δεσμοί της στην ταινία σου, όπως και στην προηγούμενη. Ιδιαίτεροι δεσμοί. Προς τα πού βαραίνει η ζυγαριά; Επιδρά αρνητικά ή θετικά στην ιδιοσυγκρασία της επόμενης γενιάς;
Όπως το διατυπώνετε γενικά και σε αυτό που λέμε ‘ιδιοσυγκρασία της επόμενης γενιάς’, σας λέω με βεβαιότητα αρνητικά. Και αυτό είναι από πάντα, από τον Τηλέμαχο, την Παλαιά Διαθήκη και την τραγωδία μέχρι σήμερα. Τώρα, ειδικότερα – δηλαδή σε κάθε οικογένεια και για τον καθένα μας ξεχωριστά – τα πράγματα είναι πολύ πιο περίπλοκα, έχουν αγάπη, πνεύμα, προστασία, ανοησία, πείσμα, χίλια δυο. Δεν είναι για σούμες πρόχειρες.
6. Είσαι από αυτούς που εδώ και χρόνια προτίμησες την Αθήνα από την «πόλη προέλευσής σου». Αυτό έχει να κάνει μόνο με τη δουλειά σου ή και με άλλα πράγματα;
Μα δεν χρειάζεται κανείς να μένει συνέχεια εκεί που μεγάλωσε. Μπορεί να πάει κι αλλού κι αλλού και να γυρίσει και να ξαναφύγει.
7. Ανήκεις σε μια γενιά που έχει πολλά να χρεώσει στις προηγούμενες. Στην δικιά σου γενια τι χρεώνεις;
Ό,τι ακριβώς και στις προηγούμενες. Και φυσικά, τις επόμενες.
8. Και αυτή και η προηγούμενη ταινία σου έχει πολύ θυμό μέσα. Ποιο είναι αυτό που μεγαλώνει περισσότερο τον δικό σου θυμό;
Οι άλλοι.
Info:
Ο Σύλλας Τζουμέρκας σπούδασε σκηνοθεσία κινηματογράφου, θέατρο και υποκριτική στην Αθήνα, την Ουτρέχτη και τη Νέα Υόρκη. Σκηνοθέτησε τις βραβευμένες μικρού μήκους ταινίες Τα Μάτια που Τρώνε (Επίσημη συμμετοχή – Cinéfondation – Φεστιβάλ Καννών 2001, Βραβείο της Επιτροπής – Φεστιβάλ Karlovy Vary 2001) και Βροχή (Α΄ Κρατικό Βραβείο ταινίας μικρού μήκους 2002). Η “Χώρα Προέλευσης”, το 2010 ήταν η πρώτη του μεγάλου μήκους ταινία και στις 27 Νοεμβρίου βγαίνει στις αίθουσες το “A Blast” από την εταιρία διανομής StraDa Films.
A Blast/ Η έκρηξη του Σύλλα Τζουμέρκα
με τους Αγγελική Παπούλια, Βασίλη Δογάνη, Μαρία Φιλίνη, Θέμι Μπαζάκα, Γιώργο Μπινιάρη, Μάκη Παπαδημητρίου
Η Μαρία τρέχει στην Εθνική Οδό. Πίσω της, φωτιά και μια τσάντα γεμάτη λεφτά. Μπροστά της, ο ατέλειωτος δρόμος. Μόλις μια μέρα πριν, ήταν μια στοργική μητέρα, ερωτευμένη σύζυγος, υπεύθυνη κόρη. Σήμερα, έχει επαναστατήσει. Και είναι αποφασισμένη να σαρώσει στο πέρασμά της ό,τι αγάπησε ποτέ. Βίαιη και ειλικρινής, γενναία σαν την ηρωίδα της η ΕΚΡΗΞΗ την ακολουθεί στην προσπάθειά της να ξαναπάρει τη ζωή της στα χέρια της. Η μαύρη κωμωδία και το δράμα εναλλάσσονται συνεχώς και μια κρυμμένη τρυφερότητα τρυπάει διαρκώς τη σκληρή πραγματικότητα, συνθέτοντας την τελική πορεία της Μαρίας προς την εξιλέωση, σε μια ελληνική ιστορία πιο επίκαιρη από ποτέ.
Επίσημη Συμμετοχή στο διαγωνιστικό τμήμα, 67ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Λοκάρνο (Παγκόσμια Πρεμιέρα) Επίσημη Συμμετοχή στο διαγωνιστικό τμήμα, 20ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Σεράγιεβο Επίσημη Συμμέτοχή στο τμήμα «DARE», Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Λονδίνου 2014 Επίσημη Συμμετοχή, Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Αμβούργου 2014 Επίσημη Συμμετοχή στο διαγωνιστικό τμήμα, 12ο Tofifest Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Πολωνίας Επίσημη Συμμετοχή στο τμήμα «New Directors», 38ο Διεθνές Φεστιβάλ Σάο Πάολο Επίσημη Συμμετοχή, Φεστιβάλ Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου Les Arcs 2014