Parallax View

Οι 3+1 προτεραιότητες για την αλλαγή στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας

Ο Γ. Μυλόπουλος γράφει για το πώς θα επιτευχθεί μια γνήσια αυτοδιοικητική λειτουργία της Περιφέρειας, η οποία δεν πρέπει να είναι απλώς μια ακόμη κρατική και γραφειοκρατική υπηρεσία

Parallaxi
οι-31-προτεραιότητες-για-την-αλλαγή-στη-1055539
Parallaxi

Λέξεις: Γιάννης Μυλόπουλος

Η παράταξη «ΑΛΛΑΓΗ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ» μπήκε για πρώτη φορά στο Περιφερειακό Συμβούλιο με πέντε έδρες και με μια διάθεση συνεργασίας και συνεννόησης με τις υπόλοιπες παρατάξεις.

Γι’ αυτό, άλλωστε, ψηφίσαμε υπέρ του συναινετικού προεδρείου, με Πρόεδρο από την παράταξη της διοίκησης Τζιτζικώστα, και αντιπρόεδρο και γραμματέα από τη δεύτερη και τρίτη σε δύναμη παράταξη του περιφερειακού Συμβουλίου.

Επειδή όμως η παράταξη της Αλλαγής φέρνει μια καινούρια μεταρρυθμιστική ατζέντα στην Περιφέρεια, θα επιδιώξει να συνδυάσει το συναινετικό πνεύμα της συνεργασίας αφενός, με τη δυναμική και δημιουργική αντιπολίτευση αφετέρου.

Μια αντιπολίτευση που δεν θα στηριχθεί στη διαρκή αντιπαλότητα και τη συνεχή αποδόμηση του έργου της διοίκησης αλλά, κυρίως, στην υποβολή τεκμηριωμένων προτάσεων σε 3 + 1 κατά προτεραιότητα κατευθύνσεις, στις οποίες η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας υστερεί σημαντικά.

Ούτε τα αποσπασματικά έργα βιτρίνας που υπηρετούν επιμέρους τοπικές και μικροπολιτικές σκοπιμότητες μπορεί να δώσουν λύση στα μεγάλα προβλήματα της ύφεσης και της ανεργίας που βιώνει η περιφέρεια, με κορυφαίο παράδειγμα το Fly Over που καταταλαιπωρεί τη Θεσσαλονίκη.

Ούτε βέβαια η επίμονη προσκόλληση στο χτες μιας ανάπτυξης μονοθεματικής, που απευθύνεται στη μεγέθυνση του κέρδους λίγων και αφήνει την Κοινωνία και το Περιβάλλον εκτός νυμφώνος, μπορεί να είναι η νέα πνοή που χρειάζεται επειγόντως να δοθεί για να βγει η Περιφέρεια από το τέλμα.

Το γεγονός ότι μια πάλαι ποτέ ακμάζουσα και ευημερούσα περιφέρεια έγινε τα τελευταία χρόνια η πρώτη στην Ελλάδα ως προς την ανεργία δεν είναι ούτε τυχαίο, ούτε συμπτωματικό.

Με τις αγροτικές περιοχές να εγκαταλείπονται και την αγροτική ανάπτυξη να παρακμάζει χωρίς τα αναγκαία εγγειοβελτιωτικά έργα και με τον τουρισμό να αυξάνει σε νούμερα αφίξεων, αλλά να μειώνεται ως προς την ποιότητα και κυρίως ως προς τα οφέλη που αφήνει, σε μια περιφέρεια με ένα πεπαλαιωμένο οδικό δίκτυο που το καλοκαίρι παθαίνει έμφραγμα, χωρίς ολοκληρωμένες παρεμβάσεις σε υποδομές και χωρίς Μέσα Σταθερής Τροχιάς, δεν μπορεί κανείς να περιμένει Ανάπτυξη σε βιώσιμη βάση.

Χρειάζονται νέες και σύγχρονες υποδομές με ολιστικό πνεύμα και βιώσιμο σχεδιασμό, προκειμένου να δρομολογηθεί η Ανάπτυξη στην Περιφέρεια και να αυξηθεί η απασχόληση.

Κι ακόμη, δεν μπορεί για πολύ η Περιφέρεια να βαδίζει αθωράκιστη απέναντι στις νέες προκλήσεις της κλιματικής κρίσης, στις πλημμύρες και στις θερινές πυρκαγιές, με άξονα το γνωστό ρητό που οδήγησε στο δυστύχημα των Τεμπών, το «πάμε κι όπου βγει». Και δυστυχώς, από προσωπική έρευνα σε όλες τις λεκάνες απορροής, η Κεντρική Μακεδονία είναι αθωράκιστη απέναντι στην κλιματική κρίση, καθώς στερείται αντιπλημμυρικής προστασίας και είναι έτοιμη να πέσει θύμα στα πρώτα ακραία φαινόμενα που θα την χτυπήσουν.

Συγκεκριμένα, οι 3 + 1 κατευθύνσεις στις οποίες θα δοθεί προτεραιότητα είναι οι εξής:

Η Βιώσιμη Ανάπτυξη, με ισόρροπη έμφαση στις οικονομικές, τις κοινωνικές και περιβαλλοντικές πτυχές της.

Που σημαίνει ότι η Ανάπτυξη δεν μπορεί πια αποκλειστικά να αφορά στη μεγέθυνση του εισοδήματος συγκεκριμένων οικονομικών τάξεων, αφήνοντας απέξω τους εργαζόμενους και την υπόλοιπη κοινωνία. Η Ανάπτυξη για να είναι Βιώσιμη πρέπει να γίνει Δίκαιη, να δίνει δηλαδή ισότιμες ευκαιρίες σε όλους.

Κι από την άλλη δεν μπορεί η Ανάπτυξη να προχωρεί σε βάρος τα φύσης, του Περιβάλλοντος και των οικοσυστημάτων. Η Ανάπτυξη των ιδιωτικοποιήσεων των κοινών αγαθών προς εκμετάλλευση από μια ολιγαρχία είναι αντίθετη με το πνεύμα της αειφορίας. Που απαιτεί  δημόσιες πολιτικές και δημόσια έργα, με έμφαση στην προστασία του Περιβάλλοντος.

Η προσαρμογή της Περιφέρειας στις νέες και δυσμενείς συνθήκες της Κλιματικής Κρίσης. Που σημαίνει συστηματικός και ολοκληρωμένος σχεδιασμός σε επίπεδο λεκάνης απορροής ποταμού για τη θωράκιση της Περιφέρειας απέναντι στα ακραία φαινόμενα και για τον μετριασμό των συνεπειών των φυσικών καταστροφών. Τα έργα αντιπλημμυρικής και αντιπυρικής προστασίας είναι πρώτα στην προτεραιότητα και θα δώσουμε αγώνα για να το κάνουμε αυτό πράξη.

Ο εκσυγχρονισμός των υποδομών και των δημόσιων μεταφορών στην Κεντρική Μακεδονία με έμφαση στα εγγειοβελτιωτικά έργα, στα υδραυλικά έργα, στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς και στα Μέσα Σταθερής Τροχιάς. 

Δεν μπορεί μια κατ’ εξοχήν αγροτική περιφέρεια να παραμένει χωρίς μεγάλες και σύγχρονες παρεμβάσεις στην ύπαιθρο για τη βελτίωση της αγροτικής οικονομίας. Όπως δεν μπορεί μια υποτιθέμενη τουριστική περιοχή να μην έχει σύγχρονα οδικά και υδραυλικά δίκτυα, όπως και Μέσα Μαζικής Μεταφοράς και Μέσα Σταθερής Τροχιάς.

Δεν μπορεί η Περιφέρεια να αναπτυχθεί χωρίς σύγχρονο δίκτυο σιδηροδρόμου που να τη συνδέει με την υπόλοιπη Ελλάδα και με την υπόλοιπη Ευρώπη, ούτε χωρίς δίκτυο προαστιακού σιδηροδρόμου που να συνδέει την Περιφέρεια με το αεροδρόμιο, τον σιδηροδρομικό σταθμό και το λιμάνι της Θεσσαλονίκης.

Η τελευταία προτεραιότητα θα αποτελέσει τον πυρήνα των διεκδικήσεων της παράταξης της ΑΛΛΑΓΗΣ για τον εκσυγχρονισμό της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας και την ανάδειξη της γνήσιας αυτοδιοικητικής της πλευράς.

Δεν μπορεί η διοίκηση της Περιφέρειας να σχεδιάζει το μέλλον της, μένοντας προσκολλημένη στο στενό κλοιό των ενδιαφερόντων που προκύπτουν από τις άμεσες αρμοδιότητες που της αποδίδονται στο πλαίσιο της γραφειοκρατίας.

Δεν μπορεί δηλαδή ο Περιφερειάρχης να δηλώνει αναρμόδιος για μείζονες παρεμβάσεις και να μην ασχολείται με μεγάλες αβελτηρίες που καθυστερούν την Ανάπτυξη, γίνονται εμπόδιο στην Κοινωνική ευημερία και παραβιάζουν την ακεραιότητα του Περιβάλλοντος.

Δεν μπορεί, επομένως, ο Περιφερειάρχης να δηλώνει αναρμόδιος για την καταστροφή των αρχαίων του Μετρό, για την αδικαιολόγητη καθυστέρηση του έργου και για τα εκατομμύρια ευρώ της αιμορραγίας των δημόσιων εσόδων προς τους εργολάβους, που θίγουν τους πολίτες και αποδυναμώνουν το έργο της Περιφέρειας.

Ούτε μπορεί να μην ασχολείται, λόγω δήθεν μη αρμοδιότητας, με την κόλαση που έχει προκαλέσει στην πόλη το Fly Over, ένα έργο χωρίς μελέτες και με καταστροφικές συνέπειες στο κυκλοφοριακό.

Ούτε μπορεί η Περιφέρεια να αδιαφορεί για τις ιδιωτικοποιήσεις φυσικών συστημάτων, όπως παραλίες, δάση κλπ, που καταστρέφουν το Περιβάλλον της και την φτωχαίνουν.

Ακόμη και εκεί που η Περιφέρεια δεν έχει άμεση αρμοδιότητα σύμφωνα με την γραφειοκρατία, πρέπει να είναι η επισπεύδουσα αρχή και η αρχή που θα διεκδικεί έργα και προϋπολογισμούς από το κράτος και την ΕΕ, για τη λύση των προβλημάτων και για την ανακούφιση της κοινωνίας από τα προβλήματά της.

Αυτό σημαίνει μια γνήσια αυτοδιοικητική λειτουργία της Περιφέρειας, η οποία δεν πρέπει να είναι απλώς μια ακόμη κρατική και γραφειοκρατική υπηρεσία.

Με αυτές τις τέσσερις προτεραιότητες θα δώσουμε τη μάχη τα επόμενα χρόνια, ώστε να φέρουμε την Αλλαγή στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας.

*Ο Γιάννης Μυλόπουλος είναι Καθηγητής, πρώην Πρύτανης ΑΠΘ, Επικεφαλής παράταξης «ΑΛΛΑΓΗ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ Κ. ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ»

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα