Όχι άλλα Χριστούγεννα από αρχές Νοέμβρη

Καταστήματα της πόλης βάζουν τα γιορτινά τους, αλλά η ψυχολογία των καταναλωτών δεν αλλάζει, την ώρα που η τάση στο εξωτερικό φέρνει τα Χριστούγεννα από τον Σεπτέμβρη

Ραφαήλ Γκαϊδατζής
όχι-άλλα-χριστούγεννα-από-αρχές-νοέμβ-1079571
Ραφαήλ Γκαϊδατζής

Βράδυ Παρασκευής, 3 Νοεμβρίου, κοιτούσα έξω από το παράθυρο του σπιτιού μου. Είδα κάτι φωτάκια να αναβοσβήνουν από ένα σαλόνι της -αρκετά μακρινής- απέναντι οικοδομής.

Τι ευχαρίστηση μπορεί να σου προσφέρει ένα χριστουγεννιάτικο δέντρο από τις αρχές Νοέμβρη;

Μπορεί να σου αλλάξει τη ψυχολογία; Μπορεί να σε βάλει στο κλίμα μιας γιορτής που έρχεται σε ενάμιση μήνα;

Γιατί δεν βάφει κανένας αυγά στα μέσα Μαρτίου εάν το Πάσχα «πέφτει» στα τέλη Απριλίου;

Για ποιο λόγο πρέπει να πηγαίνω στο σούπερ μάρκετ και να βλέπω από τώρα γεμάτους διαδρόμους με χριστουγεννιάτικα στολίδια και σοκολάτες;

Καθόλου περίεργο βέβαια, όταν μεγάλες σοκολατοβιομηχανίες σε όλο τον κόσμο στηρίζουν μεγάλο ποσοστό των ετήσιων κερδών τους σε περιόδους όπως τα Χριστούγεννα ή το Χάλοουιν για τους Αμερικάνους.

Ανοίγεις το ραδιόφωνο και ακούς το Last Christmas και έξω «βράζει» ο τόπος.

Είναι θέμα αγοράς. «Προφανώς και θα στολίσεις το μαγαζί σου από Νοέμβριο μήνα, γιατί ξέρεις ότι θα το κάνει και ο ανταγωνιστής σου» μου λέει ένας ιδιοκτήτης καταστήματος με εποχιακά είδη στον Εύοσμο. «Δεν μπορείς να χάσεις τον πελάτη και να πάει κάπου αλλού που θα του προσφέρουν ήδη χριστουγεννιάτικα. Άσε, που αν ξεκινήσεις εσύ να στολίζεις πιο νωρίς και να βγάλεις τα χριστουγεννιάτικα στη βιτρίνα θα δεις ότι και άλλοι θα ακολουθήσουν το παράδειγμά σου. Έτσι είναι η αγορά».

Στο εξωτερικό, σε πολλά καταστήματα ξεκινούν από τον Οκτώβριο να τοποθετούν τα χριστουγεννιάτικα στα ράφια.

Και αυτό αποτυπώνεται και στην αγοραστική τάση των καταναλωτών, αφού μελέτες δείχνουν ότι το 43% ξεκινάει τα ψώνια του για τα Χριστούγεννα από πριν το Νοέμβριο.

Το παραπάνω είναι και μια τακτική των καταστηματαρχών που στοχεύει στην τσέπη των καταναλωτών. Τους επιτρέπει να κατανείμουν το διαθέσιμο μπάτζετ τους σε πολλές αγορές, παρά να τα ξοδέψουν όλα μια και έξω. Επίσης, τους δίνουν τη δυνατότητα να αποφύγουν τις ουρές από όσους κάνουν τα ψώνια τους την τελευταία στιγμή.

Και φυσικά αποτελεί και θέμα μάρκετινγκ από πλευράς των επιχειρήσεων, που σπεύδουν να κερδίσουν από νωρίς τις… καλές θέσεις στα ράφια των καταστημάτων και των σούπερ μάρκετ.

Θα… έρχονται τα Χριστούγεννα όλο και πιο νωρίς; Οι ειδικοί στο εξωτερικό διχάζονται, αλλά δεν αποκλείουν να φτάσουμε σε μια περίοδο που η χριστουγεννιάτικη αγορά θα κάνει πρεμιέρα ακόμα και τρεις (!!!) μήνες πριν τις γιορτές.

Στις ΗΠΑ βέβαια οι επιχειρηματίες είναι διστακτικοί καθώς δε θέλουν να γίνει… μπέρδεμα μεταξύ Χριστουγέννων και Χάλοουιν.

Κάτι που βλέπουμε να γίνεται και εδώ στην Ελλάδα, όμως αντί για το Χάλοουιν με τη… νεόφερτη τα τελευταία χρόνια, Black Friday.

Οι βιτρίνες και τα εσωτερικά των καταστημάτων στη Θεσσαλονίκη είναι προς το παρόν μοιρασμένα μεταξύ Black Friday και χριστουγεννιάτικων λαμπιονιών.

Φέτος, καταστήματα της πόλης άρχισαν να βάζουν τα… γιορτινά τους, στους διαδρόμους τους, από τις αρχές Οκτώβρη και μετά την παρέλαση ακολούθησαν και τα εποχικά καταστήματα.

Οι περισσότεροι βέβαια, για την ώρα, προτιμούν να φωτογραφίζουν παρά να ψωνίζουν.

Ίσως τελικά, η αντίδραση των καταναλωτών να καθορίσει λοιπόν το πότε θα… έρχονται τα Χριστούγεννα.

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα