Parallax View

Όχι! Δεν καταργούνται άμεσα οι πανελλαδικές εξετάσεις

Ο Θ. Καμπούρης καταγράφει μερικές σκέψεις για το θέμα των αλλαγών στο χώρο της παιδείας

Θεόδωρος Καμπούρης
όχι-δεν-καταργούνται-άμεσα-οι-πανελλα-1014445
Θεόδωρος Καμπούρης

Το νέο νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας για τα μη κρατικά, μη κερδοσκοπικά πανεπιστήμια της χώρας φέρνει ρηξικέλευθες αλλαγές στην ανώτατη εκπαίδευση.

Μια από τις σημαντικές διαφοροποιήσεις που πιθανότατα θα δούμε στα επόμενα χρόνια είναι το τέλος των πανελλαδικών εξετάσεων για την εισαγωγή των υποψηφίων στα Ανώτατα Ιδρύματα.

Αυτή η αλλαγή μπορεί να έχει μεγάλη επίδραση στον τρόπο που γίνεται η εισαγωγή στα πανεπιστήμια για τους νέους υποψήφιους φοιτητές.

Είναι ακόμα νωρίς για να γνωρίζουμε όλες τις λεπτομέρειες των αλλαγών, αλλά αυτή η ανατροπή σίγουρα θα φέρει σημαντικές εξελίξεις στον τομέα της εκπαίδευσης.

Στο Πρώτο Πρόγραμμα της Ελληνικής Ραδιοφωνίας 91,6 και 105,8 και στην εκπομπή «Το GPS της Επικαιρότητας» ο ομότιμος καθηγητής Γλωσσολογίας και πρώην Πρύτανης του Πανεπιστημίου Αθηνών, Γιώργος Μπαμπινιώτης, μίλησε για μια σειρά ζητημάτων που αφορούν την Παιδεία. Αναφέρθηκε στο ακαδημαϊκό απολυτήριο και την ανάγκη για αναθεώρηση και ενημέρωσή του, καθώς και στην τράπεζα θεμάτων και τη σημασία της για τις εξετάσεις.

Επίσης, η συζήτηση συνεχίστηκε σε γενικότερα θέματα που αφορούν το εκπαιδευτικό σύστημα. Οι απόψεις του καθηγητή Μπαμπινιώτη μπορούν να παρέχουν ενδιαφέρουσες προοπτικές και συζητήσεις για το μέλλον της εκπαίδευσης στην Ελλάδα. Για την ακρίβεια, μεταξύ άλλων, δήλωσε ότι: «πρέπει να ξεπεραστούν αγκυλώσεις και στρεβλώσεις που έχουν δημιουργήσει κάποια συμφέροντα, κάποιους ανθρώπους που έχουν βολευτεί με αυτό τον τρόπο ή κερδίζουν χρήματα. Αυτά, αν έχεις το θάρρος να τα ξεπεράσεις, μπορείς να δώσεις λύσεις.

Αλλιώς μένεις στο κατεστημένο και περνάς αυτά που περνάς, δηλαδή έχεις τρία χρόνια χαμένα από την παιδεία. Και όλοι μας λέμε συνεχώς ότι είναι θέμα παιδείας αυτό ή θέμα παιδείας το άλλο. Ποιας παιδείας; Μιας παιδείας η οποία σταματάει στην πραγματικότητα στο Γυμνάσιο; Μιας παιδείας που πλέον έχει πάψει να έχει χαρακτήρα και αγωγή;

Διότι, όταν μιλάς για μορφές συμπεριφοράς, για αξίες, για κανόνες, για αρχές, σε θεωρούν δεξιό, συντηρητικό, χουντικό και δεν ξέρω τι άλλο. Με άλλα λόγια, πότε θα ελευθερωθεί ο δάσκαλος να κάνει και την αγωγή και το μάθημά του και να έχει μία άνεση και ένα σεβασμό από τους ανθρώπους αλλά και μια καλή αμοιβή; Να μπορεί δηλαδή, να σταθεί στην κοινωνία χωρίς να χρειάζεται να έχει δύο και τρεις ενασχολήσεις; (…). Το σχολείο δεν είναι μόνο πληροφορίες και γνώσεις. Το σχολείο είναι και αγωγή. Είναι τρόπος ζωής, συμπεριφοράς, μόρφωσης, χαρακτήρα. Και αυτό το δεύτερο κομμάτι έχει χαθεί».

Οποιοδήποτε σοβαρό και νοήμον ον οφείλει να προσυπογράψει τα παραπάνω λόγια. Όσον αφορά τώρα στην κουβέντα ως προς την κατάργηση των Πανελλαδικών εξετάσεων που ξεκίνησε με αφορμή την παραπάνω συνέντευξη πρέπει να αναρωτηθούμε πως οι αλλαγές στο εκπαιδευτικό σύστημα και στον τρόπο αξιολόγησης των μαθητών, δεν μπορούν να γίνουν άμεσα, απαιτείται σοβαρός σχεδιασμός σε βάθος χρόνου.

Οι αλλαγές στην εκπαίδευση απαιτούν προσεκτική σχεδίαση και εφαρμογή, καθώς επηρεάζουν τόσο τους μαθητές όσο και τους εκπαιδευτικούς αλλά και την κοινωνία ολόκληρη.

Πρέπει να βασίζονται στην επιστημονική έρευνα και να έχουν ως γνώμονα την συνεργασία μεταξύ εκπαιδευτικών, ερευνητών και πολιτικών.

Αυτή η συνεργασία κρίνεται αναγκαία για την επίτευξη αλλαγών που θα βελτιώσουν το εκπαιδευτικό σύστημα στην Ελλάδα.

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα